|
| Aircondition i bak-gear Fra : versicoloured@gmail.~ |
Dato : 28-08-08 02:41 |
|
Hej ng´ere,
Skulle der være noget i vejen for at man reversere sit
airconditionanlæg således, at det varmer i stedet?.
Er det nogensinde blevet brugt i biler? og i modsat fald, hvorfor
ikke?
Nogle kender sikkert problemet med, at især dieselbiler bruger lang
tid på at blive varme, så her kunne det i for- og efterårsmånederne
være meget rart med lidt hurtig varme. Hvis der er rigtigt koldt, vil
det sikkert ikke virke idet luften er for kold til, at kunne opvarme
det udvendige element.
mvh
Ole
| |
H C Jensen (28-08-2008)
| Kommentar Fra : H C Jensen |
Dato : 28-08-08 13:42 |
|
Skulle der være noget i vejen for at man reversere sit
airconditionanlæg således, at det varmer i stedet?.
Er det nogensinde blevet brugt i biler? og i modsat fald, hvorfor
ikke?
Nogle kender sikkert problemet med, at især dieselbiler bruger lang
tid på at blive varme, så her kunne det i for- og efterårsmånederne
være meget rart med lidt hurtig varme. Hvis der er rigtigt koldt, vil
det sikkert ikke virke idet luften er for kold til, at kunne opvarme
det udvendige element.
mvh
Ole
Du er jo en kølekompressor der er i biler og derfor ikke egnet til varme.
Nye dieselbiler er ofte monteret med en tilskudsvarmer ( dieselfyr ) og
det løser jo problemet
Hans
| |
p.jarnbak (28-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 28-08-08 14:41 |
|
> Du er jo en kølekompressor der er i biler og derfor ikke egnet til varme.
> Nye dieselbiler er ofte monteret med en tilskudsvarmer ( dieselfyr ) og
> det løser jo problemet
>
> Hans
Den skal da bare køle ude luften,det giver jo varme indenfor.
Jeg har da en varmepumpe (i huset)der klare begge dele via nogle
ventiler der bytter om på fordamper og condenser.
M.v.h. Palle.
| |
H C Jensen (28-08-2008)
| Kommentar Fra : H C Jensen |
Dato : 28-08-08 16:46 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48b6ab01$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Du er jo en kølekompressor der er i biler og derfor ikke egnet til varme.
>> Nye dieselbiler er ofte monteret med en tilskudsvarmer ( dieselfyr ) og
>> det løser jo problemet
>>
>> Hans
>
> Den skal da bare køle ude luften,det giver jo varme indenfor.
> Jeg har da en varmepumpe (i huset)der klare begge dele via nogle
> ventiler der bytter om på fordamper og condenser.
> M.v.h. Palle.
>
Rigtigt men varmen bliver ikke nem at udnytte i en bil
| |
Tommy Fer (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 28-08-08 20:23 |
|
H C Jensen skrev:
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:48b6ab01$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Du er jo en kølekompressor der er i biler og derfor ikke egnet til varme.
>>> Nye dieselbiler er ofte monteret med en tilskudsvarmer ( dieselfyr ) og
>>> det løser jo problemet
>>>
>>> Hans
>> Den skal da bare køle ude luften,det giver jo varme indenfor.
>> Jeg har da en varmepumpe (i huset)der klare begge dele via nogle
>> ventiler der bytter om på fordamper og condenser.
>> M.v.h. Palle.
>>
>
> Rigtigt men varmen bliver ikke nem at udnytte i en bil
Jo, som tilskudsvarme i en kold diesel bil.
Iddeen er faktisk rigtig god! Kan bygges via et par ventiler og slanger
af fabrikanten hvis de vil.
Forestil dig at du starter bilen en kold vintermorgen, og der kommer
varme lige så hurtigt som der kommer kulde om sommeren!
mvh Tommy Fer
>
| |
Brian Axelgaard (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 28-08-08 20:39 |
|
"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i meddelelsen
news:48b6fb0c$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Iddeen er faktisk rigtig god! Kan bygges via et par ventiler og slanger af
> fabrikanten hvis de vil.
>
> Forestil dig at du starter bilen en kold vintermorgen, og der kommer varme
> lige så hurtigt som der kommer kulde om sommeren!
Det er vel bare et klima-anlæg (Climatronic) du beskriver?
| |
Martin Johansen [600~ (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 28-08-08 23:22 |
|
On Thu, 28 Aug 2008 21:39:17 +0200, "Brian Axelgaard"
<brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> wrote:
>"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i meddelelsen
>news:48b6fb0c$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Iddeen er faktisk rigtig god! Kan bygges via et par ventiler og slanger af
>> fabrikanten hvis de vil.
>>
>> Forestil dig at du starter bilen en kold vintermorgen, og der kommer varme
>> lige så hurtigt som der kommer kulde om sommeren!
>
>Det er vel bare et klima-anlæg (Climatronic) du beskriver?
Hvordan får du varme om vinteren med det samme?
(vi ser bort fra et fyr som også skal køre i flere minutter før der
kommer noget der ligner varme)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Ukendt (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-08-08 18:00 |
|
On Thu, 28 Aug 2008 14:41:40 +0200, H C Jensen wrote:
> Du er jo en kølekompressor der er i biler og derfor ikke egnet til varme.
> Nye dieselbiler er ofte monteret med en tilskudsvarmer ( dieselfyr ) og
> det løser jo problemet
Det er skam også en kølekompressor, der sidder i min husvarmepumpe, såe.
Teoretisk er det meget nemt at bytte om på fordamper og kondensator, i
praksis lidt noget juks da termoventilen er sammenbygget med fordamperen i
langt de fleste bilanlæg. Men for den kreative skulle det da bestemt være
muligt.
--
mvh
Orla Pedersen, tidligere udvikler i kølebranchen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Thomas Buus Andersen (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 28-08-08 18:35 |
|
Det kræver vist en større ombygning af dit anlæg førend det kan lade sig
gøre.
Og du står muligvis også overfor det problem, at du skal have et andet
kølemiddel på.
Jeg har ikke lige tænkt nærmere i detaljer, men mon ikke effekten ved
kold-kold luft er noget
lavere ifht kold - varm luft som det er bygget til.
| |
Ukendt (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-08-08 19:29 |
|
On Thu, 28 Aug 2008 19:35:08 +0200, Thomas Buus Andersen wrote:
> Det kræver vist en større ombygning af dit anlæg førend det kan lade sig
> gøre.
I praksis ja, men bestemt ikke umuligt. Måske kunne man endog nøjes med den
endnu simplere "hotgas" afrimningsmetode, hvor man blot sender komprimeret
ikke kondenseret/overhedet gasformig kølemiddel ind i fordamperen. Det er
jo ligegyldigt hvor varmen kommer fra. :-/
> Og du står muligvis også overfor det problem, at du skal have et andet
> kølemiddel på.
Hvorfor dog ? Langt de fleste anlæg bruger R134a, som egentlig er
ineffektivt i aircondition, faktisk vil det virke væsentlig bedre ved lave
fordampningstemperaturer. Men ingen interesserer sig for COP i et bilanlæg.
:-/
En effektiv aircondition bruger R290, men det er folk så skrækkeligt bange
for.
> Jeg har ikke lige tænkt nærmere i detaljer, men mon ikke effekten ved
> kold-kold luft er noget
> lavere ifht kold - varm luft som det er bygget til.
Mjaeh, luft til luft varmepumper virker også i frostvejr, omend
nyttevirkningen er ringe.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Thomas Jørgensen (29-08-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 29-08-08 19:10 |
|
Orla Pedersen wrote:
> On Thu, 28 Aug 2008 19:35:08 +0200, Thomas Buus Andersen wrote:
>
>> Det kræver vist en større ombygning af dit anlæg førend det kan lade sig
>> gøre.
