Timetæller på en Volvo 2030
Fra : blueocean

Dato : 15-08-08 01:52

Hej
Er der nogen der ved hvordan man forbinder en timetæller af mærket
Wema på en Volvo 2030. har forsøgt med at sætte den over generator,
men der får den jo strøm hele tiden fra batteri, så hvor kan den
ellers blive tilsluttet, så den starter med at tælle så snart mortoren
bliver startet. og slukke ditto.

Lige nu sidder den blot med en kontakt der manuelt skal betjenes når
motor starter. Ikke så smart.

Mvh.
Gert Kjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-08-08 11:02

Hej Gert,

Du tilslutter den på tændingsnøglen.
Du kan tillige installere en anden timetæller også tilsluttet
startnøglen. Når startnøglen er drejet modurs forbi den stilling
hvor nøglen indsættes aktiveres denne anden tæller og den vil
angive sejltid.
Nu har du to tællere for hhv. sejltid og motortid for indførsel
i logbogen.
Ved almindelig sejlads vil man blive overrasket over hvor meget
motortiden i forhold til sejltiden er, den nærmer sig 50% af
sejltiden for der bruges meget tid i havnene og indtil sejlene
er sat.

Mvh/Harding

Fra : Per Kaaber

Dato : 15-08-08 14:20

blueocean kom med denne ide:
> [...]
> bliver startet. og slukke ditto.
>
> Lige nu sidder den blot med en kontakt der manuelt skal betjenes når

Du kan monterer den ene klemme/pol på timetælleren til stel/minus, og
den anden klemme/pol på timetælleren til ladelampen.
Ladelampen slukker når der kommer plus på begge sider af den, og
timetælleren starter.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : blueocean

Dato : 16-08-08 05:18

On 15 Aug., 15:20, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> [...]
> den anden klemme/pol på timetælleren til ladelampen.
> Ladelampen slukker når der kommer plus på begge sider af den, og

Hej
Tak for jeres svar, til det ene så er der ikke nogen startnøgle men
blot en knap til at trykke på, så springer startrelæet til og motor
tørnes. Til det andet med ladelampen det vil jeg lige prøve, har dog
prøvet over andre ting , så flippede hele motor panelet ud og omdr.
tæller tog sig nogle ture rundt (næsten). Jeg vender tilbage ..

Go Weekend til alle