"Ny" brugt FIAT Punto....Lidt ??
Fra : Rene Hansen

Dato : 30-08-08 09:58

Hej Gruppe
Så er tiden kommet til at fedte lidt for Jer igen
Jeg har lige købt en 5-dørs Punto SX 60 fra 1994 som jeg i det store
hele er rigtig godt tilfreds med.
Synet uden anmærkninger 4 dage før jeg købte den, stort set ingen
rust: Kun lidt stenslag som hurtigt kan ordnes....
Men der er dog et par småting....

Koblingen (kabel, ikke hydraulisk)har lissom et punkt halvvejs nede
som den "skal over", og det er særligt udtalt på kold motor. Tørt
kabel??

Specielt ved kold motor giver det et ordentligt KLONK når man kobler
ud for at skifte gear, det kan også fremprovokeres ved at accellere og
så slippe speederen pludseligt.

Når man bakker giver den nogle "kronk-kronk-kronk" lyde i starten. Det
grimme er, at dette kan fremprovokeres ved at holde bilen bremset,
sætte i bakgear og lette på koblingen. Forekommer kun i bakgear...

Når kobling er trådt helt i bund er der en piben fra udrykkerlejet,
ikke noget jeg normalt ville tage mig af, men med de andre problemer
med koblingen skulle man måske være lidt obs på det...

Central-låsen....Når man åbner i førersiden er det kun førerdøren som
bliver låst op, i passagersiden er det samtlige døre som låses op.
Man kan låse samtlige døre fra førersiden forudsat de er åbnet via
centrallås, forstået på den måde at hvis jeg f.eks låser en bagdør op
indefra, bliver den ikke låst via centrallåsen men skal låses
manuelt.
Nu var jeg jo et centrallås-løst barn, og det her er min første bil
med sådan et djæwelskaw, så måske virker systemet som det skal, men
jeg synes bare det er lidt underligt.
Ifølge Haynes er der centrallås i bilen, og sådan piller du den ud af
dørene....Og der er el-diagram over systemet, men mere findes der ikke
om emnet....
Jeg har haft låsen i førersiden ude og kigget på den, og den er pæn og
ren, og kontakter måler fint med multimeter.
Der skulle sidde en styreboks et eller andet sted, men jeg har ikke
fundet den endnu....

Pyha, mange spørgsmål....
Jeg ville jo blive noget så utroligt glad hvis der var nogle af Jer
kyndige mennesker der kunne afse lidt tid til at give mig et par
svar.
Nu bliver det jo ulideligt varmt med solskin og alt muligt i
weekenden, så I kunne jo passende flygte fra det ulidelige vejr, og
bruge tiden på at svare mig

Go' weekend til Jer alle

Ren

Fra : Ole Schultz

Dato : 30-08-08 11:07

On 30 Aug 2008 08:58:08 GMT, Rene Hansen <spamjunkie@INF9Lnot.me>
(slet INF9L) wrote:

> [...]
>
>Koblingen (kabel, ikke hydraulisk)har lissom et punkt halvvejs nede
>som den "skal over", og det er særligt udtalt på kold motor. Tørt

Din kobling er færdig, kendt problem.

Har selv haft en 60 SX som jeg købte fra ny i '96
Havde den i 6 år og kørte 132.000 km i den.

Ved. omkring 90.000 km blev koblingen træls og jeg fik den skiftet.
Værkstedet var forbavset over at den trods alt holdt så længe

Ellers var det ikke alverden der var galt med den.

Kort efter leveringen klagede jeg over at forruden 'gav sig' under
kabineopvarmning. Det viste sig at være en dårlig montering af
forruden.

Efter 3 år fik jeg komplet udstødning på, det var sgu' for tidligt.
Efter ca. 5 år og 110.000 km gik flexrøret (det forreste af
udstødningen)

Men ellers en velkørende og økonomisk bil.

mvh Ole

Fra : Rene Hansen

Dato : 30-08-08 23:13

Ole Schultz <schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> skrev:
>On 30 Aug 2008 08:58:08 GMT, Rene Hansen
<spamjunkie@INF9Lnot.me>
>(slet INF9L) wrote:

(SNIP)

> [...]
>Efter ca. 5 år og 110.000 km gik flexrøret (det forreste af
>udstødningen)
>
>Men ellers en velkørende og økonomisk bil.

