Vigepligt/-regler for motor ...
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 23:50

Inden for de sidste uger har jeg flere gange været ude for nogle ret så
ubehagelige oplevelser på vej i havn lige nord for Kronborg. Jeg har
taget sejlene ned og sejler for motor mod nordvest.

På en sydøstlig kurs kommer en speedbåd ud af havnen med kurs imod mig.

Jeg drejer lidt til styrbord, for at vise at jeg har set ham osv. ...

Til min store overraskelse er det nu sket flere gange, at speedbåden
søger ud i sundet, dvs. drejer til bagbord og vi kommer på skærende
kurser.

Heldigvis har jeg ikke megen fart på - og der er endnu ikke sket noget,
men jeg kommer alligevel stærkt i tvivl om, hvad jeg skal gøre i den
situation ... Man kan jo ikke komme i verbal kontakt med en
motorbådsfører i den situation.

Et par gange har jeg slået bak - en anden gang er jeg gået tilbage til
min kurs, da han fastholdt sin østlige kurs og en tredie gang holdt jeg
bare min kurs med langsom fart ...

Har du oplevet noget lignende? Og hvis ja, hvad gør du?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 10:00

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej Flemming,

det er en ubehagelig situation - som jeg plejer at løse ved at bruge
hornet - advisere om at jeg enten går til st.bord eller bagbord - i mange
tilfælde er bare lydsignalet nok til at skabe opmærksomheden hvorefter
"modparten" finder ud af hvad han/hun vil.
Hvis jeg har sejlet i et område med tæt trafik, tænder jeg også tit
navigationslysene - det gør det nemmere for modgående at se mine
intentioner - nogle gange kan det være svært på siluetten at se hvilken kurs
en båd har tænkt sig at følge og det gælder selvfølgelig også eens egen båd.

Men generelt synes jeg at speedbådfolket i DK er rimeligt hensynsfulde og
opmærksomme - selvfølgelig er der smuttere, men det oplever jeg altså også
ret tit med sejleres adfærd når jeg er ude at fiske og sejler for motor -
dér gør nogle det til en sport at krydse konstant på tætskærende kurser
"fordi de har ret"

Faktisk blev jeg denne sommer rimeligt overrasket over hvor fuldstændigt
hensynsløst der sejles af store speedbåde i smalle løb - i Sverige - dér var
opførslen generelt, at de lagde sig så tæt som muligt på skærende kurs med
20+ knob hvorefter man som sejler måtte redde hvad reddes kunne i de enorme
hækbølger. Hensyn var et ukendt begreb (og jeg der troede at svenskerne
forstod at sejle hensynsfuldt).

venlig hilsen

JN

Fra : Henning

Dato : 11-09-08 10:19

> [...]
>ret tit med sejleres adfærd når jeg er ude at fiske og sejler for motor -
>dér gør nogle det til en sport at krydse konstant på tætskærende kurser

Vi oplever desværre også, at sejlbåde for motor stadig opfører sig som
sejlbåde mht. vigepligt De glemmer de pludselig er for motor som os
andre.

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-08 10:37

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:ohohc45flpjubatg1pui15gv1dpprcmnlg@4ax.com...

> Vi oplever desværre også, at sejlbåde for motor stadig opfører sig som
> sejlbåde mht. vigepligt De glemmer de pludselig er for motor som os
> andre.

Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 13:10

> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant

> MVH
>Egon

Hej Egon,

du har fuldstændigt ret

Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd uden
sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at bevæge sig
for motor.

(og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt
kuglen i dagslys ?)

venlig hilsen

JN

Fra : Specks6812

Dato : 13-09-08 00:50

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> said in

> [...]
> bevæge sig for motor.
>
> (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt

Tit er sejlbåde for sejl _og_ motor og her skal trekanten også bæres.
Det sker aldrig.

Og jeg må tilstå at jeg også "glemmer" det ofte.

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-08 09:42

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse news:48ca5c10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> for motor.
>
> (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt

Det er jo nok mest i de tilfælde, hvor sejleren fører sejl, støttesejl, men samtidig har maskinen til at hjælpe, at trekanten har berettigelse?

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 14-09-08 20:25

Der er jo ingen tvivl i loven.

I samme øjeblik en sejlbåd starter motoren, så skal motortrekanten op.

Der gives ikke henstand fordi sejlene ikke er taget ned - naturligt nok.

mvh
/Børge

Fra : Torben Bach

Dato : 14-09-08 20:56

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
>
> I samme øjeblik en sejlbåd starter motoren, så skal motortrekanten op.
>
> Der gives ikke henstand fordi sejlene ikke er taget ned - naturligt

klip

Så er min forvirring total, hvis jeg skal forstå dit udsagn helt
bogstaveligt. Måske misforstår jeg teksten.
Mener du det, du skriver - altså at sejlbåde skal føre trekant, i samme
øjeblik, at motoren startes, og at der ikke gives henstand, fordi sejlene er
taget ned??

Så vidt jeg kan huske fra søvejsreglerne, så er gældende regel desangående
den, at "et sejlskib, der går for sejl og motor, skal betragtes som et
maskindrevet skib". Forstået på den måde, at så skl trekanten føres.
Sejl eller sejlene *skal* altså været sat samtidig med motorsejladsen, hvis
der skal markeres med en trekant.

Det ses så til gengælde meget sjældent.

Jeg sejler da glad og fro ud fra havnen og et stykke ud i fjorden, inden jeg
normalt sætter mine sejl, så ud fra ovenstående skulle jeg så føre trekant
forinden.

Har jeg uret, så har pre-demensen for alvor taget fat

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-08 20:58

Siger I ikke det samme ?? Sådan læser jeg det ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Torben Bach

Dato : 14-09-08 21:17

Bjarke M. Christensen wrote:
> Siger I ikke det samme ?? Sådan læser jeg det ....

Klip

Jo - du har ret - brillerne er pudset, så Børge kan se bort fra mit indlæg.
Misforståelser eller pre-demens

Torben

Fra : blueocean

Dato : 13-09-08 06:42

On 13 Sep., 10:41, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:

> Det er jo nok mest i de tilfælde, hvor sejleren fører sejl,  støttesejl, men samtidig har maskinen til at hjælpe, at trekanten har berettigelse?

> [...]

Men iflg. reglerne skal motor trekant anvendes når sejlførende båd
bruger både sejl og mortor. I Tyskland håndhæves det ret så fast. og
ligger man for anker SKAL anker kugle anvendes. Men korrekt der er
ikke mange der over de regler.

Gert