Berlin tur-retur - på gas
Fra : Fly Christensen

Dato : 18-08-08 15:44

Davs!

Så har vi nys været til barnedåb i Potsdam. Det er en tur på cirka 900
km i alt. Jeg har jo før påstået, at en bil på gas er billigere at køre
end en tilsvarende diesel. For nu at være sikker, så har jeg regnet lidt
på det. Jeg er gået ud fra følgende data:

Gas Diesel

KM 900 900
km/l 8,35 (målt gn) 12 (Fords tal)*
pris/liter 5,4 DKK 10 DKK
Total: 582 DKK 750 DKK

Vi har altså sparet 168 DKK på en tur til Potsdam i forhold til en
tilsvarende dieselbil. Det synes jeg er helt godt gået for en fuld
pakket bil.

* Jeg har taget tallet for forbrug i byen, da det ud fra forskellige
fora fremgår, at det for den bil er et godt tal at regne med, når man
kører motorvej med 150-160 km/t.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 17:17

> [...]
>
> * Jeg har taget tallet for forbrug i byen, da det ud fra forskellige
> fora fremgår, at det for den bil er et godt tal at regne med, når man

Interresant, en gasmotor er det at sammenligne med en benzin eller diesel,
ikke økonomisk, men mere hvordan den opfører sig? Trækkraft ift. omdr. osv.

Søren

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-08-08 05:11

On Mon, 18 Aug 2008 18:16:43 +0200, "Søren Jakobsen" <ingen> wrote:

>Interresant, en gasmotor er det at sammenligne med en benzin eller diesel,
>ikke økonomisk, men mere hvordan den opfører sig? Trækkraft ift. omdr. osv.

Bilen er en 2.0 145 HK bensin, som er tilsat et gasanlæg, så den opfører
sig nøjagtig som en bensinbil.

Fly

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 17:37

"Fly Christensen" skrev
> [...]
>
> Vi har altså sparet 168 DKK på en tur til Potsdam i forhold til en
> tilsvarende dieselbil. Det synes jeg er helt godt gået for en fuld

Ja men men hvor køber du autogas til 5,40 kr?
i følge nedenstående side koster den over 11 kr.

http://oil-forum.dk/Priser.aspx

For 30 år siden blev der monteret mange gasanlæg i danske bensinbiler, noget
frygteligt lort efter min mening,
dels kunne de ofte slet ikke starte på gas, men skulle startes på bensin
hvorefter man slog over på gas, dels fyldte gastanken det halve bagagerum.
Manglede trækkraft, brændte ventiler, og alle mulige dårligdomme var
resultatet, det var en rigtig dårlig ide.

Jeg tvivler ikke på at en bil der fra start er bygget til gas vil klare sig
meget bedre, desuden har jeg svært ved at forestille mig at man kan bruge
den samme indsprøjtningsdyse til både gas og bensin.
Men stadig med en gaspris på 11 kr. ser dit regnestykke anderledes ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-08-08 18:43

--"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den samme indsprøjtningsdyse til både gas og bensin.
> Men stadig med en gaspris på 11 kr. ser dit regnestykke anderledes ud.

Nu glemte Fly også at skrive at han bor i Tyskland - der begunstiger de
gas'sen ved ikke at sætte (så meget) afgift på.

Men der ud over kan jeg slet ikke genkende alle dine udfald mod gasdrevne
køretøjer.

Mit første køretøj i 1984 var en gasdrevet VW Passat fra 1973.

De eneste problemer jeg havde med den, var de membraner der sidder - i et
eller andet mekanik - de skulle renses en gang imellem. Startvanskelligehder
havde jeg ingen af, hverken sommer eller vinter. Benzintanken brugte jeg
næsten kun til at bringe billig benzin med hjem til mine forældre fra
tyskland.

Og på det tidspunkt var gas rimeligt billigt, så det var et økonomisk
køretøj.

---
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 20:07

"Jan Vennike" skrev

> Men der ud over kan jeg slet ikke genkende alle dine udfald mod gasdrevne
> køretøjer.

Næh, man kan også sagtens have forskellig erfaring med den samme ting.

Jeg har oplevet en lang række af problemer med gas,
det køler og smører ikke så godt som den blyholdige bensin man havde
dengang, så ventiler og sæder brændte væk.
Karburatoren fungerede både med gas og bensin, kunne bilen køre med gas
alene, groede bensindelen helt sammen, eller bensintankindholdet snaskede
til,
så når den blev slået over på bensin fik karburatoren forstoppelse.
Skulle bilen i malerkabine skulle tanken fjernes, ofte sad ventilen på
tanken
fast så måtte man lade den stå natten over og lade gassen sive lige så
stille ud, en indbrudstyv med en smøg i munden havde fået sig en
forskrækkelse hvis han luskede rundt om bilerne i gården.

Jeg tvivler ikke på at mange var glade for deres gasbil, men dem så jeg
ikke.
Jeg var godt tilfeds da de forsvandt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-08-08 18:59

> [...]
> forskrækkelse hvis han luskede rundt om bilerne i gården.
>
> Jeg tvivler ikke på at mange var glade for deres gasbil, men dem så jeg

Nu var min også ombygget til gasdrift - dvs med hærdede ventilsæder og det
hele - så den kunne faktisk køre på blyfri benzin, hvilket ellers var
sjældent for sådan en gammel svend.

