Horn - forbindelse til + eller - ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-08 18:17

Jeg ska til at ha monteret et nyt horn i Yaris'en. Monteringstegningen til
det nye har flere muligheder for montering alt efter om det eksisterende
horn er forbundet til positiv eller negativ. Hvordan er det lige jeg kan se
det? Altså, ud over at følge ledninger (som går ind til kontakten i
rattet...).

Det eksisterende horn er monteret med 1 ledning og forbindelse til stel.

Og nå ja - nogen gode tips til at få lavet en ordentlig forbindelse til
batteriet? Mener, en der ikke ser dum ud, falder af hele tiden osv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-08 18:25

Henrik Stidsen skriver:

> Jeg ska til at ha monteret et nyt horn i Yaris'en.

Er det gamle allerede gået i stykker?

> [...]
> rattet...).
>
> Det eksisterende horn er monteret med 1 ledning og forbindelse til stel.

Så er det en plus der kommer ud til det nuværende horn

> Og nå ja - nogen gode tips til at få lavet en ordentlig forbindelse til
> batteriet? Mener, en der ikke ser dum ud, falder af hele tiden osv.

Et øje for enden af en ledning der passer lige på bolten der går gennem
kabelskoen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-08 18:37

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Er det gamle allerede gået i stykker?

Nææ, men det siger ikke så meget (det er den egentlige grund, er vant til
Peugeotens horn der brægede temmelig højt) og folk har en tendens til ikke
at kigge sig for så jeg vil gerne have et de kan høre når de er kørt ud
foran mig og tildelt mig en ufrivillig bremsetest (det var så den lidt
mindre seriøse grund).. Ved ik om det er farven der gør det, men i det
halve år jeg har haft Yaris'en er der 4-5 stykker der er kørt ud foran mig,
det skete 1 eller 2 gange i de 2 år jeg havde Peugeoten ...

> Så er det en plus der kommer ud til det nuværende horn

Tænkte jeg nok - det er heldigvis den simpleste montering :)

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-08-08 19:17

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ik om det er farven der gør det, men i det
> halve år jeg har haft Yaris'en er der 4-5 stykker der er kørt ud foran
> mig,
> det skete 1 eller 2 gange i de 2 år jeg havde Peugeoten ...

For nogle år siden havde vi 2 biler, en Lada 1200S Evergreen og en
Chevrolet Astro-van.
Det skete jævnligt der var nogen der kørte ud foran Lada'en, men meget
sjældent når vi kørte i Chevy'en.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-08 23:51

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in

> For nogle år siden havde vi 2 biler, en Lada 1200S Evergreen og en
> Chevrolet Astro-van.
> Det skete jævnligt der var nogen der kørte ud foran Lada'en, men meget
> sjældent når vi kørte i Chevy'en.....

Det er egentlig mærkeligt. Jeg kunne forstå det hvis det var en kæmpe stor
bil og en meget lille bil, men forskellen - set forfra - på Yaris'en og
Peugeoten er meget lille. Det drejer sig om et par centimeter i bredden og
muligvis et par i højden. At Yaris'en er ~60cm kortere burde ikke have
betydning når den ses forfra.

Jeg kan ik helt forstå det, må nok bare vænne mig til at være mere
opmærksom på om andre holder tilbage.

Fra : Jens G

Dato : 16-08-08 07:51

On 15 Aug 2008 22:50:42 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>Peugeoten er meget lille. Det drejer sig om et par centimeter i bredden og
>muligvis et par i højden. At Yaris'en er ~60cm kortere burde ikke have

Kan det have noget med farven at gøre?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:15

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in

> Kan det have noget med farven at gøre?

Muligvis - er sort sværere at se, i dagslys, end sølvgrå?

Fra : Jens G

Dato : 16-08-08 21:53

On 16 Aug 2008 19:14:57 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in

>Muligvis - er sort sværere at se, i dagslys, end sølvgrå?

Jeg tror det. Og en mørk bil ser også mindre ud end en lys.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 21:58

> Jeg tror det. Og en mørk bil ser også mindre ud end en lys.

Så må jeg jo nok bare vænne mig til det :/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-08 21:48

> [...]
> at kigge sig for så jeg vil gerne have et de kan høre når de er kørt ud

Du er hermed igen rykket ned af rangstigen. Du var ellers på vej til at
blive accepteret som en ordentlig bilist, men eftersom du har så meget brug
for horn på din bil er der enten noget galt med din kørsel, eller med din
opførsel. Mit horn bliver kun brugt af synsfolkene.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-08-08 21:58

Den Fri, 15 Aug 2008 22:48:27 +0200 skrev Martin Bak:

> [...]
> for horn på din bil er der enten noget galt med din kørsel, eller med din
> opførsel. Mit horn bliver kun brugt af synsfolkene.

Da jeg tog kørekort, brugte *kørelæreren* faktisk hornet i den
sitation Henrik der beskriver (en der ikke kunne finde ud af
vigepligten).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-08 22:06

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Da jeg tog kørekort, brugte *kørelæreren* faktisk hornet i den
> sitation Henrik der beskriver (en der ikke kunne finde ud af
> vigepligten).

Men det er jo helt unødvendigt. Hvis man kører ordentligt er der også taget
højde for at de andre kan lave fejl. Og ligefrem at installere et kraftigere
horn synes helt overdrevet. Som sagt, -Jeg bruger aldrig mit horn. Slap dog
af. Det er trafik, -ikke en magtkamp.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-08-08 23:45

Den Fri, 15 Aug 2008 23:05:55 +0200 skrev Martin Bak:

> [...]
>>
> Men det er jo helt unødvendigt. Hvis man kører ordentligt er der også taget

Hvor langsomt skal man køre forbi en der har ubetinget vigepligt, for
at være sikker på at kunne bremse uanset hvornår han finder på at
køre ud?

(Jeg har været ude for at folk standser, og så alligevel ombestemmer
sig og kører ud foran. Og ham kørelæreren dyttede af var ved at køre
ind i siden på skolevognen).

> Og ligefrem at installere et kraftigere horn synes helt overdrevet.

Tag det som at Henrik savner peugeot-hornet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-08 22:21

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Da jeg tog kørekort, brugte *kørelæreren* faktisk hornet i den
> sitation Henrik der beskriver (en der ikke kunne finde ud af
> vigepligten).

Henrik beskriver lysten til at give et ordentligt dyt til en der allerede er
kørt ud foran ham. Det er helt unødvendigt, -Han er jo kørt ud.. Hornet er
beregnet til at signalere så man kan undgå farlige situationer. Ikke til
mishagsytringer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-08 23:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> [...]
> allerede er kørt ud foran ham. Det er helt unødvendigt, -Han er jo
> kørt ud.. Hornet er beregnet til at signalere så man kan undgå farlige

Lagde du mærke til paranteserne?

Hvis nu jeg havde sagt det var for at vække lastbilchauffører der kører og
sover (=slingrer) på motorvejen, var det så okay?

Faktum er at mit horn ikke siger ret meget i forhold til hvad jeg er vant
til fra Peugeoten og derfor vil jeg gerne have et der siger lidt mere. Jeg
har faktisk prøvet at dytte af en tysker i en stor Audi (han drejede ind
foran mig i et kryds) og så vidt jeg kunne se opdagede han det ikke engang.

Så årsagen, primært, til ønsket om et horn med mere lyd er at det jeg har
ikke siger ret meget. Det var også det jeg skrev.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 20:24

> [...]
>beregnet til at signalere så man kan undgå farlige situationer. Ikke til

Vil du dermed bilde mig/os ind at du ikke knalder hornet i bund når en
bare bræger ud foran dig og udsætter dig for fare?

Hvis ja - vender du sig så også om og siger undskyld hvis en sparker
dig bagi?

;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:34

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> Vil du dermed bilde mig/os ind at du ikke knalder hornet i bund når en
> bare bræger ud foran dig og udsætter dig for fare?

Som du kan læse andet steds har Martin Bak aldrig benyttet hornet i bilen
;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 23:05

>Som du kan læse andet steds har Martin Bak aldrig benyttet hornet i bilen
>;)

Det vil jeg så stille mig tvivlende overfor Lidt ligesom de gamle
mennesker på 90 år der påstår de har arbejdet i de 80 af dem og aldrig
været syg

Tja jeg dytter sq jævnligt.. hvis folk ter sig dumt skal de vide det -
og så dytter jeg tit når jeg kører midt om natten på motorvejen..
noget skal jeg jo holde mig vågen ved )

Nåh ja helt seriøst skal det nok ikke tages - bare lige inden de
hellige får et hjertetilfælde

Men helt seriøst så bruger jeg hornet hvis der er fare på færde
og/eller en eller anden opfører sig dumt med vilje (det lyser ofte
langt væk). Det mener jeg ikke jeg bliver en dårligere bilist af... ;)
Der er ihvertfald visse andre der skal peges fingre af først - som ham
i dag der hen imod en rundkørsel havde så meget fart på at jeg næsten
havde ringet 112.. han var godt nok tæt på at ramme en direkte i siden
- men okay smart så han ud i hans sænkede Passat TDI med tonede ruder
og solbriller i fjæset. Eller.. rettere sagt så lignede han en totalt
kliche "kom lad os købe en Passat som alle andre har, sænke den og så
er vi seje pr. automatik..."

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 00:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Da jeg tog kørekort, brugte *kørelæreren* faktisk hornet i den
> sitation Henrik der beskriver (en der ikke kunne finde ud af
> vigepligten).

I dag var jeg - endnu engang - ude for det på denne parkeringsplads:
http://findvej.dk/?longitude=8.452&latitude=55.50776&zoom=20&maptype=2

Jeg kører fra højre mod venstre. En anden billist kommer fra min venstre
side (nedefra på kortet) og kører ud foran mig - og overtræder dermed en
højrevigepligt - så jeg skal bremse for at undgå at køre ind i hende.

At denne billist var uden for pædagogisk rækkevidde og nok burde have
genovervejet sit kørekort blev bevist i rundkørslen lige efter - her gentog
hun tricket og kørte ud foran endnu en bil.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-08 00:28

Den 15 Aug 2008 23:05:52 GMT skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> I dag var jeg - endnu engang - ude for det på denne parkeringsplads:
> http://findvej.dk/?longitude=8.452&latitude=55.50776&zoom=20&maptype=2

Hva' fa*en, har du været inde og handle i Toys'R'Us?

(Eller var det mon Harald Nyskrald?)

> Jeg kører fra højre mod venstre. En anden billist kommer fra min venstre
> side (nedefra på kortet) og kører ud foran mig - og overtræder dermed en
> højrevigepligt - så jeg skal bremse for at undgå at køre ind i hende.

Hvis du kører der hvor den røde dims vises på min skærm - på vej hen
mod rundkørslen - vil jeg umiddelbart mene hun har haft
ubetinget vigepligt. Efter buskene at dømme, er vejen hen mod
rundkørslen ikke en del af selve parkeringspladsen, og dermed
kører hun ud fra parkeringspladsen.

Men det ændrer så ikke på at hun har vigepligten.

> At denne billist var uden for pædagogisk rækkevidde og nok burde have
> genovervejet sit kørekort blev bevist i rundkørslen lige efter - her gentog
> hun tricket og kørte ud foran endnu en bil.

Hun blinkede garanteret heller ikke da hun kørte ud af rundkørslen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 00:40

> Hva' fa*en, har du været inde og handle i Toys'R'Us?
> (Eller var det mon Harald Nyskrald?)

Harald og Bauhauss - ingen af dem havde hva jeg sku bruge...

> [...]
> ubetinget vigepligt. Efter buskene at dømme, er vejen hen mod
> rundkørslen ikke en del af selve parkeringspladsen, og dermed

Det er en stor asfaltflade.

> Hun blinkede garanteret heller ikke da hun kørte ud af rundkørslen.

Det husker jeg ikke lige om hun gjorde, på det tidspunkt var jeg mere
optaget af at holde øje med den situation hun var skyld i.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-08 23:49

> Mit horn bliver kun brugt af synsfolkene.

Og I så fald kan vi jo bare konstatere at du ikke kører særlig meget i
trafik hvor der er andre mennesker ;)

Færdselsloven § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge
eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig
måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden
skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal,
medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de
tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end
nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Altså, et horn skal bruges til at gøre opmærksom på en farlig situation.
Når en person er kørt ud foran mig kan det være ganske smart hvis de bliver
gjort opmærksom på det og dermed kan skynde sig at komme væk. Det er også
en måde at undgå en farlig situation på.

At du dømmer mig til at være dårlig billist på baggrund af situationer du
ikke kender er jeg egentlig fuldstændig ligeglad med. Det kan jeg ikke tage
seriøst. At jeg vælger at sætte et lovligt horn på min bil og bruge det i
lovlige situationer gør mig ikke til en dårlig billist.

