blinke i rundkørsel
Fra : Sørensen

Dato : 27-08-08 19:42

I nogle rundkørsler er der en ekstra vejbane parrelelt med rundkørslen til
dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man køre fra
på¨den ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra.
(håber i forstår) ,-)

--
vh.
Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 27-08-08 20:09

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man køre fra
>på¨den ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra.

Så behøver du ikke at blinke, men jeg ville nok gøre det. I ren reflektion.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lund

Dato : 27-08-08 20:14

I en rundkørelse skal du kun blinke, hvis der er nogle at blinke til. (vise
din hensigt)

Det sagde min kørelærer for ca. 5 år siden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-08 21:11

"Lund" <torNOSPAM@mail.dk> wrote in

> I en rundkørelse skal du kun blinke, hvis der er nogle at blinke til.
> (vise din hensigt)

Det gælder alle steder undtagen på motorvejen hvor du SKAL blinke hvis du
foretager vognbaneskift (uanset om der er nogen der ser det eller ej).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 16:48

Lund skrev:
> I en rundkørelse skal du kun blinke, hvis der er nogle at blinke til. (vise
> din hensigt)
> Det sagde min kørelærer for ca. 5 år siden.

Om du skal blinke er ikke afhængig af om der er nogen til at se det.

Selvom du er alene skal du stadig blinke;
- ud af en rundkørsel
- ind på motorvejen i tilkørslen
- ved svingning
m.v.

Men det spørgsmålet går på er en rundkørsel med et ekstra spor til dem
der skal af til1. udkørsel, f.eks. som det er ved Skejby. (56,204473N
10,176540Ø).

Her bliver det højre spor på Søftenvej til et særligt spor rundt om
rundkørslen (adskilt fra rundkørslen med kantsten) for at ende som højre
spor på Randersvej ind mod Århus.

Placerer man sig rigtig på Søftenvej kan man komme rundt der uden
overhovedet at skulle blinke.

Er det derimod i rundkørslen hvor Hveen Boulevard krydser Roskildevej i
Tåstrup (55,656612N 12,282838Ø), skal du blinke til højre ind i
"køre-rundt-banen" hvor den begynder ganske ligesom du skal blinke andre
steder hvor du drejer fra.

Det vil så være god skik at blinke til venstre i sammenfletningen på
Hveen Boulevard.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 18:06

Den Fri, 29 Aug 2008 17:48:21 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Om du skal blinke er ikke afhængig af om der er nogen til at se det.
>
> Selvom du er alene skal du stadig blinke;
> - ind på motorvejen i tilkørslen

Hvornår er flettereglen afskaffet?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-08-08 18:13

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvornår er flettereglen afskaffet?

Den er ikke afskaffet. Men der er kommet blinketvang ved vogbaneskift.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 19:04

Den Fri, 29 Aug 2008 19:12:44 +0200 skrev Martin Bak:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Den er ikke afskaffet. Men der er kommet blinketvang ved vogbaneskift.

Flettereglen er netop IKKE vognbaneskift.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 20:07

Kent Friis skrev:
> Flettereglen er netop IKKE vognbaneskift.

Det er så det den pågældende dommer har afgjort at den er - på motorveje.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 22:20

Den Fri, 29 Aug 2008 21:07:10 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Det er så det den pågældende dommer har afgjort at den er - på motorveje.

Pågældende dommer burde nøjes med at dømme forboldkampe.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 22:38

Kent Friis skrev:
> Pågældende dommer burde nøjes med at dømme forboldkampe.

Så ville jeg allerfald være lykkelig udenfor nogen som helst indflydelse
fra ham.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 18:20

Kent Friis skrev:
> Hvornår er flettereglen afskaffet?

Det blev den, til deles, da en dommer bestemte at det er vognbaneskift
at køre ind på en motorvej.

Og politikerne har tilsyneladende ikke tænkt sig at fortælle ham at han
skal lege dømmende og ikke lovgivende magt.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-08 18:42

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Det blev den, til deles, da en dommer bestemte at det er vognbaneskift
> at køre ind på en motorvej.

