Skypumpe over havet
Fra : Ole Pagh

Dato : 21-08-08 19:10

Lørdag formiddag (16/8) var vi 2 både der fulgtes ad hjem fra ferie.
Vi sejlede fra Anholt mod Hundested og østover var der en kulsort
skybræmme hvorfra der inden for ca 1- 1½ time konstant var begyndende
skypumper.
Èn eller to blev dannet og nåede ned til havoverfladen, hvor de levede
10-15 minutter, men de fleste faldt sammen inden de nåede havet.

Det var svært at bedømme afstanden, men af dem der blev dannet fuldt
kunne vi se at ved havoverfladen blev vandet pisket op.

Vi snakkede sammen over VHF'en om det og var egentlig ikke bange, for
skyerne drev langsomt væk, og der dannedes med tiden færre og færre
tilløb til nye skypumper, men hvad skal man egentlig gøre på havet i en
situation hvor man observerer en skypumpe komme nærmere og nærmere
eller hvor der dannes en tæt ved eller over båden?

Mit bud var (er) at om muligt få sejlene bjærget hurtigst muligt. Gå
ned i kahytten. Luk lugerne til og vent til det er overstået.
Formentlig inden for få minutter.

Jeg har egentlig ingen anelse om hvormeget og hvorlænge det blæser i og
omkring sådan en fætter. Det kan vel også variere meget.
Jeg taler kun om de skypumper der jævnligt dannes over havet her i
Danmarks farvande.- Typisk i sensommeren hvor havet er relativ varmt.

DMI har netop nu et tema om skypumper:

http://www.dmi.dk/dmi/portraet_af_en_skypumpe

og ud fra tabellen der kunne den vi så fuldt udviklet godt være
kategori F0 (18 - 32 m/s vind), og det lyder ikke så rart.

Er der nogen af jer der har oplevelser med skypumper på havet?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-08-08 20:09

Hej Ole,

Det har jeg!
Den ene gang lå vi i Holbæk havn. Vandet blev pisket op men de
krappe søer var kun ca 30 cm høje. Til gengæld indeholdt
skypumpem så meget fint sand at vi i de følgende dage fandt sand
i alle skabe og skuffer.
Den anden gang var i Køge Bugt. Vandet blev piske op som
flødeskum i omkring 1,5 meters højde og kom med stor hastighed i
mod os. Vi nåede kun at slække skøderne og starte motoren for at
forsøge at stikke stævnen op mod skypumpen,
Båden blev krænget helt over således at mastetoppen kom ned i
vandet og vandet stod on over cockpitsæderne. Båden rejste sig
hurtigt op igen og blev derefter smidt ned til den anden side.
Derefter lå vi normalt i vandet igen medens selvlænseren tømte
cockpittet for vand.
Det er noget underligt at stå på sæderyggene i cockpittet og se
lige ned i vandet.

En af mine venner prøvede det i Alanya i Tyrkiet. Han fik revet
pulpits af og alt indvdendigt løst grej lå først på den ene side
og derefter på den anden side, hvorefter der fulgte et større
oprydningsarbejde. På kajen lå en 70 tons båd inden tyfonen kom,
bagefter lå den i vandet oven på tre knuste fiskerbåde der
selvfølgelig hurtigt sank.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 22-08-08 02:31

On 21 Aug., 21:09, Harding Larsen <hard...@4LIXXlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 4LIXX) wrote:
> [...]
> oprydningsarbejde. På kajen lå en 70 tons båd inden tyfonen kom,
> bagefter lå den i vandet oven på tre knuste fiskerbåde der

TAk det kender jeg alt for godt..... Især den i Alanya, var der selv,
vi fik ødelagt vores solcellepanel, og som du skriver alt grej lå og
flød over det hele..... ikke sjovt... Men her hjemme i DK komme de
næppe op på samme niveau, og hvis man sejler ude på vandet og en sådan
fætter komme tæt på, er reglen , ned med sejlene og sur dem fast,
sikkerheds line på hvis man blive i cockpit, ellers ned under dæk og
sur dig fast husk at lukke for evt. vand indtrængen, luger vinduer mv.

Har oplevet en i middelhavet på vej fra Mallorca til Sicilien. Vi fik
vind fra en koldfront der byggede sig meget hurtigt op, og gav vind på
50-60 knob, vi fik det der kaldes en knock down, kort efter var det
forbi om det var en skypumpe eller blot meget vind på få minutter ved
jeg ikke, men vi fik sejlene bjerget i tide og skalket alle luger, men
hele kahytten lignede et jordskælv bagefter og båden klarede sig selv
flot.

Det er ikke oplevelser jeg vil oplever igen kan godt undvære dem....
men pointen er hvis man sejler i vejr hvor der hele tiden dannes kold
og varm fronter og vandet er forholdsvis lunt er chancen for en
skypumpe tilstede, der bør man sikre sig at man er klar til at bjærge
sejl, heller gøre det een gang for meget. Du skriver i blev kaste ned
til den ene side og derefter til den anden side, det lyder som om i
blev ramt klokke rent af den skypumpe, man kan ligesom selv danne sig
de indre billeder af det der skete, udfra din fortælling.

mvh.
Gert
Sy-Grog