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-08 09:21

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Og I så fald kan vi jo bare konstatere at du ikke kører særlig meget i
> trafik hvor der er andre mennesker ;)

Nej det kan man ikke konstatere. Men jeg kører på en måde, så der praktisk
taget aldrig opstår farlige situationer.
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 13:18

> [...]
>>

> Nej det kan man ikke konstatere. Men jeg kører på en måde, så der praktisk
> taget aldrig opstår farlige situationer.

Du ligner jo også Jesus lidt

Eller er du "Den hellige Pam-jule-fis"?

**giggle**

Fra : Brian

Dato : 16-08-08 18:27

Martin Bak wrote:

> Nej det kan man ikke konstatere. Men jeg kører på en måde, så der
> praktisk taget aldrig opstår farlige situationer.

Er der ikke noget med at du holder til på Bornholm ?

Tempoet er mildest talt lidt anderledes derovre på vejene... så meget at jeg
bliver forundret hver gang jeg besøger øen.

/Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-08 18:33

> Er der ikke noget med at du holder til på Bornholm ?
>
> Tempoet er mildest talt lidt anderledes derovre på vejene... så meget at
> jeg bliver forundret hver gang jeg besøger øen.

Jo, det har du ret i. Her er ret fredeligt. Men jeg kører skam også ganske
ofte i det øvrige land.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 20:26

>Tempoet er mildest talt lidt anderledes derovre på vejene... så meget at jeg
>bliver forundret hver gang jeg besøger øen.

Tell me about it.. med fartpiloten sat på ægte 80 var det tit vi
skulle decideret overhale nogen..

_ufatteligt_ mange ligger mellem 60-70 uden grund... som regel nisser
og pensionister af værste skuffe. Bliv dog hjemme hvis I ikke kan
overskue 80 på de fine landeveje.

Jeg oplever i stort set alle andre dele af Danmark at man bliver
næsten blæst af vejen hvis man tillader sig at køre 80 på en
landevej..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-08-08 20:35

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> _ufatteligt_ mange ligger mellem 60-70 uden grund... som regel nisser
> og pensionister af værste skuffe.

Der bor jo ikke andet derovre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 23:06

On Sat, 16 Aug 2008 21:35:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:

>Der bor jo ikke andet derovre

Det tror da pokker.. efter 5 dage var jeg ved at dø af kedsomhed. Det
er en nisseø. Smuk.. men efter kort tid skal der bare ske noget andet

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-08-08 23:15

On Sun, 17 Aug 2008 00:05:58 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Det tror da pokker.. efter 5 dage var jeg ved at dø af kedsomhed. Det
>er en nisseø. Smuk.. men efter kort tid skal der bare ske noget andet

Øen er dejlig og har i tænkt over, at hvis nu i tog et par valium
eller hvad de der afslappende tingester hedder og tænker "jeg har
ferie" og kører samme tempo som de lokale, så ser man meget mere at
naturen fra bilen ) (og iøvrigt spares der ikke meget tid ved at
køre stærkt på Bornholm)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 23:25

>naturen fra bilen ) (og iøvrigt spares der ikke meget tid ved at
>køre stærkt på Bornholm)

Lige det kan der faktisk spares en del på... men det snakker vi ikke
højt om
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 00:06

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> [...]
> ferie" og kører samme tempo som de lokale, så ser man meget mere at
> naturen fra bilen ) (og iøvrigt spares der ikke meget tid ved at

Samme tempo som de lokale - den er god med dig ;)

"Du ved, du er fra Bornholm når du troligt overholder vigepligten for en
bil, der er 800 meter væk, men samtidig bander over turister, der kører
under 100 km/t fra Aakirkeby til Nexø." (fra Facebook gruppen "Du ved du er
fra Bornholm når...").

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:19

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Nej det kan man ikke konstatere. Men jeg kører på en måde, så der
> praktisk taget aldrig opstår farlige situationer.

Uanset hvor forsigtigt du kører vil der altid være risiko for at andre ikke
gør det og dermed opstår der en farlig situation alligevel. At du aldrig
har oplevet det lyder simpelthen for godt til at være sandt.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 16-08-08 13:09

> [...]
> brug for horn på din bil er der enten noget galt med din kørsel, eller med
> din opførsel. Mit horn bliver kun brugt af synsfolkene.

Så må vi jo håbe for Hemrik at han ikke lægger for meget vægt på hans
placering på din "rangstige".

Og du ... husk at, "efter bogen" ikke altid er optimalt, og at, der også
findes bilister der er så korrekte at, de kan få det til at vende sig i
maven hos mange.
Du ved - sådan nærmest "indre bil-missionske" bilister - ik.

Med venlig hilsen

KA

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-08 13:23

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Så må vi jo håbe for Hemrik at han ikke lægger for meget vægt på hans
> placering på din "rangstige".

Det gør han helt sikkert ikke

> [...]
> maven hos mange.
> Du ved - sådan nærmest "indre bil-missionske" bilister - ik.

Du har ganske ret. Og det er såmænd også en del af det jeg plæderer for.
Bare almindelig hensynsfuld adfærd, f.eks. Hold en god afstand til andre
trafikanter er en vigtig begyndelse. Vær forudseende i trafikken. Hvis du er
i tvivl om en der kommer i høj fart af en sidevej har set dig, og faktisk
vil standse og overholde sin vigepligt, så let lidt på pedalen så der ikke
kommer en farlig situation ud af det, og så du ikke er nødt til at bruge dit
horn til skade for både dit eget og den anden bilists blodtryk. Selvom det
er den anden der har gjort en fejl, behøver man jo ikke at te sig tosset.
Det kommer der ikke noget godt ud af.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-08 13:52

Den Sat, 16 Aug 2008 14:22:33 +0200 skrev Martin Bak:
> [...]
> i tvivl om en der kommer i høj fart af en sidevej har set dig, og faktisk

Den der holder altså ikke. Jeg kunne nær være kørt ind i en der ikke
overholdt sin vigepligt for et par måneder siden. Han holdt stille i
et stykke tid før han besluttede sig for at køre ud foran mig. Der
blev trådt hårdt på bremsen.

Var han kørt ud uden at standse, havde der ikke været noget problem. Da
kunne han sagtens have nået det (han kom fra min højre side og drejede
til venstre). Var han blevet holdende, havde det selvfølgelig heller
ikke været noget problem.

Mvh
Kent

[1] Mit gæt på hvad der har foregået i hovedet på ham.

.... for katten.

