På læns med genua alene
Fra : Kondrup

Dato : 14-08-08 12:13

Kære alle
I sommer mødte jeg et par sejlere, der havde sejlet fra Ystad til
Bornholm i ca. 8 m/s fra NV, altså ca. læns, med kun genuaen oppe. Ca.
1½ m sø.
Hvad synes I om den sejlføring? Jeg synes, man altid bør have storen
oppe for at hjælpe med til at stabilisere masten.
Hilsen
Jens

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-08-08 20:03

Ohøj
Jeg ville selv gøre det samme. En sejlads med stor fare for bomning på læns
er ikke sjovt på familietur. At en genua "klapper" betyder intet for
familiemedlemmernes hovedskaller, og man sejler fint kun med genua. Har man
en rulle, er det rent luksus. Det er jow ikke kapsejlads (se anden tråd),
men hyggesejlads, så man skal ikke være anspændt og nervøs.Om masten og
riggen er sat rigtigt, så kan det nemt holde (det skal det). Om storen
stabiliserer masten, ved jeg ikke. Men efter at være blevet slået bevidstløs
af en bommende bom, er jeg holdt op med storsejl og platlæns (sejler ikke
til OL-medalje mere).
Så efter min mening, er det fornuftigt nok.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-08 21:18

Jeg ville aldrig gøre det på kryds og halvvind, men lige præcis på plat læns
kan jeg faktisk ikke indse hvilken balance storsejlet bidrager til. Og der
er faktisk bedre balance i båden, når man kun kører genua på plat læns.
Synes jeg.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Kondrup

Dato : 14-08-08 14:45

Kære Bjarke
På plat læns vil man som regel sætte i kickingstrap/-rod, som trækker
bom & storsejl lidt ned -> stabiliserer masten gennem hulkehl og
agterlig.
Bommen peger som regel noget agterud.
Måske ligegyldigt?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-08 22:39

Uanset om man har en masthead rig eller en brøkdelsrig, er der normalt
rigtig god agterrettet støtte via agter-/hæk- og eller bagstag til
forstagets fastgørelsespunkt foran på masten og dermed forsejlet. Så
dermed skulle der ikke være de store belastninger på masten, da det
primære træk vil være fremadrettet ved ren genuaføring.

I min optik giver et storsejl, der er slækket meget ud, temmelig stor
belastning på riggen - inkl. masten ...

Umiddelbart forstår jeg ikke dit argument om at en storsejlføring i den
pågældende situation skulle stabilisere masten ... Kan du ikke uddybe
det?

Ved en "ren lænser" kan man jo også "spile" genuaen, så den står pænt
uden at "blafre" ... og man vil typisk ikke sætte hæk- eller bagstagene
hårdt ...

På min båd, som er brøkdelsrigget (7/8) med to bagstag foruden hækstag,
er storsejlet og dermed bommen ganske stor, og en ufrivillig bomning i
frisk vind en overordentlig ubehagelig oplevelse, som jeg vil gøre meget
for at undgå ...

Enten ved - som omtalt i anden tråd - at skære 20 - 40 grader til vinden
(målt agtenfra) eller - som du har observeret - gå for genua uden
storsejl ... I høj sø på en lænser, er risikoen for en ufrivillig
bomning ikke ubetydelig, og jeg er overbevist om, at en sådan manøvre
giver langt større belastning på hele riggen (og evt. besætningen !) end
at have storen pakket ned under bompressenningen ... (selvom jeg dog
altid vil have storen klar ... just in case) ...

Og så har jeg i enkelte situationer (let luft og "sur gammel sø")
fastgjort en line fra et punkt på bommen og frem til en blok i stævnen
og tilbage til en klampe cockpittet, så storsejlet ikke står og slår i
bom og skøde og "bommen dermed ikke kan bomme af sig selv" ... men
skulle der ske noget uforudset, kan jeg slække ud i en fart ...

Sejler man for spiler/gennaker, er der normalt ikke det helt store træk
i storsejlet og det tager riggen da ikke skade af ... - eller hur ?

Så indtil nogen kan overbevise mig om det modsatte, vil jeg ikke mene,
at riggen på nogen måde kan tage skade af en sejlføring med genua alene

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kondrup

Dato : 14-08-08 16:12

Kære Flemming
Næh - hvis I ikke har dårlig erfaring med det/har hørt andre komme
galt afsted med det - så er det vel OK.
Hilsen
Jens

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-08-08 18:31

Min fars Vindö 32 (masthead-rigget) balancerer meget dårligt i frisk vind
(bliver ekstremt tung på roret). Den enest måde at trimme sig ud af det på,
er at stryge storsejlet temmelig tidligt (faktisk allerede fra 8-10 m/s!).
Således har det i mange år ikke været ualmindeligt at se både som Vindöen
tygge sig frem på kryds i kuling for kun fok eller genua. Og mig bekendt har
det aldrig kostet nogen riggen! Det har heller ikke givet nogen imponerende
højde, men det er jo en helt anden sag...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 20:34

Er det ikke bare fordi at storsejlet er gammel og hult ? Jeg vil gætte på et
nyt friskt og rimeligt fladt storsejl vil kunne afhjælpe dette.

Bortset fra det så er der jo mange både hvor det ene sejl skal rebes lidt
før det andet. Måske er Vindö en hvor storsejlet skal rebes tidligere end
forsejlet.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige