Multimedia om sekter: Jehovas Vidner, scie~
Fra : Cyril Malka

Dato : 14-09-08 11:39

Goddag,

Der er sket en del de sidste dage.

Nu har domænet http://www.sekter.org fået sig en ansigtsløftning.
Ting er blevet ført ajour, og der er kommet et ny afdeling i hvert
område: mulitmedia, som indeholder film, billeder, m.m.

Ud over de fornyelser er der kommet følgende:

Andre sekter: (13/09-2008) - Tvind
TV2's reportage om Tvind, om hvordan de fungerer og om livet i
Tvind, er sat online:
<http://sekter.org/andre/multimedia.html>

Scientologi: (13/09-2008) - Scientologi - Religion eller
pengemaskine?
Dokumentarprogrammet fra DR2 om Scientologi er sat online. Dansk +
engelsk med danske undertekster:
<http://sekter.org/scientologi/multimedia.html>

Generelt: (13/09-2008) - Bølgen
Dramadokumentar, Bølgen (The Wave) er online. Engelsk med danske
undertekster:
<http://sekter.org/generelt/multimedia.html>

Opdatering: (12/09-2008)
sekter.org har fået et område med multimedia. Se efter det i det
enkelte område.

Jehovas Vidner: (12/09-2008) Dømt til døden
Der er kommet et multimediaområde på sekter.org, og DR's
dokumentarprogram om Jehovas Vidner og udstødelsen, Dømt til Døden,
er online:
<http://sekter.org/jehovas_vidner/multimedier.html>

God fornøjelse.

--
Venligst,

Cyril

Viden om sekter: http://www.sekter.org
Nyheder om sekternes verden: http://www.etsectera.com

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 14-09-08 17:00

Cyril Malka skrev:
> [...]
> Ting er blevet ført ajour, og der er kommet et ny afdeling i hvert
> område: mulitmedia, som indeholder film, billeder, m.m.

Og det kan man altid bruge som underviser.. så jeg siger mange tak
Venlig hilsen Dikte

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-09-08 17:17

In article <48cd350f$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
Benedikte Brisson <hemmelighejre@invalid.dk> wrote:

> Og det kan man altid bruge som underviser.. så jeg siger mange tak

Velbekomme da :)

Vi lever efterhånden i en "media-verden" og jeg er gang på gang
forbavset over succes'en videoer, podcast m.m. har

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-08 11:35

"Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Og det kan man altid bruge som underviser.. så jeg siger mange tak

Som en underviser til en anden:
Husk også at udøve kildekritik på det, som du præsenterer
eleverne for - jeg har personligt læst det igennem, som står
om den kirke, jeg tilhører, og sjovt nok - så består det som
vanligt af 97 % korrekte informationer og resten er vås.
Mon ikke det også gælder andre kirker?

Mvh.Bodil.

Fra : Kazai

Dato : 15-09-08 15:47

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> om den kirke, jeg tilhører, og sjovt nok - så består det som
> vanligt af 97 % korrekte informationer og resten er vås.

Bodil. Du blander tilsyneladende kritik af kilde og kritik af budskab
sammen. Kritik af kilde bliver ofte til ad hominems. Bliv ved med kritik af
budskabet.

Ellers kunne det være godt at vide præcis hvad du mener er vås.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-08 22:12

"Kazai" <kazai@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af budskabet.
>
> Ellers kunne det være godt at vide præcis hvad du mener er vås.

Ja, det vil jeg tro, men den hopper jeg altså ikke på.
Malkaerne vil bare bruge det til nytteløst ævlen rundt,
og det gider jeg ikke bruge tiden på.

Men du har ret i, at man skal adskille kritik af kilde og kritik
af budskab - god pointe.
Mvh.Bodil.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-09-08 19:15

Bodil Grove Christensen skrev:
> "Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Som en underviser til en anden:
> Husk også at udøve kildekritik på det, som du præsenterer
> eleverne for -

Hehe, jeg gør faktisk meget ud af at være kildekritisk, uanset hvilke
kilder vi arbejder med
Men Cyril havde et par links, jeg aktuelt stod og manglede, såeh..

Venlig hilsen Dikte (som sammen med to 8.klasser er i gang med at
opklare et par middelaldermord vha kilder... men det er en helt anden
historie)

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 15-09-08 14:11

Den 15.09.2008 kl. 12:35 skrev Bodil Grove Christensen
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk>:
> "Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> om den kirke, jeg tilhører, og sjovt nok - så består det som
> vanligt af 97 % korrekte informationer og resten er vås.