Dommeren kan ikke ændre lovgivningen og derfor har det på ingen måder nogen
betydning for om flettereglen findes. At han dømmer forkert ændrer ikke på
lovgivningen - en dommerfejl i en fodboldkamp ændrer jo heller ikke
reglerne for fodbold vel?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-08 18:45

On 29 Aug 2008 17:41:59 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>betydning for om flettereglen findes. At han dømmer forkert ændrer ikke på
>lovgivningen - en dommerfejl i en fodboldkamp ændrer jo heller ikke

Afhængig af dommerens placering i hierakiet, byret/landsret/højesteret
får det en vis præcedens-virkning. Men at en byretsdommer har fået
momentan sindsforvirring binder ikke retssystemet - hvorimod en
højesteretsdom er ret problematisk at underkende for de lavere
instanser.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 19:53

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> betydning for om flettereglen findes. At han dømmer forkert ændrer ikke på
> lovgivningen - en dommerfejl i en fodboldkamp ændrer jo heller ikke

Nej, men hvis politikerne havde tænkt sig at "nedgøre" fletreglen ved at
kræve blink i en tilkørsel til en motorvej havde de nok skrevet det i loven.

Det ulogiske ved den afgørelse blomstre jo virkelig op når man tager i
betragtning at det kun er tilkørsler til motorveje det gælder. Kommer du
i en tilkørsel, med fletregel, til en almindelig landevej er det
åbenbart ikke vognbaneskift. Selvom manøvren er akkurat den samme.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 22:18

Den Fri, 29 Aug 2008 20:52:50 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> i en tilkørsel, med fletregel, til en almindelig landevej er det
> åbenbart ikke vognbaneskift. Selvom manøvren er akkurat den samme.

Ved fletteregel er de to baner ligestillede. Den bruges ikke kun
ved tilkørsler, men også hvor man går fra to vognbaner til en
(eller tre til to, osv), og hvor to motorvejsgrene fletter sammen
(fx E20 fra Fyn der fletter ind i E45).

Hvis man skulle blinke ved fletning, skulle det jo gælde begge de
to ligestillede vognbaner. Altså ville dem der kører på motorvejen
lige så vel skulle blinke til højre for at flette sammen med
dem fra frakørslen.

Hvor har du hørt om sagen? Det kunne ikke tænkes at det er et af
de steder hvor der rent faktisk *er* vognbaneskift? Typisk fordi
tilkørslen ikke er lang nok. (Det eneste sted jeg lige kan komme
på er hernede sydfor, hvor man kører på B200.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 22:52

Kent Friis skrev:
> [...]
> ved tilkørsler, men også hvor man går fra to vognbaner til en
> (eller tre til to, osv), og hvor to motorvejsgrene fletter sammen

Fletreglen bruges mange steder, men det er kun i tilkørslen til en
motorvej man skal blinke. Fordi en dommer har afgjort at DET er et
vognbaneskift.

> [...]
> to ligestillede vognbaner. Altså ville dem der kører på motorvejen
> lige så vel skulle blinke til højre for at flette sammen med

Det var også min påstand første gang jeg hørte om at vi nu skulle til at
blinke.

> [...]
> tilkørslen ikke er lang nok. (Det eneste sted jeg lige kan komme
> på er hernede sydfor, hvor man kører på B200.

Jeg kan ikke lige huske hvor det var jeg fandt den. Men det må kunne
søges op på nettet.

Ovre omkring Kbhstrup bruger de en del steder at lave det som
vognbaneskift og/eller med vigepligt.

Og ved Korsør er der et par tilkørsler der er så korte at de burde have
vigepligt i stedet for fletregel. (E20 - 42 - Korsør)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 23:12

Den Fri, 29 Aug 2008 23:51:56 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Fletreglen bruges mange steder, men det er kun i tilkørslen til en
> motorvej man skal blinke. Fordi en dommer har afgjort at DET er et
> vognbaneskift.

Hvis det er vognbaneskift er det jo ikke fletteregel.

> Jeg kan ikke lige huske hvor det var jeg fandt den. Men det må kunne
> søges op på nettet.

