Upræcis kørecomputer?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-08-08 16:50

Min kørecomputer siger jeg bruger 0,00 liter pr 100km når jeg slipper
speederen og motorbremser. Det lugter jo lidt hen af fuel-cutoff gør det
ikke?

Men, det bliver så lidt interessant, for 0,00L/100km bliver til 35km/l
eller 99,9 miles/gallon hvis computeren skal regne det og det syns jeg ik
rigtig matcher... Er der nogen der har en ide om hvorfor km/l ikke går
højere end 35 når nu de to andre går meget længere? (99,9mpg ~ 42,5km/l).

Fra : Bruno

Dato : 23-08-08 18:34

Henrik Stidsen wrote:
> Min kørecomputer siger jeg bruger 0,00 liter pr 100km når jeg slipper
> speederen og motorbremser. Det lugter jo lidt hen af fuel-cutoff gør det
> ikke?

Det skulle gerne være tilfældet, så de 0,00 er god nok.

> [...]
> rigtig matcher... Er der nogen der har en ide om hvorfor km/l ikke går
> højere end 35 når nu de to andre går meget længere? (99,9mpg ~ 42,5km/l).

Det er sikkert bare måden den håndterer udregningen på, det der med og
dividere med 0 er jo lidt problematisk.

Mvh
Bruno

Fra : alexbo

Dato : 23-08-08 18:52

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> [...]
> rigtig matcher... Er der nogen der har en ide om hvorfor km/l ikke går
> højere end 35 når nu de to andre går meget længere? (99,9mpg ~ 42,5km/l).

Det kommer an på hvilke gallon du regner med, med US gallon har du ret, med
med UK gallon bliver det 35km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-08 18:57

Den Sat, 23 Aug 2008 19:52:27 +0200 skrev alexbo:

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Det kommer an på hvilke gallon du regner med, med US gallon har du ret, med
> med UK gallon bliver det 35km/t.

Det var godt nok langsomt :-þ

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : alexbo

Dato : 23-08-08 19:09

"Kent Friis" skrev

> Det var godt nok langsomt :-þ

Med det forbrug kan det ikke blive hurtigere, det er i hvert fald svært at
sætte farten op med sluppet speeder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-08 20:24

Den Sat, 23 Aug 2008 20:08:36 +0200 skrev alexbo:

> "Kent Friis" skrev

> Med det forbrug kan det ikke blive hurtigere, det er i hvert fald svært at
> sætte farten op med sluppet speeder.

Det plejer da ellers at gå helt af sig selv ned af de bakker hvor
man kører med sluppet speeder.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 01:44

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Det kommer an på hvilke gallon du regner med, med US gallon har du
> ret, med med UK gallon bliver det 35km/t.

Interessant pointe - nu virker det jo i sig selv lidt overflødigt at en bil
solgt i DK overhovedet kan vise MPG, så hvorfor ikke US Gallons når den nu
er igang med det ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 01:44

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> Interessant pointe - nu virker det jo i sig selv lidt overflødigt at
> en bil solgt i DK overhovedet kan vise MPG, så hvorfor ikke US Gallons
> når den nu er igang med det ;)

UK gallons selvfølgelig. Godnat Henrik, sov nu... ;)

Fra : alexbo

Dato : 24-08-08 08:14

"Henrik Stidsen" skrev

> UK gallons selvfølgelig. Godnat Henrik, sov nu... ;)

Hvis en bil er produceret til det europæiske marked, måske oven i købet i
UK, synes jeg ikke det lyder mærkeligt.
Det er mere overraskende at du valgte at regne med US gallon.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 12:17

> Hvis en bil er produceret til det europæiske marked, måske oven i
> købet i UK, synes jeg ikke det lyder mærkeligt.

Men en bil med rattet i venstre side er vel ikke produceret til UK? Jeg vil
da egentlig mene det var mere sandsynligt at europa (-UK) og USA delte
produktionslinie.

> Det er mere overraskende at du valgte at regne med US gallon.

