Ændring af fundatsen
Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 17:19

Jeg foreslår at fundatsen ændres til
"dk.livssyn.kristendom er et samlingspunkt for folk der elsker Jesus
Kristus. Dette bedes respekteret.
Andre livssyn henvises til dk.livssyn."

Nu kender jeg ikke til mekanikken i hvor man henvender sig og hvor man får
det ændret, men det er der sikkert andre der ved.

Jeg håber på opbakning. Jeg afgiver min stemme.
--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lars Jensen

Dato : 02-09-08 21:19

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ændret, men det er der sikkert andre der ved.
>
> Jeg håber på opbakning. Jeg afgiver min stemme.
Ku du ikke ændre det til respekt for J.K. Problemet er nok det at usenettet
er blevet et sted for sindslidende og ateister med tab af seriøsitet til
følge.

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 22:34

> [...]
> Ku du ikke ændre det til respekt for J.K. Problemet er nok det at
> usenettet er blevet et sted for sindslidende og ateister med tab af
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Respekt er for svagt synes jeg. Det bliver igen noget der let kan omgås i
ateistisk retning:
"Forstå mig ret, jeg respekterer Jesus som det han var, en uægte søn af en
romersk soldat, al ære være med det, men derudover vil jeg sige at det er
umuligt at have tiltro til ham!"

Nyt forsøg:
"dk.livssyn kristendom er for mennesker der søger Jesus Kristus og finder
værdi i hans ord
Dette bør respekteres af nytilkomne. Andre trossamfund henvises til deres
respektive grupper som for eksempel dk.livssyn."

Hilsen
jens
Tak for linket Andreas. Jeg kan dog ikke finde noget om ændring af fundats.
Hvordan foregår det?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 23:03

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Tak for linket Andreas. Jeg kan dog ikke finde noget om ændring af
> fundats. Hvordan foregår det?

Faktisk efter helt samme principper som for nyoprettelser.

Man fremsætter forslag til den nye fundats - ved at udfylde OTD-formularen
(OTD = Oplæg Til Debat), citerer det fra fundatsen man vil ændre, og skriver
det man vil ændre det. Sætter disse ændringer ind i fundatsen, xposter det
til dk.livssyn.kristendom, dk.admin og dk.admin.opslag med FUT (Follw Up To)
til dk.admin, der er stedet hvor selve debatten om forslaget skal føres.

Det er sådan jeg har forstået reglerne og sådan jeg har set dem blive brugt.

> [...]
> Dette bør respekteres af nytilkomne. Andre trossamfund henvises til deres
> respektive grupper som for eksempel dk.livssyn."

Denne formulering tror jeg aldrig vil kunne accepteres i dk.admin da det
danske hieraki (de danske nyhedsgrupper) er emnebaseret og ikke
personbaseret. Dette betyder at alle har ret til at tale med om emnet,
uanset hvilken tro man selv har.

Jeg er, ud fra at jeg har fulgt dk.admin gennem 9-10 år, helt overbevist om,
at alene en meget klar præcisering af *HVAD* der kan debateres i gruppen kan
godkendes / accepteres som ændring i fundats. En begrænsning af *HVEM* vil,
ifølge præcedens, aldrig blive accepteret. En begrænsning der går på *hvem*
kan jo også alene gennemføres såfremt gruppen blev modereret, og det har der
været gjort 2 måske 3 forsøg på at få gennemført - uden resultat, ikke
mindst på grund af det mislykkede forsøg med at gøre dk.bolig modereret.

Man kunne måske være så heldig, f.eks. via google.groups, at finde frem til
den oprindelige fundats for dk.livssyn.kristendom, og ud fra den justere og
tilpasse en, skal vi kalde det "moderniseret" fundatsforslag.

En helt alternativ mulighed er at foreslå oprettelsen af en helt ny gruppe:
dk.livssyn.kristendom.aktivt-troende (eller hvad man nu ville kunne finde på
af navn) og definere emne-området til noget i stil med "personlig kristen
tro" eller "aktiv kristentroende" eller noget i den stil. Det vil måske
(efter mit kendskab til mulighederne i dk.admin) være det der lettest kan gå
igennem "nåleøjet" og få tilstrækkelig opbakning og støtte til at
Styregruppen vil indsende deres anbefaling om oprettelse af gruppen til TDC.
Det er jo TDC der ejer / driver det danske usenet-hieraki.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-09-08 14:28

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48bdb807$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> det danske hieraki (de danske nyhedsgrupper) er emnebaseret og ikke
> personbaseret. Dette betyder at alle har ret til at tale med om emnet,

Korrekt.
Men der må da være en måde at splitte gruppen op på.
Evt. til:
dk.livssyn.kristendom og
dk.livssyn.kristendom.diskussion

Hvor al diskussion således henlægges til sidstnævnte, mens
førstnævnte vil være til... ja... til hvad, egentligt?
Det er dét, der skal præciseres, for at opdelingen skal
kunne lykkes.

> [...]
> deres anbefaling om oprettelse af gruppen til TDC. Det er jo TDC der
> ejer / driver det danske usenet-hieraki.

Jeg tror den vigtigste pointe er at sikre at alle nuværende deltagere
får et sted at fortsætte trafikken. Altså en opdeling.

Men som Andreas påpeger, skal den opdeles i hvilke emner, der kan
tages op. Ikke i hvem der må deltage.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-09-08 15:31

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> [...]
> får et sted at fortsætte trafikken. Altså en opdeling.
>
> Men som Andreas påpeger, skal den opdeles i hvilke emner, der kan

Kunne ikke rigtig blive enig med mig selv om hvad jeg skulle klippe væk og
hvad jeg skulle citere - derfor endte jeg med undtagelsesvis at citere hele
det indlæg jeg svarer på!

Det der er behov for, er som sådan ikke at få delt dk.livssyn.kristendom op
i flere nye grupper, men at få helt klart præciseret hvilke emner og
emneområder der hører hjemme og ikke hører hjemme i dk.livssyn.kristendom.

Som det er nu er der jo stort set ingen forskel på dk.livssyn og
dk.livssyn.kristendom. En meget stor del af den debat der foregår i
dk.livssyn.kristendom hører mere rettelig hjemme i dk.livssyn. Og derved
ville man kunne få "renset" en hel del emner ud der ikke rigtig har med
kristendom at gøre.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 21:42

Lyrik skrev i

> [...]
> man får det ændret, men det er der sikkert andre der ved.
>
> Jeg håber på opbakning. Jeg afgiver min stemme.

Her kan den nuværende fundats ses:
http://usenet.dk/fundats/dk.livssyn.kristendom

og her kan der læses om hvordan grupper oprettes - regler for ændring følger
samme retningslinier som for oprettelser af grupper, hvorfor
retningslinierne vedr. oprettelse af fundats (regelsæt) for en gruppe er den
samme som for ændring af gruppes fundats.

Reglerne kan læses her:
http://usenet.dk/?side=index&m=E og her er en standardformular for hvordan
et forslag til fundats / ændring af fundats skal se ud og hvilken procedure
der skal følges:
http://usenet.dk/?side=otd_trin2&m=E
http://usenet.dk/gruppeoprettelse/otdformular.txt

Folk i dk.admin (der hvor forslag diskuteres og "vedtages") er ret
nøjeregnende med at de rette procedurer følges og de rette formalia
overholdes, ellers vil det være helt umuligt at komme igennem med forslag og
ændringer.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 03:55

"Andreas Falck" skrev i en meddelelse:

> Her kan den nuværende fundats ses:
> http://usenet.dk/fundats/dk.livssyn.kristendom

God læsning at repetere. Hvis folk blot holdt sig
til fundatsen, ville der ikke være nogen problemer.
Specielt undlod at svine hinanden til.

De foreslåede ændringer ville medføre, at der kun
bliver 3 fundamentalister tilbage i denne gruppe.
Og at folk med et bredere syn på kristendom vil
være nødt til at danne en ny.
Derfor: Nedstemt fra min side.

V.h. -- Ib

Fra : Lyrik

Dato : 03-09-08 10:37

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech
"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i meddelelsen

> God læsning at repetere. Hvis folk blot holdt sig
> til fundatsen, ville der ikke være nogen problemer.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg tror ikke du opdagede de ændringer der skete?

Disse linier er fjernet:
"Der kan være tale om annoncering af forskellige tværkirkelige
begivenheder f.eks. "kirkefest på torvet i morgen". Oplæg til
bibelstudier og skriftsteder er velkomne.
Teologiske diskussioner er velkomne, hvis indholdet er funderet
indenfor kristentroens rammer.
Gruppen er fortrinsvis for kristne, der tror på den kristne Gud, som
Han er åbenbaret i Bibelen."

Disse ændringer gør at man afskæres fra at følge med i kirkelige
begivenheder. Og det faktum at "dk.livssyn.kristendom" fortrinsvis er for
kristne blev fjernet med det resultat at "ådslerne væltede ind af dørene!"

Man ville vel også forvente at en gruppe der hed "dk.livssyn.jødedom" ikke
skulle være arnested for islam eller kristendom, men netop et sted for
tilhængere af denne tro?

Der blev oprettet en gruppe der hed "dk.katolik" og her var ingen i tvivl om
at det var en gruppe for katolikker. Hvorfao skal man være i tvivl om at
livssyn kristendom er en gruppe for kristent livssyn?

Noget må laves om, synes jeg. Alternativet er at der kommer meget få
konstruktive indlæg idet de som skriver dem holder sig væk.
Nu hvor folk kommer mindre i kirke er det en slags it-kirke i at opbygge et
fællesskab af kristne på nettet. Så længe terrorister ødelægger kristne
hensigter kan intet lade sig gøre. det bliver som det har været i lang tid
én stor verbal slåskamp imellem ateister, farisæere og andre ballademagere.

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 03-09-08 10:44

Lyrik skrev:

--
Pas på, du ikke starter med signaturadskilleren i dine
indlæg, det besværliggør besvarelse.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 03-09-08 10:19

> [...]
> nøjeregnende med at de rette procedurer følges og de rette formalia
> overholdes, ellers vil det være helt umuligt at komme igennem med forslag
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kunne du ikke udforme en ændring som vil være gavnlig? Hvad med at
tilbageføre den til den første fundats? den har jo været vedtaget og må
derfor kunne gennemføres?

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-09-08 12:59

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Kunne du ikke udforme en ændring som vil være gavnlig? Hvad med at
> tilbageføre den til den første fundats? den har jo været vedtaget og
> må derfor kunne gennemføres?

Har du en kopi af den oprindelige fundats?

Jeg har den ikke længere.

Jeg har ikke særligt megen tid lige nu, da jeg bruger rigtig megen tid på at
passe og pleje min meget kræftsyge mor.