Jeg har læst her i gruppen at FDM på et tidspunkt var ude med
en tolkning at man skulle blinke også ved fletteregel. Og et
svar fra trafikminister eller lignende at det var en misforståelse.

Det er ikke den historie du har fået blandet en dommer ind i?

> Ovre omkring Kbhstrup bruger de en del steder at lave det som
> vognbaneskift og/eller med vigepligt.

"Eller"? Man har da altid vigepligt ved vognbaneskift.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-08-08 07:08

Kent Friis skrev:

> Hvis det er vognbaneskift er det jo ikke fletteregel.

Det kan vi to nemt blive enige om. Men der var lige en dommer der havde
en anden mening.

> [...]
> svar fra trafikminister eller lignende at det var en misforståelse.
> Det er ikke den historie du har fået blandet en dommer ind i?

Nej. Det skulle havde været en sag hvor en eller anden går i retten
fordi han havde fået en bøde for ikke at blinke i tilkørslen, og
dommeren så følger politiets oplæg og fastholder bøden.

Og den dom har så grebet om sig.

> "Eller"? Man har da altid vigepligt ved vognbaneskift.

Forskellen jeg tænker på er at de både bruger at lade tilkørslen løbe
som et spor langs 1. spor hen til næste afkørsel, med stiplede linjer
mellem de to spor, og andre steder bruger hajtænder i tilkørslen.

Det sidste er vistnok mest fra de der mikroskopiske rastepladser de
holder sig der ovre.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-08-08 19:59

Den Sat, 30 Aug 2008 08:08:07 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> mellem de to spor, og andre steder bruger hajtænder i tilkørslen.
>
> Det sidste er vistnok mest fra de der mikroskopiske rastepladser de

Hajtænder har jeg godt nok aldrig set. Tilkørsler med ubetinget
vigepligt "plejer" at være dem hvor den stiplede linje er ført
helt igennem.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Per Thomsen

Dato : 03-09-08 13:26

> Hajtænder har jeg godt nok aldrig set. Tilkørsler med ubetinget
> vigepligt "plejer" at være dem hvor den stiplede linje er ført
> helt igennem.

Tilkørsel 7 på Helsingørmotorvejen

Per

Fra : Kent Friis

Dato : 04-09-08 17:41

Den Wed, 3 Sep 2008 14:26:08 +0200 skrev Per Thomsen:

> Tilkørsel 7 på Helsingørmotorvejen

Nu kører jeg normalt ikke rundt på den svenske side af Storebælt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-08 18:46

> Om du skal blinke er ikke afhængig af om der er nogen til at se det.

Ifølge hvilken færdselslov?

Den jeg kører efter indeholder følgende om at blinke:
§ 32, Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen
og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering
til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal
kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige
færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på
køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes
vandret ud til siden
Læg mærke til formuleringen "når det er påkrævet til vejledning for øvrige
færdsel" - med andre ord, hvis der ikke er nogen at vejlede er det ikke
påkrævet og så behøver du ikke blinke. Det er kun ved vognbaneskift på
motorvejen at du skal blinke selvom der ik er nogen der kan se det.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 19:07

Den 29 Aug 2008 17:46:12 GMT skrev Henrik Stidsen:
> [...]
> påkrævet og så behøver du ikke blinke. Det er kun ved vognbaneskift på
> motorvejen at du skal blinke selvom der ik er nogen der kan se det.

Svingning står også oppe i den del hvor man *skal* blinke.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-08 00:26

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Svingning står også oppe i den del hvor man *skal* blinke.

Hmmmm, min fejl - så må jeg hellere til at bruge blinklyset lidt oftere :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-08-08 07:10

Henrik Stidsen skrev:
> Hmmmm, min fejl - så må jeg hellere til at bruge blinklyset lidt oftere :)

Det bestemmer du selv, det er kun digselv der kommer til at betale.

Men risikoen for at få en bøde for det er vel ikke så stor, når politiet
nu også skal kontrollere for sprut og narko. Oveni det med hastighed.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-08 10:36

> Det bestemmer du selv, det er kun digselv der kommer til at betale.

