Død Lada Niva
Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 08-08-08 11:08

Hey

Min kone har lige været en tur inde i byen for at få lavet et gas-
tjeck på vores Lada Niva (ja, det lyder som noget fra fortiden, men
sådan KAN det være her i Bulgarien).

På vej hjemad laver hun en hård ombremsning for at undgå at brage ind
i en, der kører lige ud foran hende. Bilen går i stå, men hun får den
startet igen. Ganske få hundrede meter længere henne begynder dyret at
larme en del, og da hun senere slukker motoren, larmer den stadig
(ventilatoren?).

Bare 1.5km fra vores bopæl - der ligger oppe ad en bjergside - går
bilen så i stå, og ifølge konen dør den langtsomt ud - altså, ikke
noget med brat at stoppe. Efterfølgende kan hun ikke få gang i den.

Vi får hentet bilen, og jeg har lige været ned ved den. Umiddelbart er
der slet ikke lyd, når man drejer nøglen. Hvis man tænder
katastroblinket, sker der ikke en dyt. Altså, der er SLET INGEN strøm
i bilen. Jeg har tjekket alle sikringer, og de er fine.

Forslag til årsag? Bare et dødt batteri? Hvordan kan det evt. hænge
sammen med hendes opbremsning og larmen tidligere på dagen - eller kan
det bare være et tilfælde?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-08-08 12:35

On Fri, 8 Aug 2008 10:08:02 -0700 (PDT), bo@familiendudek.dk wrote:

> [...]
>
>Forslag til årsag? Bare et dødt batteri? Hvordan kan det evt. hænge
>sammen med hendes opbremsning og larmen tidligere på dagen - eller kan

Batteriet er måske faldet sammen ?
Eller batteriet har forskubbet sig i holderen og en eller flere
ledninger er derved blevet for korte og er derfor fladet af ved polsko
eller i den anden ende af ledningen.

Start med at kigge ned i teknikrummet og mål på batteriet.

/Hans

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 09-08-08 05:41

[...]

> [...]
> eller i den anden ende af ledningen.
>
> Start med at kigge ned i teknikrummet og mål på batteriet.

Vi har lige været nede ved bilen for en time siden, og vi prøvede at
rulle den igang (vi har nogle heftige bakker, så den kan snildt rulle
30-50 km/t!), men det kunne ikke lade sig gøre. 2 gear, ned med
kobling, rul hurtigt og slip koblingen.. men intet resultat.

Andre bud inden vi smider den til mekanikeren?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-08-08 14:10

bo@familiendudek.dk wrote:

> [...]
>
>Forslag til årsag? Bare et dødt batteri? Hvordan kan det evt. hænge
>sammen med hendes opbremsning og larmen tidligere på dagen - eller kan

Hvad er det for en motor det drejer sig om.

For jeg har oplevet at 1.7i motoren ved batteri-/generatorproblemer fint kan
tage omdrejninger, men der er absolut ingen trækkraft. Jeg nåede ind på en
parkeringsplads, og her er der hverken lys eller klik fra startrelæ.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 09-08-08 07:24

[...]

> Hvad er det for en motor det drejer sig om.
Maskinen hedder Lada Niva 1600, så jeg gætter på en 1.6'er, men er
ikke 100% sikker!

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-08-08 16:08

> [...]

>Forslag til årsag? Bare et dødt batteri? Hvordan kan det evt. hænge
>sammen med hendes opbremsning og larmen tidligere på dagen - eller kan

Hun har ikke ved sine manøvrer fået en stelforbindelse revet løs - det
lyder simpelt hen for voldsomt at bilen kan dø af at bremse op.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-08-08 22:27

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hun har ikke ved sine manøvrer fået en stelforbindelse revet løs - det
> lyder simpelt hen for voldsomt at bilen kan dø af at bremse op.

Hmm - har haft 2 "sjove" oplevelser af den salgs;
1. gang var med en Toyta Corolla Liftback - efter et "lidt" hurtig
højresving i et kryds døde alt i maskinerummet. Ud og åbne klappen og jo -
det var det elendige kabel melle tændspole og strømfordeler. Jeg havde længe
vidst at kablet var lidt kort, så da bilen døde lige udenfor en udstyrpusher
gik jeg ind og købte et længere med det samme.
2. gang var en lånebil; en ældre HiAce. Ude ved Damhussøen nægtede den at
starte efter et kort stop. Fandt ud af at hovedsikringen var brændt og
regnede jo med at det var årsagen (den drejede godt nok starteren rundt et
kort stykke tid før den døde). Tilfældigvis holdt jeg 50 meter fra en
mekaniker, jeg kendte lidt til. Så jeg gik ind til ham og en af hans svende
hjalp med at få skubbet bilen ind på værkstedet. Der viste det sig at
stelkablet var knækket ved den ene kabelsko - sikkert vibreret i stykker på
sådan en Diesella. Et nyt kabel blev monteret og alle problemer var ovre.

Hmm - der er da osse en 3. skævert imelllem - en kammerat havde engang en VW
Karmann Ghia - den gamle runde. Han havde afmonteret et skjold over
batteriet for at male det, men da det ikke lige tørrede hurtigt nok
monterede han bare metalbøjlen, der holder batteriet fast, og tog på
week-end i bilen.
Og lørdag aften endte med at vi kørte ud af en jordvej for at sætte en
kammerat af, vendte og køte tilbage. Især tilbageturen gik lidt friskt -
indtil lyset på bilen pludseligt blev mere og mere gult for til sidst at dø
næsten ud - sammen med motoren. Vi sad der og kiggede på hinanden et
øjeblik, indtil kammeraten kom til at kigge bagud; "Hvor kommer al den røg
fra ?". Vi for ud af vognen og fik åbnet motorklappen og fik endnu mere røg
i hovedet !
Det var såmmænd bare det gamle batteri, der brændte. Skidtet var tætnet for
oven med beg og havde udvendige bly-forbindelser mellem polerne.
Og derfor var det en rigtig dårlig ide af ham at montere bøjlen over
batteriet - uden nogen isolation mellem bøjle og batteri

Underligt nok ku vi pusten ilden ud - og efter en kort afkøling ku det
levere strøm igen, så vi slap for at gå hjem

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 09-08-08 09:21

[...]

> Hun har ikke ved sine manøvrer fået en stelforbindelse revet løs - det
> lyder simpelt hen for voldsomt at bilen kan dø af at bremse op.

det kan jeg bestemt afvise, men jeg er ikke bilhaj nok til selv at
kunne teste dette.. dog, burde jeg så ikke kunne skubbe bilen igang
alligevel eller? og HVIS du har ret, hvorfor stopper bilen så først
adskillige hundrede meter (måske snarere et par kilometre) længere
fremme?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-08-08 16:41

On Sat, 9 Aug 2008 08:20:48 -0700 (PDT), bo@familiendudek.dk wrote:

> [...]
>alligevel eller? og HVIS du har ret, hvorfor stopper bilen så først
>adskillige hundrede meter (måske snarere et par kilometre) længere

Jeg gætter på, at en vigtig elektrisk forbindelse har fået dødsstødet
ved voldsomme manøvrer og så endeligt har sluppet evt. i forbindelse
med et sving/let opbremsning eller et bump på vejen. Men stel er bare
en mulighed. Og eftersom sammenbruddet er totalt gætter jeg på stel
fra generator/starter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-08 22:36

bo@familiendudek.dk skriver:

> [...]
> alligevel eller? og HVIS du har ret, hvorfor stopper bilen så først
> adskillige hundrede meter (måske snarere et par kilometre) længere

Simpelt. Så længe motoren er i høje omdrejninger leverer den selv strøm
nok til at holde sig i gang.

Men er den helt død, er der ikke strøm nok til tænspolerne, eller til at
magnetisere generatoren - så den kommer aldrig i gang igen.

Du skal have gang i et målesintrument, eller en 21W pære (den sidste er
næsten lettest).

Først måler du spændig direte på batteripolerne.

Derefter mellem pluspol og et tilfældigt sted på motorblokken.

Og til sidst mellem tilgangen på en sikringsboks og stel på karossen.

Nu er vi ude i en opgave som selv du kan klare.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 09-08-08 23:21

[...]

> [...]
>
> Og til sidst mellem tilgangen på en sikringsboks og stel på karossen.
>
> Nu er vi ude i en opgave som selv du kan klare.....

Hehe, Klaus, du overvurderer mig, men tak for det! Spørg mig om noget
kode/web-relateret, og du får svar, men auto.. ehm.. tjaeh. Jeg kan
skifte olie, hjul og måske en pære. That's it! Vi besluttede i går
aftes, at vi trækker bilen til en mekaniker - heldigvis kommer det nok
ikke til at ruinere os, da en mekanikers timeløn hernede ligger på
16-20kr/timen.

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 16:16

<bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]

aftes, at vi trækker bilen til en mekaniker - heldigvis kommer det nok
ikke til at ruinere os, da en mekanikers timeløn hernede ligger på

Så er løsningen da ligetil.
Klaus laver noget hardware som du skriver softwaren til.
Derefter er det bare med at komme i gang med at teste.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 10-08-08 16:24

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er løsningen da ligetil.
> Klaus laver noget hardware som du skriver softwaren til.
> Derefter er det bare med at komme i gang med at teste.

Nope - der er tale omen Lada :)

Jeg har fulgt Bo fra sidelinien (han kan noget med web - se hans private),
og det skuffer mig sgu en del, at han har købt en Lada som bil no 2.
Passat'en er okay...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 17:16

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Nope - der er tale omen Lada :)

Kom nu Mogens.
Der er tale om en Lada, der er velegnet til Sibirien.
Endvidere er den lavet så serviceres i Sibirien med det værktøj der følger
med bilen.
Om det så er nok for Bo skal jeg lade være usagt.

