Redde alufælg fra smadret låsebolt :(
Fra : Evo Light

Dato : 04-08-08 22:18

Hejsa Folkens,

Har for nyligt sat låsebolte på mine alufælge og fandt så ud af her
idag at den ene af boltene åbenbart har været dårlig da den åbenbart
har været dårlig med det resultat at "kodningen" er blevet jordet godt
og grundigt hvilket også betyder at jeg ikke kan få bolten af da
kodebolten ikke rigtigt kan få fat og giver slip med det samme.

Men hvad fanden kan man gøre i den situation?
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-08 22:18

Evo Light skriver:

> Men hvad fanden kan man gøre i den situation?

Borer.

Gerne med et bor med links gevind, så hvis det sætter sig fast, løsner
det bolten.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Evo Light

Dato : 04-08-08 22:32

On Mon, 04 Aug 2008 23:18:07 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Evo Light skriver:

>Borer.
>
>Gerne med et bor med links gevind, så hvis det sætter sig fast, løsner
>det bolten.

Er så en låsemøtrik det egt drejer sig om og vil helst ikke komme til
at smadre den bolt der sidder inde bagved?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-08 22:34

Evo Light skriver:

> Er så en låsemøtrik det egt drejer sig om og vil helst ikke komme til
> at smadre den bolt der sidder inde bagved?

Okay, du skrev bolt.

Er det sådan en løs tingest man sætter ovenpå?

Fra : Evo Light

Dato : 04-08-08 22:42

On Mon, 04 Aug 2008 23:33:56 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Evo Light skriver:

>Okay, du skrev bolt.
>
>Er det sådan en løs tingest man sætter ovenpå?

Yea, sådan en møtrik man skruer på selve bolten som sidder fast i
selve hjulnavet.

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 22:52

> Yea, sådan en møtrik man skruer på selve bolten som sidder fast i
> selve hjulnavet.

Ikke en løsning ... men ...

Har for ikke så lang tid siden været nødt til at skære en fælg i småstykker
pga samme problem.
Alle forsøg på at løsne låsen fejlede.

Sov godt :)

Fra : Evo Light

Dato : 04-08-08 23:02

On Mon, 4 Aug 2008 23:51:39 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Ikke en løsning ... men ...
>
>Har for ikke så lang tid siden været nødt til at skære en fælg i småstykker
> [...]

Overvejer selv noget i stil med godt med sekundlim og så mose den der
kodebolt godt ind og så håbe på at vejret ikke ødelægger limen.

Fra : Bruno

Dato : 04-08-08 23:09

Evo Light wrote:

> Overvejer selv noget i stil med godt med sekundlim og så mose den der
> kodebolt godt ind og så håbe på at vejret ikke ødelægger limen.
> [...]

Den er vist tvivlsom, du får svært ved at få tilstrækkelig rene
overflader. Mit bud er at tage en tur til det lokale dækcenter, de har
set variationer af problemet masser af gange og kan nok klare det meste.

Mvh
Bruno

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-08-08 23:17

Hej!

Evo Light wrote:
> Men hvad fanden kan man gøre i den situation?

Jeg ville fluks få svejset en møtrik fast ovenpå låsebolten. Nu er den
lige til at skrue ud.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Søren

Dato : 05-08-08 07:36

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Jeg ville fluks få svejset en møtrik fast ovenpå låsebolten. Nu er den
> lige til at skrue ud.

... og slutte af med at skulle male hullet i den stakkels fælg?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-08-08 09:44

Hej!

Søren wrote:
> .. og slutte af med at skulle male hullet i den stakkels fælg?

Mon ikke det kan gøres præcist nok til at undgå problemer.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Sørensen

Dato : 05-08-08 02:07

"Evo Light" > skrev
jeg ikke kan få bolten af da
> kodebolten ikke rigtigt kan få fat og giver slip med det samme.
>
> Men hvad fanden kan man gøre i den situation?
> --

Find evt en top der næsten passer, slib lidt på den med en vinkelsliber og
bank den på med en stor grim hammer.
det koster en top, men det er da billigere end en fælg

vh.
Sørensen

Fra : frank

Dato : 05-08-08 08:37

> [...]
> bank den på med en stor grim hammer.
> det koster en top, men det er da billigere end en fælg

Som Sørensen skriver - jeg har taget 4 låsemøtrikker af på den måde, dog
ikke med en vinkelsliber involveret. Opvarmede toppen med en gasflamme så
den udvidede sig og bankede den så fast henover møtrikken. Når den er kølet
af - og krympet fast - kan du skrue top/møtrik af.

v.h. Frank.

Fra : Evo Light

Dato : 05-08-08 12:08

On Mon, 04 Aug 2008 23:17:42 +0200, Evo Light <flejac@gmail.com>
wrote:

> [...]
>kodebolten ikke rigtigt kan få fat og giver slip med det samme.
>
>Men hvad fanden kan man gøre i den situation?

Fik problemet løst uden den store hovedpine. Kørte til en mindre
mekaniker som tog den der "bolt" som man bruger til at låse med og fik
den sat fast i den møtrik som drillede. På med luftnøglen og så fik
den ellers en omgang.

Resultat: møtrikken blev løsnet, men "låsen" sidder nu mast fast i
selve møtrikken og det hele kan smides ud, hvilket nu var planen
alligevel.

Hvad jeg så lærte af det?:

At købe ordentlige låsemøtrikker med metal på begge sider af selve
låse delen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 05-08-08 06:35

On 5 Aug., 13:07, Evo Light <fle...@gmail.com> wrote:

> Hvad jeg så lærte af det?:
>
> At købe ordentlige låsemøtrikker med metal på begge sider af selve
> låse delen.

Nej at låsemøtrikker kun er spild af tid.
Vil de have møtrikkerne af, har du lige givet dem opskriften på
hvordan.........

Klaus

Fra : Evo Light

Dato : 05-08-08 22:08

On Tue, 5 Aug 2008 05:35:06 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>Nej at låsemøtrikker kun er spild af tid.
>Vil de have møtrikkerne af, har du lige givet dem opskriften på
>hvordan.........

Udover at ingen af de opskrifter noget man lige gør onsite på en
parkeringsplads kl lort om natten ;)

Fra : Klaus G.

Dato : 05-08-08 14:35

> Men hvad fanden kan man gøre i den situation?
Jeg ringede til den lokale SuperDæk og de kunne lige nuppe alle fire bolte
på under 10min. De bruger sådan en bandit der skal skrues ned over bolten,
som så snævre ind(orne tap?), det er med linksgevind, altså modsat gevind.
Til sidst kan den ikke komme længere på, men man bliver bare ved med at
dreje og så løsner bolten sig til sidst.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery