/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
OL
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 09-08-08 08:42

Hvor er det herligt at sejlsport får så meget sendetid på DR..... Ærgerligt
det ikke går Høgh bedre end det gør ...

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige




 
 
Torben - Sirius (11-08-2008)
Kommentar
Fra : Torben - Sirius


Dato : 11-08-08 16:53

Ja hver sin lyst, jeg foretrækker at sejle i stedet for at se andre gøre det

M.v.h.
Torben
Pd 57 Sirius

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
news:489d4a2e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor er det herligt at sejlsport får så meget sendetid på DR.....
> Ærgerligt det ikke går Høgh bedre end det gør ...
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>



Ukendt (11-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-08 23:39

Det kan være man kan lære lidt.... Fulgte detaljeret med i hvorledes
finjollerne "krydsede" når de sejlede læns .... Jeg tror de fleste af os
tager den lige linie, når vi sejler læns, men det jo ikke altid optimalt ...

- og så har der altså lige været et par dage, hvor det ikke rigtigt har
egnet sig til sejlads !

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> wrote in message
news:48a0606b$0$48315$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja hver sin lyst, jeg foretrækker at sejle i stedet for at se andre gøre
> det
>
> M.v.h.
> Torben
> Pd 57 Sirius
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:489d4a2e$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvor er det herligt at sejlsport får så meget sendetid på DR.....
>> Ærgerligt det ikke går Høgh bedre end det gør ...
>>
>> Bjarke
>>
>> --
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>
>>
>>
>
>


Henning Rasmussen (13-08-2008)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 13-08-08 21:43


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48a0bf92$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Det kan være man kan lære lidt.... Fulgte detaljeret med i hvorledes
> finjollerne "krydsede" når de sejlede læns .... Jeg tror de fleste af
> os tager den lige linie, når vi sejler læns, men det jo ikke altid
> optimalt ...
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Teknikken er jo mest kendt for flerskrogs, strandsejlere og isbåde, men
almindelige både kan også udnytte den. Jeg havde engang et skema, som en
af mine venner, der er bedre til matematik end jeg, havde lavet. Det
viste, hvormeget man skulle øge farten (i %)(så vidt jeg husker) ved at
krydse et antal forskellige grader fra den lige linie. Jeg kan ikke lige
finde det, men jeg tør godt vædde en jordbæris på, at min ven stadig har
det. Hvis det har interesse, vil jeg høre ham.


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk


Ukendt (13-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-08-08 22:18

Det tror jeg da kunne starte en interessant debat....

Det er jo faktisk lige præcis det, som de dyrere Raymarin vindinstrumenter
hele tiden udregner til mig. De tager bådens hastighed og sammenholder med
kursen og vindøjet og beregner hvad den effektive hastighed er op mod
vindøjet (Velocity Made Good). Jeg bruger det bare kun når jeg krydser.
Måske skulle jeg lige prøve at skære lidt op på læns og se om det giver en
højere VMG.

Kan man generelt sige et lange og tunge underriggede både skal sejle den
lige vej, hvorimod kortere vandlinie og meget sejlareal med fordel kan skære
op ? Eller hvad er tommelfingerreglen ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> wrote in message
news:g7vgu6$v7f$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:48a0bf92$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det kan være man kan lære lidt.... Fulgte detaljeret med i hvorledes
>> finjollerne "krydsede" når de sejlede læns .... Jeg tror de fleste af os
>> tager den lige linie, når vi sejler læns, men det jo ikke altid optimalt
>> ...
>> --
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
> Teknikken er jo mest kendt for flerskrogs, strandsejlere og isbåde, men
> almindelige både kan også udnytte den. Jeg havde engang et skema, som en
> af mine venner, der er bedre til matematik end jeg, havde lavet. Det
> viste, hvormeget man skulle øge farten (i %)(så vidt jeg husker) ved at
> krydse et antal forskellige grader fra den lige linie. Jeg kan ikke lige
> finde det, men jeg tør godt vædde en jordbæris på, at min ven stadig har
> det. Hvis det har interesse, vil jeg høre ham.
>
>
> --
> Med sejlerhilsen
> Henning _/) _/) _/)
> www.frivagt.dk


