Olietryk
Fra : Peter

Dato : 07-08-08 18:32

Hej NG!

Hvad kan man kalde et "rigtige" olietryk ?

Vi har 2 ens biler (samme model, årgang). Den ene viser 2-2,5 bar. olietryk.
Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren. Hvad er det
"rigtige" ? Fortæller det noget om motorens "kondition" ?

hilsen
Peter

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-08-08 18:35

On Thu, 7 Aug 2008 19:32:12 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
>Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren. Hvad er det
>"rigtige" ? Fortæller det noget om motorens "kondition" ?

Nu skriver du ikke årgang - men det kan være udtryk for, at den ene
motor måske er ved at være træt. Det kan altså også bare være
instrumenterne der ikke reagerer helt ens - især hvis der "Smiths" i
dem

Fra : Peter

Dato : 07-08-08 18:48

> [...]
> motor måske er ved at være træt. Det kan altså også bare være
> instrumenterne der ikke reagerer helt ens - især hvis der "Smiths" i

Begge biler er Volvo 440 årgang 1990

Den der viser 2-2,5 bar. har kørt 310.000 km og fået løbende service

Den der viser 5 bar. har kun kørt 165.000 km.

Er det den motor med det største olietryk, der har mest "fremtid" over sig ?

hilsen
Peter

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-08-08 18:54

On Thu, 7 Aug 2008 19:48:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
>
>Den der viser 5 bar. har kun kørt 165.000 km.
>
>Er det den motor med det største olietryk, der har mest "fremtid" over sig ?

Det behøver ikke være kritisk, men der er ingen tvivl om, at den
"gamle" med mange km på bagen er nogenting mere slidt end den anden -
forudsat instrumenterne viser ens - det er der ingen garanti for efter
18 år på danske veje og især i danske vintre/somre En
kompressionstest på begge biler ville give et svar og mit umiddelbare
bud vil være, at din "gamle" motor er en del slidt eller trænger til
en ny oliepumpe

Fra : alexbo

Dato : 07-08-08 19:01

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev

> Vi har 2 ens biler (samme model, årgang). Den ene viser 2-2,5 bar.
> olietryk. Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren.
> Hvad er det "rigtige" ?

3,5 ved 3.000 omdr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 07-08-08 19:12

> 3,5 ved 3.000 omdr.
>
> mvh
> Alex Christensen

Det er i tomgang at den ene viser ca. 2,5 bar. Jeg har ikke "prøvet" ved
3.000 omdr. - Det vil jeg lige checke.

Hvis olietrykket er lavt, kan det som Ivan fortæller være symtom på en noget
slidt motor eller at der skal udskiftes en oliepumpe. Kan et "forhøjet"
olietryk også være et symtom på noget "forkert" eller er det bare det mest
optimale at den anden motor viser 5 bar. allerede i tomgang. Der er vel ikke
noget galt, på samme måde, som når vi andre har forhøjet blodtryk

hilsen
Peter

Fra : alexbo

Dato : 07-08-08 19:32

"Peter" skrev

> [...]
> Der er vel ikke noget galt, på samme måde, som når vi andre har forhøjet

Ægte 5 bar vil være helt galt, forstoppede oliekanaler, forstoppet
oliefilter med manglende overtryksventil.
Men det er nok bare måleren der ikke virker, 5 bar i tomgang med varm motor
skulle ikke være muligt.

De 2,5 er meget bedre, men egentlig også på den høje side, 1 bar er mere
normalt,
skift olie og filter, men brug et originalt filter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 07-08-08 19:46

> [...]
> De 2,5 er meget bedre, men egentlig også på den høje side, 1 bar er mere
> normalt, skift olie og filter, men brug et originalt filter.

5 bar i tomgang - umuligt. Men ikke umuligt ved højere omdrejningstal -
f.eks. i min nuværende vogn samt Alfa'erne. Jeg har tidligere ejet en '95
460 turbo sport, men husker desværre ikke det aktuelle olietrykstal, som
iøvrigt vil være angivet i manualen...

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 07-08-08 12:23

On 7 Aug., 19:32, "Peter" <pe...@mobil.dk> wrote:
> [...]
> Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren. Hvad er det
> "rigtige" ? Fortæller det noget om motorens "kondition" ?

Jeg fanger lige det der med "Det højest mulige på olietryksmåleren".

1. Kommer den aldrig under 5 bar?
2. Er sensoren elektrisk eller er der et rør ind.

For mig lyder 5 bar nemmerlig høj.

Benny

Fra : Brian

Dato : 07-08-08 19:28

Peter wrote:

> [...]
> olietryk. Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på
> olietryksmåleren. Hvad er det "rigtige" ? Fortæller det noget om

Naa, det lyder mest af alt som om at olietryksmåleren i 5 bar's bilen, er
defekt.

/Brian

Fra : RP

Dato : 08-08-08 01:57

5 bar i tomgang - umuligt. Men ikke umuligt ved højere omdrejningstal
-
> f.eks. i min nuværende vogn samt Alfa'erne. Jeg har tidligere ejet en '95
> 460 turbo sport, men husker desværre ikke det aktuelle olietrykstal, som
> iøvrigt vil være angivet i manualen...

på kold motor har min gamle corvette over 5 bar i tomgang med en 20w50
olie

Fra : Bruno

Dato : 08-08-08 12:59

Peter wrote:
> [...]
> Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren. Hvad er det
> "rigtige" ? Fortæller det noget om motorens "kondition" ?

Jeg ved ikke hvordan det er med Volvo, men der er en del biler hvis
olietryksmålere er mere af typen ingenting/lidt/normalt/meget eller om
man vil ikke rigtig viser noget der ikke kunne vises af en
advarselslampe. Nu er der tal på dine, så det er forhåbentligt tilfældet
blot ved jeg man ikke skal stole for meget på, især, gamle instrumenter!

Mvh
Bruno

Fra : sidse

Dato : 09-08-08 15:18

"Peter" <petit@mobil.dk> wrote in message
> [...]
> olietryk. Den anden viser 5 bar. - Det højest mulige på olietryksmåleren.
> Hvad er det "rigtige" ? Fortæller det noget om motorens "kondition" ?

Den med det høje tryk trænger sandsynligvis til at få skiftet oliefilter og
meget gerne et original, så er de r stor chjance for at trykket vil blive
normalt igen,

Henrik
www.ha-ts.dk