RAV4 påkørsel - hvad sker der?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-08-08 09:55

Min RAV er på gule plader og jeg har en hund deromme.
Den ligger i et bur af ret tynde stænger som ikke støtter noget.

Hvis jeg påkøres bagfra må man formode det som oftest vil være harmonika
(ved relativt lav fart) eller en personbil der således er lavere end RAV.

Påkørsel fra siden kan jo være hvad som helst og vel oftest i et kryds.

Men hvordan reagerer bilen mon i de tilfælde?
Bliver den krøllet helt sammen og hunden mast eller hvad sker der typisk?

Fra : Anders Majland

Dato : 19-08-08 11:03

> [...]
> (ved relativt lav fart) eller en personbil der således er lavere end RAV.

Vel ikke værre end hvis den havde været på hvide plader og det var nogen på
bagsædet ?

Altså bortsæt fra at selv et uheld hvor kabinen forbliver intakt kan gå
hårdt udover hunden hvis den kastes rundt i buret ... Men jeg har aldrig set
et hundebur med polstring eller airbags ...

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-08-08 10:58

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan reagerer bilen mon i de tilfælde?
> Bliver den krøllet helt sammen og hunden mast eller hvad sker der typisk?

Nu kender jeg ikke rav4´s opbygning med 4WDer har en tendens til at være ret
solide specielt i bagenden som ikke lige bliver trykket

Dog er en del af de nyere lige så svag som en alm. person vogn hvor de
helt gamle 4WDer nærmest ikke kan trykkes sammen pga. de langsgående vanger

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 13:35

> [...]
>
> Dog er en del af de nyere lige så svag som en alm. person vogn hvor de
> helt gamle 4WDer nærmest ikke kan trykkes sammen pga. de langsgående

Prøv at kikke på Youtube efter nogle af de crash test de har lavet mellem
nye biler og store 4wdér.
Jeg tør godt love dig du får en lidt anden opfattelse af hvad sikkerhed er

Der ligger en af en stor rangrover og noget Renoult halløj.

Har lige netop set en frontal test af en Renoult Modus og en Volvo 940 (hved
godt det ikke er en 4wd, men har dog været regnet for en meget sikker bil)
Modusen bruger simpelthen Volvoen som deformerbar sone!!
Føren af Volvoen er mast, føren af Modusen er efter al sansynlighed uskadt
og føre døren åbner uden problemer.

Mvh Ove

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 02:25

> [...]
> sikker bil) Modusen bruger simpelthen Volvoen som deformerbar sone!!
> Føren af Volvoen er mast, føren af Modusen er efter al sansynlighed uskadt

Det er Fifth Gear du har set det i :)

Troels

Fra : KASO

Dato : 19-08-08 22:25

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men hvordan reagerer bilen mon i de tilfælde?
> Bliver den krøllet helt sammen og hunden mast eller hvad sker der typisk?

Er buret fastgjort i bilen?

Ellers kastes det godt rundt inkl. hund - og da der er tale om store
kræfter, vil det deformeres og hunden tage skade. Er det fastgjort, vil det
folde sammen om hunden, når der ikke længere er plads omkring det. Der
findes bure af kraftigere materialer og med indbygget deformationszone.
Hensigten er her at undgå at buret ødelægger bilens deformationszoner - men
hunden vil naturligvis blive mast (hvilket også er bedre end at børnene på
bagsædet bliver det).

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-08-08 20:32

> Er buret fastgjort i bilen?

Nej, ikke endnu.

> Ellers kastes det godt rundt inkl. hund - og da der er tale om store
> kræfter, vil det deformeres og hunden tage skade.

Enig, men dog nok mindre end hvis den sad løst deromme.

> Der findes bure af kraftigere materialer og med indbygget
> deformationszone.

Interessant, jeg synes ikke google gad hjælpe mig der.
Og jeg mener bestemt ikke at have set dem i Maxizoo og lignende.
Skal man til special forretninger?

Fra : KASO

Dato : 20-08-08 20:42

> [...]
>
> Interessant, jeg synes ikke google gad hjælpe mig der.
> Og jeg mener bestemt ikke at have set dem i Maxizoo og lignende.

Du kan f.eks. finde det her:
http://www.safedog.dk/?gclid=CLjM14iWnZUCFQyvQwodGW0Ngw