Gnosticismen er ikke uden bibelsk belæg!
Fra : Lyrik

Dato : 01-09-08 11:03

Det siges tit at gnostiske skrifter er luget ud af NT og at gnosticismen
ikke hørte til i kristendommen hvorefter kristendommen skilte sig af med
den.

Jeg vil prøve at vise det modsatte. Gnosticismen er en uadskildelig del af
NT og kristendommen og burde tages til overvejelse selv i dag.
---Og prøv at holde tråden fri for personangreb! Jeg vil gerne holde emnet
helt frit fra folk på nettet der kalder sig gnostikere. Det har intet med
dem at gøre. Så du kan ikke angribe emnet ved at henvise til deres sider.

Gnosis betyder forståelse i betydningen særlig indviet forståelse. Skal man
altså være særlig indviet for at forstå kristne sandheder? Nutiden siger
nej! For ellers er det gnosticisme og det er forbudt!Kristendommen er for
de dumme, de fattige i ånden. Basta!

Hele NT er fuld af behovet for særlig viden. Hvordan skal vi bede? Det må
man vide noget om. Hvem har syndet siden denne mand er født blind? Det må
man vide noget om. Eller når Jesus siger til disciplene:"Jer er det givet at
forstå himmerigets hemmeligheder, dem er det ikke givet" , så betyder det
særlig viden-gnosis-at forstå de hemmeligheder gudsriget indebærer.

At vide noget om det Guddommelige kræver særlig indvielse fra en som kommer
ovenfra. Hvor er der så en nøgle til den viden? Ved at man modtager
Helligånden. Helligånden vil belære en om sandheden og give særlig gnosis.
Men jeg prøver at konkludere at gnosis-er en nødvendig- og uadskildelig del
af kristendommen og ikke noget kætteri som man forlængst har skildt sig af
med.

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-09-08 11:35

Lyrik skrev i

> Det må man vide noget om. Hvem har syndet siden denne mand er født
> blind? Det må man vide noget om.

Ja, det må man vide noget om. Og Jesus giver jo også selv svaret!

Du er jo nok nødt til at definere langt mere tydeligt hvad du mener med
gnosticisme, for er det den form der blev afvist af oldkirken (eller lige så
slemt: nutidens) da er den jo allerede afvist via bibelsk dokumentation.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-08 15:14

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen
> [...]
> gnosticisme, for er det den form der blev afvist af oldkirken (eller lige
> så slemt: nutidens) da er den jo allerede afvist via bibelsk
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den fremherskende holdning i dag er at man er frelst i sin uvidenhed på
grund af tro og at særlig indsigt=gnosis på græsk er ikke bare unødvendig,
den er ligefrrem kættersk idet man i sin tid har gjort op med paradigmet
viden og holdt fast ved at idioti er krævet for at komme ind i himlen.

Nu har jeg sat det på spidsen. Salige er de fattige i ånden!
Hvor kom gnosticismen så fra?
Fra onde fumlere der selv fandt på det?

Nej! Gnosis står skrevet overalt i den nytestamentelige tekst! Så det er
intet under at gnosticisme blev udbredt. Altså ikke okkulte fantasier og
demiurger, men selve det at kristendom indeholder mysterier som kun den
vidende, den kloge, den indviede kan forstå.

At der er en kristendom for den vise indviede som idioten ikke kan forstå!
At de begge frelses ved tro på Jesus, men at de ikke er lige vidende og
kloge og at der findes Guds Riges hemmeligheder som er for den
indviede -gnostikeren.
Så gnosis står ikke i modsætning til kristendom, men er en del af den.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-09-08 15:24

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Så gnosis står ikke i modsætning til kristendom, men er en del af den.

For at undgå at blive sat i bås med både nutidens gnosticisme og den i
oldkirkens første tid eksisterende form, er det nok klogt at du bruger
udtrykket med største omtanke - med mindre altså at det er den "gamle"
gnosticisme fra 3. årh. e.Kr. og senere du identificerer dig selv med.

Et afklarende spørgsmål kunne være: tror du på Jesu helt bogstavelige
opstandelse i kødet på 3.-dagen efter hans korsfæstelse?

Tror du på at mennesket har en udødelig sjæl der lever videre efter at
kroppen er død, og at denne sjæl (også de fortabtes) aldrig i evighed skal
forgå eller dø?

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-08 18:59

> [...]
>
> Tror du på at mennesket har en udødelig sjæl der lever videre efter at
> kroppen er død, og at denne sjæl (også de fortabtes) aldrig i evighed skal
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Har du afløst Sct Peter ved himmerigets port? Jeg tror jeg venter med at
besvare til jeg står foran ham.))

Hilsen
jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-09-08 19:31

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Har du afløst Sct Peter ved himmerigets port? Jeg tror jeg venter med
> at besvare til jeg står foran ham.))

Jeg havde fået en opfattelse af at du faktisk var interesseret i en seriøs
dialog om emnet. Og derunder hører altså saglig kritiske spørgsmål til
hvilken form for gnosticisme du måtte være tilhænger af. Også at sætte denne
din forståelse op imod hvad Bibelen har at sige om vigtige emner.

Men jeg tog tilsyneladende helt fejl af dine intensioner

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 09:23

> [...]
> denne din forståelse op imod hvad Bibelen har at sige om vigtige emner.
>
> Men jeg tog tilsyneladende helt fejl af dine intensioner
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Andreas! Du tager fejl af ALLE menneskers intensioner!

Hilsen
Og god dag til dig. Luk computeren og find dig en rigtig ven.

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 10:32

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Andreas! Du tager fejl af ALLE menneskers intensioner!
>
> Hilsen
> Og god dag til dig. Luk computeren og find dig en rigtig ven.

Du havde altså slet ikke noget ønske om få en drøftelse af dete emne.

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 12:16

> Lyrik skrev i
>
> [ ... ]

> Du havde altså slet ikke noget ønske om få en drøftelse af dete emne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo men der var kun dig og du ville diskutere det fra en skriftestol. Så jeg
venter til der kommer nogle der har noget at sige om emnet uden at ville
stille mig som person i et trediegradsforhør. Hvis du vil diskutere emnet så
gør det.

Hvis denne gruppe skal rettes op så skal man til at diskutere emner i stedet
for personer. Den røg af sporet da Rasmus Underbjerg Pinderup i sin tid fik
held til, kva sin store intelligens og nyfundne ateisme, at forvandle
gruppen fra et diskussionsforum for kristendom til et galehus.

Hvis det engang skulle fungere så skulle fundatsen ændres til et forum for
kristne og de som havde kristendommen som mål for deres tilværelse.
Hilsen
jens

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-09-08 12:35

Lyrik skrev:

<klip>

> [...]
> sin tid fik held til, kva sin store intelligens og nyfundne ateisme, at
> forvandle gruppen fra et diskussionsforum for kristendom til et galehus.

At gøre denne gruppe til et galehus.. tja, det synes jeg nu ikke, Rasmus
skal have skylden for. Det er der så mange andre, som klarer aldeles
fremragende.

Dikte

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 15:10

"Benedikte Brisson" <hemmelighejre@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> At gøre denne gruppe til et galehus.. tja, det synes jeg nu ikke, Rasmus
> skal have skylden for. Det er der så mange andre, som klarer aldeles

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Til Benedikte

I grunden har jeg kun lyst til at tale venligt og hjerteligt til dig, for du
bestræber dig altid for at vise dine positive sider. Du opfatter også alle
andre, som positive kærlige mennesker.(undtagen mig) Jeg vil gerne leve i
din verden. Uheldigvis er det en fantasiverden.

Lad mig sige det rent ud:"Du er vældig sød! Du er helt igennem mors artige
og søde lille skat!" Du har ingen negative sider med undtagelse af én
eneste. Du idylliserer verden. Du ser ikke Satan Djævelen(måske ser du ham i
mig) men ellers ikke!

Jeg forstod at du var kristen for længe siden. Ser du ikke ateisme som
djævelens religion og Kristi modstander?

Du skal ikke tage det som kritik. For du og jeg ved at der er ikke noget at
kritisere dig for. Du er helt igennem-sød! Og jeg mener det! Hånden på
hjertet!

Og selv om din sødme ikke kunne søde signaturen med et "Venlig hilsen"(Hvem
hilser vel djævelen) så vil jeg slutte med

Kærlig Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 12:47

Lyrik skrev i

[ ... ]
> [...]
> Så jeg venter til der kommer nogle der har noget at sige om emnet
> uden at ville stille mig som person i et trediegradsforhør. Hvis du

Din person (og min person) er helt urellevant i denne forbindelse. Og det er
ikke dig som person, men dine holdninger, meninger og opfattelser jeg er
interesseret i at høre mere om. Og dette kan jeg jo kun ved at stille
uddybende spørgsmål til dig.

Det har du jo helt misforstået. Jeg forsøgte alene at få frem hvilken
definition af ordet gnosticisme du formulerer dig ud fra. Og hvor vidt og
hvordan du forankrer denne definition på Bibelen.

> [...]
> Hvis det engang skulle fungere så skulle fundatsen ændres til et
> forum for kristne og de som havde kristendommen som mål for deres

Ja, det har været en katastrofe for gruppens liv at primært Rasmus
Underbjerg Pinderup, godt hjulpet på vej af Simon Griis og et par stykker
mere.

Gruppen bliver sikkert aldrig rigtig god igen med mindre der kommer endnu en
rettelse til fundatsen. Men det er der jo nok ikke håb om med med den flok
brugere der i dag gør sit yderste for holde kristendomsdialog borte fra
gruppen.

tilbage til emnet:
Gnosticismen er ikke uden bibelsk belæg!

Da du har givet emnet / tråden denne titel er det vel helt ligitimt at jeg
søger at fastslå i hvilket omfang og på hvilken måde du finder bibelsk belæg
for gnosticismen, et ord du endnu ikke har fremlagt nogen klar definition
på. Derfor har jeg sprugt til dertil et par gange nu.

Fra : Vidal

Dato : 02-09-08 13:17

Lyrik skrev:

> [...]
> sin tid fik held til, kva sin store intelligens og nyfundne ateisme, at
> forvandle gruppen fra et diskussionsforum for kristendom til et galehus.

Hehe, det er nok skudt temmeligt meget over målet,
var han ikke i det hele taget en af initiativtagere
til gruppen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 13:19

Vidal skrev i

[ ... ]
> Hehe, det er nok skudt temmeligt meget over målet,
> var han ikke i det hele taget en af initiativtagere
> til gruppen?

Nej. Kun som en af de ivrigste initiativtagere til at få fundatsen så
udvandet at gruppen totalt mistede sin ellers klare profil.

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-08 14:50

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech
"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Hehe, det er nok skudt temmeligt meget over målet,
> var han ikke i det hele taget en af initiativtagere
> til gruppen?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Han lagde ud som glødende kristen og gik senere over til at blive ateist
samtidig med at han begyndte sit studie. Det skulle oprindeligt have været
teologistudie, men blev i stedet religionsvidenskab.
Som erklæret bøsse ville han give den ond-mod-bøsser-kristendom et spark.
Dette udmøntede sig i at han foreslog gruppens fundats ændret således at den
blev et fluepapir for ateister og folk med ondt i sinde overfor
kristendommen.
Og har han lykkedes?-Yes!! Det blev som planlagt

dk.livssyn kristendom havde netop skilt sig ud fra gruppen dk.livssyn, fordi
der var entydig stor interesse for kristendom som man ikke ønskede besudlet
af spottere, som det skete i dk.livssyn.
Det var derfor fundamentalt vigtigt at det var dem som så hen til Kristus
som deres frelser der kunne samles i en nærmere debat.

Rasmus ændrede fundatsen på et tidspunkt da alle endnu ikke havde opdaget at
han var blevet ateist!!!
Hans tidligere hæderlighed og renomé som glødende "apostoler" -bongede
stadigvæk ind på hans respektkonto, så "de så det ikke komme!"-Jeg så det og
oponerede. Men han fik sin vilje.
Sådan set var det møntet på hamselv! Han var så vandt til at skrive her, så
det ville han have lov at fortsætte med-omend i anklagerens rolle!
For at han kunne det, måtte fundatsen ændres således at det ikke kun var et
forum for kristne!

På det tidspunkt havde han rollen som førehund og flere gode venner skrev
gode indlæg. Peter B. Juul, Simon Griis-Mister-D skrev også gode indlæg.
Så væltede galningene ind! Ateister og kristendomshadere som også i dag har
spammet gruppen. Jeg siger med vilje spam, for det er den karakt'er det har.
Som kronen på værket har vi endda erklærede farisæere der sviner Jesus til
ved enhver lejlighed og kalder ham "Søn af en skøge"

De gode skribenter fandt andre græsgange og holdt op med at skrive her. Ofte
er det som at komme ind i "Bedlam" hvor den ene galning skriger højere end
den anden! Ikke et rart sted.
Rasmus selv blev optaget af studierne. Han var nu sammen med folk der var
rigtig vidende og kloge og havde ikke brug for klakkørerne i galegruppen!
De andre seriøse skribenter sivede lige så stille ud og tilbage
var-galehuset!

Bestyreren i dette galehus hedder Falck! Hvad skulle han ellers hedde? Falck
og hans redningskorps.

Man kan godt skrive et indlæg om teologi uden at blotlægge sit privatliv og
sit hjertes inderste kamre og sin sjæls modsætninger! Husk det Falck! Du har
ingen speciel ret til at afkræve en som skriver hele hans privatliv! Måske
vil han bare skrive et indlæg om teologi.

Bortset fra det, så burde der oprettes en dk.livssyn.kristendom for de som
elsker Jesus. Ja det kunne være det eneste der stod i fundatsen:"Du skal
elske Jesus for at skrive her!"
Det er hvad du kan få at vide om mit ståsted Andreas-Jeg elsker Jesus! Og
jeg elsker min næste-Og så kan du ikke få mere at vide om mig ud over som en
biting ved det jeg skriver.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 15:49

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Det er hvad du kan få at vide om mit ståsted Andreas-Jeg elsker
> Jesus! Og jeg elsker min næste-Og så kan du ikke få mere at vide om
> mig ud over som en biting ved det jeg skriver.

Jeg skal gerne undlade at kommentere dine mange nedladende bemærkninger ved
at fortælle at jeg absolut ikke er interesseret i noget som helst fra dit
privatliv.

Jeg er kun interesseret i dit udsagn "Gnosticismen er ikke uden bibelsk
belæg!" og hvordan og med hvad du finder belæg i Bibelen for gnosticismen
sammen med en lidt mere entydig definition på hvad du mener med gnosticisme.
For det ser jo ud til at det ikke er den helt samme form for gnisticisme som
vi finder i nutidens newage eller i oldtidens version af samme.

Men det ser ikke ud til at du har vilje til at ville føre en dialog, eller
fremlægge dine synspunkter.

Jeg forstår blot ikke hvorfor, når du nu selv har startet tråden og bragt
emnet på banen.

Jeg er ikke spor i tvivl om at du elsker Jesus og at du elsker de fleste af
dine næster.

Fra : Vidal

Dato : 02-09-08 18:49

Lyrik skrev:

<>--------------------------------<>
[...]

[...]

[...]

<>-----------------------------<>

Jeg er simpelthen ikke enig med dig i dit syn på Rasmus.
Han var en enestående resource i gruppen med sin brede
viden både om historisk og nutidig kristendom og i
modsætning til de troll'erister, der i de senere år er
væltet ind i gruppen, forsøgte han ikke at gøre kristendommen
til noget andet, end den er.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-09-08 21:18

Vidal skrev i

> og i
> modsætning til de troll'erister, der i de senere år er
> væltet ind i gruppen, forsøgte han ikke at gøre kristendommen
> til noget andet, end den er.

Der har du ganske enkelt ikke ret, Vidal. Og her er et punkt hvor jeg
faktisk er endda meget enig med Jens (Lyrik).

Fra : Vidal

Dato : 03-09-08 09:15

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i
>
> Og her er et punkt hvor jeg
> faktisk er endda meget enig med Jens (Lyrik).

Det tror jeg også, I er.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Dybbøl

Dato : 01-09-08 17:55

Lyrik wrote:
> [...]
> unødvendig, den er ligefrrem kættersk idet man i sin tid har gjort op
> med paradigmet viden og holdt fast ved at idioti er krævet for at komme

Uhadada! Det da osse et udgangspunkt for en undersøgelse, hva? Tyder
ikke på høj lødighed