Jeg skrev www.convertit.com i browseren og bad den konvertere fra mpg til
km/l - så jeg valgte det ikke selv ;)

Fra : Brian

Dato : 24-08-08 13:01

Henrik Stidsen wrote:

> Men en bil med rattet i venstre side er vel ikke produceret til UK?
> Jeg vil da egentlig mene det var mere sandsynligt at europa (-UK) og
> USA delte produktionslinie.

Elektronikken er jo den samme om rattet sidder til højre eller venstre.

Jeg tror nu at de fleste biler har alle de gængse "formater" ab fabrik, men
de er blot ikke valgbare for slutbrugeren. Specielle versioner til hvert
marked, vil da være hul i hovedet.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 13:26

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Elektronikken er jo den samme om rattet sidder til højre eller
> venstre.

Er den ikke også spejlvendt? ;) Men du har ret, det er jo det samme.

Fra : oz3bto

Dato : 24-08-08 15:48

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> da egentlig mene det var mere sandsynligt at europa (-UK) og USA delte

Amrikanerne vil have mere udstyr bedere plastik osv

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-08-08 19:45

On 23 Aug 2008 15:50:20 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>rigtig matcher... Er der nogen der har en ide om hvorfor km/l ikke går
>højere end 35 når nu de to andre går meget længere? (99,9mpg ~ 42,5km/l).

Der er sikkert nogle interne begrænsninger rent numerisk - en Zafira,
der som den eneste jeg kender har live forbrug kan vise alt fra 2.5
km/l til 999 km/l. Det sidste er rent 0 - de 2.5 km/l kan jeg genkende
fra en beskrivelse fra en vis JW som forbruget ved 250 for en Vectra
) (det er sikkert det mindste Opel'en kan vise)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 01:47

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> Der er sikkert nogle interne begrænsninger rent numerisk

Det lyder meget sandsynligt - jeg undrede mig dog over at den kunne vise et
langt lavere forbrug når den regnede i liter/100km hvor den kan nå helt ned
på 0, men også 1 og 2 liter hvilket jo giver markant flere km/l end 35. Den
må altså være i stand til at behandle tallene til et lavere forbrug end de
35km/l.

Fra : Tom

Dato : 23-08-08 20:28

> [...]
> rigtig matcher... Er der nogen der har en ide om hvorfor km/l ikke går
> højere end 35 når nu de to andre går meget længere? (99,9mpg ~ 42,5km/l).

Skal ikke kunne sige om det er sådan i alle biler, men i mondeo er cut-off i
hvert fald ikke lig med 0,000L. Jeg har målt på signalet til
indsprøjtningsdyserne og de bliver faktisk lukket en smule op selv om man
motorbremser.

Til de intresserede så er det målt med en stømtang og et Fluke 123
scopemeter.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-08-08 20:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i hvert fald ikke lig med 0,000L. Jeg har målt på signalet til
> indsprøjtningsdyserne og de bliver faktisk lukket en smule op selv om man

Mondeo har _ikke_ fuelcutoff.
Sierra havde, men Mondeo har det ikke.
Ovenstående gælder for Mondeo Mk1 + 2, ved ikke mht. de nyere

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 23-08-08 20:56

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Mondeo har _ikke_ fuelcutoff.
> Sierra havde, men Mondeo har det ikke.
> Ovenstående gælder for Mondeo Mk1 + 2, ved ikke mht. de nyere

Ja det kan jeg kun bekræfte. Godt nok siger min tripcomputer også 0 L / 100
Km når jeg slipper gassen, men cut off er det ikke. Den "kommer dog igen"
når man motoren nærmer sig tomgang og man motorbremser.

--
Tom

Fra : TG

Dato : 24-08-08 08:35

Så vidt jeg husker køre du, henrik, i en 307 HDi'er ikke sandt??
Jeg har en 307 HDi fra 2006, den har ikke noget problem med at vise
999 km/l, når jeg motorbremser - kan der være nogle indstillinger i
board-computeren??

/TG

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 17:42

TG <tg4600@gmail.com> wrote in news:a20beca6-45a2-446b-a5e6-
b209cb4a99de@f63g2000hsf.googlegroups.com:

> Så vidt jeg husker køre du, henrik, i en 307 HDi'er ikke sandt??

Nope, kører Toyota Yaris, skiftede min Peugeot 306 HDi ud for 6 måneder (+
2 dage) siden. Min Yaris har iøvrigt 3 års fødselsdag i morgen ;)

> Jeg har en 307 HDi fra 2006, den har ikke noget problem med at vise
> 999 km/l, når jeg motorbremser - kan der være nogle indstillinger i
> board-computeren??

Jeg har kun indstillinger for at skifte mellem km/l, l/100km og mpg.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-08 13:53

> [...]
> Jeg har en 307 HDi fra 2006, den har ikke noget problem med at vise
> 999 km/l, når jeg motorbremser - kan der være nogle indstillinger i

Min PSA viser også gerne høje tal. Men der er tydelige spring i det det
viser. Den skifter f,eks med ret store skridt omkring 166km/l (typisk værdi
nedad bakke med en smule gas og 80km/t hvor bakken ikke er stejl nok til at
holde farten i frigear)

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-08-08 12:36

> Nope, kører Toyota Yaris, skiftede min Peugeot 306 HDi ud for 6 måneder (+
> 2 dage) siden. Min Yaris har iøvrigt 3 års fødselsdag i morgen ;)

> Jeg har kun indstillinger for at skifte mellem km/l, l/100km og mpg.

Min fars Corolla D4D fra '05 viser også 35km/l som det "bedste, den
kan vise". Og selvom 35 er en lidt lav grænse at sætte, er det vel en
lidt fjollet diskussion, idet den aldrig vil kunne komme til at vise
det rigtige, når der er tale om et uendeligt højt tal - end ikke med
muligheden for 999km/l. Dertil er l/100km langt mere egnet.

Men det er selvfølgelig ærgerligt, at den kun viser 35 km/l, hvis man
har fået presset den op på 40 km/l ved ekstrem morfarkørsel...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-08 19:46

Jacob Buus Smidt <nospam_j@nddata.dk> wrote in news:17059ea5-0065-4cfd-
887a-666718e77de4@c65g2000hsa.googlegroups.com:

> [...]
> det rigtige, når der er tale om et uendeligt højt tal - end ikke med
> muligheden for 999km/l. Dertil er l/100km langt mere egnet.

Tjaa, syns da ik det er fjollet - selvom tallet i sig selv er rimelig
ligegyldigt i en bil der er opgivet til at køre 14,4km/l ved blandet kørsel
så sker det da at den kører markant længere når den ligger ved gode
omdrejninger på en landevej. Selv en god flydende tur af en stor
indfaldsvej ind til byen kan få den op over 35. Det er jo ikke altid tale
om fuel-cutoff eller motorbremsning, hvis l/100km viser 3 liter så vil
35km/l være et forkert tal.

> Men det er selvfølgelig ærgerligt, at den kun viser 35 km/l, hvis man
> har fået presset den op på 40 km/l ved ekstrem morfarkørsel...

;)

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-08-08 13:35

> [...]
> indfaldsvej ind til byen kan få den op over 35. Det er jo ikke altid tale
> om fuel-cutoff eller motorbremsning, hvis l/100km viser 3 liter så vil

Nej, ok. I virkeligheden er det nok tallet 35, der er fjollet valgt.
Hvis det var lavet ordentligt, skulle man have valgt et rigtig højt
maks-tal, som f.eks. de 999 km/l og så undlade at vise noget i
displayet, hvis der skulle blive brug for et endnu højere tal, som
f.eks. ved fuel-cutoff. Eller vise et "nedlagt otte-tal". Jeg synes
blot, at l/100km er en bedre enhed at opgøre forbrug i - af 2 årsager:
Der er tale om en forbrugs-måler, hvorfor et højere tal må være
dårligere, end et lavt. Ligeledes behøver man ikke omregne et forbrug
på f.eks. 0 l/100km til et obskurt højt tal.

Men nu er vi danskere jo vant til km/l enheden, så den er naturligvis
nemmere for os at bruge til sammenligninger osv. Derfor er jeg rigtig
tilfreds med måden det gøres på hos BMW, hvor "computeren", som viser
et gennemsnit, bruger km/l enheden, hvorimod den aktuelle
forbrugsmåler viser l/100km på en "analog" skive - så længe nålen står
under 10, er vi på den rigtige side