Autolak og fortynding... Hjælp ønskes!
Fra : Per Olsen

Dato : 27-08-08 18:51

Hej

Er der nogen der kan skære det ud i pap for mig..?

Jeg har i dag været ved farvehandleren og hente noget autolak til kærstens
bil, da jeg skal have malet kølerhjælmen på hendes bil, og jeg har opgivet
at få et godt resultat med sprayflasker, så jeg vil prøve om jeg kan
sprøjtemale hjælmen selv.

Jeg har så hentet autolakken i dag, inkl fortynder og lak, dog var ham der
ikke i dag som der havde forstand på at male, så i håb om at der sidder et
klog hoved som har prøvet det før, så vil jeg gerne at i kan skære den
maler-målepind ud i pap for mig :)

Jeg har vedlagt et billede af den i dk.binaer emne "Malerpind Auto"

Vil det sige at når der på lakken står 2:1 så skal den side af pinden følges
hvor der står 2:1 og at hvis man i en bøtte tager op til 1 mærket ved lak,
så skal man bagefter tage op til mærket 1 ved hærder og bagefter til 1 i
fortynding også blande de tre dele sammen i sprøjten?

Der står ikke noget om blandingsforhold på selve malingen....

-jeg vil blot være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, for 1000 kr
for en halv liter maling er en pæn slat kr......

Ogsåvidt jeg husker at havde hørt så skal der min være 20 grader i rummet
man maler, og at mellem hvær lag maling skal gå 15 min, og der skal ca 3 lag
til. Når det sidste lag er lagt på skal man vente 45 min inden man giver
klar lak, som også skal påsprøjtes tre gange med 15 min mellemrum?

Mvh Per

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 27-08-08 20:25

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lag til. Når det sidste lag er lagt på skal man vente 45 min inden man
> giver klar lak, som også skal påsprøjtes tre gange med 15 min mellemrum?

For at starte med det sidste, - er der tale om metallic farve?
Hvis så er tilfældet, lægges (sprøjtes) først farven (kaldet basen) på.
Kun eet lag, godt dækkende.
Til denne bruges ikke hærder, men kun fortynder i passende mængde.

Så kommer klarlakken som blandes med hærder i forholdet 2 dele lak : 1 del
hærder + ca 10% fortynder.
Denne blanding påsprøjtes i to - evt. tre lag. - Vådt i vådt, hvilket vil
sige umiddelbart efter hinanden. Det kan godt passe med ti minutter til et
kvarter mellem sprøjtningerne ved 15 til 20 graders varme.
- Og så er den sag klaret.

Drejer det sig en ren farve - altså ikke metallic - er proceduren som med
klarlakken,- 2 dele maling : 1 del hærder + 10% fortynder.

Held og lykke med jobbet.
Palle