Er 100 % garanti altid 100 % garanti på AL~
Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 06-08-08 08:49

Har købt brugt bil fra 2002 , med 6 måneders 100 % garanti.
Sådan står der også i slutsedlen.Har haft den i en måned nu.
Har lige opdaget, at oppe under listen ved bagerste sidevindue ,
,godt skjult , at der er lakken skrabet af i striber.Som om den har været
ude for en trafikskade.Firmaet giver garanti for, at bilen ikke har været
udsat for en større skade , men hvad med garanti for at en "mindre" skade
er repareret ordentligt ? (senere rustangreb ) .
Under chromlisterne er der sådan et hvidt pulver der drysser ud , hvad er
mon det ?

Fra : ThomasT

Dato : 06-08-08 01:52

On 6 Aug., 09:49, "T. Uborg Christiansen." <h...@somprut.fut> wrote:
> [...]
> er repareret ordentligt ? (senere rustangreb ) .
> Under chromlisterne er der sådan et hvidt pulver der drysser ud , hvad er

Det hvide pulver er højst sansynligt, størknet polish fra en tidlige
polering.

Fra : Søren

Dato : 06-08-08 09:33

T. Uborg Christiansen. skrev:
> [...]
> er repareret ordentligt ? (senere rustangreb ) .
> Under chromlisterne er der sådan et hvidt pulver der drysser ud , hvad

Sliberester fra spartelmasse. Det kunne lyde som om du lige skal chekke
om den er blevet spartlet ud.

Fra : TGJ

Dato : 06-08-08 16:05

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> Sliberester fra spartelmasse. Det kunne lyde som om du lige skal chekke om
> den er blevet spartlet ud.

Hvordan checker man det ?

Med en magnet?

Thomas

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 06-08-08 15:26

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i meddelelsen
> [...]
> er repareret ordentligt ? (senere rustangreb ) .
> Under chromlisterne er der sådan et hvidt pulver der drysser ud , hvad er

Tillægsspørgsmål:

Vil en 6 måneders 100% garanti på en brugt bil dække
f.eks. en slidt kobling ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 15:34

Hej!

T. Uborg Christiansen. wrote:
> Tillægsspørgsmål:
>
> Vil en 6 måneders 100% garanti på en brugt bil dække
> f.eks. en slidt kobling ?

Det ville købelovens 24 måneders reklamationsret dække uanset hvad. De
første 6 mdr. gælder "formodningsreglen", og man antager, at koblingen
var defekt/opslidt ved købet. Så du skal kunne få en ny kobling i bilen
u/b hvis forhandleren ellers overholder lovgivningen.

Der er iøvrigt intet vundet ved at få "6 mdr 100% garanti". Det kan
faktisk tolkes som en aftale, der stiller ringdigere end købelovens 24
måneders reklamationsret. Og det er faktisk ikke lovligt at stille dig
ringere end købeloven (hvilket forhandlerne også godt ved). Og iøvrigt
gælder "købt som beset" heller ikke. Men det er en anden snak :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 06-08-08 15:42

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ringere end købeloven (hvilket forhandlerne også godt ved). Og iøvrigt
> gælder "købt som beset" heller ikke. Men det er en anden snak :)

Hvordan kan 100% garanti i seks måneder stille mig ringere end købeloven ?
Det forstår jeg simpelthen ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-08 16:00

Den Wed, 6 Aug 2008 16:42:23 +0200 skrev T. Uborg Christiansen.:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan kan 100% garanti i seks måneder stille mig ringere end købeloven ?
> Det forstår jeg simpelthen ikke.

Fordi 6 måneder er ringere end 24 måneder.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 16:06

Hej!

T. Uborg Christiansen. wrote:
> Hvordan kan 100% garanti i seks måneder stille mig ringere end købeloven ?
> Det forstår jeg simpelthen ikke.

Så skal jeg prøve at forklare.

Forhandleren prøver at spise dig af med 6mdr. 100% garanti. Det er så
underforstået, at du ikke kan henvende dig med noget som helst
efterfølgende, hvis der skulle blive problemer. Dette er i modstrid med
de 24 reklamationsret (dvs. "gældende dansk lovgivning") du har uanset
hvad iflg. købeloven, og ergo kan sådan en aftale ikke indgåes. Dette er
iøvrigt *uanset* hvad du har skrevet under på i købeaftalen.

Men vær dog opmærksom på, at efter de 6 måneder er det en vurdering, om
fejlen var tilstede ved købet, eller er dukket op senere. Dette kan i
praksis være svært at afgøre, og du har bevisbyrden, ikke forhandleren.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Evo Light

Dato : 06-08-08 20:18

On Wed, 06 Aug 2008 17:06:09 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> [...]
>fejlen var tilstede ved købet, eller er dukket op senere. Dette kan i
>praksis være svært at afgøre, og du har bevisbyrden, ikke forhandleren.

Sikke dog noget fis. De 6 måneder med garanti, er UDOVER de 24 måneder
reklamationsret. Man har ALTID de 24 måneder reklamationsret uanset
hvad man ellers aftaler af aftaler med sælger. De 2 supplerer bare
hinanden og så er garanti forresten heller ikke lig med
reklamationsret.
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 21:18

Hej!

Evo Light wrote:
> Sikke dog noget fis. De 6 måneder med garanti, er UDOVER de 24
> måneder reklamationsret.

Siger hvem, sælger? Prøv evt. at spørg ham hvorfor det nu lige er, de
laver sådan en 6mdr 100% aftale.

> Man har ALTID de 24 måneder reklamationsret uanset hvad man ellers
> aftaler af aftaler med sælger.

Ja, har da ikke skrevet noget som helst andet.

> og så er garanti forresten heller ikke lig med reklamationsret.

Nej, det har jeg _heller_ ikke skrevet.

PS: Leder du efter en måde at afreagere på? Du må gerne læse mit indlæg
ordentligt inden du overfalder mig med et svar. En anden gang gerne i en
venligere tone.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Evo Light

Dato : 06-08-08 21:27

On Wed, 06 Aug 2008 22:18:29 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>PS: Leder du efter en måde at afreagere på? Du må gerne læse mit indlæg
>ordentligt inden du overfalder mig med et svar. En anden gang gerne i en
>venligere tone.

Det må du meget undskylde, mit svar var ikke tiltænkt som noget angreb
på dig eller nogen andre :). Jeg prøvede bare at få en "point across"
og der er at mange fejlagtigt tror at de fx ved at skrive under på en
6 måneders garanti aftale frasiger sig de 24 måneders reklamations
ret. Samt at Garanti er lig med reklamtionsret hvilket det langt fra
er.

Men beklager da meget hvis at du føler at jeg har haft overfaldet dig
personligt, for det var egt slet ikke planen.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 22:33

Hej!

Evo Light wrote:
> Det må du meget undskylde, mit svar var ikke tiltænkt som noget
> angreb på dig eller nogen andre :).

Godt så :)

> [...]
> aftale frasiger sig de 24 måneders reklamations ret. Samt at Garanti
> er lig med reklamtionsret hvilket det langt fra er.

Ok, så er vi enige. Dette er nemlig ikke tilfældet, hvilket jeg da også
håber mit indlæg bringer folk på sporet af. Nu er det ihvertfald slået fast.

> Men beklager da meget hvis at du føler at jeg har haft overfaldet dig
> personligt, for det var egt slet ikke planen.

Du slipper for yderligere "tiltale" ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 07-08-08 06:59

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Så skal jeg prøve at forklare.

Det er bare forkert det du forklarer!

> Forhandleren prøver at spise dig af med 6mdr. 100% garanti. Det er så

Det er løgn. Forhandleren "prøver" ikke at spise nogen af med noget som
helst. Han har *UDOVER* den almindelige 2 års reklamationsperiode givet
garanti i 6 mdr.

> underforstået, at du ikke kan henvende dig med noget som helst
> efterfølgende, hvis der skulle blive problemer. Dette er i modstrid med

Det er løgn... Det er ikke underforstået. Det er noget du har misforstået.

> de 24 reklamationsret (dvs. "gældende dansk lovgivning") du har uanset
> hvad iflg. købeloven, og ergo kan sådan en aftale ikke indgåes. Dette er

Det er også løgn! 6 mdr. garanti er *IKKE* i modstrid med KBL, som du
påstår...

> iøvrigt *uanset* hvad du har skrevet under på i købeaftalen.

Ja, men 6 mdr. garanti er altså ikke i modstrid med KBL som du påstår.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-08-08 07:57

Hej!

Master Fat Bastard wrote:
<snip>

Kan altså ikke tage 1) dit brugernavn 2) din tone, seriøst.

Hvis du vil diskutere, så brug en sober tone, og prøv igen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-08-08 15:58

On Wed, 06 Aug 2008 16:34:24 +0200, Kim Voss Schrader
> [...]

>var defekt/opslidt ved købet. Så du skal kunne få en ny kobling i bilen
>u/b hvis forhandleren ellers overholder lovgivningen.

Ved en brugt bil, som der jo er tale om her, så skal fejlen vurderes
mod bla. bilens alder, km-stand og pris. Man vil ikke automatisk have
ret til ny kobling u/b.
(se f.eks. http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/)

> [...]
>måneders reklamationsret. Og det er faktisk ikke lovligt at stille dig
>ringere end købeloven (hvilket forhandlerne også godt ved).