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-08 13:58

> [...]
> overholdt sin vigepligt for et par måneder siden. Han holdt stille i
> et stykke tid før han besluttede sig for at køre ud foran mig. Der

Den holder da fint. Den episode du var ude for, er en helt anden end den jeg
beskrev.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-08 14:29

Den Sat, 16 Aug 2008 14:57:53 +0200 skrev Martin Bak:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Den holder da fint. Den episode du var ude for, er en helt anden end den jeg
> beskrev.

Jeg troede du snakkede om *generelt*, når du skrev at man ikke har
brug for hornet hvis man er lidt forudseende og holder afstand. Men
det var så kun i en hel specifik situation?

Jeg vil så gætte på at de episoder Henrik omtaler ikke er magen
til den sitation du beskrev, men måske mere i retning af den jeg
beskrev.

(Jeg brugte dog heller ikke hornet. Det var der ikke tid til at tænke
på, al fokus var på at få bremset).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-08 15:07

> Jeg troede du snakkede om *generelt*, når du skrev at man ikke har
> brug for hornet hvis man er lidt forudseende og holder afstand. Men
> det var så kun i en hel specifik situation?

Nej, det er sådan set generelt jeg mener det. Man vil meget meget sjældent
komme i en uventet og dramatisk situation hvis man netop gør de 2 ting. Ikke
dermed sagt at det ikke vil kunne ske, og det er også sket for mig en enkelt
gang, hvor den lastbil jeg bragede ind i, efterfølgende ikke kunne køre fra
stedet ved egen kraft. - Min firma-kadet kunne dog godt.

> [...]
> beskrev.
>
> (Jeg brugte dog heller ikke hornet. Det var der ikke tid til at tænke

Netop. Og hornet havde efter al sandsynlighed gjort ondt værre, idet
tumlingen så først skulle finde ud af hvem der dyttede og hvorfor. Og en
automatreaktion hos de fleste ved brug af horn, er at bremse. Så havde han
holdt lige foran dig.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:23

> Og en
> automatreaktion hos de fleste ved brug af horn, er at bremse. Så havde
> han holdt lige foran dig.

Hvis nogen dytter BAG mig så vil jeg ikke stampe på bremsen, tværtimod vil
jeg se at komme væk hurtigst muligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:21

> [...]
> skade for både dit eget og den anden bilists blodtryk. Selvom det er
> den anden der har gjort en fejl, behøver man jo ikke at te sig tosset.

Nu er det så faktisk også ca. sådan jeg kører. Men ligesom Kent har jeg
også oplevet de ganske uforudsigelige folk hvor man, uanset hvor forsigtigt
man kører, vil ende i en farlig situation.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-08-08 21:43

On Sat, 16 Aug 2008 19:22:46 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Hvis nogen dytter BAG mig så vil jeg ikke stampe på bremsen, tværtimod
> vil jeg se at komme væk hurtigst muligt.

Glimrende, men man kan ikke regne med det.

Har prøvet den med at dytte af en der listede meget forsigtigt frem i et
venstresving uden at have set den grønne pil. Dumt, bøv! Han klodsede
bremsen. Måske troede han at jeg havde set noget hurtiggående i den bane
han skulle til at krydse, men jeg slap i hvert fald ikke hurtigere ud af
krydset.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 22:00

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Glimrende, men man kan ikke regne med det.

Det er jo nærmest trafikkens grundlov - at man ikke kan regne med andres
opførsel.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-08 12:50

On 16 Aug 2008 21:00:27 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

>Det er jo nærmest trafikkens grundlov - at man ikke kan regne med andres
>opførsel.

>--

Der gik der godt nok alvorlige skår i min børnelærdom.

I udgangspunktet handler denne tråd om, at du ike synes at dit horn
yder tilstrækkeligt med decibel.

Efter at have fulgt dine skriverier i flere år, hvor du selv, gang på
gang påpeger, at du er en forsigtig og hensynsfuld bilist, så undrer
det mig meget, at du har fået denne idé.

Hvis vi forudsætter at dine udsagn om at være forsigtig og
hensynsfuld, står til troende, så kan jeg ikke begribe, hvad du
overhovedet skal med et horn, bortset fra at det skal være der, for at
bilen kan opfylde lovens krav.

Hvis du, imod forventning, når man tager dine påståede evner som
bilist i betragtning, skulle komme ud for en farlig situation, så skal
den første reaktion fra en dygtig bilist som dig være, at
bremse/undvige, og intet andet. Har du tid til at bruge hornet først,
er der ikke tale om en farlig situation.

Når du så er færdig med at udføre disse manøvrer, så kan du evaluere
resultatet. Enten skal der skrives forsikringsnotater, eller også blev
uheldet afværget.

Uanset hvilken af de to situationer det ender med, vil der ikke være
hjemmel til at bruge hornet til noget som helst. .o))

Jeg ser bort fra den mulighed for anvendelse af hornet, der indikerer
at her kommer en besserwisser, der godt lige vil påpege, at her blev
der begået noget alternativt begavet. Det er nemlig ikke tilladt,
og det vil du derfor aldrig kunne finde på.

Herfra hvor jeg sidder, ser det ud som om, at du har købt en lille bil
med en til størrelsen stor motor, og så bagefter synes at hornet ikke
har den forventede potente lyd der matcher motoren.

Hvornår du har tænkt dig at aktivere de potente lyde, indenfor lovens
rammer svæver derfor i det uvisse, men du har sikkert nogen teorier om
det, som jeg glæder mig til at læse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 13:57

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Der gik der godt nok alvorlige skår i min børnelærdom.

Hvis det først er sket nu så har den da holdt sig ret godt ;)

> I udgangspunktet handler denne tråd om, at du ike synes at dit horn
> yder tilstrækkeligt med decibel.

Ja ?

> [...]
> hensynsfuld, står til troende, så kan jeg ikke begribe, hvad du
> overhovedet skal med et horn, bortset fra at det skal være der, for at

Præcis - og kan du huske hvad lovens krav er?

> [...]
> bremse/undvige, og intet andet. Har du tid til at bruge hornet først,
> er der ikke tale om en farlig situation.

Hornet må bruges til at AFVÆRGE en farlig situation. Dvs, for nu at tage et
eksempel du kan forstå, jeg kører på motorvejen og skal til at overhale en
(last)bil der slingrer, så kan jeg bruge hornet til at vække idioten og
dermed sikre at jeg kan overhale uden at blive mast af lastbilen. Til det
brug kræves der en del decibel.

> Når du så er færdig med at udføre disse manøvrer, så kan du evaluere
> resultatet. Enten skal der skrives forsikringsnotater, eller også blev
> uheldet afværget.

Afværget fordi jeg kunne gøre modparten opmærksom på situationen.

> [...]
> der begået noget alternativt begavet. Det er nemlig ikke tilladt,
> og det vil du derfor aldrig kunne finde på.

Nååå, så du sammenligner nu hornet med de mega projektører lastbiler er
udstyret med og som de mener at skulle bruge til at genere modkørende på
motorvejen når de ikke selv kan holde øjnene i deres egen bane?

> Herfra hvor jeg sidder, ser det ud som om, at du har købt en lille bil
> med en til størrelsen stor motor, og så bagefter synes at hornet ikke
> har den forventede potente lyd der matcher motoren.

Motoren har ikke nogen særlig potent lyd, det er altså kun en 1,5 og den
har hverken turbo, thansen larme-udstødning eller noget som helst.

> Hvornår du har tænkt dig at aktivere de potente lyde, indenfor lovens
> rammer svæver derfor i det uvisse, men du har sikkert nogen teorier om
> det, som jeg glæder mig til at læse.

For at afværge en farlig situation. Hvor svært kan det være at forstå?

Eneste krav der er til hornet, ud over at det er der og virker, er at det
har en klart lydende tone med konstant styrke og frekvens. Om det larmer 10
eller 100 decibel er der ingen krav til. Med andre ord, I kan bitche så
meget I vil - mit horn er lovligt og hvis jeg bruger det lovligt så er der
ikke noget at komme efter.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-08 14:21

On 17 Aug 2008 12:57:05 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Hvis det først er sket nu så har den da holdt sig ret godt ;)

>--

Hvad man i ungdommen nemmer, man i alderdommen ej glemmer.

>--

>Ja ?

>Præcis - og kan du huske hvad lovens krav er?

>--

Ja.

> [...]

>(last)bil der slingrer, så kan jeg bruge hornet til at vække idioten og
>dermed sikre at jeg kan overhale uden at blive mast af lastbilen. Til det

Misforstået. Du skal ikke påbegynde en overhaling af en lastbil der
slingrer. Så mangler du foudseenhed i trafikken. Hvorfor skal du
absolut afværge? Det er da mange gange nemmere ikke at rode sig ind i
noget , og dermed undgå at komme i afværgesituationen.

>--

>Afværget fordi jeg kunne gøre modparten opmærksom på situationen.

>--

Som skrevet ovenfor, så er det meget enklere, hvis der slet ikke er
nogen "situation".

> [...]

>udstyret med og som de mener at skulle bruge til at genere modkørende på
>motorvejen når de ikke selv kan holde øjnene i deres egen bane?

Sådan nogen er der ikke på min lastbil, men hvis jeg kørte meget på
almindelige landeveje i Skandinavien, ville de være der. Ikke for at
genere dig, men for at kunne se bl.a. elgene og alle de andre dyr.

> [...]

>har hverken turbo, thansen larme-udstødning eller noget som helst.

>For at afværge en farlig situation. Hvor svært kan det være at forstå?

Det jeg ikke forstår er, at du roder dig ud i farlige situationer. Jeg
tror at jeg kører betydeligt flere km. end dig, og for mig går der
både år og dag imellem at jeg føler trang til at bruge hornet.

> [...]

>meget I vil - mit horn er lovligt og hvis jeg bruger det lovligt så er der

Jeg har ikke påstået at dit horn ikke er lovligt. Jeg er bare
forundret over at du finder det nødvendigt at tage det i anvendelse så
ofte, at det er ulejligheden værd at opgradere det.

Man kunne fristes til at tro, at du som oftest færdes i et område med
mange udygtige bilister, eller
også...............................................nej nej, den tanke
vil jeg slet ikke tænke til ende. Det ville jo være utopi.

Og ja. Jeg er godt klar over, at du ikke giver dig en tomme. Jeg har
jo læst dine "samtaler" med Guldfinn.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 16:05

> Hvad man i ungdommen nemmer, man i alderdommen ej glemmer.

Men at den har holdt sig uden skår så længe, det er lige før det er til en
rekordbog af en slags ;)

> [...]
> absolut afværge? Det er da mange gange nemmere ikke at rode sig ind i
> noget , og dermed undgå at komme i afværgesituationen.

Hvor stod der at jeg var ved at overhale lastbilen?

Lastbiler kan også finde på at begynde at slingre mens man overhaler dem.
Kan du forklare mig hvordan jeg undgår det ved at være forudseende? Nej,
tænkte nok du ikke kunne.

> Som skrevet ovenfor, så er det meget enklere, hvis der slet ikke er
> nogen "situation".

Ja men nu kører jeg kun min egen bil og kan ikke bestemme hvordan de andre
kører.

> Sådan nogen er der ikke på min lastbil, men hvis jeg kørte meget på
> almindelige landeveje i Skandinavien, ville de være der. Ikke for at
> genere dig, men for at kunne se bl.a. elgene og alle de andre dyr.

Kan du ik se dyrene med dine almindelige lamper ? Hvad er der ellers du
ikke kan se med dem? Motorcykler?

> Det jeg ikke forstår er, at du roder dig ud i farlige situationer. Jeg
> tror at jeg kører betydeligt flere km. end dig, og for mig går der
> både år og dag imellem at jeg føler trang til at bruge hornet.

Jamen tillykke med det, du er godt nok en heldig kartoffel. Har du skrevet
til avisen for at tilbyde dem et interview? Du kan jo tage Martin Bak med,
I er åbenbart super billister siden I aldrig møder røvhuller der ikke kan
finde ud af at køre bil.

> Jeg har ikke påstået at dit horn ikke er lovligt. Jeg er bare
> forundret over at du finder det nødvendigt at tage det i anvendelse så
> ofte, at det er ulejligheden værd at opgradere det.

Der er sikkert mange ting i mit liv du ikke forstår ligesom der er mange
ting i dit liv jeg vil stille mig undrende overfor. Jeg forstår heller ikke
at folk gider bruge tusinder af kroner på at gejle en gammel skodbil men
det er deres eget valg og jeg brokker mig ikke. Det kunne du lære noget af.

Jeg spurgte om et helt simpelt spørgsmål og bliver "svinet til" fordi nogen
mener at jeg ikke må bruge mit horn til andet end at bestå syn.

> Og ja. Jeg er godt klar over, at du ikke giver dig en tomme. Jeg har
> jo læst dine "samtaler" med Guldfinn.

Du er latterlig nu.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-08 17:08

On 17 Aug 2008 15:05:05 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hvor stod der at jeg var ved at overhale lastbilen?

>--

Det stod der ikke, men lidt længere nede i teksten har du selv
indføjet den mulighed, fordi du så tror at dine argumenter holder
vand.

> [...]

>Kan du forklare mig hvordan jeg undgår det ved at være forudseende? Nej,

Det er jo umuligt at forudse, men jeg ville bremse mig ud af
situationen, eller accellerere, afhængigt af situationen.

Og nej, der sker ikke noget ved at bremse i den situation, fordi den
der kører bag dig også har set slingeren, og derfor allerede er
begyndt at bremse.

Hvis det ikke kun er noget der foregår oppe i dit hovede. .o))

>--

>Ja men nu kører jeg kun min egen bil og kan ikke bestemme hvordan de andre
>kører.

>--

Vi er et par stykker der ikke er helt enige i dine vurderinger, og vi
kører også kun i vores egne biler, og har lige så lidt indflydelse på
hvad andre gør, som du har, og alligevel bruger vi ikke hornet.

>--

>Kan du ik se dyrene med dine almindelige lamper ? Hvad er der ellers du
>ikke kan se med dem? Motorcykler?

>--

Sådan et for dig hypotetisk spørgsmål er det svært at svare på, så du
forstår det.

Jeg kan se dyr med de almindelige lamper. Jeg kan se dem før med
fjernprojektører. Hvad motorcykler skal ind i billedet for, må stå for
din regning, da de er lygteførende, og derfor nemme at se.

Det er løse slidbaner, døde dyr, tabte effkter og så videre derimod
ikke, og alle disse ting kan forøve ubodelig skade på givere og andre
installationer under en lastbil

> [...]

>I er åbenbart super billister siden I aldrig møder røvhuller der ikke kan

Nu har jeg på fornemmelsen, at det er lige før vi har fået varmet dig
op.

I modsætning til dig har jeg ikke været i Ekstra Bladet.

Og hov!!!! Hvorfor var det lige du var i Ekstra Bladet?? .o)) Var det
ikke noget med hørelsen, eller hvad var det lige det handlede om??
*LOL*

> [...]

>det er deres eget valg og jeg brokker mig ikke. Det kunne du lære noget af.

Det kommer noget bag på mig, at Brian-gejl nu dukker op i billedet.
Har du mistet focus?

Når du så kommer i focus igen, så vil du måske ulejlige dig med at
forklare mig, hvad det er jeg kan lære af at du ikke forstår folk der
gejler ældre biler?

>--

>Jeg spurgte om et helt simpelt spørgsmål og bliver "svinet til" fordi nogen
>mener at jeg ikke må bruge mit horn til andet end at bestå syn.

>--

Hvis du på nogen måde føler dig svinet til, så er du ualmindeligt
tyndhudet. Det du har været udsat for, er nogle anskuelser og
bemærkninger knyttet til din forespørgsel om den korrekte montering af
et "bedre" horn. Set herfra hvor jeg sidder har alle disse
bemærkninger været 100% sobre, måske tilsat en lille smule humor, som
det er sædvane her i gruppen, sååååeee deeeeeet...

>--

>Du er latterlig nu.

>--

Det har du lov til at mene. Jeg er af den opfattelse at du er lidt
stresset, fordi du er ved at løbe tør for fornuftig argumentation.

Sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 17:28

> Det kommer noget bag på mig, at Brian-gejl nu dukker op i billedet.
> Har du mistet focus?

Nej, jeg har netop ikke mistet fokus. Det kaldes "et eksempel", prøv nu at
læse tingene før du gør dig selv til grin.

> Når du så kommer i focus igen, så vil du måske ulejlige dig med at
> forklare mig, hvad det er jeg kan lære af at du ikke forstår folk der
> gejler ældre biler?

Du kan lære at lade være med at kritisere ting bare fordi du ikke forstår
det. Det hele her startede med at jeg vil montere et nyt horn fordi jeg ik
syns der er noget særligt lyd i det gamle. Det forstår du ikke hvorfor jeg
gider, men fred være med det - kan du ikke være ligeglad med om jeg vil
spilde 200kr og et par timers undren over hvordan der er blevet plads til
motoren i det meget lille motorrum på en Yaris? Behøver du - og andre -
køre det ud i en lang og fuldstændig misforstået diskussion om hvorvidt jeg
er en god eller dårlig billist fordi jeg tilfældigvis, med færdselsloven i
hånden, har ret til at have et horn OG bruge det når andre folk sætter mig
i en farlig situation i trafikken?

Eller kort sagt, du kan lære at være ligeså tolerant som du prøver at give
udtryk for at du er.

> Hvis du på nogen måde føler dig svinet til, så er du ualmindeligt
> tyndhudet.

Derfor "" - svineri brugt i mangel på bedre ord.

> Det du har været udsat for, er nogle anskuelser og
> bemærkninger knyttet til din forespørgsel om den korrekte montering af
> et "bedre" horn.

Nej, der var kun 1 post der handlede om monteringen af mit horn. Resten har
været "jeg er bedre billist end dig for jeg behøver ikke bruge mit horn"
poster. Intet af det har handlet om monteringen af et horn. Martin Bak går
og føler sig underlig fordi han ikke dytter hele tiden - og jeg undrer mig
over hvorfor, ingen har sagt man skulle dytte hele tiden.

> Set herfra hvor jeg sidder har alle disse
> bemærkninger været 100% sobre, måske tilsat en lille smule humor, som
> det er sædvane her i gruppen, sååååeee deeeeeet...

Du har vist ik fulgt ret godt med så. Martin Bak lagde ud med at sige at
han havde mistet respekt for mig SOM BILLIST fordi jeg vælger at montere et
bedre horn end det originale. Det var der da ik noget humor i.

> Det har du lov til at mene. Jeg er af den opfattelse at du er lidt
> stresset, fordi du er ved at løbe tør for fornuftig argumentation.

Er det der med at putte smileyer bagved alting noget man lærer når man
tager lastbilkortet? Finn gør det også når han er ude på dybt vand og
forsøger at komme tilbage uden at skulle sige undskyld.

Hvad er det iøvrigt du syns jeg skal "give mig" overfor? Helt seriøst,
forventer du bare - ligesom Finn - at alle retter ind og siger ja og amen
når du har udgydt din mening om trafikken?

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-08 17:59

Jeg skrev helt præcist:
[...]
Og det står jeg gerne ved. Det var ikke specielt humoristisk ment, men det
var da sobert nok.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 18:39

> [...]
> eller med din opførsel."
> Og det står jeg gerne ved. Det var ikke specielt humoristisk ment, men

Jeg sagde ikke det ikke var sobert. Jeg sagde det ikke var humor - hvilket
du nu har bekræftet at det ikke var.

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-08 19:58

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Jeg sagde ikke det ikke var sobert. Jeg sagde det ikke var humor - hvilket
> du nu har bekræftet at det ikke var.

Og jeg har aldrig sagt eller skrevet at det var humoristisk ment. Det er
skam helt alvorligt ment.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 20:37

> Og jeg har aldrig sagt eller skrevet at det var humoristisk ment. Det
> er skam helt alvorligt ment.

Men Folmer sagde det var humoristiske indlæg. Han har jo så siden trukket i
land og snakker nu kun om sine egne skriverier. Jeg er godt klar over du
ikke mente det for sjov.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-08 19:38

On 17 Aug 2008 16:28:05 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Nej, jeg har netop ikke mistet fokus. Det kaldes "et eksempel", prøv nu at
>læse tingene før du gør dig selv til grin.

>--

Det går nok. Bare du ville fremdrage eksempler der bare havde lidt med
det oprindelige at gøre.

> [...]

>hånden, har ret til at have et horn OG bruge det når andre folk sætter mig

Jeg er fuldstændigt græsk-katolsk overfor hvad du bruger dine penge
til. Jeg valgte at gå ind i diskussionen på et tidspunkt hvor den var
kommet lidt væk fra selve monteringen af hornet. Det sker ikke så
sjældent i denne gruppe at det kører lidt ud på et sidespor. Det er
det sædvanlige mas med at man kan kritisere folks hustru/kæreste,
hund, hus osv., men er der bare sået en smule mistanke om, at man
måske ikke anses for at ligge på top-10, når det gælder evnen til at
køre bil, så er fanden løs i Laksegade.

>--

>Eller kort sagt, du kan lære at være ligeså tolerant som du prøver at give
>udtryk for at du er.

>--

Hvor er det lige at du ikke mener jeg er tolerant? Jeg har bare givet
udtryk for mit syn på sagen.

> [...]

>og føler sig underlig fordi han ikke dytter hele tiden - og jeg undrer mig
>over hvorfor, ingen har sagt man skulle dytte hele tiden.

Nu har jeg ikke udtrykt mig på Martin Baks vegne. Det ville ikke være
fair. Så kan du ikke nøjes med at diskutere de ting med mig, som jeg
har skrevet?

> [...]

>han havde mistet respekt for mig SOM BILLIST fordi jeg vælger at montere et
>bedre horn end det originale. Det var der da ik noget humor i.

Som sagt vil jeg helst ikke blandes ind i hvad Martin skriver, og hvad
respekt angår, så er det umådeligt svært at have respekt/disrespekt
for nogen som man end ikke har mødt i trafikken. Så vidt vides.

> [...]

>tager lastbilkortet? Finn gør det også når han er ude på dybt vand og
>forsøger at komme tilbage uden at skulle sige undskyld.

Nej, det er det ikke. Jeg er flink til at bruge smiley's, fordi jeg
ofte er blevet misforstået, men det bliver jeg s'gu alligevel.

Desuden har jeg ved flere lejligheder bragt en undskyldning, når jeg
har taget fejl. Hvordan med dig?

> [...]

>forventer du bare - ligesom Finn - at alle retter ind og siger ja og amen
>når du har udgydt din mening om trafikken?

Det ville da være rart hvis man kunne få det til, men sådan er Verden
ikke skruet sammen. Da jeg valgte at bruge vendingen "at give sig" var
det fordi jeg tænkte på de tråde Finn og dig nogen gange er i stand
til at producere, fordi ingen af Jer ønsker "at give sig".

For at gøredig glad har jeg i dette indlæg ikke anvendt smiley's.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 19:58

> Det går nok. Bare du ville fremdrage eksempler der bare havde lidt med
> det oprindelige at gøre.

Det syns jeg nu nok det havde. Jeg præsenterede en situation hvor jeg ikke
fatter folk gider ligesom du ikke forstod jeg gad sætte et større horn i
min bil. Dernæst forklarede jeg hvordan jeg selv reagerer på det - hvilket
er ca modsat af den reaktion jeg oplever fra dig.

> Jeg er fuldstændigt græsk-katolsk overfor hvad du bruger dine penge
> til. Jeg valgte at gå ind i diskussionen på et tidspunkt hvor den var
> kommet lidt væk fra selve monteringen af hornet.

Og over på hvornår det var lovligt at bruge hornet i trafikken...

> Hvor er det lige at du ikke mener jeg er tolerant? Jeg har bare givet
> udtryk for mit syn på sagen.

Ja du kritiserer mig for at gide sætte et større horn i min bil fordi DU
mener jeg ikke har brug for det. Mig bekendt bor vi i modsatte ender af
landet og må formodes at køre i meget forskellig trafik. Jeg kører de
fleste af mine kilometer i bytrafik - du kører dine i en lastbil på
landeveje og motorveje, er det ikke korrekt?

> Nu har jeg ikke udtrykt mig på Martin Baks vegne. Det ville ikke være
> fair. Så kan du ikke nøjes med at diskutere de ting med mig, som jeg
> har skrevet?

Jooo, men så ska du også kun forholde dig til de ting jeg har skrevet.

> Som sagt vil jeg helst ikke blandes ind i hvad Martin skriver, og hvad
> respekt angår, så er det umådeligt svært at have respekt/disrespekt
> for nogen som man end ikke har mødt i trafikken. Så vidt vides.

Så må du, i denne konkrete situation, være meget bedre til at gøre
opmærksom på at du taler om dine egne skriverier og ikke generelt. Du
skriver "alle disse bemærkninger". Hvordan sku jeg kunne vide at du mente
alle dine egne bemærkninger?

> Nej, det er det ikke. Jeg er flink til at bruge smiley's, fordi jeg
> ofte er blevet misforstået, men det bliver jeg s'gu alligevel.

Det ku måske være du sku formulere dig anderledes så. Det er svært at finde
ud af hva du mener når du, det ene øjeblik laver sjovt og det andet øjeblik
er du dybt seriøs - og begge dele bliver fyldt op med smileyer.

> Desuden har jeg ved flere lejligheder bragt en undskyldning, når jeg
> har taget fejl. Hvordan med dig?

Jo, det har jeg intet problem med. Eller, det har jeg ind i mellem fordi
jeg ved at det blot betyder man bliver gjort til grin i denne gruppe - DET
er nemlig, desværre, også et kendetegn i denne gruppe.

> [...]
> det fordi jeg tænkte på de tråde Finn og dig nogen gange er i stand
> til at producere, fordi ingen af Jer ønsker "at give sig".

Dem har du set for sidste gang. Jeg har bedre ting at bruge min tid på.

Fra : John N. H.

Dato : 17-08-08 15:09

"Folmer Rasmussen" skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> Uanset hvilken af de to situationer det ender med, vil der ikke være
> hjemmel til at bruge hornet til noget som helst. .o))

Herligt, at du kom på banen, Folmer, og fik kastet nogle fornuftige ord
op på news-serveren.

Jeg mener jo heller ikke, man har noget at bruge et dyt-horn til. Ofte
skaber det farlige situationer, i stedet for at afværge dem.
Hvis der f.eks. lyder et arrigt dyt-horn i tæt bytrafik, er der måske 20
bilister, der fjerner deres focus fra trafikken, drejer hovedet for at
finde ud af, hvor det kom fra, hvem det var tiltænkt, og hvilken
situation der har fremprovokeret dyttet. Alle 20 bilister mister nogle
dyrebare sekunder, hvor der kan nå at ske lidt af hvert foran dem.

Og hvorfor mon det lige er, at der er hornforbud i mange byer, når man
kommer uden for landets grænser?

Det kunne forresten være, jeg skulle gå ud og se, om jeg kan finde en
hornkontakt på min bil, og om den virker. Nå nej, jeg må hellere lade
være, jeg er jo slet ikke forberedt på, hvad slags lyd der eventuelt
kommer ud af det forsøg.

John
; -))

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-08 15:19

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hornkontakt på min bil, og om den virker. Nå nej, jeg må hellere lade
> være, jeg er jo slet ikke forberedt på, hvad slags lyd der eventuelt

Rart med lidt support. Jeg var jo lige ved at føle mig underlig, fordi jeg
ikke kører rundt og dytter hele tiden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 16:07

> Jeg var jo lige ved at føle mig underlig, fordi jeg
> ikke kører rundt og dytter hele tiden.

Hvem kører da rundt og dytter hele tiden og bilder dig ind at det er
normalen?

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 18:36

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev :

>Jeg mener jo heller ikke, man har noget at bruge et dyt-horn til. Ofte
>skaber det farlige situationer, i stedet for at afværge dem.

Nåeh nåehh - der er skam tider det er ganske fornuftigt at henlede en
trafikant, f.eks iført cykel og mobilos, på at der foregår noget, der
ikke er synligt i telefonens display

Jeg har da nok forårsaget et par cyklister ikke er kørt frem for
rødt..

> [...]
>situation der har fremprovokeret dyttet. Alle 20 bilister mister nogle
>dyrebare sekunder, hvor der kan nå at ske lidt af hvert foran dem.

Med andre ord, du har lige dokumenteret at måske 20 billister sidder
og snorksover, hvis de er i tvivl om deres kørsel

catch 22 ehh ?

>Og hvorfor mon det lige er, at der er hornforbud i mange byer, når man
>kommer uden for landets grænser?

Hvad i alverden kan det bruges til her i landet ?

> [...]
>hornkontakt på min bil, og om den virker. Nå nej, jeg må hellere lade
>være, jeg er jo slet ikke forberedt på, hvad slags lyd der eventuelt

Det klarer synsmanden til næste syn ;) Jeg plejer at skræmme livet
af dem, når jeg kører ind i synshallen

http://www.youtube.com/watch?v=f5glNYWwXDo

<grin>

--
Jan_stevns

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-08 18:42

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Det klarer synsmanden til næste syn ;) Jeg plejer at skræmme livet
> af dem, når jeg kører ind i synshallen
>
> http://www.youtube.com/watch?v=f5glNYWwXDo

He. Little dick-big horn?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : John N. H.

Dato : 17-08-08 20:51

<jan_stevns> skrev i en meddelelse:

> Nåeh nåehh - der er skam tider det er ganske fornuftigt at henlede en
> trafikant, f.eks iført cykel og mobilos, på at der foregår noget, der
> ikke er synligt i telefonens display

Jo, cyklister og mobilos er en skidt kombination.

> Med andre ord, du har lige dokumenteret at måske 20 billister sidder
> og snorksover, hvis de er i tvivl om deres kørsel

Dokumenteret?
Så har du også dokumenteret, at brug af horn er inderligt overflødigt.
Hvis ikke én eneste ud af 20 reagerer på et horn, er det da overflødigt
at bruge det.

> Hvad i alverden kan det bruges til her i landet ?

Umiddelbart ingenting.
Tror du, det er indført, fordi ordensmagten kedede sig?
Selvom nogle af de samme bevæggrunde findes herhjemme, har politikerne
ikke fundet det nødvendigt herhjemme. Mentaliteten er trods alt
anderledes her end i f.eks. Sydeuropa, - endnu da.

> Det klarer synsmanden til næste syn ;) Jeg plejer at skræmme livet
> af dem, når jeg kører ind i synshallen

Hu, hvor bliver vi bange..................

John
; -))

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 21:01

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev :

>Jo, cyklister og mobilos er en skidt kombination.

netop - sammen med så mange andre ting, der kan aflede opmærksomhed
fra det væsentlige.

>Dokumenteret?

Ja - Hvis din påstand er korrekt - er der jo (måske) 20 billister,
der kan være i tvivl ;)

Er det ikke meningen at vi skal være sikre på vores gøren og laden ude
i trafikken ?

Hvis man er af den mening at man ikke skal anvende sit horn, i et
potentiel farligt scenarie, skal man lade bilen stå, og finde sig et
andet befordringsmiddel.

>Umiddelbart ingenting.

godt så ;)

>Tror du, det er indført, fordi ordensmagten kedede sig?

Aner det ikke - jeg kender ikke til deres grunde til at gøre som de
vist har gjort, og dybest set, er jeg, da det ikke har betydning for
min færden, ej heller spor lyst at bruge tid på det, jeg vil hellere
bruge lidt tid på de forhold der betyder noget der hvor jeg færdes

--
Jan_stevns

Fra : John N. H.

Dato : 17-08-08 21:29

> [...]

> der kan være i tvivl ;)
>
> Er det ikke meningen at vi skal være sikre på vores gøren og laden ude

Jovist. Men alligevel kan vi nok alle komme til at gøre en fejl. At
påstå andet ville være en fejl i sig selv. Oftest er man selv klar over
det i samme sekund, og tænker: f.....s.
Så er der nok mere brug for forståelse end et arrigt dyt. Trafikken
skulle jo gerne glide videre. Selvfølgelig kan man ikke generalisere,
ikke to situationer er ens...............

Men dybest set er vi vist enige. Brugt med omtanke kan et dyt være på
sin plads.

John
; -))