Nå ja, så slukker jeg da bare alt lyset for at spare penge ;)

> Men risikoen for at få en bøde for det er vel ikke så stor, når
> politiet nu også skal kontrollere for sprut og narko. Oveni det med
> hastighed.

Og eftersom jeg altid har kørt efter "blink hvis der er nogen i nærheden"
så ville det være ret usandsynligt om politiet - eller andre - nogensinde
ville se det ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 20:06

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> påkrævet og så behøver du ikke blinke. Det er kun ved vognbaneskift på
> motorvejen at du skal blinke selvom der ik er nogen der kan se det.

Når du så læser teksten, som en jurist vil gøre det, kommer du til at kun:
"Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn,"
hænger sammen med:
"når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel."

For:
[...]
bliver du ikke fritager for at blinke af: "når det er påkrævet til
vejledning for den øvrige færdsel." Den står jo i en anden sætning.

Kom i øvrigt til at se stk5 i samme §. Den syntes jeg er lidt til grin.
Den pålægger dig at give tegn - i god tid - inden du laver en
opbremsning, f.eks., for en hund der render ud på vejen. Hvordan gør man
lige det?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-08-08 22:00

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev >
> Det er kun ved vognbaneskift på
> motorvejen at du skal blinke selvom der ik er nogen der kan se det.

Så er vi vist samme sted, som når TVspeakeren pligtskyldigt meddeler at
undertekstningen desværre er gået i udu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-08-08 20:40

On Wed, 27 Aug 2008 20:41:56 +0200, Sørensen wrote:

> [...]
> til dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man
> køre fra påšden ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra. (håber

Som i denne her vist efterhånden velkendte krabat?

http://kortlink.dk/google/5pqm

Rent pragmatisk ville jeg nok blinke på vejen ud og slå fra når jeg er ved
at køre væk fra rundkørslen, altså før sammenfletningen. (At man ikke kan
andet er i almindelighed et skidt argument, man holder jo heller ikke op
med at blinke når man er kørt ind i en svingbane.)

Hvad gør en cyklist forresten for at komme ligeud ad Roskildevej her? Jep,
man krydser _fire_ veje, 3 stopstreger og et sæt hajtænder....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-08-08 07:46

> [...]
> andet er i almindelighed et skidt argument, man holder jo heller ikke op
> med at blinke når man er kørt ind i en svingbane.)

I det her tilfælde kommer man ikke ind i rundkørslen (prøv at antag at der
er 50 m mellem bane og rundkørsel, og ikke blot 5 m). Derfor tror jeg ikke
man skal finde løsningen ved at kigge i reglerne for færdsel i rundkørsler.

Istedet skal man vel betragte det som at man lave vognbaneskift til højre
(over en cykelsti).
Køre ligeud i et lille stykke, og fletter sammen med en vognbane mod
venstre...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-08-08 09:57

"Keld Nygaard" skrev

> [...]
> er 50 m mellem bane og rundkørsel, og ikke blot 5 m). Derfor tror jeg ikke
> man skal finde løsningen ved at kigge i reglerne for færdsel i

Hvis man skal lave et 90gr sving (1ste vej til højre) så ja
Men ellers blinker man vel af hvis man skal ud 2nden eller 3die gang?

- Peter

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-08-08 12:49

> Hvis man skal lave et 90gr sving (1ste vej til højre) så ja
> Men ellers blinker man vel af hvis man skal ud 2nden eller 3die gang?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med på hvad du mener, men hvis man skal
ud af 2. eller 3. vej ("lige ud", eller "til venstre" i rundkørslen), så
skal man slet ikke bruge det spor der er tale om, men køre ind i rundkørslen
på helt normal vis.?.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-08-08 12:52

"Keld Nygaard" skrev

> Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med på hvad du mener,
Hmm jeg kom ud af den forkerte "tangent" :)

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-08 21:16

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote in

> Derfor tror jeg ikke
> man skal finde løsningen ved at kigge i reglerne for færdsel i
> rundkørsler.