Hej Ole
Jeg frygtede det jo nok med koblingen, Udstødningen er spritny
fra manifold og hele vejen ud, ikke helt sikker på lambda-
sonden, jeg har ikke tjekket det endnu.
Mange tak for din tid, og fortsat go' weekend
Ren

Fra : Piwo

Dato : 30-08-08 11:54

> [...]
> grimme er, at dette kan fremprovokeres ved at holde bilen bremset,
> sætte i bakgear og lette på koblingen. Forekommer kun i bakgear...

Klonk lyde af den type betyder normalt at kardanledene i trækakslerne er ved
at være færdige.
Så det er derr du skal lede.
Normalt er det til at lave hjemme, men jeg kender ikk Fiatterne godt nok til
at vide om det også gælder din bil.

Piwo

Fra : Rene Hansen

Dato : 30-08-08 23:17

Piwo <Piwo@browar.pl> skrev:

(SNIP)

>Klonk lyde af den type betyder normalt
> [...]

Hej Piwo
Jeg vil s'følgelig tjekke kardankrydsene, men jeg tvivler lidt
for de er helt uden mislyde når man drejer skarpt med vognen, og
det er jo som bekendt et helt sikkert tegn...
"Mine" lyde kommer under ligeudkørsel.
Men rigtig hjertelig tak for dine ord,
og fortsat go' weekend
Ren

Fra : Ped

Dato : 30-08-08 22:48

Rene Hansen (slet INF9L) skrev:

> Koblingen (kabel, ikke hydraulisk)har lissom et punkt halvvejs nede
> som den "skal over", og det er særligt udtalt på kold motor. Tørt
> kabel??

Lige præcist de symptomer havde min Punto også for et halvt år siden, og
jeg kørte derfor til mekaniker og bad om at få koblingskablet skiftet.
Men den Fiatkyndige mekaniker sagde: "Det er ikke kablet - det er selve
koblingen." Af forskellige årsager blev det ikke lavet med det samme, og
3 måneder efter gik koblingen så. Prisen for at få den lavet var dog
forholdsvis beskeden: Ca. 2200 kr.

> Når man bakker giver den nogle "kronk-kronk-kronk" lyde i starten. Det
> grimme er, at dette kan fremprovokeres ved at holde bilen bremset,
> sætte i bakgear og lette på koblingen. Forekommer kun i bakgear...

Der kan komme klonk-lyde fra udstødningssystemet hvis det ikke er
monteret korrekt (sidder i spænd), eller hvis der er en sten i klemme i
et af motorophængene. Jeg har oplevet det sidste 2 gange

> Central-låsen....

Pas - sådan har min aldrig opført sig.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX, 280.000 km (!)

Fra : Rene Hansen

Dato : 30-08-08 23:24

Ped <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev:

>Lige præcist de symptomer havde min
> [...]

Hej Jens
Jeg er som du sikkert kan forstå selv inde på at det er
koblingen som er i udu, både mht det at den går stramt, men også
de mærkelige lyde, så mon jeg ikke ender med at skifte den på
missen...Jeg laver det selv ude i perlegruset men det lyder
jo besnærende billigt...

Den med udstødningen kunne også være en grund, eftersom der er
sat ny udstødning hele vejen fra manifold og ud før jg overtog
den, så det er da klart værd at tjekke, og sten i ophæng...Tjahh
indtil nu har jeg fundet småsten mellem kofanger og karrossen
foran, og ind bag venstre inderskærm, så her er der jo klart
noget at kigge efter....
Rigtig mange tak for dine bemærkninger, det er sørme rart at der
er folk som gider hjælpe når det brænder på....
Ren