Meddelelse: malka.info
Fra : Cyril Malka

Dato : 12-09-08 15:40

Goddag,

Da vi ofte får henvendelser fra skolebørn, har vi for nogle år siden
bygget <http://www.malka.info>, som svarer henvendelser fra børn.

Siden er bygget over temaer: Mormoner, Jehovas Vidner, Scientologi,
Raël, m.fl., og hvert tema indholder kort og godt, hvad pågældende
bevægelse tror på, FAQ om bevægelsen og de mest almindelige spørgsmål,
samt links til, hvor man kan træffe bevægelsen, litteratur og links for
og imod hver bevægelse.

Der er også, ved hver FAQ, mulighed for at afgive kommentarer.

Der er også generelt om sekter og deres mekanismer fortalt tydeligt, så
alle kan være med.

Siden har været brugt flittigt af skolebørn, men også af folk, der ville
have hurtige fakta.

Siden er blevet lavet helt om i de sidste dage.

Du er meget velkommen til at besøge den, og hvis du har spørgsmål eller
ønsker, så send en mail: <http://www.malka.info> ... om sekterne.

Vi har også sat FAQ om Malka, da vi har haft flere enslydende spørgsmål.

--
Venligst,

Cyril

Viden om sekter: http://www.sekter.org
Nyheder om sekternes verden: http://www.etsectera.com

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-09-08 18:31

Fra : Vidal

Dato : 12-09-08 20:25

Cyril Malka skrev:
> Goddag,
>
> Da vi ofte får henvendelser fra skolebørn, har vi for nogle år siden
> bygget <http://www.malka.info>, som svarer henvendelser fra børn.

Gør I virkeligt det? Er der skolebørn, der skriver
til dig og Britt for at få råd? Det lyder ikke
sandsynligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 12-09-08 21:31

In article <48cac220$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Gør I virkeligt det? Er der skolebørn, der skriver
> til dig og Britt for at få råd? Det lyder ikke
> sandsynligt.

Jeg tror, at det kommer an på, hvordan man skriver.

Hvis folk opdager, at man har en ekspertise på området, så vil de komme
til en for at få flere råd og oplysninger.

Så måske hvis man kun skriver på nyhedsgrupper, og kun rakker ned på
andre og ikke kommer med noget som helst brugbart, så vil der næppe være
nogen, der henvender sig til en for at få flere oplysninger i samme
skuffe. Jeg kan kun leende forestille mig nogen som helst skrive privat
til visse kristne i denne gruppe for at få seriøse oplysninger om noget
som helst.

Hvis man derimod GIVER på hjemmesider og andre steder, så vil folk
uværgeligt tiltrækkes imod det og komme med flere spørgsmål.

Så hvis det forekommer dig usandsynligt, så siger det mere om det, du
giver videre, end det, vi giver videre. Beklager meget, men sådan er
det. Du kan til enhver tid rette op på det, ændre dig, begynde at være
givende. Så vil du også opleve det, og det vil ikke længere forekomme
dig så usandsynligt.

Hvis det stadig gør det, så er der stadig noget, du ikke har fattet, men
jeg tror, at det handler om at give. Hvis man giver, vil der ikke være
plads til had. Så bliver der til gengæld plads til fornuft. Fordi enhver
med en smule fornuft, vil kunne se i aviser, blade osv., at Cyril bliver
brugt som ekspertise. Enhver, der er opædt af had og at få, få, få selv,
vil have nok i sig selv og ikke se det. De vil ikke evne at række opad
for selv at komme op. De vil forsøge at trække andre ned på deres plan.

Stræb opad, Vidal. Det vil gøre dig bedre end nedrakning.

--
Britt Malka

http://psykologividen.blogspot.com

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 13-09-08 19:47

"Britt Malka" skrev i en meddelelse

> Fordi enhver
> med en smule fornuft, vil kunne se i aviser, blade osv., at >Cyril bliver
> brugt som ekspertise.

Sjovt nok , hvor meget jeg end leder på nettet og i andre medier , så er der
intet absolut intet der bekræfter overstående !
Men at Cyril Malka er ovenud fyldt med fordomme og et slet skjult had til
alle andre trosretninger end lige hans egen, kan tilgengæld bekræftes til
overmål .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Vidal

Dato : 13-09-08 20:54

Michael Meidahl Jensen skrev:

> [...]
> alle andre trosretninger end lige hans egen, kan tilgengæld bekræftes til

CM. bliver, eller er ihvertfald blevet brugt, som
konsulent(?) på Kristelig Dagblad, såvidt jeg har
forstået. Det lyder måske utroligt, at kristenhaderen
kan tjene sine penge netop der.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 14-09-08 09:04

Cyril Malka <cyril@etsectera.com> writes:

> Siden er bygget over temaer: Mormoner, Jehovas Vidner, Scientologi,

60% av Idaho og 90% av Utah er mormonsk. Jeg ser ikke helt at
mormonerne kan kalles en sekt.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : fribytteren

Dato : 18-09-08 13:45

On 14 Sep., 14:29, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> Henrik V Blunck skrev i
>  news.uhgq03qzn1el4e@macintosh.local,:
>
> [ ... ]

> Så er jødedommen jo også en sekt

Fuldstændig rigtigt, for jøder er ikke en race, selv om mange gerne
vil gøre dem til det.

