Vibrationer fra undervogn / Audi A4
Fra : time_error@hotmail.c~

Dato : 28-08-08 03:26

Hej rødder.

Jeg har en efterhånden gammel Audi A4 fra 1999, 1.6, sedan (ja ja,
den mindste og uden noget ekstraudstyr).

Jeg oplevere vibrationer fra ca. 50 km/t og opad. Nogle gange værre
andre og ved forskellige hastigheder. Vibrationerne kan, når de er
værst, ryste hele bilen voldsomt, så jeg må tage farten af.
Der er ikke noget fast mønster!

Bilen har fået 4 nye lejer og det hjalp lidt på problemet.

Dæk og fælge er checket for skævheder og selvfølgelig afbalanceret.

Min spørgsmål er egentligt hvordan man finder ud af hvad der er slidt/
gået i stykker. Man skal jo være mere end almindelig stærk for at
belaste ophænget med noget der ligner de krafter det udsættes for
under normal kørsel - så at smide blien op på en donkraften og hive i
delene med "håndkraft" virker ikke som vejen frem.

Mine umiddelbare kandidater til problemet:
- støddæmpere
- styrekugle
- ophæg (bærearme) med slør
- andet?

Plejer slør i ophæng ikke kun at vise sig som "klonk" lyde frem for
vibrationer?

Løsningen bliver nok at skifte delene ud i ophænget en efter en og
håbe på at man på et tidspunkt rammer sønderen.

Nogen forslag til en bedre fremgangsmåde?

Mvh. Jonas