Det er forkert at sige der intet er vundet, eftersom man pr.
defination stilles bedre ved garanti end ved reklamationsret og de 24
måneders reklamationsret sættes jo ikke ud af funktion blot fordi
forhandleren vælger at stille forbrugeren bedre de første 6 måneder.

Disse 6 måneders garanti vil sandsynligvis dække en defekt kobling,
hvilket det ikke er sikkert reklamationsretten ville have gjort.

/Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 16:11

Hej!

Jesper Juul-Mortensen wrote:
> Ved en brugt bil, som der jo er tale om her, så skal fejlen vurderes
> mod bla. bilens alder, km-stand og pris. Man vil ikke automatisk have
> [...]

Hvis ellers prisen er "rimelig" for modellen vil det også medføre, at
man antager den i en vis stand. Og hvis koblingen går istykker vil jeg
godt vove den påstand, at man kan/skal få den skiftet u/b.

Selvfølgelig kan man ikke købe et vrag, og efterfølgende få lavet den
100% iorden. Og hvis der står fejl og mangler i annoncen er løbet også
"kørt" for disse anmærkninger.

> [...]
> måneders reklamationsret sættes jo ikke ud af funktion blot fordi
> forhandleren vælger at stille forbrugeren bedre de første 6 måneder.

Tja, men der er omvendt bevisbyrde de første 6 mdr. iflg. købeloven, og
det bliver svært for forhandleren at argumentere for, at en kobling var
helt iorden ved købet. For ikke at sige umuligt (såfremt køber ikke selv
har brændt den af etc).

> Disse 6 måneders garanti vil sandsynligvis dække en defekt kobling,
> hvilket det ikke er sikkert reklamationsretten ville have gjort.

Det mener jeg nu den vil. Om forhandleren så er fornuftig nok til at
indse det, er så en anden sag.

Jeg ville ikke selv købe hos forhandler, men der føler de fleste sig jo
sikre. Selvom det ikke altid er tilfældet :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-08-08 16:25

On Wed, 06 Aug 2008 17:10:50 +0200, Kim Voss Schrader
> [...]

>man antager den i en vis stand. Og hvis koblingen går istykker vil jeg
>godt vove den påstand, at man kan/skal få den skiftet u/b.

Ja, hvis ellers prisen er rimelig - men du skrev det jo i meget
generelle vendinger og man har, som jeg skrev, ikke automatisk ret til
f.eks. en ny kobling u/b.

> [...]
>det bliver svært for forhandleren at argumentere for, at en kobling var
>helt iorden ved købet. For ikke at sige umuligt (såfremt køber ikke selv

Som skrevet, så skal reklamationen vurderes mod bilens alder osv. Og
den vurdering kan være alle de argumenter forhandleren har brug for.

>Det mener jeg nu den vil. Om forhandleren så er fornuftig nok til at
>indse det, er så en anden sag.

Det afhænger jo af så mange ting og du kan ikke i så generelle
vendinger sige at reklamationesretten vil dække disse ting på en brugt
bil!

/Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 16:41

Hej!

Jesper Juul-Mortensen wrote:
> Ja, hvis ellers prisen er rimelig - men du skrev det jo i meget
> generelle vendinger og man har, som jeg skrev, ikke automatisk ret til
> f.eks. en ny kobling u/b.

Yes ok, den var en kende for generel. Men jeg havde ikke det indtryk, at
der var handlet et "vrag", men en nyere bil som viste sig, at have
defekt kobling.

En ting er ihvertfald sikkert, forhandlere vil gerne have een til at
tro, at købeloven gælder meget mindre end den gør i virkeligheden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-08-08 16:45

On Wed, 06 Aug 2008 17:41:17 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>En ting er ihvertfald sikkert, forhandlere vil gerne have een til at
>tro, at købeloven gælder meget mindre end den gør i virkeligheden.

Yup - de har jo et rygte de skal opretholde

/Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-08 16:57

Hej!

Jesper Juul-Mortensen wrote:

> Yup - de har jo et rygte de skal opretholde

Åbenbart. Så en bil fra "BT Bilsalg" forleden. Det vækker jo minder om
den "kære" Benjamin Thorsen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-08-08 17:28

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> wrote in

> Subject: Er 100 % garanti altid 100 % garanti på ALT ?

Da jeg købte peugeoten fik jeg også 6 måneders 100% garanti og et antal
måneder med 50% garanti. De definerede det som den fordeling af betaling
der var ved reperationer, dvs, 100% så betalte de alt, 50% så delte vi
regningen lige over. Men eftersom sælgeren nægtede at godtage noget som
helst som reklamationer og jeg nærmest skulle "tricke" ham til at indrømme
at en fejl var under garanti så fik jeg ikke brug for det efter de 6
måneder.