Storm och överfulla hamnar
Fra : Olof Weister

Dato : 06-08-08 22:11

Hej

Jag undrar om det är någon här som under senaste ovädret den 4 - 5 aug låg
på Anholt, Skagen, Smögen eller någon annan hamn där det normalt ligger
väldigt mycket båtar.

Jag frågar för jag har svårt att se hur man på ett bra sätt kan hantera
stormvindar i en hamn, även om det är en bra hamn, där man ligger 6 - 10
båtar i bredd och in mot kajerna i dubbla led med ankare.

Jag tillbringade själv den natten som åskådare på den lilla och dåligt
skyddade hamnen i Arild................Det finns tillfälle när man måste
överge båten även om man ligger i hamn.

http://hd.se/hoganas/2008/08/05/kaos-i-arilds-hamn/

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1209049&lid=puff_1209049&lpos=lasMer

Mvh
Olof

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-08 01:15

Tak for information. Tankevækkende og skræmmende. Jeg har heldigvis
aldrig oplevet, at fortøjningerne ikke kunne holde INDE i havnen ...
Uha, uha ...

Godt at ligge i en velbeskyttet havn ... Det eneste jeg gjorde var at
sætte et sæt ekstra forfortøjninger ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Lindstroem

Dato : 07-08-08 10:29

Huha Oluf

Hvordan gik det med din båd under stormen?

Vi var i Arild til fods i forbindelse med at vi var sejlet til Mølle havn.
Vores båd kan pga dybgang ikke komme ind i Arild. Men ligesom Mølle er Arild
jo en ret ubeskyttet havn.
Mølle havn må iøvrigt også have været lidt af en mundfuld under
blæsevejret?!

Under stormen var vi i Bäckviken på Hven, hvor de høje skrænter gav
glimrende læ. Men ovre i havnen på modsatte side, Kyrkbacken, var der meget
uroligt og de sejlere, der var der, havde det ukomfortabelt. Mine tre sønner
og jeg sov uden problemer den nat, hvor vinden hylede, men min kone sov
halvdårligt og mente, at Bäckviken var en møghavn fordi båden havde svajet i
de vindpust, der trods alt kom. Der var ikke bølger i havnen.
Jeg tror, at avisforsiderne gjorde konen klart, at de par pust hun mærkede
var det rene ingenting i forhold til hvordan, vejret oplevedes i de havne,
der havde vestlig eller nordlig indsejling i kombination med ringe
molebeskyttelse.

mvh
Lindstroem

Fra : Olof Weister

Dato : 08-08-08 18:09

Hej

Med min båt gick det bra... jag ligger i Höganäs .... men även där var det
tufft, främst för de som ligger på de första, västra, bryggorna. En gammal
träbåt sjönk, flera dåligt rullade försegel slogs sönder och en flytbrygga
med småbåtar släppte från sin förankring och böjde sig.

Mölle är inte en bra hamn i NW vind. Att gå in eller ut om det blåser kuling
från W eller NW är inte att rekommendera.

Min definition av när det blåser mycket i Mölle är:
1 det är farligt att gå ut till fyren
2 Vågorna slår över mellan kajen
3 Vågorna slår upp för slipen och når telefonkiosken och glasskiosken.
Detta brukar inte hända under sommarsäsongen. Men denna gången var det
nästan så illa.

I denna sommarstormen var det helt otänkbart att gå ut till fyren på Arilds
hamn.

Mvh
Olof