Anhængertræk i Tyskland - hvordan?
Fra : Henrik

Dato : 17-08-08 20:01

Hej NG,
er der nogen der har erfaring med at få monteret et aftageligt træk i
Tyskland - Evt. faldgruber?

Jeg overvejer at købe ny bil, men synes at 7700,- for et træk er mange
penge... Jeg overvejer at få det monteret i Tyskland, hvis det kan gøres
billigere der.

Jeg er dog i tvivl mht. hvorledes jeg klarer registreringen hos vore
myndigheder. Hvad jeg har kunnet læse mig til, så skal et dansk værksted
indblandes - Det ønsker jeg ikke.

Hvorledes skal det gøres?

Mvh
Henrik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-08-08 20:09

> [...]
>
> Jeg er dog i tvivl mht. hvorledes jeg klarer registreringen hos vore
> myndigheder. Hvad jeg har kunnet læse mig til, så skal et dansk værksted

Klart svar får du her. Du kører bilen til et registreringssyn.

Mvh Niels

Skal bilen synes, når der eftermonteres anhængertræk?
Biler, der er ældre end otte år på tidspunktet for anhængertrækkets
montering, skal synes. Yngre biler kan få trækket monteret synsfrit,
forudsat at trækket monteres af en momsregistreret virksomhed med
tilknytning til autobranchen. Der skal nemlig udfyldes en særlig blanket (MO
83) med vægtgrænser, som skal medbringes på motorkontoret, hvor
vægtgrænserne skal noteres på registreringsattesten. På motorkontoret skal
der også udfyldes en grøn anmeldelsesblanket. Husk, at du har pligt til at
orientere dit forsikringsselskab om trækkrogen, da bilens forsikring skal
noteres til også at omfatte trailer/campingvogn.

Færdselsstyrelsen har afgjort, at kun danske, momsregistrerede værksteder
kan montere anhængertræk indenfor bilens første otte år, uden at bilen skal
synes. Hvis du eksempelvis får monteret et anhængertræk på en tre år gammel
bil i Sverige, skal trækket altså synes, inden du tager det i brug.

Fra : Henrik

Dato : 17-08-08 20:49

Tak for svaret,

mvh
Henrik

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 17-08-08 21:43

Henrik wrote:
> Hej NG,
> er der nogen der har erfaring med at få monteret et aftageligt træk i
> Tyskland - Evt. faldgruber?

Der er en her der har gode erfaringer
http://fpn.dk/motor/bil/article1405556.ece

M.v.h
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-08 21:45

Niels Jacobsen skriver:

> Der er en her der har gode erfaringer
> http://fpn.dk/motor/bil/article1405556.ece

Der viser at prisen på 7700 kr for et træk monteret i DK slet ikke er
urimeligt....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-08 21:47

Henrik skriver:

> Jeg overvejer at købe ny bil, men synes at 7700,- for et træk er mange
> penge...

Er det?

Nye biler er noget mere komplicerede at få træk på end gamle, hvor lidt
skruen og et par strømtyve kunne gøre arbejdet.

Hvilken bil taler vi om?

> Jeg overvejer at få det monteret i Tyskland, hvis det kan gøres
> billigere der.

Tjek lige hvor meget der er i forskel - evt også, hvad prisen bliver,
hvis du får problemer med elektronikken der skal eftermonteres.

> Jeg er dog i tvivl mht. hvorledes jeg klarer registreringen hos vore
> myndigheder. Hvad jeg har kunnet læse mig til, så skal et dansk værksted
> indblandes - Det ønsker jeg ikke.

Nej, en der er momsregistreret. Du kan dybest set få din bager til at
gøre det.

Fra : alexbo

Dato : 17-08-08 22:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Nej, en der er momsregistreret. Du kan dybest set få din bager til at
> gøre det.

Så skal hans bageri været registreret som autoværksted eller bilhandel.

http://www.skat.dk/blanketter/21053_MO83_0806_ErklaeringOmMonteringAfTilkoblingsanordning.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 18-08-08 07:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Henrik skriver:

> Er det?
>
> Nye biler er noget mere komplicerede at få træk på end gamle, hvor
> lidt skruen og et par strømtyve kunne gøre arbejdet.

Gu er de ej, det lyder som en forhandlerbegrundelse for de opskruede priser.
Trækket er ligeså simpelt/kompliceret som det altid har været - forskellen
ligger i at kabeltrækket fra trækket, skal kobles til bilen på anden måde
end de normale strømtyve... det ved du også godt.

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-08 08:30

> [...]
> forskellen ligger i at kabeltrækket fra trækket, skal kobles til bilen på
> anden måde end de normale strømtyve... det ved du også godt.

Arbejdsmæsstig er det endda oftest nemmere. Kablet fra andertrækket sættes i
en "sort boks" og et paar multikabler samles. Så er det bare at fortælle
bilens computer at der er eftermonteret et træk ...

Boksen kan selvfølgelig være prissat "dyrt" men jeg kan ikke se at der er
mere arbejde i det end at rode med strømtyve ....

/A

Fra : Brian

Dato : 18-08-08 09:29

Anders Majland wrote:

> Arbejdsmæsstig er det endda oftest nemmere. Kablet fra andertrækket
> sættes i en "sort boks" og et paar multikabler samles. Så er det
> bare at fortælle bilens computer at der er eftermonteret et træk ...

Nemlig - på min bil skal et stik fra trækket, tilkobles bilens netværk... så
er den skid slået.

> Boksen kan selvfølgelig være prissat "dyrt" men jeg kan ikke se at
> der er mere arbejde i det end at rode med strømtyve ....

Og det er nok det der ofte er tilfældet. Af en eller anden grund har folk
nemmere ved at sluge en stor regning, hvis man kan tilskrive en del af
prisen på et stk. elektronik.

/Brian

Fra : Henrik

Dato : 18-08-08 15:55

Det drejer sig om en Peugeot 307.

Har nu fået en pris fra DE og der er rund regnet 2kg at spare.

mvh
Henrik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-08 16:22

Henrik skriver:

> Har nu fået en pris fra DE og der er rund regnet 2kg at spare.

Kartofler?

Fra : Henrik

Dato : 18-08-08 18:17

2000 bidfaste danske bananer (kr. 2.000,-)

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 19:01

"Henrik" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse
> 2000 bidfaste danske bananer (kr. 2.000,-)
>
> /Henrik

Hvis det er en ny bil og du ikke har købt den endnu - så kan du bare lade
forhandleren indregistrere den med træk (selvom den jo egentlig er uden) -
og så derefter få monteret trækket i Tyskland. Så slipper du for et
registreringssyn.

mvh
Torben Madsen

Fra : Henrik

Dato : 19-08-08 06:24

Godt tip!

Det vil dog sikkert gøre mig mere uvenner med forhandleren, idet jeg har
fået en fornuftig byttepris og så har jeg forsøgt at presse ham med alt
muligt andet.

Men hvis man ikke presser dem, så kommer man jo bare til at betale fuld
pris...

Mvh
Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 18-08-08 18:57

Den Mon, 18 Aug 2008 17:21:53 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Henrik skriver:

> Kartofler?

Plejer det ikke at være hash når man regner priser i vægt?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ivar

Dato : 19-08-08 22:22

Henrik skrev:

> Det drejer sig om en Peugeot 307.

> Har nu fået en pris fra DE og der er rund regnet 2kg at spare.

Prøv dog at få et tilbud lokalt. 7700 kr lyder dyrt i mine ører.
Det er utvivlsom billigere, hvis du får det monteret et andet
set end forhandleren.

Et eksempel:
http://www.mnielsen-autoudstyr.dk/produkter.asp?t=5&ID=21760

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-08-08 11:13

Ivar wrote:
> [...]

2 kilogram? - er reservedelene lettere i tyskland?

Fra : Leo_Jensen

Dato : 18-08-08 07:50

On 18 Aug., 10:29, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> [...]
>
> Og det er nok det der ofte er tilfældet. Af en eller anden grund har folk
> nemmere ved at sluge en stor regning, hvis man kan tilskrive en del af

Ja, til min gamle Jaguar koster boksen mere end 7700 kr, så jeg fandt
et brugt, originalt træk, 2500 kr leveret, men dog ikke monteret, men
det var nu nemt
Det er selvfølgelig kun muligt at finde brugt til lidt ældre modeller.

Leo