Der er ikke specifikke regler for rundkørsler, svjh er de overhovedet ikke
nævnt i færdselsloven.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-08-08 17:52

> Hvad gør en cyklist forresten for at komme ligeud ad Roskildevej her? Jep,
> man krydser _fire_ veje, 3 stopstreger og et sæt hajtænder....

Jeg synes faktisk ikke den er slem på cykel. Jeg bliver sjældent overset af
biler. Den er næsten værre i bil, hvor lyskrydsene kan være lidt svære at se
på grund af deres placering.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Jacob

Dato : 27-08-08 23:46

> [...]
>dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man køre fra
>på¨den ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra.

Du skal altid blinke når du vil dreje ud af en rundkørsel.

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88991

Hvad vil du iøvrigt "spare" ved ikke at blinke?

Mvh Jacob

Fra : ShutEye

Dato : 28-08-08 00:27

> Du skal altid blinke når du vil dreje ud af en rundkørsel.
>
> http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88991

Det link der beskriver ikke hvad man skal gøre ift OP's spørgsmål.
Spørgsmålet drejer sig om en ekstra bane der fører forbi rundkørslen.
Man skal selvfølgelig vise af for at indikere at man vil benytte banen, men
når man først ER derude er det jo ligegylle.

> Hvad vil du iøvrigt "spare" ved ikke at blinke?

Det er så et spørgsmål man kunne stille rigtig mange fæhoveder i rundkørsler
:)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-08-08 04:39

On Aug 27, 9:08 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Så behøver du ikke at blinke, men jeg ville nok gøre det. I ren reflektion.

x2

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Tom

Dato : 28-08-08 21:11

> [...]
>dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man køre fra
>på¨den ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra.

hmmm, hvis jeg har lidt travlt og kan se at jeg er alene på begge spor, så
bliver der snittet igennem ved at køre mest mulig lige ud.....det giver
selvf. to vognbaneskift gennem rundkørslen, men det går en del hurtigere end
at blive i samme spor.

(En kørelærer vil nok få et mindre hjerteanfald)

--
Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-08 21:21

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-08 16:32

Sørensen skrev:
> [...]
> dem der skal fra med første afkørsel, skal man også blinke når man køre fra
> på¨den ??, man kan jo ikke gøre andet end at dreje fra.

Hvis du blinker ind i tilkørslen til den på den vej du kommer fra burde
der ikke være brug for mere blinken.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-08-08 19:27

On Fri, 29 Aug 2008 18:06:45 +0000, Kent Friis wrote:

> Svingning står også oppe i den del hvor man *skal* blinke.
>
> Mvh
> Kent

Præcis hvad jeg sku' til at sige. Punktummer er meget vigtige, juridisk
set. Den med "når det er påkrævet" gælder KUN vognbaneskift (og på alm.
vej er det jo netop ikke hensigtsmæssigt at blinke ved alle vognbaneskift.
Hvis der er sideveje kan det forvirre i stedet for at vejlede.).

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-08 19:33

Den 29 Aug 2008 18:27:15 GMT skrev Peter Dalgaard:

> [...]
> vej er det jo netop ikke hensigtsmæssigt at blinke ved alle vognbaneskift.
> Hvis der er sideveje kan det forvirre i stedet for at vejlede.).

Præcis ligesom det kan forvirre hvis man blinker ved frakørslen på
motorvejen.

Men logisk tankegang har nu heller aldrig været folketingets stærke
side.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kristian Thy

Dato : 06-09-08 16:58

On Sep 4, 6:41 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Nu kører jeg normalt ikke rundt på den svenske side af Storebælt.

Du kan se dem her:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=55.762665,12.522364&spn=0.000374,0..001207&t=k&z=20
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=55.760543,12.522423&spn=0.000749,0..002414&t=k&z=19

Selv om det måske er lidt gnidret, så er det hajtænder. Især den
første (tilkørslen i sydgående retning) har meget dårlige
oversigtsforhold, så du risikerer ofte at måtte stoppe helt, før du så
skal op på 80 km/t i en vis fart

\\kristian

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 07:30

Den Sat, 6 Sep 2008 15:57:58 -0700 (PDT) skrev Kristian Thy:

> [...]
> første (tilkørslen i sydgående retning) har meget dårlige
> oversigtsforhold, så du risikerer ofte at måtte stoppe helt, før du så

De går alligevel ind så man kommer parallelt med motorvejen, hvorfor
h*lvede laver man så ikke alm. vognbaneskift, som folk lærer inden
de skal op til teoriprøve?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-09-08 01:07

On Sat, 06 Sep 2008 15:57:58 -0700, Kristian Thy wrote:

> [...]
> (tilkørslen i sydgående retning) har meget dårlige oversigtsforhold, så
> du risikerer ofte at måtte stoppe helt, før du så skal op på 80 km/t i

Er _det_ tilkørsel 7? Jeg kikkede oppe ved Kokkedal....

Nummereringssystemet er sært fordi der langs Helsingørmotorvejen er et
system der starter i Helsingør og kører sydpå og et der starter i Kbh og
kører nordpå. Førstnævnte drejer fra og fortsætter langs Motorring 3,
medens sidstnævnte bare stopper ved Jægersborgvej.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-09-08 09:07

On Sun, 07 Sep 2008 06:30:05 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
>
> De går alligevel ind så man kommer parallelt med motorvejen, hvorfor
> h*lvede laver man så ikke alm. vognbaneskift, som folk lærer inden de

Jeg gætter på at ideen er at hvis man er nødt til at stoppe, så skal det
ske tidligt ellers kan man ikke nå at accelerere og kommer ind på
motorvejen med 15 km/t.

(Svjh. var en af Jægersborg-tilkørslerne tidligere med ubetinget
vigepligt, altså hvor tilkørselsbanen ender med hajtænder, trekanttavle
osv., og var et af billederne i teoriundervisningen.)

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 12:42

Den 07 Sep 2008 08:07:24 GMT skrev Peter Dalgaard:

> [...]
> vigepligt, altså hvor tilkørselsbanen ender med hajtænder, trekanttavle
> osv., og var et af billederne i teoriundervisningen.)

Det er vist op til den enkelte kørelærer hvilke billeder han vil
bruge i teori-undervisningen. Så det er nok noget kørelærere i
området bruger, fordi de ved den prøvesavkyndige kan finde på at
køre den vej.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-09-08 17:20

On Sun, 07 Sep 2008 11:41:38 +0000, Kent Friis wrote:

> Det er vist op til den enkelte kørelærer hvilke billeder han vil bruge i
> teori-undervisningen. Så det er nok noget kørelærere i området bruger,
> fordi de ved den prøvesavkyndige kan finde på at køre den vej.

I teori? Næppe. Teoriundervisningen er for at bestå teoriprøven...

Principielt har du ret i at der er metodefrihed, men i hvert fald min
kørelærer brugte nogen temmelig standardiserede sæt som kørelærerunionen
e.l. havde brygget sammen.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 17:45

Den 07 Sep 2008 16:20:01 GMT skrev Peter Dalgaard:

> I teori? Næppe. Teoriundervisningen er for at bestå teoriprøven...

Har du haft en af de kørelærere der bare forsøger at få eleverne
igennem så hurtigt som muligt?

Mig bekendt er teoriundervisningen for at lære folk hvordan man
skal køre bil inden de får lov at sætte sig ud i skolevognen.

> Principielt har du ret i at der er metodefrihed, men i hvert fald min
> kørelærer brugte nogen temmelig standardiserede sæt som kørelærerunionen
> e.l. havde brygget sammen.

Ok. Det forekommer mig at der var flere lokale billeder imellem dem
vi havde.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-09-08 16:31

On Fri, 12 Sep 2008 11:15:49 +0200, Jesper Juul wrote:

> Det er den skam stadigvæk, både i nordegående og i sydgående retning.
>
> Jesper

S'følli'... Jeg mente: model sidevej, altså ikke med de nuværende
"hajtandsbokse", bare en stribe hajtænder for enden af rampen, parallelt
med motorvejen.