Must see i californien
Fra : jagge

Dato : 15-09-08 23:52

Hey

Jeg skal på en 2 ugers ferie i californien og et par uger. I den
forbindelse vil jeg meget gerne have tips til ting man bare skal se i
californien.

Vi regner med at tage en rundtur fra San Fransisco til LA og tilbage til
SanFransisco. Vi regner med at bruge en 2-3 dage i San fransisco.

ALT har interesse. Jeg vil meget gerne ud og se natur, hvaler,
ballonfærd, drageflyvning etc, min kæreste er mere til byoplevelser..

Så gode steder at overnatte, leje biler, spise ude etc, ALT har
interesse hvis du har været på de kanter.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jk

Dato : 16-09-08 11:47

On Tue, 16 Sep 2008 00:51:54 +0200, jagge@noname.invalid (jagge)
wrote:

> [...]
>
>Så gode steder at overnatte, leje biler, spise ude etc, ALT har
>interesse hvis du har været på de kanter.

Jeg synes bedst om San Fransisco. Men vejret er generelt ikke så godt
der. Vær glad hvis I får solskin. Der skal man jo se bøssekvarteret,
der har regnbuevimpler som logo overalt. Man kan jo spørge sig selv,
om ikke de dominerer hele byen, inklusiv bystyret. Endvidere kvarteret
omkring Ashbury Heights (og de victorianske villaer der). Det er noget
med minder om Grateful Dead og Janis Joplin. I øvrigt havde Mike
Bloomfield et stamsted i centrum af SF, som jeg ikke fik fundet. Der
ligger også en japansk bydel med en pagode. Samt naturligvis downtown,
sporvognene, havnefronten (Fishermans Warf, der spiser man) med
sælerne og Alcatraz. Billetten til Alcatraz bør I bestille over nettet
i forvejen (det er nødvendigt. Vi fik een pakke med en vandflyvertur
også, - vi passerede lige over San Quentin lidt fra SF). Så er der
Sausalito lidt nord for, en dejlig by ud til inderfjorden, og hvor
Clint'en har haft lejlighed. Man kan så køre op til Nappa Valley, hvor
jeg især kan anbefale de nordligste små byer, der er ret spansk
inspirerede. Vejret kan være langt bedre oppe i Nappa Valley. man kan
besøge vingårde der, bl.a. Coppolas.
Man kan også se på stranden lige syd for San Fransisco og undre sig
over, hvorfor ingen bader. Kold havstrøm, vandet er 10 grader, og det
er også forklaringen på, hvorfor Alcatraz var så isoleret. Der
afholdes dog en ironman hvert år fra Alcatraz, men de har jo også
våddragter.

Derudover kørte jeg sydpå i lejet bil til Santa Cruz (Vi havde ikke
tid til Monterey) og kørte ind i landet derfra imod Mariposa og
Yousemite. Kan anbefale så mange naturparker som muligt, og Monument
Valley. Hvis I kører så langt passerer I et bjerpas m. 3000 m's højde,
der kan være lukket allerede fra slutningen af oktober p.gr.a. sne.
Jeg var der i slutningen af september, og det gik lige med at undgå
sneproblemer. Vi havde dog hvide toppe på turen hjemad igennem Nevadas
ensomste veje. Vi kørte tilbage over Lake Taho, og fandt varmen igen i
Nappa Valley.

I Los Angeles er det mest Santa Monica (Venice Beach) og Beverly
Hills.

Der går et tog fra LA til Salt Lake City. Jeg har ikke prøvet det,
selv om jeg har været i Salt Lake 2 gange. Den togtur skulle være en
af verdens smukkeste, og Salt Lake er også et dejligt sted, selv om
det er mormonernes hovedby. Regn med at tog er meget dyrt i USA, men
det er også nogle panorama vogne.

Der er jo meget at nævne, og man skal slutte et sted.

hilsen

John

Fra : jagge

Dato : 17-09-08 23:56

> [...]
> i forvejen (det er nødvendigt. Vi fik een pakke med en vandflyvertur
> også, - vi passerede lige over San Quentin lidt fra SF).

Det er jo nogle fede forslag. jeg tror vi skal bruge en 3 dage på San
Fransisco som afslutning på ferien. Noget råhygge, sushi og indiske
restauranter.

