Sikkerhed i små biler
Fra : JimR

Dato : 26-08-08 20:51

Vi overvejer at skifte konens blikdåse (Fiat Seicento) ud med en rigtig bil
der ikke krøller helt sammen hvis man kører ind i noget.

Kender i gode steder hvor man kan checke sikkerheden i 6-10 år gamle biler?

mvh

JimR

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-08 21:10

JimR skriver:

> Kender i gode steder hvor man kan checke sikkerheden i 6-10 år gamle biler?

http://www.euroncap.com

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivar

Dato : 26-08-08 21:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> http://www.euroncap.com

Der kan man se, at det næsten ligegyldigt hvilken bil (supermini)
man vælger, så er den bedre end en Fiat Seicento.
Der er sket enormt meget med sikkerheden i løbet af de senere år.
Jeg har hørt udtalelser om at en nykonstrueret bil i dag er 10
gange så sikker som en 20 år gammel konstruktion.

Hvis Jim vælger en bil der konstrueret for 6-8 år siden er
det næsten ligemeget hvilken han vælger, så har den 4 stjerner.
Fx. har en Punto af den første generation 2 stjerner, mens
modellen fra 2000 har 4.
http://www.euroncap.com/supermini.aspx

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : KASO

Dato : 26-08-08 22:22

> Der er sket enormt meget med sikkerheden i løbet af de senere år.
> Jeg har hørt udtalelser om at en nykonstrueret bil i dag er 10
> gange så sikker som en 20 år gammel konstruktion.

Tjah - lidt er der nok om snakken - se f.eks.
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 26-08-08 22:53

> Hvis Jim vælger en bil der konstrueret for 6-8 år siden er
> det næsten ligemeget hvilken han vælger, så har den 4 stjerner.
> Fx. har en Punto af den første generation 2 stjerner, mens
> modellen fra 2000 har 4.

Nu vi taler om sikkerhed er der et spørgsmål der længe har "naget" mig, og
har ført til talrige diskusioner med min far.

At to biler har samme antal stjerner betyder vel nødvendigvis ikke, at de er
lige sikre?

Hvis jeg må komme med et eks. Lad os sige at jeg af en eller anden grund
skulle have lyst til at brage frontalt sammen med en Volvo S80.... Har jeg
ikke ret i, at det er "klogere" at gøre dette i en MB E-klasse end i en
Citroen C1 der muligvis har samme antal stjerner? Min begrundelse er, at
Mercedesen vejer ca. det samme som Volvoen, vel omkring 16-1700 kg. mens
Citroenen vel ligger omkring de 1100 kg.

Det er muligt at man er beskyttet på samme måde ved et sammenstød med en
mur, men hvis der kommer en 1600 kg. tung bil susende imod dig, er det vel
bedre, at man ikke samtidig bliver skubbet "tilbage" ved sammenstødet, som
det ville ske hvis man kører i en lille bil på kun 1100 kg.?

Jeg er klar over, at der er nogle helt konkrete mål bilerne skal gennemføre
for at opnå stjerne, men tager man overhovedet sammenstød med "normale"
biler med i betragtning?

Jeg mener at konens Sportsvan lige akkurat masede sig op på de 5 stjerner
pga. noget så banalt som en selealarm. Så nogle gange tror jeg, at man skal
undersøge hvordan bilen har opnået scoren.

Hvordan jeg selv er beskyttet i Mercedesen, aner jeg ikke. Men der er ingen
selealarm, så 5 stjerner har den sikkert ikke fået Men jeg må bare håbe
at det ikke er en Volvo S80 jeg ramler sammen med, men derimod en lille
Getz, hvis min hjemmelavede teori holder vand

Mvh

Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-08-08 05:26

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> At to biler har samme antal stjerner betyder vel nødvendigvis ikke, at de er
> lige sikre?

Jo, hvis de vejer det samme.

Det skriver euroncap også på deres hjemmeside.

Fra : KASO

Dato : 27-08-08 06:42

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48b48506$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> har ført til talrige diskusioner med min far.
>
> At to biler har samme antal stjerner betyder vel nødvendigvis ikke, at de

Som Klaus skriver: Jo - hvis de vejer det samme...

> [...]
> Mercedesen vejer ca. det samme som Volvoen, vel omkring 16-1700 kg. mens
> Citroenen vel ligger omkring de 1100 kg.

Korrekt!

> [...]
>
> Jeg er klar over, at der er nogle helt konkrete mål bilerne skal
> gennemføre for at opnå stjerne, men tager man overhovedet sammenstød med

Ja - og nej....

Sammenstødet er ikke med en mur, men mod en deformérbar barriere, der
simulerer en anden bil.

> Jeg mener at konens Sportsvan lige akkurat masede sig op på de 5 stjerner
> pga. noget så banalt som en selealarm. Så nogle gange tror jeg, at man
> skal undersøge hvordan bilen har opnået scoren.

Rigtigt!

> Hvordan jeg selv er beskyttet i Mercedesen, aner jeg ikke. Men der er
> ingen selealarm, så 5 stjerner har den sikkert ikke fået

Der findes skam en del biler, der har fået 5 stjerner uden brug af
selestrammere. Renault Laguna II (den udgåede model) var den første, og en
del er kommet til siden, men det er rigtigt, at mange 5-stjernede ikke er
"ægte" 5-stjernede - de har fået de nødvendige point fra selealarmer -
f.eks. Kia Ceed.

Fra : JimR

Dato : 27-08-08 11:47

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
>

> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!

Ja Puntoen nyere end 2000 kunne være et næste valg, den er lige lidt større
og bedre crash-forberedt.

Tak for inputs

JimR

Fra : Bruno

Dato : 27-08-08 18:54

JimR wrote:
> Ja Puntoen nyere end 2000 kunne være et næste valg, den er lige lidt større
> og bedre crash-forberedt.

Husk og checke ALT det elektriske - det er primært der der kan være
problemer. Ellers en god bil og rimelig billig.

Mvh
Bruno

Fra : JimR

Dato : 28-08-08 15:53

"Bruno" <x@c.d> wrote in message news:g944c5$2jai$1@newsbin.cybercity.dk...

> Husk og checke ALT det elektriske - det er primært der der kan være
> problemer. Ellers en god bil og rimelig billig.
>
> Mvh
> Bruno

Lige nu peger det mod en Lupo benzin, konen vil ha en lille bil (og manden
kan godt li tanken om WV kvalitet og færre problemer)

JimR

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-08-08 19:33

On Wed, 27 Aug 2008 12:46:58 +0200, "JimR" <nom@il.dk> wrote:

<...>

>Ja Puntoen nyere end 2000 kunne være et næste valg, den er lige lidt større
>og bedre crash-forberedt.
>
>Tak for inputs

Har en 2002 JTD. Den kører sq godt på sine 15" - og er ikke
vindfølsom. Kan køres med en hånd til topfart, hvad den så er?
Den har en "city"-funktion på servoen, som gør at selv et spædbarn kan
dreje rattet, når den holder stille , hvad man så skal bruge den
til.
Jeg har ikke haft problemer (nå jo, der smuttede en omdrejningsføler
for 50000 km siden) og kører 22-25 km/l.
Man sidder godt i førersædet - dem bagi behøver jeg ikke bekymre mig
om ) Og med sæderne nede, kan der være et par pænt store hunde bagi
)

Fra : Frøken Jensen

Dato : 26-08-08 23:52

On 26/08/08 21:51, in article g91ms1$1n45$1@newsbin.cybercity.dk, "JimR"
<look@www.radmer.dk> wrote:

> [...]
> der ikke krøller helt sammen hvis man kører ind i noget.
>
> Kender i gode steder hvor man kan checke sikkerheden i 6-10 år gamle biler?

Folksam.se

Fra : KASO

Dato : 27-08-08 06:45

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i meddelelsen

> Folksam.se

Man skal blot huske, at Folksam sammenligner med "gennemsnitsbilen", der er
gennemsnittet af bilerne i undersøgelsen. Disse er op til 20-25 år gamle -
og altså fra længe før andre end Volvo, Saab og Mercedes interesserede sig
for sikkerhed. Til gengæld er det en "real-life" undersøgelse på tværs af
størrelser. Men den skal (som alle andre statistikker) tages med et gran
salt.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 27-08-08 14:14

On 27/08/08 7:45, in article 48b4ea11$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> størrelser. Men den skal (som alle andre statistikker) tages med et gran

E har både en real-life undersøgelse og en crashtest, så man kan se på
begge dele inden man vælger.