Hitler gjorde eksempelvis jøder til en race, men det gør mange jøder
også.

For hader man jøder, så er man racist. Egentlig sjovt ikke, at jøder
og Hitler kan blive enige om en ting, at jøder er en race.

Nu vil muslimer også til at være en race, så de kan beskylde folk for
racisme, hvis folk hader islam og dens tilhængere.

Hvornår mon man bliver racist, når man hader et menneske?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 14-09-08 09:54

Den 14.09.2008 kl. 10:04 skrev Rolf Marvin Bøe Lindgren
<roffe@klodrik.uio.no>:
> 60% av Idaho og 90% av Utah er mormonsk. Jeg ser ikke helt at
> mormonerne kan kalles en sekt.

http://da.wikipedia.org/wiki/Utah siger 57% af Utahs befolkning, og
hovedÃ…RSAGEN er immigration til staten.
For en mormon er Utah verdens hovedstad, mens Washington alene er USAs
hovedstad i en "almindelig" amerikaners øjne...

http://www.religioustolerance.org/lds_intr.htm siger: "Other states with
large Mormon populations are Idaho at 14%, Nevada 9%, Arizona at 6%, and
Oregon at 4%."

Kriterierne for at være en sekt er *ikke* hvor mange tilhængere der er,
men hvorvidt der er en isolering og en opsætning af en leders (profets)
ord *over* landets love. Flere kriterier kan du læse mere om hvis du gider
tjekke dine kilder ordentligt.

Begge ovenstående var ren Google-søgning, så jeg ville anbefale, at du
starter med at læse før du spørger og spilder tiden med løse påstande.
Hvis emnet interesserer må viden være vejen....

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-09-08 13:30

Henrik V Blunck skrev i
> [...]

> Kriterierne for at være en sekt er *ikke* hvor mange tilhængere der
> er, men hvorvidt der er en isolering og en opsætning af en leders

Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 14-09-08 10:31

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> writes:

> [...]

> http://www.religioustolerance.org/lds_intr.htm siger: "Other states
> with large Mormon populations are Idaho at 14%, Nevada 9%, Arizona at

Det er forksjellige statistikker avhengig av hvem man spør. Ifølge
Utah, 71%; Idaho, 27%. Statistikken jeg har hørt (90% Utah, 60% Idaho)
fikk jeg høre i 1984 da jeg bodde i Idaho. Hvor mange det er avhenger
naturligvis av hvor mange man ønsker at det skal være.

> [...]
> (profets) ord *over* landets love. Flere kriterier kan du læse mere
> om hvis du gider tjekke dine kilder ordentligt.

Mormonerne er opptatt av å følge landets lover; de er *ikke* lukket,
tvert imot, de er sterkt misjonerende. Kristne hever seg tradisjonelt
over landets lover helt til de er mange nok til å skape lovene,
kristendommen er altså ifølge disse definisjonene selv en sekt. Bpde i
Idaho og Utah er det svært vanskelig å bli valgt til høye stillinger
uten å være republikaner og mormoner.

Jeg har vanskelig for å se at noe kan være en sekt når den er så
inkluderende, så åpen, og så mektig.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 15-09-08 14:25

Den 14.09.2008 kl. 11:31 skrev Rolf Marvin Bøe Lindgren
<roffe@klodrik.uio.no>:
> Jeg har vanskelig for å se at noe kan være en sekt når den er så
> inkluderende, så åpen, og så mektig.

Mon ikke Tom Cruise mener det samme om Scientologi?

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 15-09-08 18:01

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> writes:

> Mon ikke Tom Cruise mener det samme om Scientologi?

en sekt er visstnok pr. definisjon en utbrytergruppe. altså er
scientologene ingen sekt.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Vidal

Dato : 15-09-08 19:20

Rolf Marvin Bøe Lindgren skrev:

> en sekt er visstnok pr. definisjon en utbrytergruppe. altså er
> scientologene ingen sekt.

Du skal læse Meredith McGuires "Religion: The Social
Context", hvis du er interesseret i opdelingerne/
betegnelserne for de forskellige religiøse samfund.

Hun deler religiøse samfund op i 4 kategorier,
kirke, sekt, overbevisning og kult.

