Hvad hælder man på Carinaen?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-08 11:16

Kan se jeg skal ha skiftet olie på Carinaen:

http://kortlink.dk/5pk7

- hvad hælder man på såddan en 2-liters maskine fra Harald Nyborgs*
sortiement?

Den kører måske 5000 km. årligt og "bliver skiftet" 1 gang p.a.

* eller thansen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 27-08-08 12:27

Haynes skriver :

"Multigrade engine oil, viscosity SAE 15W/40, 10W/30 or 20W/50
to API SG or better."

Hælder selv 5W/40 syntetisk olie på min.

Bo

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 27-08-08 12:31

Samme bog fortæller, at der på 3S-FE skal bruges 4,5 liter med manuelt gear
og en
deciliter mere med automatgear, når du samtidigt skifter filter.

Bo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-08 12:37

Bo Rasmussen skrev:

> Samme bog fortæller, at der på 3S-FE skal bruges 4,5 liter med
> manuelt gear

Den har manuelt gear.

Har nu aldrig kunnet klemme mere end én dunk i hverken dén eller Camryen
(med ca. samme motor)

Var lige ude og kigge i Camryen:

3,6 l incl.filter de sidste gange.

Oliestanden står op til "F" ved den øverste streg - og jeg *har* tappet al
den gamle olie af hver gang

Fra : Martin [TMM]

Dato : 27-08-08 13:58

Hej
Hans Paulin (6310) wrote:
> Oliestanden står op til "F" ved den øverste streg - og jeg *har*
> tappet al den gamle olie af hver gang

Har du husket at tjekke oliestand igen, efter du har haft startet motoren ?
Selvfølgelig har du det, men ville bare lige have det udelukket, hvis du, og
så videre.
Oliefilteret kan sagtens indeholde det meste af en halv liter.

Mvh
Martin

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-08-08 16:56

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> og så videre.
> Oliefilteret kan sagtens indeholde det meste af en halv liter.

De 4.5 liter er sikkert på en tør motor, altså efter en renovering e.l.
Min Jaguar burde tage 8.0 liter, men der kan ikke være mere end 6.5-6.8
liter på den. I øvrigt en irriterende motor at måle olieniveau på, den
kræver absolut fladt underlag for at man kan måle niveauet ordentligt, men
bundkarret er vel også 80 cm langt...
THansen's syntetiske 5W40 til 200 kr for en 4L dunk er efter min mening en
fin olie til alle benzinbiler med nogenlunde normale krav til olien.

Leo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-08 22:27

Leo Jensen skrev:

> THansen's syntetiske 5W40 til 200 kr for en 4L dunk er efter min
> mening en fin olie til alle benzinbiler med nogenlunde normale krav
> til olien.

Dén snupper jeg!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-08 22:28

Martin [TMM] skrev:

> Har du husket at tjekke oliestand igen, efter du har haft startet
> motoren ?

Ja

> Selvfølgelig har du det, men ville bare lige have det
> udelukket, hvis du, og så videre.

Fint nok

> Oliefilteret kan sagtens indeholde det meste af en halv liter.

Det er dog ret lille i forhold til fx. min forrige Kadett.

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-08 08:44

> Den har manuelt gear.
>
> Har nu aldrig kunnet klemme mere end én dunk i hverken dén eller Camryen
> (med ca. samme motor)

Er din Camry kun 2 liter?

--
Martin