Lars Kristensen (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 14-08-08 13:16

Bjarke M. Christensen wrote:
> Det tror jeg da kunne starte en interessant debat....
>
> Det er jo faktisk lige præcis det, som de dyrere Raymarin
> vindinstrumenter hele tiden udregner til mig. De tager bådens hastighed
> og sammenholder med kursen og vindøjet og beregner hvad den effektive
> hastighed er op mod vindøjet (Velocity Made Good). Jeg bruger det bare
> kun når jeg krydser. Måske skulle jeg lige prøve at skære lidt op på
> læns og se om det giver en højere VMG.
>
> Kan man generelt sige et lange og tunge underriggede både skal sejle den
> lige vej, hvorimod kortere vandlinie og meget sejlareal med fordel kan
> skære op ? Eller hvad er tommelfingerreglen ?
>

Der er mange faktorer der spiller ind på hvad der er optimalt, bl.a.
hvilken sejlføring du har, hvor du skal hen, hvor meget sø der er, hvor
kraftig vinden er og meget andet.

På plat læns vil du aldrig kunne opnå en hastighed større end vindens.
Hvis du gør, f.eks. på vej ned af en bølge, vil det relative vind komme
ind ret forfra og dine sejl vil bare blafre og din hastighed vil
hurtigt falde igen.
For ikke planende både er der en maksimal fart gennem vandet du kan opnå
bestemt af bl.a. vandlinielængden. Hvis du kan opnå denne maksimale fart
ved at sejle lige direkte på mærket, kan det jo selvfølgelig ikke svare
sig at sejle "omveje".
Hvis du ikke kan opnå din maksimale teoretiske fart gennem vandet på
plat læns, vil det altid give mere fart at skære op. Jo mere du skærer
op mod halvvind, jo mere fart vil du få på indtil du når bådens
maksimale teoretiske fart gennem vandet. Det er vist meget godt i de
såkaldte "polarplot" bådnyt m.fl. laver når de anmelder både, der viser
sammenhængen mellem vinklen til vinden og bådens teoretiske maksfart for
en given vindhastighed.

Hvis vi antager at mærket ligger så du skal sejle plat læns for at sejle
direkte til det kan man af denne tabel se hvor meget man skal øge sin
hastighed med som minimum, hvis man skærer, for ikke at blive sejlet
agterud af dem som sejler direkte mod mærket.

Skæring(deg) hastighed(%)
0    0,0
5    0,4
10    1,5
15    3,5
20    6,4
25    10,3
30    15,5
35    22,1
40    30,5
45    41,4
50    55,6
55    74,3
60    100,0
65    136,6
70    192,4
75    286,4
80    475,9
85    1047,4

Dvs. hvis du skærer 20-25 grader fra plat, skal du sejle minimum 6,4%
hurtigere for ikke at blive sejlet agterud af dem der går lige på.
Hvis du skærer 60 grader skal du minimum sejle dobbelt så hurtigt. Osv.
Det er egentlig ganske simpel trigonometri.

Så er spørgsmålet om du kan opnår den hastighedsforøgelse der skal til,
men det kommer meget an på båden, sejlene og forholdene iøvrigt. Men man
kan jo passende tage fat i et "polarplot" for båden og som udgangspunkt
sammenligne med. Men man kommer stadig ikke uden om at eksperimentere
lidt med det for at finde den optimale skæringskurs.

I den Drabant 24 jeg pt. sejler kapsejlads med skærer vi omkring 20
grader fra plat. Det virker som om det er det optimale for os og jeg vil
tro det er nogen lunde det samme for de fleste andre ikke planende både

Men når man nu begynder at ligge og skære kan man også indføre en ny
dimension, som mange ikke benytter sig ret meget af på læns: at sejle på
rummere og skraldere. Vinden har jo ikke en stabil retning blot fordi
man sejler læns. Dvs. det bliver noget med at lave en masse spiler
bomninger på de rette tidspunkt. Når man kan det, kan man virkelig
begynde at hente noget på konkurrenterne på læns.
Princippet er egentlig simpelt: Hvis du lige pludselig kan gå højere
(skære) uden at den relative vind ændre retning, sejler du højst
sandsynlig på en skralder - og det modsatte for rummere.
Det svære ligger i at vurdere om det nu også er en rummer eller skralder
eller om det blot er en konsekvens af at vinden ændrer styrke, du er
gået i stå eller har fået mere fart på pga. en bølge eller det er noget
helt tredje.

Iøvrigt: Begrebet VMG er mere retvisende hvis du har indtastet
positionen på det punkt/mærke du ønsker at komme hen til. VMG - eller
Velocity Made Good - er et udtryk for hvor hurtigt du bevæger dig imod
det ønskede mål og har reelt ikke noget med vindøjet at gøre.
At dine instrumenter så benytter vindøjet som reference hvis ikke der er
indtastet et mål, er så en helt anden snak. Men så kan du kun bruge det
på kryds for at se om du går maksimal højde og fart, men du opdager
aldrig rummere og skraldere med det - medmindre instrumentet benytter
middelvinden og ikke nu-og-her vindretningen.


- Lars

Ukendt (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-08-08 19:17

Spændende, med tabellen. Den viser meget tydeligt at små opskæringer næsten
altid kan betale sig (6% fart er jo ikke ret meget) og der er jo stor
forskel på bådens hastighed når man sejler +-10 grader. Det tror jeg vi vil
eksperimentere lidt med. Og. ja, når der er masser af vind, så er det
selvfølgelig den lige vej.

Ja, jeg synes også at Ray's brug af ordet VMG er lidt forkert, men
instrumentet er genialt. Jeg sejler hurtigere efter jeg har fået det. Ikke
fordi jeg kigge rpå det hele tiden og sejler efter det, men fordi jeg har
fået korrigeret min opfattelse af hvor båden sejler optimalt. Jeg har altid
være forsigtig med at sejle for højt og tabe hastighed, men jeg må
konstatere jeg har overgjort det. Nu går jeg lige små 5 gr højere og det
betyder på kapsejladserne at jeg tager lidt mere på de andre end jeg plejer
(eller taber mindre....)