Hun skriver, refereret:

Sekter har en tilbøjelighed til at adskille sig
fra og beskytte sig mod resten af samfundet.
Ofte er sekten styret af en karismatisk leder, der
hele tiden konsoliderer sin magt i forhold til
andre af sektens medlemmer.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 15-09-08 20:11

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> [...]
> fra og beskytte sig mod resten af samfundet.
> Ofte er sekten styret af en karismatisk leder, der
> hele tiden konsoliderer sin magt i forhold til

etter å ha bodd et år i mormonerland (selv er jeg en gudløs hedning) kan
jeg ikke si annet enn at i så fall er mormonismen ingen kult.

den kan ha vært en kult. men det er lenge siden.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : N/A

Dato : 18-09-08 12:45

Fra : N/A

Dato : 18-09-08 12:45

Fra : N/A

Dato : 18-09-08 12:45

Fra : Andreas Jensen

Dato : 18-09-08 12:31

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" <roffe@klodrik.uio.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> fikk jeg høre i 1984 da jeg bodde i Idaho. Hvor mange det er avhenger
> naturligvis av hvor mange man ønsker at det skal være.

1984 er noget tid siden. Lidt mere opdaterede tal siger at Utah er 62,4 %
(og det er faldende).
http://www.sltrib.com/ci_2886596

> Jeg har vanskelig for å se at noe kan være en sekt når den er så
> inkluderende, så åpen, og så mektig.

Så skal du nok bare prøve at vokse op som medlem. Det vil måske ændre din
mening.

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-09-08 12:45

In article <gate73$1val$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> wrote:

> Så skal du nok bare prøve at vokse op som medlem. Det vil måske ændre din
> mening.

Godt gået!

Forbavsende, kommende fra en psykolog, at han ikke kan se hvordan sådan
en bevægelse præger børn som ikke har valget af at sige fra.

Det er rigtigt, at når man snakker med de voksne, og udadtil, så
forekommer mormonerne flinke, venlige og ih-så-åbne, men bare man
kradser lidt i lakken, så er det andre ting, man ser

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 18-09-08 20:19

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> writes:

> Så skal du nok bare prøve at vokse op som medlem. Det vil måske ændre
> din mening.

det er ikke nok å ha snakket med en hel masse mormonere som har vokst
opp som medlem, da?

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Andreas Jensen

Dato : 18-09-08 20:50

> det er ikke nok å ha snakket med en hel masse mormonere som har vokst
> opp som medlem, da?

Åbenbart ikke. Der må næsten være noget de glemmer at fortælle dig. De
skulle vel ikke - ved et rent tilfælde - stadig være medlemmer?

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-09-08 21:57

In article <gaubeb$2a9e$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> wrote:

> Åbenbart ikke. Der må næsten være noget de glemmer at fortælle dig. De
> skulle vel ikke - ved et rent tilfælde - stadig være medlemmer?

Årh! Nu hænger du dig også i detaljer ;->

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 18-09-08 20:21

Cyril Malka <cyril@etsectera.com> writes:

> Forbavsende, kommende fra en psykolog, at han ikke kan se hvordan
> sådan en bevægelse præger børn som ikke har valget af at sige fra.

det kan du si om uformelle grupperinger innen norske statskirkekristne
også.

> [...]
> kradser lidt i lakken, så er det andre ting, man ser

det kan du si om uformelle grupperinger innen norske statskirkekristne

hvis mormonere er en sekt, da er det mye som er sekt. teller det
f.eks. hvis det er grupperinger innen Den norske kirke som praktiserer
kristendom, og hvor privilegier gis til de som står visse samfunsstøtter
nærmest?

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 18-09-08 21:17

> [...]

> Åbenbart ikke. Der må næsten være noget de glemmer at fortælle dig. De
> skulle vel ikke - ved et rent tilfælde - stadig være medlemmer?

jeg kjenner masse nordmenn som er medlem av statskirken men som ikke er
kristne. er da den norske statskirken en sekt, siden den åpenbart har
slikt jerngrep på medlemmene at de ikke tør melde seg ut selv om de
mister troen?

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 18-09-08 23:22

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> writes:

> "Rolf Marvin Bøe Lindgren" <roffe@klodrik.uio.no> skrev i meddelelsen

> Jeg ser ikke lige sammenhængen? Men uanset det, så kender jeg ikke den
> norske "statskirke". Du kan måske oplyse os, hvis du mener det har
> relevans for det aktuelle emne?

Norge har statsreligion. Den evangelisk-lutherske kirke er statens
offisielle kirke og Kongen er overhode.

både i Norge og i mormonerland er det vanlig at man blir innmeldt ved
dåpen, og man melder seg ikke ut igjen.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 19-09-08 06:23

Den 15.09.2008 kl. 21:10 skrev Rolf Marvin Bøe Lindgren
<roffe@klodrik.uio.no>:
> etter å ha bodd et år i mormonerland (selv er jeg en gudløs hedning) kan
> jeg ikke si annet enn at i så fall er mormonismen ingen kult.