>
> I praksis ja, men bestemt ikke umuligt. Måske kunne man endog nøjes med den
> endnu simplere "hotgas" afrimningsmetode, hvor man blot sender komprimeret
> ikke kondenseret/overhedet gasformig kølemiddel ind i fordamperen. Det er
> jo ligegyldigt hvor varmen kommer fra. :-/
>
Toyota Avensis i benzinudgave har faktisk hot-gas varmeprincippet i
klimaanlægget. (siden 2003!). Dieselversionerne har fyr istedet, da det
også varmer selve motoren op.
-Thomas Jørgensen.
| |
Lars (28-08-2008)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 28-08-08 18:56 |
|
On Thu, 28 Aug 2008 01:40:59 -0700 (PDT), versicoloured@gmail.com
wrote:
>Skulle der være noget i vejen for at man reversere sit
>airconditionanlæg således, at det varmer i stedet?.
>
>Er det nogensinde blevet brugt i biler? og i modsat fald, hvorfor
>ikke?
Det er næppe efterspurgt?
>Nogle kender sikkert problemet med, at især dieselbiler bruger lang
>tid på at blive varme, så her kunne det i for- og efterårsmånederne
>være meget rart med lidt hurtig varme. Hvis der er rigtigt koldt, vil
Nyere dieselbiler burde ikke have problemet. Jeg har haft en Skoda
Octavia TDI den gav meget hurtigt varme (efter 1-2 km) og det samme
var tilfældet i den BMW 530dA jeg havde før.
>det sikkert ikke virke idet luften er for kold til, at kunne opvarme
>det udvendige element.
Netop, det fryser til. Nok bl.a. derfor. Der bliver jo produceret
masser af varme i sådan en bilmotor til at varme kabinen.
** Lars
| |
p.jarnbak (28-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 28-08-08 23:33 |
|
> Nyere dieselbiler burde ikke have problemet. Jeg har haft en Skoda
> Octavia TDI den gav meget hurtigt varme (efter 1-2 km) og det samme
> var tilfældet i den BMW 530dA jeg havde før.
Så er der nok et olie fyr ab fabrik ligesom vw bruger på passat tdi.
Da er så ikke noget control panel,men starter ved lav kølevands temperatur.
Jeg har set det gå igang bare man holdt i tomgang ved lyskryds.
>
> Netop, det fryser til. Nok bl.a. derfor. Der bliver jo produceret
> masser af varme i sådan en bilmotor til at varme kabinen.
Ikke på en diesel.Min tdi kan godt bruge 6-7 km før der er varme når
der er frost udenfor.
M.v.h. Palle.
| |
p.jarnbak (28-08-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 28-08-08 23:37 |
|
> Så er der nok et olie fyr ab fabrik ligesom vw bruger på passat tdi.
> Da er så ikke noget control panel,men starter ved lav kølevands
> temperatur.
> Jeg har set det gå igang bare man holdt i tomgang ved lyskryds.
Eller en el varmedims i varmeapperatet som f.eks lupo 3l har det.
M.v.h. Palle.
| |
Tommy Fer (30-08-2008)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 30-08-08 21:47 |
|
p.jarnbak skrev:
>> Så er der nok et olie fyr ab fabrik ligesom vw bruger på passat tdi.
>> Da er så ikke noget control panel,men starter ved lav kølevands
>> temperatur.
>> Jeg har set det gå igang bare man holdt i tomgang ved lyskryds.
>
> Eller en el varmedims i varmeapperatet som f.eks lupo 3l har det.
>
> M.v.h. Palle.
Hvilket ikke giver nogen hurtig varme.... om vinteren bruger jeg ca 8 km
før jeg ikke klapre tænder ;)
El varme apperatet er på 3x50amp... eller P=UxI P=12x150 = 1800W = 1,8KW
Hvilket faktisk er en rimelig varmemængde.
Men om vinteren kører et oliefyr på 3KW omkring 20 min. før kabinen er
bare nogenlunde behagelig.
Det er faktisk betragtelige mængder energi der skal til.
mvh Tommy Fer
Lupo 3l
>
| |
Lars (29-08-2008)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 29-08-08 20:36 |
|
On Fri, 29 Aug 2008 00:33:13 +0200, "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk>
wrote:
>> Nyere dieselbiler burde ikke have problemet. Jeg har haft en Skoda
>> Octavia TDI den gav meget hurtigt varme (efter 1-2 km) og det samme
>> var tilfældet i den BMW 530dA jeg havde før.
>Så er der nok et olie fyr ab fabrik ligesom vw bruger på passat tdi.
BMW'en havde et oliefyr - det kørte de første km når det var koldt.
Jeg ved ikke med Octavia'en, det var ikke noget umiddelbart hørbart
elle noget. Men det kan da sagtens være den havde det, og i så fald
virkede det fint.
>> Netop, det fryser til. Nok bl.a. derfor. Der bliver jo produceret
>> masser af varme i sådan en bilmotor til at varme kabinen.
>Ikke på en diesel.Min tdi kan godt bruge 6-7 km før der er varme når
>der er frost udenfor.
OK. Men derefter - så virker den vel fint? Jeg tænker bare, grunden
til at man ikke lavet en "omvendt aircon" er at det ikke er
efterspurgt. Det er meget smartere med et lille oliefyr eller noget
som virker uanset hvor koldt det er udenfor.
** lars
| |
Tau (29-08-2008)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 29-08-08 06:04 |
|
<versicoloured@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1dbd6506-e075-44af-85e4-26e120f51b38@k7g2000hsd.googlegroups.com...
Hej ng´ere,
Skulle der være noget i vejen for at man reversere sit
airconditionanlæg således, at det varmer i stedet?.
Er det nogensinde blevet brugt i biler? og i modsat fald, hvorfor
ikke?
Nogle kender sikkert problemet med, at især dieselbiler bruger lang
tid på at blive varme, så her kunne det i for- og efterårsmånederne
være meget rart med lidt hurtig varme. Hvis der er rigtigt koldt, vil
det sikkert ikke virke idet luften er for kold til, at kunne opvarme
det udvendige element.
mvh
Ole
----------------------------------
I min bil starter jeg bare for airconditionen, og sætter temp. højt op og få
sekunder efter kommer der varme ud.
vh
Poul
| |
versicoloured@gmail.~ (29-08-2008)
| Kommentar Fra : versicoloured@gmail.~ |
Dato : 29-08-08 00:45 |
|
On 29 Aug., 07:03, "Tau" <cra...@craner.dk> wrote:
> <versicolou...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1dbd6506-e075-44af-85e4-26e120f51b38@k7g2000hsd.googlegroups.com...
> Hej ng´ere,
>
> Skulle der være noget i vejen for at man reversere sit
> airconditionanlæg således, at det varmer i stedet?.
>
> Er det nogensinde blevet brugt i biler? og i modsat fald, hvorfor
> ikke?
>
> Nogle kender sikkert problemet med, at især dieselbiler bruger lang
> tid på at blive varme, så her kunne det i for- og efterårsmånederne
> være meget rart med lidt hurtig varme. Hvis der er rigtigt koldt, vil
> det sikkert ikke virke idet luften er for kold til, at kunne opvarme
> det udvendige element.
>
> mvh
> Ole
>
> ----------------------------------
>
> I min bil starter jeg bare for airconditionen, og sætter temp. højt op og få
> sekunder efter kommer der varme ud.
>
> vh
> Poul
Hvad er det for en bil du har? måske den allerede udnytter aircon som
varmepumpe?
mvh
Ole
| |
|
|