Bjarke



--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
news:48a421f0$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarke M. Christensen wrote:
>> Det tror jeg da kunne starte en interessant debat....
>>
>> Det er jo faktisk lige præcis det, som de dyrere Raymarin
>> vindinstrumenter hele tiden udregner til mig. De tager bådens hastighed
>> og sammenholder med kursen og vindøjet og beregner hvad den effektive
>> hastighed er op mod vindøjet (Velocity Made Good). Jeg bruger det bare
>> kun når jeg krydser. Måske skulle jeg lige prøve at skære lidt op på læns
>> og se om det giver en højere VMG.
>>
>> Kan man generelt sige et lange og tunge underriggede både skal sejle den
>> lige vej, hvorimod kortere vandlinie og meget sejlareal med fordel kan
>> skære op ? Eller hvad er tommelfingerreglen ?
>>
>
> Der er mange faktorer der spiller ind på hvad der er optimalt, bl.a.
> hvilken sejlføring du har, hvor du skal hen, hvor meget sø der er, hvor
> kraftig vinden er og meget andet.
>
> På plat læns vil du aldrig kunne opnå en hastighed større end vindens.
> Hvis du gør, f.eks. på vej ned af en bølge, vil det relative vind komme
> ind ret forfra og dine sejl vil bare blafre og din hastighed vil hurtigt
> falde igen.
> For ikke planende både er der en maksimal fart gennem vandet du kan opnå
> bestemt af bl.a. vandlinielængden. Hvis du kan opnå denne maksimale fart
> ved at sejle lige direkte på mærket, kan det jo selvfølgelig ikke svare
> sig at sejle "omveje".
> Hvis du ikke kan opnå din maksimale teoretiske fart gennem vandet på plat
> læns, vil det altid give mere fart at skære op. Jo mere du skærer op mod
> halvvind, jo mere fart vil du få på indtil du når bådens maksimale
> teoretiske fart gennem vandet. Det er vist meget godt i de såkaldte
> "polarplot" bådnyt m.fl. laver når de anmelder både, der viser
> sammenhængen mellem vinklen til vinden og bådens teoretiske maksfart for
> en given vindhastighed.
>
> Hvis vi antager at mærket ligger så du skal sejle plat læns for at sejle
> direkte til det kan man af denne tabel se hvor meget man skal øge sin
> hastighed med som minimum, hvis man skærer, for ikke at blive sejlet
> agterud af dem som sejler direkte mod mærket.
>
> Skæring(deg) hastighed(%)
> 0 0,0
> 5 0,4
> 10 1,5
> 15 3,5
> 20 6,4
> 25 10,3
> 30 15,5
> 35 22,1
> 40 30,5
> 45 41,4
> 50 55,6
> 55 74,3
> 60 100,0
> 65 136,6
> 70 192,4
> 75 286,4
> 80 475,9
> 85 1047,4
>
> Dvs. hvis du skærer 20-25 grader fra plat, skal du sejle minimum 6,4%
> hurtigere for ikke at blive sejlet agterud af dem der går lige på.
> Hvis du skærer 60 grader skal du minimum sejle dobbelt så hurtigt. Osv.
> Det er egentlig ganske simpel trigonometri.
>
> Så er spørgsmålet om du kan opnår den hastighedsforøgelse der skal til,
> men det kommer meget an på båden, sejlene og forholdene iøvrigt. Men man
> kan jo passende tage fat i et "polarplot" for båden og som udgangspunkt
> sammenligne med. Men man kommer stadig ikke uden om at eksperimentere lidt
> med det for at finde den optimale skæringskurs.
>
> I den Drabant 24 jeg pt. sejler kapsejlads med skærer vi omkring 20 grader
> fra plat. Det virker som om det er det optimale for os og jeg vil tro det
> er nogen lunde det samme for de fleste andre ikke planende både
>
> Men når man nu begynder at ligge og skære kan man også indføre en ny
> dimension, som mange ikke benytter sig ret meget af på læns: at sejle på
> rummere og skraldere. Vinden har jo ikke en stabil retning blot fordi man
> sejler læns. Dvs. det bliver noget med at lave en masse spiler bomninger
> på de rette tidspunkt. Når man kan det, kan man virkelig begynde at hente
> noget på konkurrenterne på læns.
> Princippet er egentlig simpelt: Hvis du lige pludselig kan gå højere
> (skære) uden at den relative vind ændre retning, sejler du højst
> sandsynlig på en skralder - og det modsatte for rummere.
> Det svære ligger i at vurdere om det nu også er en rummer eller skralder
> eller om det blot er en konsekvens af at vinden ændrer styrke, du er gået
> i stå eller har fået mere fart på pga. en bølge eller det er noget helt
> tredje.
>
> Iøvrigt: Begrebet VMG er mere retvisende hvis du har indtastet positionen
> på det punkt/mærke du ønsker at komme hen til. VMG - eller Velocity Made
> Good - er et udtryk for hvor hurtigt du bevæger dig imod det ønskede mål
> og har reelt ikke noget med vindøjet at gøre.
> At dine instrumenter så benytter vindøjet som reference hvis ikke der er
> indtastet et mål, er så en helt anden snak. Men så kan du kun bruge det på
> kryds for at se om du går maksimal højde og fart, men du opdager aldrig
> rummere og skraldere med det - medmindre instrumentet benytter
> middelvinden og ikke nu-og-her vindretningen.
>
>
> - Lars


Ukendt (14-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-08-08 22:49

Bjarke,

Du får vel også lidt hjælp med at "dechifrere" strømmens/bølgernes
påvirkning - ikke?

Jeg er lidt i tvivl om der i VMG-beregningen indgår Speed (fart igennem
vandet) eller SOG (fart over grunden). Ved du, hvordan Raymarine
beregner VMG'en - dvs. med hvilket input for farten? Normalt vil du vel
trimme efter fart igennem vandet ... men hvad nu, hvis der er kraftig
strøm ... hvad så, når du vil holde en bestemt COG (kurs over grunden)?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48a47698$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Spændende, med tabellen. Den viser meget tydeligt at små opskæringer
> næsten altid kan betale sig (6% fart er jo ikke ret meget) og der er
> jo stor forskel på bådens hastighed når man sejler +-10 grader. Det
> tror jeg vi vil eksperimentere lidt med. Og. ja, når der er masser af
> vind, så er det selvfølgelig den lige vej.
>
> Ja, jeg synes også at Ray's brug af ordet VMG er lidt forkert, men
> instrumentet er genialt. Jeg sejler hurtigere efter jeg har fået det.
> Ikke fordi jeg kigge rpå det hele tiden og sejler efter det, men fordi
> jeg har fået korrigeret min opfattelse af hvor båden sejler optimalt.
> Jeg har altid være forsigtig med at sejle for højt og tabe hastighed,
> men jeg må konstatere jeg har overgjort det. Nu går jeg lige små 5 gr
> højere og det betyder på kapsejladserne at jeg tager lidt mere på de
> andre end jeg plejer (eller taber mindre....)
>
> Bjarke
>
>
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



Ukendt (15-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-08-08 18:17

VMG i Raymarines VMG instrument er relativ, dvs speed gennem vandet og vind
relativ til båden. Dvs man optimerer fart/højde uden hensyntagen til
destination og strøm. Den beregner kun et øjebliksbillede. Man skal stadig
selv lave taktikken ift til strømændringer og vindændringer.

VMG instrumentet beregner det på baggrund af informationer fra
vindinstrumentet og loggen.

Hvis der er meget kraftig strøm, så er VMG stadig en optimeringoplysning,
blot skal man selvfølgelig være opmærksom på, at man ikke skal optimere fart
op mod vinden på en halse, hvis man på den anden halse kan få strømmen til
at bære sig på rettet kurs (COG) uden kryds. Men det er vist ikke så tit man
oplever det.

Man vil jo kun styre på COG, hvis man kan nå målet uden kryds. Lige så snart
man skal krydse, så skal man jo optimere på højde/fart og glemme COG.


--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:48a4a88c$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarke,
>
> Du får vel også lidt hjælp med at "dechifrere" strømmens/bølgernes
> påvirkning - ikke?
>
> Jeg er lidt i tvivl om der i VMG-beregningen indgår Speed (fart igennem
> vandet) eller SOG (fart over grunden). Ved du, hvordan Raymarine beregner
> VMG'en - dvs. med hvilket input for farten? Normalt vil du vel trimme
> efter fart igennem vandet ... men hvad nu, hvis der er kraftig strøm ...
> hvad så, når du vil holde en bestemt COG (kurs over grunden)?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:48a47698$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> Spændende, med tabellen. Den viser meget tydeligt at små opskæringer
>> næsten altid kan betale sig (6% fart er jo ikke ret meget) og der er jo
>> stor forskel på bådens hastighed når man sejler +-10 grader. Det tror jeg
>> vi vil eksperimentere lidt med. Og. ja, når der er masser af vind, så er
>> det selvfølgelig den lige vej.
>>
>> Ja, jeg synes også at Ray's brug af ordet VMG er lidt forkert, men
>> instrumentet er genialt. Jeg sejler hurtigere efter jeg har fået det.
>> Ikke fordi jeg kigge rpå det hele tiden og sejler efter det, men fordi
>> jeg har fået korrigeret min opfattelse af hvor båden sejler optimalt. Jeg
>> har altid være forsigtig med at sejle for højt og tabe hastighed, men jeg
>> må konstatere jeg har overgjort det. Nu går jeg lige små 5 gr højere og
>> det betyder på kapsejladserne at jeg tager lidt mere på de andre end jeg
>> plejer (eller taber mindre....)
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> --
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177495
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408489
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste