Grim lugt fra toilet/holdingtank/slanger i~
Fra : ThomasT

Dato : 25-08-08 07:16

Hej,

Ved I hvem man skal kontakte, hvis man skal ha' gennemgået det
sanitære i en båd?

Vi har en Bavaria 42 med 2 toiletter og 2 holdingtanke, som stinker!!!
I sommerferien, hvor det blev brugt var det ikke så galt, men når
båden ligger stille er det slemt.

Skal alle slanger være rigtige sanitetssalnger, eller er det kun
hovedslangen (fra wc til 3-vejs-ventil til holdingtank til
gennemføringsventil) der behøver at være det? Lige nu er den slangen
til søvandet og udluftningen i holdingtanken i alm. vandslange.

Men som jeg skrev først, hvem laver sådan noget til hverdag, som man
evt. kunne ringe til?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 22:26

Søvandsslangen kan godt være i alm. slange men udluftningslangen skal også
være i damptæt kvalitet. Alle slanger hvor der går noget i der lugter, skal
være sanitetsslange.

Hvad er tanken lavet af ? Der er desværre nogle bådproducenter der sparer på
det forkerte. Kun rustfrie tanke er garanteret lugttætte.

Lugter der præcis lige meget på begge toiletter ? Som vi diskutterede i en
tidligere tråd, kan lugte gå baglæns i toiletvandet, hvis toilettet er
gammelt.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henning A

Dato : 26-08-08 09:39

--klip
>Vi har en Bavaria 42 med 2 toiletter og 2 holdingtanke, som stinker!!!
>I sommerferien, hvor det blev brugt var det ikke så galt, men når
>båden ligger stille er det slemt.
--klip

Måske er det mere simpel.
Hvis søvandet står længere tid i pumpe og slanger kan det lugte fælt ved de
første skyl, især i "fjordvand"

mvh

Henning

Fra : blueocean

Dato : 26-08-08 03:32

On 26 Aug., 10:38, "Henning A" <[fornavn]@iogh.dk> wrote:
> --klip>Vi har en Bavaria 42 med 2 toiletter og 2 holdingtanke, som stinker!!!
>
> --klip
>
> Måske er det mere simpel.
> Hvis søvandet står længere tid i pumpe og slanger kan det lugte fælt ved de
> første skyl, især i "fjordvand"
>
> mvh
>
> Henning

Jeg vil da tro at det er Bavdvaria der er den store stygge ulv, de har
da leveret noget L..., for at sige det mildt, de burde da vide bedre,
men som altid er der sparet de forkerte steder for at sænke prisen.
Men som der skrives skal der være sanitets slanger af bedste kvalitet
til alle tilslutninger til tank. Kun skyllevand kan være almindelig
slange, men som også nævnes kan der godt løbe lidt baglæns til kummen
og det lugter fælt.
Hvad med at checke om der kommer lugt ved de 2 tanke... så kan man jo
ad den vej fejlsøge.......Sniffe.....

Mvh.
Gert
Sy-Grog

Fra : HH

Dato : 26-08-08 04:53

Løsningen er nok som ovenfor nævnt slangerne, men man kan få en stor
forbedring ved at tilsætte noget septictank-væske (bruges til kemiske
toiletter) en gang imellem. Det gør at indholdet i tankene ikke
lugter, og mens det står i toilettet så lugter skyllevandet heller
ikke.
Prøv det!

Hans-Henrik

Fra : Jørgen N

Dato : 26-08-08 18:25

Ja, men mange af os pumper det jo ud, når vi er godt 12 sømil fra land ,
og indeholder det ikke formaldehyd og andet godt?
Mvh
Jørgen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-08-08 14:02

Tja... slangerne skal være "gastætte" og dermed toilet slange.

Du kan se dem på www.dunlophiflex.dk hvor du kan downloade deres
lavtrykskatalog.

mvh
JR