Lambo døre lovligt ?
Fra : oz3bto

Dato : 28-08-08 09:03

Vi sad igår og snakkede og styling af biler og hvad der var lovligt og
ulovligt

LAmbo dørene blev vi ikke enige om og kunne ikke rigtig finde info nogen
steder

Er de lovlige eller ej ?

Fra : claus b. p.

Dato : 28-08-08 14:34

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
> [...]
> ulovligt
>
> LAmbo dørene blev vi ikke enige om og kunne ikke rigtig finde info nogen

Du mener mågevingedøre, der lukker opad?

Det vil formentlig ikke blive let at få dokumentation for at det ikke ændrer
karosseriets sikkerhedsstruktur. Næsten alle biler idag har medbærende
karosse, dvs. at alle dele, incl. døre og vinduer, medvirker til at give
karosseriet en stivhed der hverken er mere eller mindre end ønskeligt.

Er det på en lastbil / 4x4 eller en meget gammel bil kan den have
chassisramme, og der betyder dørene intet i denne sammenhæng.

Principielt er det altså formentlig muligt at få det godkendt i nogle
tilfælde, og er det originalt eller TÜV godkendt ombygningssæt formentlig
også.

Det er dokumentationen der er problemet, ligesom med andre konstruktive
ændringer.

/Claus

Fra : Søren

Dato : 28-08-08 19:21

claus b. p. skrev:
> "oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> Du mener mågevingedøre, der lukker opad?

"Lambo døre" er sikkert et teenageudtryk for døre der åbner opad, men
som stadig er hængslet foran, som eksempelvis på denne fantastiske kult
bil som jeg har savlet opver siden jeg så et billede af den først gang
for snart mange år siden:

http://www.seriouswheels.com/pics-1980-1989/1985-Lamborghini-Countach-White-Front-Angle-Open-Doors-st.jpg

Claus´ svar på spørgmålet vil også gælde døre der er hængslet således.

mvh Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-08 19:35

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadig er hængslet foran, som eksempelvis på denne fantastiske kult bil
> som jeg har savlet opver siden jeg så et billede af den først gang for

Smag og behag er jo forskellig. Jeg synes faktisk den er ret grim. Alt for
kantet til min smag. Men sikkert en fin bil.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-08-08 20:42

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse

> Smag og behag er jo forskellig. Jeg synes faktisk den er ret grim. Alt for
> kantet til min smag. Men sikkert en fin bil.

Designet er jo gammelt, men den får folk til at kigge, og det er jo langt
hen af vejen sådan en bils vigtigste mission...

Leo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-08-08 21:36

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Smag og behag er jo forskellig. Jeg synes faktisk den er ret grim.

Jeg er helt enig. Countach LP5000 (den oprindelige prototype) var en helt
anderledes sexet og dynamisk bil at se på.

http://www.lambocars.com/archive/highres/lp50008.htm

Hav lige in mente at det er en næsten 40 år gammel bil vi kigger på her.
Dengang var bilens dækmontering f.eks. noget af det mest ekstreme...
70'er lavprofil

Desværre havde bilen besvær med at køle V12 motoren, og derfor kom den
første produktionsmodel til at se således ud:

http://www.lambocars.com/hr/cou/lp4005.htm

De smukke linier er brudt, men designet kan da stadig genkendes og det er
bestemt en bil jeg synes om.

Helt i modsætning til det sidste evolutionstrin, som er decideret
modbydeligt med sine mange påklistrede skærmforøgere, luftindtag m.m.:

http://www.lambocars.com/hr/cou/25th4.htm

Det rigtigt triste ved Countachs historie og designudvikling er, at
sidste udgaves teknik (med mindre modifikationer), sandsynligvis havde
passet til første udgaves design også mht. køling.

Jeg har faktisk prøvet at formidle projektet til Jay Leno: En Countach
tro mod det oprindelige design, men med moderne holdbar teknik.

> men sikkert en fin bil.

Egentlig ikke. De fleste der har prøvet den er enige om at det er en
fantastisk oplevelse at prøve den, men ligeså enige om at i praksis er
det ikke en bil man drømmer om at køre igen: Besværlig, hård, upræcis,
varm og umulig at overskue.

Men derfor er det stadig bilen en hel generation af drengerøve jævnligt
drømmer om. Ofte med Samantha Fox i passagersædet... hehe.