Ny bog om en massakre udført af mormoner
Fra : Cyril Malka

Dato : 16-09-08 18:09

En ny bog om en massakre udført af mormoner åbner gamle sår på ny.

Datoen er nu en trist og velkendt dato.

Den 11. september 1857 ledede mormons milits nedslagtningen af 120 mænd,
kvinder og børn, som befandt sig i en togvogn mod Californien. Massakren
kendes bedst som Mountain Meadows Massacre.

I mange år har myndighederne i mormon-kirken nedtysset den rolle,
mormoner har spillet i den brutale nedslagtning ... Læs resten her:
<http://etsectera.com/news/ny-bog-om-massakre-ledet-af-mormoner/>

--
Venligst,

Cyril

Viden om sekter: http://www.sekter.org
Nyheder om sekternes verden: http://www.etsectera.com

Fra : Andreas Jensen

Dato : 18-09-08 13:26

"Cyril Malka" <cyril@etsectera.com> skrev i meddelelsen
> Den 11. september 1857 ledede mormons milits nedslagtningen af 120 mænd,
> kvinder og børn, som befandt sig i en togvogn mod Californien. Massakren
> kendes bedst som Mountain Meadows Massacre.

Jeg har lige en rettelse - det var ikke en togvogn. På den tid var der ikke
togskinner i nærheden af Utah. Det var et vogntog (kalder man det vel),
altså prærievogne.

> I mange år har myndighederne i mormon-kirken nedtysset den rolle,
> mormoner har spillet i den brutale nedslagtning ... Læs resten her:
> <http://etsectera.com/news/ny-bog-om-massakre-ledet-af-mormoner/>

Der er også lavet både en dokumentar om begivenheden og en hollywood-udgave:
http://www.buryingthepast.com/

http://www.septemberdawn.net/

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-09-08 13:43

In article <gathec$20f0$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> wrote:

> [...]
>
> Der er også lavet både en dokumentar om begivenheden og en hollywood-udgave:

Hvor trofaste er de ift. det, der skete egentligt? Fordi
Hollywood-udgaver ... Well ... Hvor meget vil de turde at få Utahs
headquarters på nakken?

Jeg synes den nye bog lyder lovende.

Kan du anbefale noget af det?

Fra : Andreas Jensen

Dato : 18-09-08 14:02

> Hvor trofaste er de ift. det, der skete egentligt? Fordi
> Hollywood-udgaver ... Well ... Hvor meget vil de turde at få Utahs
> headquarters på nakken?

September Dawn viser bare en fiktiv udlægning af hvordan begivenheden kunne
have udspillet sig. Nogle af personerne og deres handlinger er taget fra
virkeligheden, mens andre er opdigtede. Det samme gælder for handlingen. Den
bygger jo kun på historien.

> Jeg synes den nye bog lyder lovende.

Jeg har ikke hørt om den før.

> Kan du anbefale noget af det?

Du mener vel filmene? Jeg har begge og synes de er gode.
Man skal selvfølgelig huske hvad der er dokumentar, og hvad der er
"skønlitteratur". Dokumentaren er selvfølgelig bedst, hvis man er ude efter
at blive oplyst om de faktiske begivenheder.

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-09-08 15:15

In article <gatjgj$218d$1@newsbin.cybercity.dk>,

> Du mener vel filmene?

Jeps.

Omend, mig bekendt, der er skrevet et par bøger om emnet:

The Mountain Meadows Massacre af Juanita Brooks og The Wine-Dark Sea of
Grass af Marilyn R. Brown.

Oki Tjekker det mere ud

Tak for links

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 08:26

hvad vil du egentlig med denne historie?

LDS har i 140 år fordømt massakren og har selv berettet om det i egne
publikationer. At en forbryder er mormon gør jo ikke mormoner til
forbrydere - lige så lidt som nogen kan forvente at racer, religioner eller
folk kan pålægges eller påtage sig kollektiv skyld.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-08 08:43

<none> skrev i meddelelsen
> [...]
> forbrydere - lige så lidt som nogen kan forvente at racer, religioner
> eller folk kan pålægges eller påtage sig kollektiv skyld.

Ja, de har i 140 år påstået at indianerne og én mormon (John D. Lee) udførte
den. Hvilket er en stor løgn.

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-09-08 15:05

In article <gbcr4d$1pg0$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> wrote:

> Ja, de har i 140 år påstået at indianerne og én mormon (John D. Lee) udførte
> den. Hvilket er en stor løgn.

Faktisk lige som problematikken med Jehovas Vidner og forsøget på
samarbejdet med Hitler i 1933.

Vagttårnet forsøgte at være på Hitlers side dengang og udtrykte sit
"sympati" med det tyske folks kamp og alt.

Hitler, som dog ikke var helt dum (eller som havde rådgivere, der kunne
tænke), hoppede ikke på den, hvilket førte til at Jehovas Vidner
ligeledes blev forfulgt.

Endnu en gang betalte medlemmerne for sektens politik.

Senere hen, da de blev konfronteret med det, så fik den daværende
ansvarlige for den tyske afdeling hele skylden, han var en Judas (også
selv om han fik en flot og positiv nekrolog da han døde), men det var,
naturligvis, ikke sektens top, der havde forfejlet en politik.

Stadig den dag i dag nægter Vagttårnsselskabet de hårde fakta.

Mere om sagen og dokumenterne her - The Watch Tower inc. og Hitler i
1933:
<http://sekter.org/jehovas_vidner/tekster/jehovas_vidner_og_deres_tan/the
_watch_tower_inc_og_hitl.html>

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 24-09-08 12:39

Den 24.09.2008 kl. 09:25 skrev <none>:
> [...]
> At en forbryder er mormon gør jo ikke mormoner til
> forbrydere - lige så lidt som nogen kan forvente at racer, religioner
> eller folk kan pålægges eller påtage sig kollektiv skyld.

Vil du dermed afvise de kristne, der *netop* pålægger hinanden kollektiv
synd - defineret som "arvesynden"

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-08 20:27

Henrik V Blunck skrev i
news.uhzhahmon1el4e@macintosh.local,:

> Vil du dermed afvise de kristne, der *netop* pålægger hinanden
> kollektiv synd - defineret som "arvesynden"

Og dermed mener du så også at jøder kollektivt skal bære ansvaret for hvad
en enkelt jøde måtte have gjort af forbrydelser.

Din falske definition af arvesynd må stå for din helt egen regning. Vi
kristne "køber" ikke dine forfalskninger og fordrejninger.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 20:45

hvad mener du med afvise?

Jeg afviser ikke mennesker, men jeg tror ikke selv på et begreb som
arvesynd.
I min verden er mennesket af natur godt. Alternativt skulle jeg acceptere at
et toårigt barn af naturen er ondt og syndfuldt.

Nu var det ikke lige det jeg havde i tankerne, men snarere at man som fx
tysker skulle føle skyld over fx nazitiden - eller fx som dansker skulle
undskylde slavehandelen.
Eller at man som antydet skulle falde for demagogiske tricks som det anførte
med massakren - skulle jeg så sige at uha, Saul overhørte Samuels advarsel
og angreb filstrene - så jøderne er nogle skiderikker? det er sgu da for
langt ude. Eller at vi ser i GT at jøder har flere koner, så de er altså på
linje med mormonerne og hvad er det for noget griseri og vi forlanger en
offentlig afstandtagen fra mosaisk trossamfund. Det holder jo ikke en meter.
Skal man forkaste et religiøst samfunds holdninger så skal det være fordi dt
har en grundlæggende holdning som man føler sig i direkte modstrid med - det
gør ikke nødvendigvis dets medlemmer til uønskede. Der er kristne der
opfører sig uetisk og i direkte modstrid med det de står for - det er der
såmænd også eksempler på her i grupen - og lad nu være med at kneppe fluer
og påstå, at så er de jo ikke kristne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-08 20:53

none skrev i

> hvad mener du med afvise?
>
> Jeg afviser ikke mennesker, men jeg tror ikke selv på et begreb som
> arvesynd.

Nu ved du det måske ikke, men Henrik Vestergaard Blunck agerer ud fra en
fuldstændig og total fordrejet og forfalsket udgave af kristendommen, og den
er blevet endnu mere fordrejet og forfalsket efter at han faldt i kløerne på
Malka'erne og begyndte sin konvertering til malkanismen, en underlig afart
af den jødiske tro.

Fra : Vidal

Dato : 24-09-08 21:15

Henrik V Blunck skrev:

> Vil du dermed afvise de kristne, der *netop* pålægger hinanden kollektiv
> synd - defineret som "arvesynden"

Dit sædvanlig sludder, Henrik. Hvad er det nu
for en sekt, du har tilhørt? Jeg har glemt, hvad
den hed?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard