Toilet
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-08 03:30

Hej NG

Har overvejet at skifte det gamle lavac toilet ud med et nyt.

Men der findes jo et hav af dem på markedet.

Jeg tænker på et manuelt toilet.

De findes i prisklassen frqa omkring 1000 kr og op...

Nogen der har et bud på et velfungerende toilet.
Har kigget på nettet og fundet Lalizas til ca. 1000 kr.
er det mon ligeså godt som andre mærker der typisk koster 2000 til 2500

Reservedele til Lavac koster jo stort set det samme som et nyt toilet... ved
iøvrigt ikke hvorfor Lavac er eller har været så populært...

Mvh
JR

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 11-08-08 19:25

Er det pumpen eller toilettet du vil skifte.
Der er jo faktisk kun tre ting der kan gå i stykker.
Ringene i sæde og låg og så pumpen.
Har lige haft min pumpe adskildt og renset det sker en gang hver femte år.
Hans

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-08-08 04:04

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ringene i sæde og låg og så pumpen.
> Har lige haft min pumpe adskildt og renset det sker en gang hver femte år.

Det er pumpen.... skilte den ad sidste år... og nu er den gal igen

Mvh JR

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-08 22:31

Et Lavac kan jo ikke gå i stykker. Kun pumpen kan gå i stykker. Til gengæld
er konsekvenserne *irriterende* når pumpen ikke pumper optimalt.....

Efter at have været "far" til 5 søtoiletter er der ikke tvivl i mit hoved:
Der findes kun et toilet, hvis man skal have nyt: Jabsco.

Alt andet er 'næst-bedst'....

Så lige www.netbaad.com kører tilbud på dem. 1400 tror jeg det koster ...

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-08-08 13:30

Jeg kan kun give Bjarne ret.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48a0af8c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : blueocean

Dato : 15-08-08 01:59

On 11 Aug., 23:30, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
>
> Efter at have været "far" til 5 søtoiletter er der ikke tvivl i mit hoved:
> Der findes kun et toilet, hvis man skal have nyt: Jabsco.

Et lavac toilet er jo netop godt fordi der er så lidt der kan gå
istykker.
Jeg har haft et sådan et i båden siden 1995, og i de 12 år vi har
sejlet i Middelhavet (læs stor salt indhold) har vi aldrig haft
problemer, men har mødt mange andre sejlere med andre toilet typer,
med manuel pumpe og de har haft mange problemer, og skal ligge inde
med flere reservedele til det. En Lavac pumpe er simpel , enkel og
kræver kun at man en membram liggende som reserve, har dog aldrig
skiftet en sådan og nu efter vi kommet hjem til DK igen køre vi
stadigvæk på den samme pumpe. Så uanset hvad vil jeg holde på at Lavac
vacum toilet er det bedste bud på noget der holder.

mvh.
Gert
sy-Grog

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-08 18:23

Jeg har faktisk haft et problem med mit. Ved en enkelt lejlighed i sommer
var det som om pumpen pumpede begge veje. Dvs at det slog tilbage på
returslaget. Der var en del der skulle pumpes væk, så det gav et grimt
grisseri. Der må være en retur ventil/flap et sted. Sidder den i pumpen
eller toilettet ??

Jeg synes også at vandet i bovlen kommer til at lugte grimt. Jeg tænker at
det er "stanken" fra tanken der går retur gennem pumpen og forurener det
rene skyllevand der ligger i bovlen.

Ved du hvad man gør ved det ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 16-08-08 05:24

On 15 Aug., 19:23, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> stadigvæk på den samme pumpe. Så uanset hvad vil jeg holde på at Lavac
> vacum toilet er det bedste bud på noget der holder.

Det har jeg også oplevet een enkelt gang.... hvad angår vandet der
lugter, så pumber jeg bare alt vandet ud, ved at løfte låget op, så
der ikke dannes vakum. Det med retur pump, kan godt skyldes at gummi
klappen i punpen er blokeret af papir eller andet tykt, der burde ikke
kunne komme retur plummer fra tanken til toilettet, hvis det er lavet
korrekt.

mvh.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 20:31

Nå, ok. Jeg har altid haft lidt vand i bunden efter devisen, at det så
blokerer lugten; som i en vandlås. Men jeg vil lige prøve at pumpe det tomt.

At "returskuddet": Ingen problemer normalt. Det var da det skulle pumpe
"stort", som muligvis har blokeret "flappen". Det skød i hvert fald bare
frem og tilbage på hvert pumpeslag. Det giver noget frygteligt grisseri ...