Min båd krænger
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-08 09:40

Jeg har opgraderet min Maxi 77 til en Maxi 800, og har konstateret, at den
krænger et par grader til styrbord. Jeg har forsøgt at rette masten op i
fald det var dér, hunden lå begravet. Det var det så ikke.

Brændstoftank (halvt fyldt), batterier (to stk.), holding tank (tom) og
vandvarmer (tom) er placeret i styrbord side. Vandtank (fyldt) er placeret i
bagbord side.

Hvad kan denne krængning skyldes, og kan der gøres noget ved det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 09-08-08 10:07

> [...]
> i bagbord side.
>
> Hvad kan denne krængning skyldes, og kan der gøres noget ved det?

måske er kølen skæv
mvh Henrik Kolle

Fra : blueocean

Dato : 09-08-08 03:34

On 8 Aug., 10:39, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> bagbord side.
>
> Hvad kan denne krængning skyldes, og kan der gøres noget ved det?

Hvad har du gjort ved en Opgradering for at få den til ar hedde Maxi
800 ??????

mvh.
Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 09-08-08 12:26

Jens har ikke 'opgraderet' men købt en helt ny båd.

Maxi 800 er produceret i kun 43 stk's og burde have afløst Maxi 77
success'en. Men mindre både var ikke så populære længere og den var for dyr
ift billigere konkurrenter. Den har en meget lav vingekøl og stikke (husker
??) kun ca 1,40.

Jeg har ikke tidligere hørt om de skulle ligge skævt i vandet, men det er
klart at tur-båd med tung aptering og lille køl er mere såbare over for
ubalncer i vægt fordeling.

Jens, hvor man kg skal du læge i bagbord side før den står ret ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 10-08-08 04:12

On 9 Aug., 13:25, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> "blueocean" <gert.kj...@gmail.com> wrote in message

> Hvad har du gjort ved en Opgradering for at få den til ar hedde Maxi

Ok det vidste jeg ikke, at man havde lavet en Maxi 800 som afløser af
Maxi 77.
Tak for oplysningen

Mvh.Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-08-08 15:42

Man prøvede i flere omgang at gentage Maxi 77 success'en med 3500 solgte
både. Efter en kort mellemløsning med en Maxi 777 (ny rig ellers det samme)
så var første forsøg Magic'en i Magic/Fenix/Mixer generationen. Sidst i
firserne satsede de mest på Maxi 909 og Maxi 999 og havde ingen maxi 77
afsløser. Efter konkursen i 1991 besluttede de nye ejere at (forsøge at..)
genskabe fortidens succes med en Maxi 800, 900 og 1000. Men kun Maxi 1000
blev en reel success med over 100 byggede både.

Jeg tror de overså at en stor båd i halvfjerdserne var 25-30 fod, men 20 år
senere ville kunderne have 30-35 fod. Lige som en standard båd i dag er
35-40 fod.

Idag bygger man kun Maxi 1050 og Maxi 1300. Maxi 1100 blev taget af
programmet for et par år siden. Efter Malö's overtagelse af Maxi har man
annonceret at der kommer en Maxi 1150 til næste år.

Fra at være søens folkevogn, som alle kunne betale, har Maxi langsomt
udviklet sig en båd i den dyrere ende; hvilket ægteskabet med Malö jo også
meget fint viser. Bavaria har overtaget "Maxi 77 success'en" med "billige
både til folket" og nu er Maxi'er ikke til alm. mennesker. En Maxi 1300
koster 2,7 mDKK i standard bestykning.

--

On 9 Aug., 13:25, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
snip

Fra : LNL

Dato : 19-08-08 19:07

> [...]
> i bagbord side.
>
> Hvad kan denne krængning skyldes, og kan der gøres noget ved det?

Tja der er ikke meget andet at gøre at du gå båden efter. Kølen er
sansynligvis ikke skæv eller noget, men vægtfordelingen er ikke som den
burde være. Så jeg vil mene at du må gå båden efter for vægtfordelinger igen
og prøve at se hvor mange kilo der skal til for at du får 0 grader slagside.

VH Lasse.