Og så skiftede jeg indimellem mellem gas- og benzindrift - bare for at
konstatere at den kunne.

Så måske jeg bare har været heldig.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-08-08 05:19

On Mon, 18 Aug 2008 18:36:37 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Fly Christensen" skrev

>Ja men men hvor køber du autogas til 5,40 kr?

Hele vejen fra Flensburg til Berlin. Jeg bor i FL, så jeg starter også
med de 5,40.

> [...]
>frygteligt lort efter min mening,
>dels kunne de ofte slet ikke starte på gas, men skulle startes på bensin

Det gælder stadigvæk. Du starter kort på bensin.

> dels fyldte gastanken det halve bagagerum.

Det bestemmer du selv. Vi har en tank siddende under bilen. Det typiske
er, at du hiver reservedækket ud og monterer gastanken her.

>Manglede trækkraft, brændte ventiler, og alle mulige dårligdomme var
>resultatet, det var en rigtig dårlig ide.

Du kan stadig brænde ventilerne af, hvis de for bløde. I forbindelse med
køreegenskaberne, kan vi ikke mærke forskel på bensin og gas.

>Jeg tvivler ikke på at en bil der fra start er bygget til gas vil klare sig
>meget bedre, desuden har jeg svært ved at forestille mig at man kan bruge
>den samme indsprøjtningsdyse til både gas og bensin.

Det er kun direkte indsprøjtning, som ikke endnu kan bruges til gas.
Ellers kan det samme system bruges.

>Men stadig med en gaspris på 11 kr. ser dit regnestykke anderledes ud.

Ja, men det sælges det ikke til i Tyskland.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 09:34

> [...]
>
> Vi har altså sparet 168 DKK på en tur til Potsdam i forhold til en
> tilsvarende dieselbil. Det synes jeg er helt godt gået for en fuld

Nu er tal jo dejlige at regne med.

Da vi havde vores Octavia 1,9 TDI kørte vi fra Prag til Kbh.Vi tankede i
Tjekkiet inden vi kørte ud og så kørt vi hjem og efter nogle dage i Kbh
tankede vi så igen. Dvs vi havde kørt 945 km og vi tankede 46 l. Men den
literpris på diesel jeg betalte i morges 9.14 giver det en pris på 420 kr.
Men vi lå så på 120-140 km/t.

I år kørte vi hjem med ferieoppakning i en Octavia 2,0 TDI, hvor vi lå på
130-150. For en tur på 850 km brugte vi 51 l. Dvs. en udgift på 466 kr.

Så sådanne kan et regnestykke også se ud på en Diesel.

Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-08-08 10:02

On Tue, 19 Aug 2008 10:34:01 +0200, "PerW"
<internet_snabela_wolfsdorf.dk> wrote:

> [...]
>130-150. For en tur på 850 km brugte vi 51 l. Dvs. en udgift på 466 kr.
>
>Så sådanne kan et regnestykke også se ud på en Diesel.

Ja, men det regnestykke er dybt uinteressant. Jeg kunne også have taget
tallene fra naboen Fiat 500 på gas og genboens RangeRover Diesel. Så
havde tallene set helt anderledes ud. De har bare ligeså lidt at gøre
med de tal, der skal sammenlignes, som tallene fra din Skoda.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 12:29

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> [...]
> havde tallene set helt anderledes ud. De har bare ligeså lidt at gøre
> med de tal, der skal sammenlignes, som tallene fra din Skoda.

Det synes jeg bestimmt ikke. For de tal du vælger at sammenligne med er
utrolige lave. Nu kommer jeg med nogle exempler, på hvad jeg oplever som
forbrug med en diesel. Jeg oplever bestimmt ikke at min kun kører de oplyste
tal til by kørsel, ved de hastigheder; den kører længer.

Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-08-08 13:21

On Tue, 19 Aug 2008 13:28:46 +0200, "PerW"
> [...]

>forbrug med en diesel. Jeg oplever bestimmt ikke at min kun kører de oplyste
>tal til by kørsel, ved de hastigheder; den kører længer.

Det er jo ligemeget, hvad en Skoda kører på eller hvor langt på literen
i dette tilfælde. Der skal sammenlignes med den samme bil med en
dieselmotor. At Skoda gør det anderledes, fint og godt for dig, men
uinteressant. Du vælger en bil som er fuldstændig anderledes end den,
som jeg skal sammenligne med. Som jeg skrev, så kunne jeg jo vælge to
vilkårligt andre biler at sammenligne med - det er bare ligegyldigt
fordi, at der er ændret ved en masse parametre, som gør sammenligningen
ubruglig.

Det tal, som jeg kom, med for dieselforbruget, har jeg researchet mig
fra til fra diverse fora.

Fly

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 19-08-08 21:17

> Det tal, som jeg kom, med for dieselforbruget, har jeg researchet mig
> fra til fra diverse fora.
>
> Fly

Tjoo men Fly, de tal ( prisen for gas du lukker ud ) er jo skrevet i Dkr. og
du nævnet intet om at du bor i tyskland og at det er der du tanker, så hvad
kan vi endelig bruge det til i en dansk nyhedsgruppe ?

Det ville jo være på sin plads hvis du i det mindste nævnte det, for tager
man nu gasprisen i dk bliver regne stykket jo et noget andet.

Mvh

Lars Bisgaard

08 Skoda Octavia 1.8 TSI Elegance

03 Mitsubishi Pajero sportvan 2.5 TD intercooler