Gødningsvand til potteplanter
Fra : Jan Olsen

Dato : 22-07-01 18:22

Hej !

Hvordan er blandningsforholdet, når man selv blander sit gødningsvand til
potteplanter med NPK 23-3-7
Jeg mener det er 100 gr. til en liter vand for at opløse NPK'en. Men hvad er
blandingsforholdet når der skal vandes potteplanter?

Mvh Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-07-01 19:23

Jan Olsen <namelees@hotmail.com> skrev i en
> [...]
er
> blandingsforholdet når der skal vandes potteplanter?

Det er en meget fin NPK-gødning du bruger - den er
klorfri. Hvis du blander en smule svovlsur ammoniak i
er du sikret mod skader p.g.a. kalk i vandet.
En smule grøn frugtfarve - og du har en billig
Substral.
Mængden afhænger af hvilke planter, det drejer sig om - voksende
planter har et større behov end blomstrende.
Følgende er omregning fra gødningsbehov for en
alm. landbrugsafgrøde - jeg garanterer ikke for om det passer
på stueplanter - men det er nok ikke helt galt.
i løbet af vækstsæsonen skal der tilføres ca. 40 g pr. kvm af
23-3-7 ( = ca. 400 kg/ha = ca. 100 kg N - 12 kg P og 30 kg K/ha)
Det vil svare til 40% af din blanding.

Per A. Hansen

Fra : Emil

Dato : 22-07-01 21:09

On Sun, 22 Jul 2001, Per A. Hansen wrote:

>En smule grøn frugtfarve - og du har en billig
>Substral.

Ja, det er sjovt hvad farver kan gøre ved levende væsner og
pengemænd.

Når (have-)gødning er opløst vil der danne sig et gråt bundfald.
Indeholder selve bundfaldet (tørstoffet, udvasket) noget vigtigt,
eller er det blot et fyldstof?

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-01 22:29

> Når (have-)gødning er opløst vil der danne sig et gråt bundfald.
> Indeholder selve bundfaldet (tørstoffet, udvasket) noget vigtigt,
> eller er det blot et fyldstof?
>

> m.v.h. Emil

Det må være gips, uden at jeg vil vædde millioner på at det er rigtigt. Er
der nogen der kan henvise til totalindholdet i de forskellige
handelsgødninger, og måske i tillæg dertil kommentere hvad de særlige
fordele/ulemper er ved de forskellige?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen