Garmin GPS II og Det levende søkort
Fra : Bent Gaardsøe Madsen

Dato : 29-08-08 11:55

Hej NG

Jeg har lige fået en lille handy Garmin GPS II foræret.
Lidt aldrene sag, som sagt handy og tilsyneladende velfungerende.

Har nogen af Jer anvendt denne GPS sammen med Det levende Søkort,
og hvor meget bøvl gav det? Kablingen skulle være til at ha' med at gøre,
men det er så om funktionaliteten med Garmin'en tilsluttet via en USB port
på en bærbar og så med PC'en som Plotter.

Jeg kan se at man kan også kunne nøjes med at flytte Waypoints over fra
en rute man planlægger på PC'en, men det kunne da være mere fedt at
man kunne se Søkortet også. Jeg er klarover at der kal tænkes over PC
og Søvand, men der er sikkert en "vandtætløsning" et eller andet sted.

m.v.h.

Bent

Fra : Jens S

Dato : 29-08-08 12:26

On 29 Aug., 12:54, "Bent Gaardsøe Madsen" <b...@FJERNDETgaardsoe.dk>
wrote:
> [...]
> man kunne se Søkortet også. Jeg er klarover at der kal tænkes over PC
> og Søvand, men der er sikkert en "vandtætløsning" et eller andet sted.

Jeg har faktisk brugt GII sammen med dlsk, især dog til planlægning,
administration af waypoints ruter, samt download af ruter("logbog")
idet det jo er betydeligt nemmere at anvende PC en som interface end
Garmin'ens "Rocker"
der skal arbejdes noget med drivere og porte især når der også går USB
i den, idet GII jo kun er født til Seriel RS232. jeg kan ikke huske
alle de tekniske detaljer, men spørg bare så skal rode lidt i
"glemmebogen"!
mvh Jens, Svaneke

Fra : HH

Dato : 30-08-08 09:22

hej,
Det kan du sagtens, den forbindes mrd to af ledningerne i stikket til
en COM-port.

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-09-08 17:17

Hej Bent,

For en del år siden købte jeg en Garmin GPS II i U.S.A. for
850,- DKR på et tidspunkt hvor prisen herhjemme var på ca 3000,-
DKR.

Den har siddet i båden lige siden for styring af PC og autopilot.

Den første PC med søkort (Mariner, Offshore navigator) kørte
direkte med serielsignalet fra GPS II.
Den gamle PC kunne ikke køre DLS men jeg kunne bruge
havnebillederne m.m. og lægge dem ind i et tegneprogram.

Den nuværende PC kører med USB port og derfor er det nødvendigt
men en RS232/USB ledning. Det kræver installation af en driver
for at det kan køre.
Den nye PC kører med mange forskellige nav. programmer bl.a. DLS
og det virker fint.

Du skal være opmærksom på at nogle programmer kører med
protokpllen GRMN/GRMN hvor andre kører NMEA/NMEA. Det skal du
ændre i tilbehørsdelen på GPS II. Det er den sidste side når du
trykker på "Page down".

Ledningsforbindelsen mellem GPS II og Serielport/adaptor kræver
tre ledninger. En der transporterer signalet fra GPS til PC og
den anden ledning fører signalet den modsatte vej for upload af
f.eks waypoints til GPS der så vil videresende styre signaler
til en autopilot. Den tredie ledninger er stelledningen.

Mvh/Harding