Den der vandflyvertur lyder fed. Hvor bookede i den og hvad var prisen
sådan ca ??

> [...]
> sneproblemer. Vi havde dog hvide toppe på turen hjemad igennem Nevadas
> ensomste veje. Vi kørte tilbage over Lake Taho, og fandt varmen igen i

Skal bo i Santa Cruz så der kommer jeg til at tilbringe hvertfald 2
uger. Og Monterey det er et MUST for mig. Jeg skal absolut meget på
hvalbåde og sådan.

Men yosemite området lyder fedt. Kan ikke lige overskue om vi kan nå
det, vi har 2 uger at cruise i. Har overvejet at køre via yosemite og så
sydpå mod los Angeles inde i landet, og så køre tilbage via 1'eren mod
monterey -> Santa Cruz -> San Fran hvor vi skal have en del dage med
byferie til afslutning, god mad og sådan. Kan ikke lige overskue om det
er for ambitiøst til 15 dage..

Men tak for dine bud, det bliver påskønnet.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Pernille

Dato : 19-09-08 08:07

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af verdens smukkeste, og Salt Lake er også et dejligt sted, selv om
> det er mormonernes hovedby. Regn med at tog er meget dyrt i USA, men

Du nævner stort set det, som jeg ville.
I LA, synes også, at Universal Studios er et besøg værd. Jeg synes, at det
er sjovt og spændende at være der.

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-08 20:02

"jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Så gode steder at overnatte, leje biler, spise ude etc, ALT har
> interesse hvis du har været på de kanter.

OK, Jeg har aldrig været i Los Anderleder, men vi blev anbefalet at blive
væk derfra. Som John K. også er inde på, tog vi istedet til Santa Cruze,
Napa Valley og ikke mindste til Yosemite og videre til Lars Vegas. Yosemite
og videre til Las Vegas var et Hit Vi (mig og min kollega) vandt forøvrigt
8000 bobs i en enarment, så det har jo nok noget at gøre med det posetive
indtryk.

Jeg kan stærkt anbefale at lejet bil. Vi lejede en Ford Mustang Convertible
V8 (V6 er vist normalt), og det var bare lækkert, og kostede lige så meget
som det koster at leje en Yaris herhjemme.

Bjarne K.

Fra : jagge

Dato : 17-09-08 23:56

> OK, Jeg har aldrig været i Los Anderleder, men vi blev anbefalet at blive
> væk derfra. >

Ja jeg har heller ikke hørt så meget godt. Vi kører nok lige igennem så
har vi været der :0)

>Som John K. også er inde på, tog vi istedet til Santa Cruze,

Jeg skal bo i Santa Cruz i 2 uger så det er jo perfekt.

> [...]
> 8000 bobs i en enarment, så det har jo nok noget at gøre med det posetive

He he vi har besluttet os for at droppe Las Vegas, men yosemite vil jeg
rigtigt gerne. Det virker bare så langt væk fra kysten og San Fran men
jeg har hørt at det skulle være et fantastisk område at vandre i. Er det
til at overskue iforhold til at finde en egnet rute etc ?

> Jeg kan stærkt anbefale at lejet bil. Vi lejede en Ford Mustang Convertible
> V8 (V6 er vist normalt), og det var bare lækkert, og kostede lige så meget
> som det koster at leje en Yaris herhjemme.

Damn det har jeg overvejet. Altså vi skal have en bil i de to uger men
jeg har overvejet en lille sparebøsse. MEEEEEN jeg har også tænkt tanken
at vi skulle flotte os lidt et par dage og skyde den af i en mustang.
Det må bliver de sidste dage af ferien :0).¨

Tak for dit input

Hygge

Jakob

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-09-08 23:20

jagge wrote:

> [...]
> Fran men jeg har hørt at det skulle være et fantastisk område at
> vandre i. Er det til at overskue iforhold til at finde en egnet rute

Ja, en nogenlunde kvik 4årig vil kunne finde rundt på de første 100 km
vandrestier i området. Er du frisk, er Half Dome et hit. Men der er for
enhver smag - fra rollatorbruger til friklatrer. Der er gudesmukt - men kan
også opleves som noget overrendt.

http://jan.boegh.net/Album/Verden/yosemite/index.html

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-09-08 20:28

On Sep 17, 3:56 pm, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Ja jeg har heller ikke hørt så meget godt. Vi kører nok lige igennem så
> har vi været der :0)

Der er visse steder, som man bare *må* se, selv om de ikke er særligt
interessante. Alle siger, at man ikke skal besøge Solvang, men det har
jeg nu tænkt mig at gøre alligevel! Hvis jeg fik valget mellem LA og
SF, ville jeg helt klart vælge SF. Der er smadderhyggeligt -- selve
byen er faktisk meget lille, alt er i gåafstand -- hvorimod alt er
spredt for alle vinde i LA.

Jeg bor pt. i Berkeley på den anden side af bugten. Hvis I skulle få
tid, kan det varmt anbefales at slå et smut forbi. Området omkring
Shattuck Ave og Telegraph Ave emmer af liv, og universitetet sætter
sit klare præg på området. Det er kun 20 minutter væk med BART (7
dollar for en retur fra SF). Berkeley er indeklemt mellem nogle ret
beslaste områder som Oakland og Fruitvale. Lad endelig være med at stå
af der!

--
Michael Knudsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 20-09-08 10:17

On Fri, 19 Sep 2008 19:28:07 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>SF, ville jeg helt klart vælge SF. Der er smadderhyggeligt -- selve
>byen er faktisk meget lille, alt er i gåafstand -- hvorimod alt er

Jeg har ligget lidt i flytterod, så jeg har ikke haft tid til at
besvare det oprindelige indlæg endnu, men jeg er rørende enig.

San Francsico og det nordlige Californien generelt er langt at
foretrække over L.A. Der er ikke meget, som jeg interesset i at se i
L.A. men nordpå kan man få mange uger til at gå. Jeg har boet i
området i 12 år, heraf 4 i San Francisco, og bor pt nede i dalen i
Mountain View. Og nej, jeg arbejder ikke for Google Men nyder
selvfølgeligt deres gratis wi-fi her i byen.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-09-08 11:23

On Sep 20, 2:16 am, Lars Ehlers <ehlersNOS...@yahoo.com> wrote:

> Og nej, jeg arbejder ikke for Google Men nyder
> selvfølgeligt deres gratis wi-fi her i byen.

Kan du fortælle mig, hvad "Free Public WiFi" er for et netværk? Man
kan fange det mange steder, også i BART under vandet, men det fungerer
ikke rigtigt for mig.

Hvordan ser det generelt ud med gratis WiFi i området? Er der områder
udenfor Mountain View, hvor man er godt dækket ind, eller findes det
slet ikke?

--
Michael Knudsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-09-08 06:08

On Sat, 20 Sep 2008 10:22:34 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

>Kan du fortælle mig, hvad "Free Public WiFi" er for et netværk? Man
>kan fange det mange steder, også i BART under vandet, men det fungerer
>ikke rigtigt for mig.

"Free Public WFi en ad-hoc forbindelse til en Windows computer, så det
er en meget misvisende betegnelse. Ikke en WiFi forbindelse til
nettet.

>Hvordan ser det generelt ud med gratis WiFi i området? Er der områder
>udenfor Mountain View, hvor man er godt dækket ind, eller findes det
>slet ikke?

Det er generelt dårligt, og noget som er overladt til de enkelte byer
at klare. Jeg ved, at der er et initiativ i gang i San Francisco for
gratis WiFi, men jeg tror ikke, at det er i gang endnu.

--
Lars Ehlers

Fra : The Mip

Dato : 18-09-08 07:59

> [...]
>
> Så gode steder at overnatte, leje biler, spise ude etc, ALT har
> interesse hvis du har været på de kanter.

Yosemite national park (som er nævnt) er ret smuk, men sjovt nok har ingen
endnu nævnt at der også er nogle, på godt jydsk, "ret store" :) træer, der
bestemt også er værd at se:

Sequoia National Park

the_mip

Fra : Pernille

Dato : 19-09-08 08:22

"The Mip" <Nospam@nowhere.au.dk> skrev i en meddelelse

> "jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message
>
> Sequoia National Park
Ja, hvordan kunne man dog glemme den. - Det er en fantastisk oplevelse!