Hvornår skal båden op ?
Fra : Per

Dato : 06-09-08 20:18

Hej Ng !

Hvornår er det "normalt" at man tager båden op ad vandet ?

Jeg har engang hørt noget om 15. september - er det ikke ret tidligt ?

Mvh. Per

Fra : Torben Bach

Dato : 06-09-08 20:32

Per wrote:
> Hej Ng !
>
> Hvornår er det "normalt" at man tager båden op ad vandet ?
>
> Jeg har engang hørt noget om 15. september - er det ikke ret tidligt ?
>
> Mvh. Per

En båd skal vel ikke absolut op?
Hvis den ligger i an A-havn med boblesystem osv., kan den godt ligge i
vandet vinteren over.

Her i Odsherred/Nykøbing Sj. skal man beslutte sig, for sidste dag for
optagning ved hjælp af havnens kran er den 1. december, men man kan jo altid
få en vognmand til at gøre det senere endnu, hvis vi mod forventning kommer
ind i noget, der ikke ligner de grønne vintre, vi har haft igennem en hel
del år nu.

Der er også et forsikringspørgsmål. Jeg må feks. gerne ligge i vandet
vinteren over, og min forsikring gælder også vintersejlads, hvis det var
noget, jeg kunne tænke mig.'

Nå - belægninger af den ene og anden art + Rurer gør, at min båd skal op en
gang medio november.

Jeg overvejede faktisk at lade båden ligge i vandet denne vinter, men så er
der noget med frostsikring (saltvandkølet) og samtidigt en årstid med
varierende vandhøjder i havnen + diverse storme, som vil gøre, at jeg i
perioder skulle valfarte til båden for at sikre mig, at det hele nu også var
i orden.
Min "fornuft" tilsiger mig, at det er bedre at have båden stående på land og
så gøre den klar i løbet af et par uger i foråret

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-08 22:08

Den skal op når du ikke sejler i den længere, da den skal have mere opsyn om
vinteren end om sommeren, pga af det hårdere vejr.

Nogle holder op med at sejle i september, andre i november.

Efteråret er undervurderet som sejlsæson. Vandet er varmt, så dage med bare
10 grader og solskin kan skabe rammen om nogle vidunderlige ture.

Jeg tager min op i slutningen af oktober.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 08-09-08 07:25

On 7 Sep., 23:07, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
> 10 grader og solskin kan skabe rammen om nogle vidunderlige ture.
>
> Jeg tager min op i slutningen af oktober.

En båd SKAL ikke op, den kan sagtens overvintere i vandet, min egen
har gjort det i mere end 5 år, sidste år var første gang i 8 år den
kom op.
Hvis havnen er er en A-havn og din forsikring er ok med det er der
intet til hindring for at den kan blive liggende i vandet.
Men enig I at man skal tilse den noget mere, end hvis den stod på
land, men selv der kan der jo ske skade , den kan vælte og andre kan
vælte over i den etc.
Frost sikring er ikke noget problem. Min egen kommer kun på land fordi
der skal laves noget på den under vandlinien. ellers var den blevet i
karet.
Forsikringen siger normalt at 15 nov. er sidste dato for at blive
vandet , hvis forsikring ikke dækker at den ligger i vandet hele året.
Se i din police hvad den skriver om det.

Gert

Fra : Carsten

Dato : 08-09-08 19:26

min egen
har gjort det i mere end 5 år, sidste år var første gang i 8 år den

Hvad gør du ved begroning og ruer?

Mvh

Carsten

Fra : blueocean

Dato : 09-09-08 03:09

On 8 Sep., 20:26, "Carsten" <ad...@es.dk> wrote:
>  min egen
> har gjort det i mere end 5 år, sidste år var første gang i 8 år den
>
> Hvad gør du ved begroning og ruer?
>
> Mvh
>
> Carsten

Det har jeg ikke noget af, Nej det er ikke helt rigtig, da vi kom hjem
fra Middelhavet forrige år havde den jo ikke været oppe i mange år,
den havde da også et tyrkisk tæppebelægning på bunden, alle de andre
år den har været oppe for at blive rengjort i bunden som alle andre
både , forskellen er blot at den kom i med det samme efter ny
bundsmøring. Hvis man beholder den i vandet hele vinteren kan man jo
blot tage den på land når det gode vejr kommer , spule den af og
foretage de små rep der måske skal gøres og så bundsmøre igen for
derefter at smide den i karet , så holder den såmænd helt til næste
år. Begroning vokser jo ikke om vinteren. det har jeg aldrig haft
problemer med.

Gert