Er det normalt?
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 08:11

Hej

som nævnt i en anden tråd så har vi lige købt en Opel Zafira Flexivan 1,9
120hk diesel. Vi har den i en uges tid til at køre i inden den skal ind og
have lavet service, sat anhængertræk på, undervognsbehandles osv.
Da jeg aldrig har haft diesel eller turbo bil før, vil jeg lige spørge om
det er normalt, at jeg kan høre turboen engang i mellem? Det er ikke en
hvinende lyd med vel nærmere en "hizz-lyd".

--
Venligst
Lasse K.

Fra : AndersH

Dato : 08-08-08 09:40

"Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er normalt, at jeg kan høre turboen engang i mellem? Det er ikke en
> hvinende lyd med vel nærmere en "hizz-lyd".

Ja det er helt normalt.

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 08:56

"AndersH" <anders@andersh.sletdette.dk> skrev i meddelelsen

> "Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse

> Ja det er helt normalt.
>
> Mvh Anders
Tak Anders. Du har lige redet min dag
Go' weekend
--
Venligst
Lasse K.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-08-08 17:40

On Fri, 8 Aug 2008 09:10:37 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:

> [...]
>det er normalt, at jeg kan høre turboen engang i mellem? Det er ikke en
>hvinende lyd med vel nærmere en "hizz-lyd".

Du kan sommetider høre turboen i den, kører i en som arbejdsvogn. Vær
lige opmærksom på, at den skal have lidt hjælp af speederen hvis du
skal i gang op ad bakke, det skal vores i hvert fald - faktisk
lammetæv for ikke at gå i stå, den er rimeligt hysterisk under 1500
o/min.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-08-08 19:22

Bawl! ) Du kan ikke køre bil!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-08-08 19:34

On Fri, 08 Aug 2008 20:21:52 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Bawl! ) Du kan ikke køre bil!

Når jeg slipper koblingen i Puntoen eller Xsaraen og lader dem rulle
op ad bakke selv med små forhindringer smutter de bare over. Zafiraen
derimod - *pfui*stop!!.......og mindst 2000 o/min for at klare samme
forhindring. Det er faktisk efterprøvet med nøjagtig samme position på
bilerne, fordi jeg undrede mig noget over Zafiraens noget aparte
natur.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 20:30

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> op ad bakke selv med små forhindringer smutter de bare over. Zafiraen
> derimod - *pfui*stop!!.......og mindst 2000 o/min for at klare samme

Zafira'en vejer vel også det samme som de to biler til sammen

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 20:28

> [...]
> skal i gang op ad bakke, det skal vores i hvert fald - faktisk
> lammetæv for ikke at gå i stå, den er rimeligt hysterisk under 1500

Ok. Det er nu ikke noget jeg har lagt mærke til. Jeg kommer jo også lige fra
en 1,6 benzin, så måske derfor eller er det fordi du har bagenden fyldt med
tunge sager?
Hvad kan du ellers fortælle om den?
Jeg har i dag kørt ca. 300km. Når der var fri bane har jeg lagt på en god
marchfart - mellem 110 og 140km/t, lavet en masse overhalinger, kørt med
klima tændt osv og alligevel viser computeren at jeg har kørt 16,6 km/l. Er
det realistisk eller er computeren optimistisk i dens opgivelser?
Venligst
Lasse K.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-08-08 20:36

On Fri, 8 Aug 2008 21:28:26 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:

> [...]
>en 1,6 benzin, så måske derfor eller er det fordi du har bagenden fyldt med

Vores grej er ikke så tungt endda, men OK - den kan være unødigt
hysterisk - og det er den i den grad

> [...]
>klima tændt osv og alligevel viser computeren at jeg har kørt 16,6 km/l. Er
>det realistisk eller er computeren optimistisk i dens opgivelser?

16-17 km/l er absolut indenfor rækkevidde måske mere med lidt omtanke.
Den er ganske kvik når først man får den i omdrejninger og nej - den
ligner ikke min Punto, den skal tæt på eller over 2000 o/min for
virkelig at arbejde, men så skal jeg godt nok love for, at det gør den
også. Bilen er fin-fin, tillykke med den ... mine kommentarer er mest
fordi jeg er vant til noget mere tålmodigt og de småfejl vænner man
sig til. Men at den ikke går under 2.5 km/l tror jeg ikke på ) Og
så iøvrigt et lækkert forbrug under en vendemanøvre for nyligt - 386.2
l/time - stik den )

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 21:04

> Vores grej er ikke så tungt endda, men OK - den kan være unødigt
> hysterisk - og det er den i den grad

> 16-17 km/l er absolut indenfor rækkevidde måske mere med lidt omtanke.

Ja for jeg har nærmest testet hvor kort jeg kunne køre på literen i dag. Når
man ikke er vandt til diesel med turbo/commonrail eller hvad nu det er, så
bliver man afhængig af at overhale (selvfølgelig med omtanke!)

> Den er ganske kvik når først man får den i omdrejninger

Er der meget turbotøven på sådan en fætter? Jeg spørger nemlig fordi jeg
oplever lidt. Men kan det have noget at sige, at jeg skal have skiftet
luftmængde måler/føler (tror jeg sælgeren kaldte det). Bilen har, en gang i
mellem, ujævn motorgang hvis man holder konstant hastighed og den præsterede
i starten af min lange tur idag at gå på nødprogram to gange indtil den blev
rigtig varm.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-08-08 21:08

On Fri, 8 Aug 2008 22:04:24 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:

<...>

> [...]
>i starten af min lange tur idag at gå på nødprogram to gange indtil den blev

Den kan godt give indtryk af turbotøven, lev med det - den er såmænd
ganske omgængelig, men når man kommer fra en anden diesel, som er
endnu mere tålmodig virker den lidt anstrengt. Men det er en fin
maskine, men...ja....den rykker virkelig fra ca. 1700-1800 o/min..men
før det, køb en Mascot )
<...>

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-08-08 20:26

Lasse K. skrev:
> [...]
> om det er normalt, at jeg kan høre turboen engang i mellem? Det er ikke
> en hvinende lyd med vel nærmere en "hizz-lyd".

Har haft den med 150HK maskinen (skøøøn! Smid lige den i min Touran :)).
Den, plus de to andre vi havde, havde også en ret karakteristisk
hvæselyd ved acceleration.
Tror den skal være sådan :)

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 20:56

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Den, plus de to andre vi havde, havde også en ret karakteristisk hvæselyd

Ok, nice. Jeg er heller ikke så nervøs mere.
Jeg overvejede også kraftigt den med 150hk, men så skulle jeg kører flere
hundrede kilometer for at se på/købe en og hvad kunne jeg så ha' brugt
garantien til, hvis jeg skulle køre den så langt, for at få den på
værksted!?!
Venligst
Lasse K.