> Jeg har fulgt Bo fra sidelinien (han kan noget med web - se hans private),
> og det skuffer mig sgu en del, at han har købt en Lada som bil no 2.
> Passat'en er okay...

Er det mon ham, eller den anden halvdel der har bestemt det valg

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 10-08-08 17:30

> [...]
> Endvidere er den lavet så serviceres i Sibirien med det værktøj der følger
> med bilen. Om det så er nok for Bo skal jeg lade være usagt.

De kører Vesteuropæiske biler derovre, Uffe:
webcam - www.sofiahotels.net/webcam.shtml

> Er det mon ham, eller den anden halvdel der har bestemt det valg

Det er da altid manden i huset, der køber bilerne...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 18:22

> De kører Vesteuropæiske biler derovre, Uffe:
> webcam - www.sofiahotels.net/webcam.shtml

Det var mere ment som at Niva var så simpelt opbygget,
at (næsten) alle kunne servicere den.

> Det er da altid manden i huset, der køber bilerne...

Jep!
Manden køber
og hunkønsvæsenet bestemmer hvad der skal købes

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 10-08-08 18:36

> Det var mere ment som at Niva var så simpelt opbygget,
> at (næsten) alle kunne servicere den.

Jamen derfor kører vi sgu da ikke i dem her?

> Manden køber og hunkønsvæsenet bestemmer hvad der skal købes

OK, sådan er det ikke her !

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 19:58

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen derfor kører vi sgu da ikke i dem her?

Men det kunne jo være at den var så simpel at Bo kunne hitte ud af den.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 10-08-08 21:18

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det kunne jo være at den var så simpel at Bo kunne hitte ud af den.

Det virker nu ik' sån

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-08-08 19:48

Isang tao pinangalanan, Uffe Bærentsen nagsulat:

klip
>Jep!
>Manden køber
>og hunkønsvæsenet bestemmer hvad der skal købes

LOL.... Den skal du s´gu længere ud på landet med

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 19:57

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan, Uffe Bærentsen nagsulat:
>
> klip
>
> LOL.... Den skal du s´gu længere ud på landet med

Hvad mener du dog med det?

<fløjtermegetuskyldigt.avi>

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-08-08 21:04

Isang tao pinangalanan, Uffe Bærentsen nagsulat:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad mener du dog med det?
>
><fløjtermegetuskyldigt.avi>

At du bør tanke op

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-08 20:01

Mogens skriver:

> Jeg har fulgt Bo fra sidelinien (han kan noget med web - se hans private),
> og det skuffer mig sgu en del, at han har købt en Lada som bil no 2.
> Passat'en er okay...

Hvorfor?

Niva er et stykke værktøj som er "næsten) umuligt at slå ihjæl. Og
driller den kan den repareres med ståltråd og gaffatape.

Fra : Mogens

Dato : 10-08-08 21:13

> Hvorfor?

Se efterfølgende...

> Niva er et stykke værktøj som er "næsten) umuligt at slå ihjæl.

Hvad hjælper det, når man selv slås ihjel i bilen (chancen er meget stor),
hvis man bliver udsat for en bilulykke?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-08 20:00

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Så er løsningen da ligetil.
> Klaus laver noget hardware som du skriver softwaren til.
> Derefter er det bare med at komme i gang med at teste.

Damn, software til en 21W pære med sokkel ???

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-08-08 20:04

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Damn, software til en 21W pære med sokkel ???

Jep, hvor svært kan det mon være

Hovsa, du skal jo også skrive en manual

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-08 20:05

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hovsa, du skal jo også skrive en manual

Den har jeg skrevet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-08 07:31

bo@familiendudek.dk skriver:

> Hehe, Klaus, du overvurderer mig, men tak for det!

Sludder, tag dig dog sammen......

> Spørg mig om noget
> kode/web-relateret, og du får svar, men auto.. ehm.. tjaeh. Jeg kan
> skifte olie, hjul og måske en pære. That's it!

Du kan vel finde en pære og slutte 2 ledninger til den?

Ellers må du til at lære det

> Vi besluttede i går
> aftes, at vi trækker bilen til en mekaniker - heldigvis kommer det nok
> ikke til at ruinere os, da en mekanikers timeløn hernede ligger på
> 16-20kr/timen.

Det er da til at komme over..........

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 02:00

>Forslag til årsag? Bare et dødt batteri? Hvordan kan det evt. hænge
>sammen med hendes opbremsning og larmen tidligere på dagen - eller kan
>det bare være et tilfælde?

Er der ikke en "gå-død-kontakt" der kan være vippet i den? Ligesom i gamle
Ford Sierra'er, f.eks...

Troels