Wow. Et helt år?
Så må alle være overbevist..... *LOL*

> den kan ha vært en kult. men det er lenge siden.

Den grundlæggende dynamik bag en kult/sekt ændrer sig normalt ikke uanset
evt. ydre forandringer.

Men i et frit land må folk gerne vælge *sekten*. De skal bare stå ved det
i stedet for at gå med skyklapper.

God weekend.

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-09-08 11:00

In article <op.uhpqkhadn1el4e@macintosh.local>,
"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> wrote:

> Den grundlæggende dynamik bag en kult/sekt ændrer sig normalt ikke uanset
> evt. ydre forandringer.

Det kan i teori ske, at en sekt ændrer grundlæggende dynamik, men dette
sker ikke hvis man føjer dem.

Altså: Det er fordi den krsitne kirke holdt op med at få den statslig
indflydelse den havde i forskellige og fordi der sprang flere og flere
fra, som dannede deres eget bevægelse, at de droppede det sektereiske
med "kun vi alene *vide*".

Hvis de, dengang, havde haft de midler til rådighed sekterne har i dag
og hvis de havde haft de forskellige dekreter, demokratiske muligheder
m.m. som man har i dag, var det højst sandsynligt ikke sket sådan.

Og så længe som man føjer forskellige sekter på disse punkter, så er der
ingen grund for dem at ændre sig.

Man skal heller ikke spille på de menneskelige, sekternes ledere er
hamrende ligeglade med at deres medlemmer evt. dør, tværtimod, det kan
bruges i PR øjemed.

Det kan du fx se med Jehovas Vidner gang på gang: At folk dør pga.
blodmangel, pyt. At folk bliver forfulgte fordi de ikke vil stemme
(mister evt. borgerrettigheder, m.m.), pyt. Tværtimod, det er
smaddergodt for det bliver brugt som "eksempel til efterfølgelse" i
deres eget blad (som den "modige danske dreng, Dan, der sagde nej til
blod og døde som 15-årige, hvis han kan, hvem er du siden du ikke gør).

Men rammer du dem i pengepungen så får piben pludseligt en anden lyd.
Jehovas Vidner forsikrer at de ikke går imod blodtransfusioner og
Jehovas Vidner i Frankrig stemmer.

Næh hov... Medlemmerne, okay, men rør ikke kassen!

Samme princip hos mormonerne, de påvirkningsmetoder de har over for
medlemmerne er de samme som altid og mangen en ting sker skjult fordi
det er vigtigt at holde på pengene.

Og alle disse bevægelser: Mormon, JV, Raël, Scientologi, whatever, er
ganske gode til PR.

Og nogle mennesker ser ikke længere end det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-08 17:04

Cyril Malka skrev i

> Men rammer du dem i pengepungen så får piben pludseligt en anden lyd.

Ja, det har jødedr jo aldrig kunnet lide!! - De sætter jo en stor ære i at
skrabe formuer til sig.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-09-08 19:44

Andreas Falck wrote:
> Cyril Malka skrev i

> Ja, det har jødedr jo aldrig kunnet lide!! - De sætter jo en stor ære i
> at skrabe formuer til sig.

Hmm... hvem var det nu, der også sagde det?

Fra : Vidal

Dato : 19-09-08 20:49

Andreas Falck skrev:
> Cyril Malka skrev i

> Ja, det har jødedr jo aldrig kunnet lide!! - De sætter jo en stor ære i
> at skrabe formuer til sig.

Hvis du tænker specifikt, så lad være med at udtale
dig generelt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 19-09-08 16:56

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> writes:

> Det har vi forskellige meninger om, fordi jeg er vokset op som medlem,
> og du har boet en periode i mormon-land og er i den forbindelse blevet
> bombarderet med "reklamer" for mormonkirken.

jeg ble utsatt for reklame for mormonkirken i tilsammen to timer. en
kamerat som ville ha meg med på gudstjeneste (seks timer? nei takk), og
reklamefilm på TV. ellers gikk mormonerne foran med et godt eksempel
ved å oppføre seg ordentlig på fester og ellers være ryddige og
ordentlige, og ved å vise toleranse og respekt for andre mennesker. de
fleste av mine klassekamerater som var mormonere snakket aldri om
religion. hvis det er å bombarderes med reklamer vet jeg ikke om noen
som ikke gjør det.

for alt jeg vet er mormonismen en kult i Danmark. det er ikke mitt
inntrykk at mormonismen er noe annerledes enn noen av de andre
konfesjonene.

--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/