Slinger i CV'en.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-08-08 20:18

I onsdags, på vej til Stockholm, ude på de svenske motorveje, så jeg
noget der varmede mit gamle hjerte.

I venstre sidespejl kunne jeg konstatere at en BMW-5serie kom kørende
med en mellemsvær CV på slæb. Det der varmede var, at han holdt en for
mig fornuftig hastighed. Nemlig lige i overkanten af 100 km/t. Det er
for mig fornuftigt, idet han er hurtigt væk, og at jeg sandsynligvis
ikke ser ham mere, og derfor heller ikke bliver generet af ham.

Så skete der det, at da han var kommet ca. 100 meter foran, begyndte
det at slingre for ham. Først ganske let, men til sidst så meget at
bagenden på BMW'en begyndte at danse med.

Den reddede han helt professionelt ved at bremse let, og han forsvandt
ud i horisonten.

Ca. 10 km. senere fandt jeg ud af, at han ikke rigtigt havde lært
noget af episoden. Da holdt han nemlig inde i nødsporet med en halv
CV. Det var gået i slinger for ham igen, og denne gang i indersporet,
så CV'en var kommet i kontakt med kabelautoværnet, som svenskerne er
så glade for.

Det er utroligt hvad sådan et autoværn kan gøre ved en CV. Den var
fuldstændigt splittet ad i hele den ene side.

CV'en var på tyske prøveplader, så det var begrænset hvad fornøjelse
han fik af sin nyerhvervelse.

Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus G.

Dato : 22-08-08 20:32

> Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

Det er jo lige som unge mennesker der køre galt den ene gang efter den
anden... Det er og vil altid blive et uløst mysterium...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : oz3bto

Dato : 24-08-08 16:02

> Det er jo lige som unge mennesker der køre galt den ene gang efter den
> anden... Det er og vil altid blive et uløst mysterium...

> [...]

Sikkert en af folmers kolleger der har været ude og lufte CVen
Min fatter er lige så gal.. Trailer med ~1000kg øl og 800kg bag i bilen
(4WD) han ligger stadig med 100kmt på motorvejen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-08 22:09

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Sikkert en af folmers kolleger der har været ude og lufte CVen
> Min fatter er lige så gal.. Trailer med ~1000kg øl og 800kg bag i bilen
> (4WD) han ligger stadig med 100kmt på motorvejen

Sikkert heller ingen problem med en tung bil foran ... mange campister
glemmer at læsse bilen med telt, stænger og andre tunge ting... undtagen sig
selv :)

--
Per

Fra : oz3bto

Dato : 25-08-08 16:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
> fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte

yes men det skal jo stadig bringes til standsning

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 20:37

Folmer Rasmussen wrote:
[..]
> Det der varmede var, at han holdt en for
> mig fornuftig hastighed. Nemlig lige i overkanten af 100 km/t.
[..]

Mon ikke 80 km/t havde været MERE fornuftig?

/Ole

Fra : Ivan, Århus

Dato : 22-08-08 21:02

[klip]
> Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

Det er ikke sikkert, første lektion virkede dramatisk fra kabinen.
Sidste år testede DCU biler til Årets campingtrækker, og ham med volvo'en
havde en CV oppe på 1 hjul 2 gange, hvoraf den ene gav havari på CV'ens
højre front ... og han havde ikke opdaget det !
Ivan

Fra : Morten

Dato : 22-08-08 22:06

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> han fik af sin nyerhvervelse.
>
> Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

Helt en Camping Proff, har han jo næppe været når han kan lave sådan et
nummer, stakkels campingvogn :0(
har godt nok slingre kobling på min vogn, men hvis det blæser godt og
jeg køre 90+ så kan jeg da godt mærke det rykker i vognen, skal jeg uden
om en forhindring(lastbil, anden CV, eller et sæt pensionister med blød
hat på tur) så kan jeg da mærke at den slingre lidt og sætter så farten
ned, man har jo også spejle, som man kan holde øje med sit påhæng med...
vil også sige det er skræmmende med alle de trafik ulykker der sker på
vejene, Bliv hjemme lad bilen stå tag bussen/cyklen/toget, og spar på de
dyre dråber, jeg tør snart ikke køre på den vestfynske motorvej fredag
fra kl. 11:00 formiddag og så til kl 22 aften...... og det med pile
afmærkningen med at holde afstand kan de godt lave permanent over hele
fyn.... blot et sidespring, da jeg idag var i kolding og hente mine
døtre, kørte jeg 90 som lastbilerne i det inderste spor, men kunne se at
folk kørte med hovedet under armen, vil ikke dømme nogle men hvad med at
fylde raste pladserne med betjente med alkometre, så kan det være i skal
se løjer... Galden er slut her fra... God weekend og kør forsigtigt...

Mvh. Morten

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-08-08 22:55

> [...]
> bagenden på BMW'en begyndte at danse med.
>
> Den reddede han helt professionelt ved at bremse let, og han forsvandt

Ja det burde han have lært af, men som en anden skriver er det ikke sikkert
at han har mærket så meget til det, at han blev klogere.
Her er videoen fra KTI (senere sjællands ringen)
http://www.campingdanmark.dk/UploadetFiles/206/36/Home_car_aarets_ct_08.wmv

> [...]
> han fik af sin nyerhvervelse.
>
> Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

tja godt spørgsmål, jeg har mødt folk der har slingret hele vejen sydpå,
hvor det måske er forkert last af cv eks. cykler bagpå.

men der fåes systemer i dag som kan hjælper ved slinger se video her
http://www.caravaning.de/videos/alko-atc-und-bpw-idc-elektronische-pendelstopper-im-vergleichstest.218307.8.htm

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-08 22:08

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> sikkert at han har mærket så meget til det, at han blev klogere.
> Her er videoen fra KTI (senere sjællands ringen)

Det er 2 vidt forskellige situationer.

I videoens tilfælde er det bilen der trækker afsted med campingvognen -
føreren bestemmer stadig i hvad retning han vil køre, fordi han kan ikke
mærke at det slingrer.

I Folmers tilfælde(!) er det campingvognen der bestemmer hvad vej bilen skal
køre. Man skal ikke korrigere for slingeriet på rattet, det tror jeg vil
være katastrofal, men man skal bremse og ikke så forsigtigt som Folmer
lægger op til. Jeg kender en der kom i slinger med en trailer der var læsset
forkert (rødme), da han for 5. gang kørte den samme tur med noget tømmer. Op
på 80 med fartpiloten - og så begyndte den at slingre. Jeg bremsede
forsigtigt ned, men slingeriet blev bare værre og værre på trods af at
hastigheden kom ned - og holdt først op omkring 50. Jeg kørte 70 resten af
turen uden problemer.

--
Per

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-08-08 01:44

> [...]
> han fik af sin nyerhvervelse.
>
> Hvorfor tog han ikke ved lære af den første lektion han fik?

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-08-08 01:51

> [...]
> med en mellemsvær CV på slæb. Det der varmede var, at han holdt en for
> mig fornuftig hastighed. Nemlig lige i overkanten af 100 km/t.

Og det mener du er fornuftigt ??? Du aner med de udtalelser ikke en skid om
at køre med campingvogn. Man bør aldrig køre mere end 80 km/t med sådan en
sag og slet ikke efter den først er gået i slinger. I øvrigt skal man passe
meget på med at bremse ned for hårdt ned, det kan skabe katastrofale
situationer. Derfor er det klogest at holde den på de 80 km/t selv om det er
røvsygt at køre så langsomt. Man har et ansvar at bære især over for andre
bilister som ikke fortjener at blive indblandet i et alvorligt trafikuheld
skyldet for høj fart med en campingvogn på krogen.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-08 09:21

"Kim Larsen" skrev

> Man bør aldrig køre mere end 80 km/t med sådan en sag og slet ikke efter
> den først er gået i slinger.

Der må da have været noget galt med den CV?
Hvad koster at få sådan en ting transporteret til værksted på et "fejeblad"?

- Peter

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-08-08 10:18

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" skrev

> Der må da have været noget galt med den CV?

Nej det er ikke sikkert at der er, men den kan være læsset forkert, eks. for
meget vægt, bag i cv, for højt i cv, for lille næsetryk (bør være 75-100 kg)
..

Jeg har prøvet på min gamle cv fra 84, som var udstyret med stor vandtank på
75L langt bagude, den var halvt fyldt så når jeg kom op på 70-75 så begyndte
den at slingre, da jeg fik tømt tanken, kunne jeg køre 90 uden problemmer.

Fra : Klaus G.

Dato : 23-08-08 17:22

> Nej det er ikke sikkert at der er, men den kan være læsset forkert, eks.
> for meget vægt, bag i cv, for højt i cv, for lille næsetryk (bør være
> 75-100 kg)
Kugletrykket er enormt vigtigt og noget mange slet ikke tager seriøst...

> [...]
> på 75L langt bagude, den var halvt fyldt så når jeg kom op på 70-75 så
> begyndte den at slingre, da jeg fik tømt tanken, kunne jeg køre 90 uden
Lige præcis, eller folk der smider cykler helt ude bagpå CV'en og et fortelt
ind under dobbeltsengen, det er pludselig rigtig mange kg man tager af kugle
trykket jo.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-08-08 10:13

> [...]
> andre bilister som ikke fortjener at blive indblandet i et alvorligt
> trafikuheld skyldet for høj fart med en campingvogn på krogen.

Hej Kim det lyder som om du ikke er fulgt med udviklingen, hvis du havde
skrevet over 100 ville jeg give dig ret men med en moderne cv, med
ordentlige dæk, gode støddæmpere, antislinger kobling samt en fornuftig
trækker og det korrekte dæktryk, er der ikke noget problem i at køre 100.
Men man er selvfølgelig nød til at køre efter vejens beskaffenhed, trafik og
ikke mindst vejret.

Eks. er steder i Tyskland hvor det vil være uforsvarligt at køre mere end 80
pga. spurrillen eller generelt dårlige veje, modsat frankrig hvor
betalingsmotorvejene hvor asfalten er snorlige kan man sagtens køre 100-110.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-08-08 11:03

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse news:g8nmu5

.. Man bør aldrig køre mere end 80 km/t med sådan en
> sag

Visse-vasse, Man skal bare vide hvad man sætter gang i. Og det var sikkert
fejlen her. Da vognen tilsynelad var ny, har den været tom = for lavt
kugle-tryk, og det er en døds-synd, bogstaveligt!. Når man køre med CV.,
letter luft-modst. på CV. trykket på kuglen, endda så meget at den kan
løfte bagenden på bilen. Og så har du balladen. Ved at sænke hast. passer
regnskabet igen, luft-modst. vs. kugletryk, ind til du møder fx. en trucker
:), vupti, så er du ude i botanikken. Så hvis du mærker bagenden danse, skal
du flytte noget vægt forrest i CV./ finde noget ballast. Men som sædvanligt
begrænser en lavere hastighed skadernes omfang, no offence :).

Fra : Morten

Dato : 23-08-08 22:16

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> du flytte noget vægt forrest i CV./ finde noget ballast. Men som sædvanligt
> begrænser en lavere hastighed skadernes omfang, no offence :).

Helt enig med at han har haft for lavt kugle tryk, det kan gøre udslaget
til den dårlige side, han kom fra tyskland og har helt sikkert for meget
"sprit"/pilsner med hjem, alt det gods havde han smidt ind bag i CV =
for lavt kugle tryk.... havde han brugt 10-15 min på at pakke vognen
ordenligt tror jeg ikke skaden var sket, grunden til at han Racede af
sted, var for ikke at falde i hænderne på en svensk tolder for så at
blvie snuppet med for meget sprit, nu kan han nøjes med en ny side til
CV'en hvilket måske er billigere eller koster ca det samme som bøde
størrelsen for for meget sprit...

ovennævnte er Teori, kender ikke den nøjagtige situation, men spændende
at følge med her i Gruppen ;0)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-08-08 14:34

On Sat, 23 Aug 2008 02:51:14 +0200, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com>
wrote:

> [...]
>bilister som ikke fortjener at blive indblandet i et alvorligt trafikuheld
>skyldet for høj fart med en campingvogn på krogen.

Ja, det mener jeg er fornuftigt.

CV'en var tydeligt mærket med at den var godkendt til tempo 100 i
Tyskland, og det var sådan ca. hvad han kørte. Om det foregår på
autobahn eller på en svensk motorvej, er i den forbindelse
ligegyldigt. Eneste forskel er, at i Sverige står han til en bøde, men
det er hans egen sag.

Når jeg skriver, at han reddede det første gang, professionelt, var
det netop fordi han ikke bremsede for hårdt.

Hvad han foretog sig anden gang så jeg jo ikke, så det er ikke godt at
vide.

Jeg kan ikke være uenig i dine betragtninger om ansvar osv., men pas
nu på at der ikke går Brasso i det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-08 22:04

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> autobahn eller på en svensk motorvej, er i den forbindelse
> ligegyldigt. Eneste forskel er, at i Sverige står han til en bøde, men

Tempo100 godkendelser går kun på campingvognen. Man skal selv holde øje med
om forvognen(!) overholder de krav der er, i forbindelse med slinger er
vægtene her vigtige.

--
Per