Software on Board
Fra : Kondrup

Dato : 23-08-08 16:22

Kære alle
Er der nogen, der har erfaringer met det?
Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 24-08-08 01:57

On 24 Aug., 00:22, Kondrup <kond...@post4.tele.dk> wrote:
> Kære alle
> Er der nogen, der har erfaringer met det?
> Hilsen
> Jens

Hvad tænker du på specielt.?????
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 14:41

Hej Jens,

Jeg har downloadet SOB, og det fungerer fint på min notebook med den
"orange C-Map-kortlæser", som læser såvel C-Maps NT+ som C-Maps Max
"kort-brikker". SOB kan også indlæse og gengive AIS-data fra min SR-161
AIS reader fra Milltech, og data fra bådens øvrige instrumenter
(Raymarine-instrumenters data via en SeaTalk--->NMEA konverter) - f.eks.
ekkolod, vind og log ...

Min beslutning (for denne sæson - (!)) har været at kunne benytte to
forskellige navigationsprogrammer på PC'en på båden: Det Norske Tiki til
mine elektroniske BSB-kort og det Australske SOB til mine C-Map-brikker.

TIKI læser pt. ikke C-Map-kort og SOB læser pt. kun C-Map-kort.
Jeg er godt tilfreds med begge applikationer. Ikke mindst prisen!

Er der noget specielt, du vil vide må jeg erkende, at jeg ikke har et
meget dybt kendskab til alle dele af SOBs funktioner, men er der noget
specielt, du vil vide, så spørg ... måske jeg kan svare eller finde ud
af det ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kondrup

Dato : 24-08-08 15:47

Kære Flemming
Næh, ikke noget specielt. SOB virker umiddelbart lidt nørdet og
grafisk ældet, så jeg ville lige høre om det virker.
Har leget lidt med at hente GRIB filer og i ca. ½ af tilfældene dukker
de ikke op i det aktive felt, men slettes bare fra Inbox.
Så jeg tænkte, at hvis resten er lige så godt...
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 00:11

Hej Jens,

Så er du mere befaren i programmet end jeg er ...

Jeg har kun hørt om GRIB-filer og set nogle demoer og finder emnet meget
interessant og relevant, men jeg har endnu ikke givet mig tid til at
eksperimentere med disse filer på min egen PC ...

Beklager.

Du kan have ret i, at programmets brugerflade ikke er den mest moderne
.... Men jeg har nu ikke konstateret, at programmet er ustabilt eller
crasher i utide ... Dokumentationen kan ikke konkurrere med f.eks.
Maptechs, men prisen er jo også på et noget andet niveau ...

Om det er "nørdet" tør jeg ikke udtale mig om ... Men dokumentationen og
supporten finder jeg ganske god og dækkende. Og jeg er bestemt en
IT-amatør ...

For mit vedkommende var det afgørende at finde et program, der kunne
håndtere C-Maps elektroniske søkort ... og i den forbindelse synes jeg
SOB er ganske velegnet til mit formål ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-08-08 16:41

Kondrup formulerede søndag:

> [...]
> de ikke op i det aktive felt, men slettes bare fra Inbox.
> Så jeg tænkte, at hvis resten er lige så godt...

Jeg har en registreret version (købt standardversionen) af SOB for at
prøve et alternativ til PC-planner fra C-Map, så jeg har ikke direkte
navigationserfaring med programmet. Programmet er langt billigere end
PC-Planner.

Jeg tror ikke du har ret i at det er grafisk forældet, fordi det ikke
har menuer etc. som andre 'almindelige' windows programmer.

De skriver specifikt i manualen, afsnit 1.4 at der netop IKKE er
menuer, fordi det er designet til touch-screen eller mus.

Jeg tror tværtimod at det er et program med en god fremtid i, fordi det
aktivt opdateres jævnligt med de nyeste features.

Manualens typografi minder langt hen ad vejen om den manual jeg har
til kortplotteren, der anvender C-map kort, så jeg tror at SOB
udviklerne arbejder tæt sammen med C-map.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-08 19:19

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en registreret version (købt standardversionen) af SOB
SNIP
> [...]
>
> Jeg tror tværtimod at det er et program med en god fremtid i, fordi
> det aktivt opdateres jævnligt med de nyeste features.

Hej Ole,

Det kan jeg tilslutte mig.

Det virker som om, der er to "skoler" i udviklingen af
navigtionsprogrammel:
"Skole 1" følger Windows' standard og funktionsmåde med rullemenuer,
værktøjslinier osv.
"Skole 2" udvikler sin egen brugerflade dedikeret til et besemt formål
og som i videst mulig omfang kan betjenes via en mus med 2 knapper og
midterhjul - evt. suppleret med en touchscreen - og meget få klik.

Jeg har i begge tilfælde (TIKI og SOB) valgt "skole 2" fordi jeg finder
de udviklede brugerflader bedst egnede til brug i et cockpit, hvor der
ikke rigtigt er plads til eller basis for at bruge et tastatur ... Det
virker som om de to applikationer er udviklet af "rigtige sejlere", der
måske ikke er så professionelle i udvikling af dokumentation osv., men
til gengæld er deres systemer velegnede i det "fugtige/urolige" miljø i
cockpittet ... Ulempen er naturligvis, at man skal vænne sig til en
anden brugerflade end man er vant til ... Men begge systemer har en
ganske god on-line-help ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kondrup

Dato : 25-08-08 10:25

Tak til Flemming og Ole
Lyder positivt - nok værd at investere i.
Hilsen
Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-08-08 18:42

Kondrup udtrykte præcist:
> Tak til Flemming og Ole
> Lyder positivt - nok værd at investere i.

Velbekomme.
- Du behøver ikke at investere noget de første 3 mdr, for en
registreret 'free trial' har de fleste funktioner.
Der er en sammenligningstabel på deres hjemmeside under 'Downloads' -
ca. halvt nede af siden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Kondrup

Dato : 25-08-08 14:40

Kære Flemming
Hvad har du i cokpittet - uden tastatur? Har du investeret i en touch-
screen?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-08 09:43

Hej igen Jens,

Jeg må indrømme, at jeg har kigget langt efter forskellige touchscreens, men
synes de "vandtætte" stadig er lidt for dyre til mit brug. Når priserne
kommer ned i et mere "overskueligt" leje, vil jeg overveje det igen ... Jeg
synes dog også det er problematisk at skulle montere en skærm i cockpittet,
da jeg har rorpind, så jeg ville gerne kunne se og betjene den fra begge
sider af båden ...

Jeg fik i sin tid i stedet etableret et lille vindue lige under
nedgangslugen i midten af cockpittet, hvor jeg kan se navigationsbilledet på
en fladskærm (som "slave" til PC'en), der lige netop kan være imellem ruden
og nedgangstrappen, og som sidder godt beskyttet bag et stykke meget tykt
glas. Det startede med, at jeg investerede i det ret dyre RNS-5
navigationsprogram (Raymarines system med et dyrt PC-interface til/fra
Raymarines søkortplotter), men jeg blev meget skuffet over systemets
funktionalitet, brugerflade, hastighed og stabilitet og har siden opgivet at
bruge det til praktisk sejlads ... ak ja ...

Til at styre mus og funktioner i SOB og TIKI programmerne - såsom zoom, pan,
placering af waypoints, indlæsning af route, valg af funktioner osv. -
bruger jeg en trådløs mus (med solcelle-opladning - lidt frækt - ikke?) ...
Jeg har ikke tastatur i cockpittet.

Ulempen er at det tærer ret meget på batterierne at have PC'en og en ekstra
skærm kørende ... så jeg har siden investeret i en lille (meget lille
skærm!) Standard Horizon kortplotter - 180i - til lige knap 4.000,- kr., som
kan læse mine C-Map brikker (både NT+ og Max) og som jeg kan betjen fra min
plads ved pinden - og den kan også sættes til at håndtere min autopilot og
styre efter waypoints og route og lave tracks m.v. ... og den kan jeg
hurtigt montere og demontere i cockpittet, og den kan nemt og hurtigt
flyttes fra styrbords til bagbords side og omvendt. Den bruger jeg faktisk
mest ...

Skal jeg blot holde en fast kurs til vinden, kan Raymarine-instrumenterne og
autopiloten hjælpe med det, når jeg ikke selv sidder ved pinden ...

--
mvh. Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - Helsingør

Fra : Kondrup

Dato : 26-08-08 16:12

Kære Flemming
Lyder smart med Standard Horizon kortplotter, der kan flyttes rundt.
Jeg er også ved at hælde til den løsning + ruteplanlægning på PC +
Usercard til at overføre data.
Jeg kan ikke finde ud af: skal man have 2 sæt C-maps: ét til PC'en og
ét til Standard horizon - eller flytter man bare kortbrikken rundt?
Har du også kabler til Standard Horizon (autopiloten, strøm) flere
steder ?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-08 23:50

Hej igen Jens,

Jeg har kun ét sæt C-Map brikker.
(Jeg mener ikke man kan få rabt ved at købe to ens ... men jeg har nu
ikke forsøgt - må jeg indrømme). Men min lille Standard Horizon
kortplotter (SH) læser både C-Map NT+ og de nyere Max kort og jeg har
købt en MAX brik, der indeholder søkort, der stort set dækker de Norske,
Svenske og Danske farvande jeg kunne forestille mig at sejle i ... Den
brik har jeg som hovedregel i SH-plotteren i cockpittet, når jeg har
monteret den.

Mine "gamle" brikker, der følger NT+ standarden kan jeg så bruge i
Raymarine plotteren (som ikke kan læse MAX brikkerne) eller i PC'en ...
Men PC'en kan også læse MAX-brikken via "den orange kortlæser" fra
C-Map.

Jeg købte også et usercard sammen med den lille kortplotter fra SH, men
må med skam melde, at jeg ikke har fået "leget med det" i denne sæson,
som for mit vedkommende har været noget "saboteret" af ophold udenlands
.... samt forsøg med TV og Internetforbindelser ... med tvivlsomme
resultater ... ...

Jeg har sat ét vandtæt otte-polet stik inde under nedgangslugen med
forbindelse til 12V og SeaTalk-nettet, hvortil jeg kan koble ledningen
fra SH-plotteren og fremstillet en lille bagplade i kunststof (med et
beslag til fastholdelse af plotteren), som blot holdes på plads af en
klampe på skottet, så jeg nemt og hurtigt kan flytte plotteren fra side
til side - og ledningen sidder hele tiden i det ene stik under
nedgangslugen ... pt. er der ikke noget beslag fastskruet i båden, da
det hele indtil videre mest har haft karakter af et forsøg ... Det er
ikke en "elegant" løsning, må jeg erkende ... Men pladsen over
skydekappen er "optaget" og den lille plotter skal man have inden for
rækkevidde for at kunne se, hvad der er på skærmen og betjene de små
knapper ...

SH plotteren kan sende og modtage NMEA data og dermed også styre
autopiloten.

Fra : Kondrup

Dato : 26-08-08 17:27

Kære Flemming
Tak for fin mere info.
Nej, man holder sig tilbage fra nye beslag, som kan fortrydes.
God ide med klampen som jo er der alligevel.
Så du har 1 brik som så kan flyttes mellem PC og SH.
Hilsen
Jens

Fra : Kondrup

Dato : 27-08-08 16:13

Kære Flemming
Lige for at være sikker: skal man have 2 brikker, hvis man vil have C-
map på PC'en og i SH samtidigt?
Kan kortene ikke kopieres til PC'en, hvorefter man bruger brikken i
SH?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 17:24

Kære Jens,

I mit set-up er der ikke mulighed for at PC'en kan læse det C-Map-kort,
der sidder i SH-kortplotteren - og omvendt. Så "i min verden" man må
vælge ...

Nu er jeg jo i den gunstige situation, at jeg har en del lidt ældre NT+
cards, og nu et helt nyt "MegaWide" MAX kort - MW-4
(
http://chartcatalogue.c-map.no/max/chartlisting_max.asp?crtrID=M-EN-M019&quickrefID=MW4&us_crtr=0 ,
som dækker alle de farvende jeg på kort sigt kunne finde på at
"frekventere": Alle danske, norske, svenske, baltiske og finske ...
selvom England/skotland og Irland ikke er med ... men det haster heller
ikke ... ...) - og så kan jeg på den måde have kort i såvel PC'en
som "SH'en" eller "RM'en" ...

Men man kan altså ikke klare sig med én brik, hvis man vil have synlige
søkort i begge medier ...

(Det var det, der i sin tid fik mig til at investere i RNS-5, idet det
via en hsb2-bus og -interface med et PMCIA-kort til PC'en ... ! (noget
proprietary RayMarine hardware ...) gør det muligt at koble PC og
Raymarine-plotteren sammen, således at man kan se og benytte (de to)
C-Map-kort - der kan sidde i RM kortplotteren - på PC'ens skærm og mus
.... Men som sagt gik jeg "død" i den applikation og har stadig
isenkrammet liggende og applikationen på PC'en, men bruger det ikke ...
Ikke mindst fordi min Raymarine søkortplotter (RC-530+) ikke kan læse
MAX kort fra C-Map) ...

Om man kan kopiere en kortbrik over på en anden brik eller et andet
medie har jeg ingen anelse om eller forstand på ... Man skal have mere
forstand på de dele end jeg har ... tyvärr ...

Nu ved jeg ikke - eller husker ikke - hvor du bor, men er du ikke langt
fra Helsingør, er du velkommen til at kigge forbi en dag og se, hvordan
det fungerer ..

Fra : McLudo

Dato : 28-08-08 19:08

Hvad er der egentlig galt med :

1 stk Garmin GPS60 + usb kabel

+

1 stk bærbar pc + 12v strømforsyning

+

1 stk Garmin Bluechart Atlantic CD ver 9.5

+

1 stk Garmin Mapsource program

Så har du bare live navigation på 15" skærm.

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 22:22

Hej Gert,

Det er der vel ikke spor galt med? Hvorfor skulle der være det?

Jeg kender ikke de produkter du nævner i detaljer ...

Da jeg i sin tid købte båden var den udstyret med Raymarine-instrumenter
bundet sammen i et SeaTalk net, herunder en søkortplotter - RC-530+ -
som læser C-Map-kort i form af de små "brikker".

Siden har jeg løbende investeret i C-Maps vektorbaserede kort, som jeg
synes leverer kort af en meget god kvalitet og dertil de "tyske"
søsportskort i BSB-format med det lille, men helt udmærkede
navigtionsprogram - Navigator Lite ...

Siden udbyggede jeg systemet, så jeg også kunne bruge min bærbare på
båden med input fra GPS'en og output til autopiloten. Og endelig ville
jeg gerne have en lille "fastmonteret" kortplotter, som jeg kunne se og
betjene fra pinden i cockpittet - og som kunne læse mine C-Map-kort(!)

Og det er så det, jeg har gjort.

Jeg vil bestemt ikke påstå, at det er den optimale løsning. Mange
beslutninger af den art, er jo tit afhængige af, hvad man tidligere har
brugt penge på - og i min situation lå der ret så mange penge i de der
små søkortbrikker fra C-Map og så sad/sidder der en Raymarine
kortplotter monteret ved kortbordet ... og det har jeg ikke villet lave
om på.

Så jeg har faktisk alle de søkort, jeg har brug for og er godt tilfreds
med. Desværre har Raymarine besluttet at droppe samarbejdet med C-Map -
nu Jebsen ... og det er jeg grumme utilfreds med, derfor supplerede jeg
med den lille Standard Horizon søkortplotter, som kan læse alle mine
C-Map-kort - også de nyeste formater med fotos og billeder ... og så kan
jeg godt lide at have en back up løsning ...

Jeg har mistet én PC oppe i Kattegat ... derfor har jeg ikke lyst til at
have den næste eksponeret for "det maritime miljø". Så den ligger godt
beskyttet nede om læ i kortbordet, når vi sejler og kan derfra trække en
"slaveskærm", der også er godt beskyttet mod "det maritime miljø". Den
lille Standard Horizon sidder inde under sprayhood'en og kan sikkert
tåle lidt sprøjt ... håber jeg ... Det vil tiden vise ...

Men jeg er ikke i tvivl om, at din løsning givetvis dækker dit behov.

Kunne jeg begynde for fra, ville mit system nok se ganske anderledes ud

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-08 22:08

Det er udemærket. Jeg synes bare det er rart at have en løsning der kan
kører UDEN at pc'en skal være tændt. Det er sku ikke så smart når man kommer
ud i noget rigtigt herre vejr. Da vi sejlede hjem fra anholdt i lørdags midt
skybruddet, var der bare vand overalt. Og så er det ikke smart at være
afhængig af en PC'er.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 00:31

Hej Bjarke,

Forhåbentlig nåede du ind tidsnok til at deltage i festlighederne lørdag
aften. Jeg kan ikke se, om der er offentliggjort en resultatliste ...
fremgår vist ikke af hjemmesiden for watski2star?

Ihukommende emnet: Skulle der iøvrigt være nogen i nyhedsgruppen her,
der har det OK med at læse Engelsk og er interesseret i at kunne
sammenligne forskellige navigationsprogrammer uden at skulle downloade
dem selv osv., kunne denne bog måske være relevant ... Dollaren er jo
ikke så dyr ...

http://www.madmariner.com/features/software/get_onboard_with_e-charting.html

God week end ... meget tyder på at vi vil kunne få et par skønne dage på
vandet ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48b86540$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 18:19

Ja, vi var i mål 18:48 og med lidt pakken båd sammen var vi i teltet lidt
over 7, så det gik lige. Vi nåede i hvert fald at skylle resultatet ned med
så meget rødvin, at jeg måtte ty til cola'er da jeg skulle sejle båden hjem
søndag. Og det er sjældent jeg er så medtaget ....

Resultatet er publiceret på:
http://www.watski2star.dk/uploads/Resultatliste2008.pdf

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 19:41

Gratulerer, Bjarke! Godt "gået" ...
Det er da et imponerende felt, du har "kværnet" ...
Heldigt, der var cola'er tilbage ... ...

--
mange hilsener

en meddelelse news:48bad2a1$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 19:47

Tak !

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 18:21

Har du læst bogen ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 19:47

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48bad2f7$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Har du læst bogen ?
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Nej, jeg har ikke læst bogen, men i det "elektronisk magazin":
Madmariner, har der over det sidste års tid været bragt artikler med
evalueringer af mange forskellige navigationsprogrammer, artikler som
har givet mig inspiration til mit valg af programmel.

Som jeg forstår det, er bogen i det store og hele baseret på disse
artikler, men går måske mere i dybden.

Hvis man vil have et overblik over de mest kendte navigationsprogrammer
mener jeg bogen kan være et godt bud ... Anmelderne/forfatterne virker
ganske grundige, kompetente og vidende.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kondrup

Dato : 28-08-08 13:54

Kære Gert
Jeg tror det rigtigt godt, det du har - men jeg tror også det er ret
dyrt.
Hilsen
Jens