Mon ikke ditten, og mon ikke datten.

Hvad med at *konkretisere* hvilke oplysninger du finder forkerte i dine 3%
frem for at komme med løse antydninger?

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-09-08 19:01

In article <op.uhixlbj4n1el4e@macintosh.local>,
"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> wrote:

> Mon ikke ditten, og mon ikke datten.
>
> Hvad med at *konkretisere* hvilke oplysninger du finder forkerte i dine 3%
> frem for at komme med løse antydninger?

I sin tid gjorde Bodil en del ud af, at jøderne havde været dem, der
havde slået "kristus" ihjel og at jøderne i dag, opførte sig
"irrationnelt" (deriblandt fordi vi ikke anderkender kristus og vel
fordi vi har Israel)

<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/47130533f93a45e
7>

Da LDS har jo haft en del problemer med racisme og racistiske udtalelser
før henvendte jeg mig til mormon-kriken for at finde ud af, om det var
deres lære, så fik jeg klart besked om, at det var det ikke.

Især efter 1978 har sekten (officielt) ændret forskellige ting om den
slags sager. Jeg fik, dengang, svar fra LDS dengang:

=== CUT ===
" Kære Cyril Malka.

Ifølge Mattæusevangeliet kapitel 23:34/36 ligger et stort ansvar på
jødernes skuldre. Men læser man hele kapitlet, står det helt klart, at
Jesus henvendte sig til de skriftkloge og farisæerne, altså lederne
blandt jøderne, dem der havde studeret og brugt al deres tid på deres
religion, og som burde vide bedre. Se især versene 13/15. Det er de
skriftkloge og farisæerne (lederne), der må bære ansvaret, og ikke
hele folket. Det stemmer helt overens med vor kirkes trosartikler, hvor
artikel nr. 2 lyder: Vi tror, at menneskene vil blive straffet for deres
egne overtrædelser og ikke for Adams synder.

(For at sige det med andre ord: ved at blive født som dansker
påtager man sig ikke ansvaret for Christian den fjerdes handlinger)

Venlig hilsen
Niels-Ove Andersen"

=== CUT ===

Såhe ...

Jeg tror under alle omstændigheder, at vi kan tage Bodils kritik let om
hvor meget rigtigt/forkert, der er i oplysningerne, det ser ikke ud, til
at hun har så frygteligt meget styr på det selv.

Men det her får mig til at tænke på, at på malka.info har jeg
fuldstændig glemt at behandle de problemer med racisme, sekten har været
konfronteret med i mange år (de kunne bl.a. ikke lide sorte).

Det var godt, Bodil var her for at minde mig om det. Jeg skal fluks have
ajourført mormon-delen på malka.info.

Tak, Bodil, det er rigtigt, det havde jeg fuldstændig glemt :)

(FUT til kun dk.livssyn.kristendom da jeg ikke tror, at alt det her snak
hører til i dk.livssyn?)

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 19-09-08 06:34

Den 15.09.2008 kl. 23:11 skrev Bodil Grove Christensen
> [...]
>
> Ja, det vil jeg tro, men den hopper jeg altså ikke på.
> Malkaerne vil bare bruge det til nytteløst ævlen rundt,

Men du havde dog tid til at erklære, at 3% var vås?

Det hænger *ikke* sammen, at kaste en løs påstand når du ikke kan [eller
"gider bruge tiden på det" ] levere dokumentation for din påstand om de
3%.

Men, fair nok, så passer det jo lige så fint sammen med dem som gerne
bruger prædikestolen som politisk talerstol hvorefter de hiver hyren som
statsansatte tjenestemænd. Eller andre som gerne taler ting midt imod
indtil de selv kan høste et ben at gnave på. På dén måde handler det ikke
mere om hvad der er rigtigt eller forkert, men hvad der kan opnås ved
kritikken.

For dig var resultatet, at du intet opnåede, men altså måtte erkende, at
mindst 97% var korrekt. De sidste 3% er vist hentet hjem på, at du ikke
gider bruge tiden på det....

> Men du har ret i, at man skal adskille kritik af kilde og kritik
> af budskab - god pointe.
> Mvh.Bodil.

Hvorfor følger du så ikke pointen?