Malaysia!
Fra : Søs

Dato : 11-09-08 11:35

Hej!

Vi overvejer at tage rundt i det vestlige Malaysia, i en måneds tid, og vil
meget gerne høre om andres erfaringer derude fra!

Vi overvejer at kopiere Bravo Tours` "Østens Hjerte" tur, som går til
Singapore, Malacca, Kuala Lumpur, Cameron Highland, Penang og Langkawi!
Er der nogen her, der kender ovennævnte steder?
Og har gode råd til os?
Alle både positive og negative erfaringer modtages gerne, tak!

Men først og fremmest vil vi gerne vide hvor meget man mærker til, at
Malaysia er et muslimsk land?
Er det utrygt eller ubehageligt at være dansker efter "Muhammed krisen"?

Vi er vant til at rejse, bl.a var vi 9 uger i Indien sidste vinter, men ved
ikke meget om Malaysia.

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen Søs.

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-09-08 13:27

"Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Og har gode råd til os?
> Alle både positive og negative erfaringer modtages gerne, tak!

Tog nogenlunde den tur for i 2008 og andre dele af den i 2006. Var i
Singapore så sent som i sommer men har aldrig været på Langkawi.

Først og fremmest er det ikke helt ligegyldigt hvornår I rejser på året på
grund af de skiftende monsuner. Generelt er vestkysten håbløs i vores sommer
så vidt jeg husker, det samme gælder før østkysten dele af året. Tjek
klimatabellerne for nærmere info.

Singapore er en dejlig by, meget clean i forhold til resten af regionen,
faktisk mere europæisk end dele af europa. Jeg synes ikke det er så
militariseret mere som det var da jeg var der de første gange, men det kan
være jeg bare blev lidt overvældet. Umiddelbart virker byen bare rarere nu.

Malacca er rigtig hyggelig, nem at komme rundt i og der er mange gode
seværdigheder i byen. Vi brugte 4-5 dage der på at se nogle af ruinerne og
et par museer.

KL er lidt mere østen end Singapore, men stadig ikke så kaotisk som Bangkok.
Har alle den moderne storbys fornødenheder.

Cameron Highlands er et godt sted at slippe lidt væk fra varmen og se på
teplantager. Men hvis det er jungleture man er efter skal man tage et andet
sted hen.

Vi var kun i Georgetown på Penang, også et fint sted, men det er 8 år siden
nu, husker ikke meget af hvad vi lavede.

Generelt om fastlands Malaysia kan jeg sige at infrastrukturen er god, det
er nemt og billigt at komme rundt. Prisniveauet for mad og overnatning
ligger nok endda en smule under Thailand, så man får rigtig meget for sine
penge.

> Men først og fremmest vil vi gerne vide hvor meget man mærker til, at
> Malaysia er et muslimsk land?
> Er det utrygt eller ubehageligt at være dansker efter "Muhammed krisen"?

Tjah, vi har aldrig mærket noget til det. Den utryghed man kan føle i østen
kommer nok mere af at man ikke er vant til den lidt mere påtrængende
sælgerkultur der er der, men uden at have været i turistghettoerne i
sydeuropa tror jeg det er værre der. Og hvis I har været i Indien tror jeg
bestemt ikke I vil føle jer klemt.

Malaysia er godt nok en muslimsk land, men der er store kinesiske og indiske
mindretal. Det er ikke noget med sharia-lovgivning og offentlige
henrettelser, britterne efterlod et udmærket statsapparat der adskiller
kirke og stat. Generelt er den muslimske dominans stærkere på østkysten, men
igen mærker man ikke meget til det. Hvis man gerne vil have øl til maden går
man bare på en indisk eller kinesisk ejet restaurant og hvis man gerne vil
undlade at skabe uro og ballade lader man være med at gå halvnøgen rundt i
gaderne som turister ellers kan have en tendens til når de er ude at "se på
fremmede kulturer".

Generelt synes jeg rigtig godt om Malaysia og foretrækker det efterhånden
frem for Thailand, som vi også har rejst meget rundt i. Nu er der så kommet
et par nye favoritter omkring Bali og Lombok, men det er en anden snak

Keller

Fra : Søs

Dato : 12-09-08 14:13

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

Hej Keller!
Mange tak for dit lange og brugbare svar!

Jeg har dog lige nogle opfølgende spørgsmål, som jeg håber du vil svare på,
tak!

> [...]
> grund af de skiftende monsuner. Generelt er vestkysten håbløs i vores
> sommer så vidt jeg husker, det samme gælder før østkysten dele af året.

Vi vil afsted i den danske vintersæson, og har derfor fravalgt Østmalaysia,
da det skulle være regntid der.
Når vi tjekker klimatabeller, undre vi os dog meget over, hvor meget det
også ser ud til at regne i den vestlige del, selv om det er den tørre
periode.
Ca. hveranden dag i Kuala Lumpur f.eks.
Og det samme flere andre steder.
Kan det virkelig passe?

> Cameron Highlands er et godt sted at slippe lidt væk fra varmen og se på
> teplantager. Men hvis det er jungleture man er efter skal man tage et
> andet sted hen.

Teplantager er flotte, men ved du noget om hvor koldt, det bliver deroppe om
natten?
Jeg er helt klart mest til sol og sommer

> Generelt om fastlands Malaysia kan jeg sige at infrastrukturen er god, det
> er nemt og billigt at komme rundt.

I Thailand har de nogle luksusbusser, man sidder godt i, til lange
strækninger. Ved du om det findes i Malaysia?
Ellers kører vi mest i taxa`er, ved du noget om prisniveauet for dem?

Prisniveauet for mad og overnatning
> ligger nok endda en smule under Thailand, så man får rigtig meget for sine
> penge.

Det lyder godt, men er det også lige så nemt at finde overnatning, som i
Thailand, hvis man ikke har bestilt på forhånd?
Og er maden meget stærk?

> [...]
> gerne vil undlade at skabe uro og ballade lader man være med at gå
> halvnøgen rundt i gaderne som turister ellers kan have en tendens til når

Du har ret, man undre sig tit over, hvordan turister ikke vil tilpasse sig,
den kultur de besøger.
Men hvad med strandene, er bikinier tilladt der?

> [...]
> frem for Thailand, som vi også har rejst meget rundt i. Nu er der så
> kommet et par nye favoritter omkring Bali og Lombok, men det er en anden

Det er jo også altid rart at prøve nye steder, måske finder man noget bedre,
end det man kender

På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen Søs.

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-09-08 14:34

> [...]
> Når vi tjekker klimatabeller, undre vi os dog meget over, hvor meget det
> også ser ud til at regne i den vestlige del, selv om det er den tørre

Vær opmærksom på at det der normalt omtales som East Malaysia er Borneo
delen, der hvor I skal hen er Peninsular Malaysia eller West Malaysia.
Halvøen har så sjovt nok både en øst og en vestkyst, også disse er
forskelligt påvirket af regnen.

Men det er troperne, så det kan regne hele året. Ofte dog som et
eftermiddagsskyl der kan være meget forfriskende, men derfor kan der både
forekomme helugesregn og lange tørre måneder. Vejret bliver ikke mere
forudsigeligt bare fordi man tager ti Asien

> Teplantager er flotte, men ved du noget om hvor koldt, det bliver deroppe
> om natten?
> Jeg er helt klart mest til sol og sommer

Det kan man sikkert se i nogle tabeller, men vi frøs ikke under de tæpper
der sikkert var på vores guesthouse. Det eneste problem jeg husker var at
der var meget fugtigt. Det tøj vi fik vasket deroppe blev ikke tørt i de tre
dage det hang på snoren, så vi måtte tage det vådt med videre. Men på grund
af de lavere temperaturer var det ikke ubehageligt med den høje fugtighed.

> I Thailand har de nogle luksusbusser, man sidder godt i, til lange
> strækninger. Ved du om det findes i Malaysia?
> Ellers kører vi mest i taxa`er, ved du noget om prisniveauet for dem?

Jeg holder mig mest til toget i Thailand, men de busser jeg har set i
Malaysia ser mindst lige så behagelige ud. Det er blot nemmere at booke dem
selv, da de holder til på de officielle busterminaler hvilket ikke altid er
tilfældet i Thailand.

Taxa er billigt, vi endte dengang med at køre tværs over halvøen for ikke
ret mange penge. Selvfølgelig meget dyrere end deres busser, men 10 x næsten
ingen ting er jo stadig ikke meget

> Prisniveauet for mad og overnatning
>
> Det lyder godt, men er det også lige så nemt at finde overnatning, som i
> Thailand, hvis man ikke har bestilt på forhånd?
> Og er maden meget stærk?

Overnatning fungerer på samme måde, standarden er nok lidt bedre.

"Stærk" er jo subjektivt. Man kan helt sikkert få brændt tungen af, men der
er også masser af mad uden chilli. Udvalget minder meget om resten af
regionen. Der er masser af kinesere og indere derovre, det afspejler menuen
også.

> Du har ret, man undre sig tit over, hvordan turister ikke vil tilpasse
> sig, den kultur de besøger.
> Men hvad med strandene, er bikinier tilladt der?

Jeps, ingen problemer på øerne. Men behold toppen på, så støder du ikke
nogen.

Nemlig, og det var lige hvad vi gjorde

Keller

Fra : BB

Dato : 14-09-08 09:17

> Når vi tjekker klimatabeller, undre vi os dog meget over, hvor meget det
> også ser ud til at regne i den vestlige del, selv om det er den tørre
> periode.
> Ca. hveranden dag i Kuala Lumpur f.eks.

Hej med dig
Vi var i KL februar sidste år og det er en dejlig by syntes vi selvom det
regnede en gang imellem som du selv skriver.
Vi spiste bl.a oppe i TV tårnet som vi syntes var en rigtig god oplevelse
med god mad og fin udsigt i den roterende restaurant.

> I Thailand har de nogle luksusbusser, man sidder godt i, til lange
> strækninger. Ved du om det findes i Malaysia?
> Ellers kører vi mest i taxa`er, ved du noget om prisniveauet for dem?

Vi tog en luksusbus fra Singapore til KL og videre op til Langkawi og det
var en rigtig god oplevelse i nogle af busserne der herhjemme er beregnet
til 50 mennesker var lavet om til en 20 personersbus med kæmpe sædder og
rigtig god komfort, og priserne er yders rimelige, jeg kan desværre ikke
huske prisen.

> Det lyder godt, men er det også lige så nemt at finde overnatning, som i
> Thailand, hvis man ikke har bestilt på forhånd?

Vi havde kun bestilt hotel i Singapore og KL. 3 dage hvert sted resten af
den 4 ugers tur var der intet bestilt hjemmefra og det var intet problem at
finde gode og billige turisthoteller hvor et dbl. værelse med morgenmad
kostede ca. 250 kr for 2 personer.

Vi tog bagefter til øen Langkawi som vi syntes er et rigtig godt feriemål,
øen er toldfri så der er mulighed for at købe øl og spiritus til meget
fornuftige priser.

En ting I skal være opmærksom på, hvornår falder det kinesiske nytår, fordi
der tager mange mennesker på ferietur til øerne i nord så busserne fra
Singapore og KL kan være udsolgt og der kan være lidt ekstra run på
hotellerne, så hvis vi skal derned igen vil vi vente til nytåret er forbi,
eller før det starter.

Hilsen og god tur Bent

Fra : Søs

Dato : 15-09-08 09:57

"BB" <bent@invalid.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bent!
Mange tak for dit gode og brugbare svar!

> [...]

> Vi spiste bl.a oppe i TV tårnet som vi syntes var en rigtig god oplevelse
> med god mad og fin udsigt i den roterende restaurant.

Hvor meget regnede det?
Var det korte regnbyger, eller heldagsregn?
Og var det, det samme, alle steder I var?
F.eks. også i Singapore og på Langkawi?

Må sige, at jeg er bekymret, når jeg i klimatabellerne læser, at det regner
150-200 mm pr. måned, i den "tørre" perode!
Er det ligeså slemt, som det lyder?

> [...]
> til 50 mennesker var lavet om til en 20 personersbus med kæmpe sædder og
> rigtig god komfort, og priserne er yders rimelige, jeg kan desværre ikke

Det var lige sådanne busser, jeg efterlyste!
Fandt du bustiderne på nettet eller derude?
Og så sejlede I vel, det sidste stykke til Langkawi?

> [...]
> at finde gode og billige turisthoteller hvor et dbl. værelse med morgenmad

Det er også noget i den stil, vi forventer at gøre.

> Vi tog bagefter til øen Langkawi som vi syntes er et rigtig godt feriemål,
> øen er toldfri så der er mulighed for at købe øl og spiritus til meget
> fornuftige priser.

Er der nogle bestemte gode strande, du vil anbefale der?
Vi er mere til små hyggelige steder, end store "flotte" hoteller på række!

> [...]
> hotellerne, så hvis vi skal derned igen vil vi vente til nytåret er forbi,

Men det er vel også meget sjovt at se, hvordan de fejrer det kinesiske
nytår?

På forhånd tak for hjælpen!
Hilsen Søs

Fra : BB

Dato : 15-09-08 17:22

> Hej Bent!
> Mange tak for dit gode og brugbare svar!

selvtak

> Hvor meget regnede det?
> Var det korte regnbyger, eller heldagsregn?
> Og var det, det samme, alle steder I var?
> F.eks. også i Singapore og på Langkawi?

Jeg vil sige det var korte og heftige regnbyer
I Singapore kan man komme ud for det samme, med små heftige regnbyer.
På Langkawi i de 12 dage vi var der var det sol hele tiden,

> Det var lige sådanne busser, jeg efterlyste!
> Fandt du bustiderne på nettet eller derude?

Ja vi fandt busserne dernede, vi tog en taxa og sagde vi ville ud til en
central busholdeplads, og der var der masser af små billetkontorer.

> Og så sejlede I vel, det sidste stykke til Langkawi?

Ja vi tog båden fra Kuala Kedah og til Kuah på Langkawi, og der vi kom i
land var der masser af folk der ville udleje hotelværelser til os.
Vi boede de fleste dage dernede på Hotel Aseania, der var et udemærket
turisthotel lidt slidt men ok og med Malaysias længste swimmingpool
det ligger ved en hyggelig lille by med fin strand der ligger sydligst på
Langkawi
I den by var der også nogle atraktioner bl.a. Underwater world.
Der var heller ikke så langt til svævebanen som helt sikkert er en tur værd.
Vi var også oppe ved en skøn strand på nordsiden af øen Tanjung Rhu hedder
den og der bestilte vi en sejltur rundt i Manggrove sumpene og så ørne og
mange andre spændende ting, så den kan jeg kun anbefale.

> Men det er vel også meget sjovt at se, hvordan de fejrer det kinesiske
> nytår?

Ja det er da sjovt vi så noget af det i Singapore, men der er meget run på
hoteller, busser og både til øerne så derfor vil vi ikke derned når det er
nytår :) fordi vi stod som sild i en tønde da vi ventede på båden, og det
var ikke helt så let at få plads på busserne.

Hilsen Bent

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-09-08 17:58

"Søs"
> Vi er vant til at rejse, bl.a var vi 9 uger i Indien sidste vinter, men ved ikke meget
> om Malaysia.
>
> På forhånd tak for hjælpen!
>
> Hilsen Søs.

For sjov var jeg lige inde og kigge på Lonely Planet,
der er faktisk en del info - og hvis du køber bogen,
er du ret godt kørende. Jeg har altid en liggende i
tasken, selvom jeg efterhånden kender mine to
favorit rejsemål som min egen bukselomme,
Indien og Thailand.. Lonely Planet kan lige præcis
de ting du spørger om. Hvor kører bussen fra, hvad
koster det, er der noget man skal være på vagt overfor,
hvad er prislejet, hvornår regner det, hvilke ruiner skal
man se og skal man forhandle og tippe taxi og tjenere.

Så jeg slæber rundt på dem og køber de nye udgaver når
de kommer - jeg kan ikke anbefale dem stærkt nok, de
gør livet lettere på de fjerne destinationer.

Mht. vejret som åbentbart bekymrer dig - det er ikke så
lige til at forudse. Det ene år falder regnen tidligt et andet
år er den sent ude. Det handler nok om at man tager hvad
der byder sig med et smil, og regn i Asien er slet ikke så
ubehagelig som den vi har her i landet - det kan være en
ret storslået og underholdende oplevelse. Som du skriver:
"Du har ret, man undre sig tit over, hvordan turister ikke
vil tilpasse sig, den kultur de besøger"

Når jeg læser dine indlæg, får jeg lyst til at spørge, hvad
faen lavede du i Indien i 9 uger..? Hvis man kan klare
9 uger i Indien (som pige) kan man klare hvad som helst,
men har man kun festet i Goa, har man altså ikke rigtigt
været i Indien. Indiske lokal busser og toge, så er alt
andet ren luksus resten af livet.

Du spørger om myg - den er enkel nok, varme og vand,
der er myg - men der findes effektive midler, køb dem
lokalt, i Indien hedder den Odomos og den er genial.
Du kan købe elektriske mygge midler, lige til stikkontakten,
de lugter ikke og de er effektive, koster næsten ikke noget.

Jeg kom hjem fra Thailand for et par måneder siden, og
priserne på basic fødevarer som ris og grøntsager er steget
extremt meget på de lokale markeder, for nogle ting er det
dobbelt op, feks. ris. Mens lønningerne for dag arbejdere
ikke er fulgt med (2-3 dollar om dagen) så hvis nogen er
hjælpsomme er det sikkert meget velkomment med lidt
ekstra bakshis/drikkepenge. Det er svære tider..!

Muhammed tegningerne havde en stor negativ effekt,
som jeg mærkede dagligt i Indien - det var nemmere
at sige man kom fra europa, og hvis de var nærgående
valgte jeg Italien, men Tyskland er også fint. Hoteller
er bare glade for dine penge, så der er ikke noget at
bekymre sig over. Men at vifte med det danske flag
er bare at gøre livet lidt mere besværligt for sig selv.

Husk du er på ferie og skal nyde det. Find dig ikke
i de platugler der prøver at udnytte din evt. dårlige
samvittighed, hvis du vil hjælpe så giv til dem der
yder, og ikke en øre til dem der tigger eller laver
plat - specielt børn er det en rigtig dårlig ide at give
noget som helst til. Det er sjovere at hygge sig med
gavmilde turister end at gå i skole - på sigt er det en
katastrofe for mange af dem.

Malaysia er fantastisk - hav en go tur.. )-max-

Fra : Søs

Dato : 15-09-08 19:57

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

Hej Max!
Også tak for dit svar!

> For sjov var jeg lige inde og kigge på Lonely Planet,
> der er faktisk en del info - og hvis du køber bogen,
> er du ret godt kørende.

Du har ret, Lonely Planet er også lidt af en "bibel" for os, og vi har
allerede mange forskellige stående i reolen.
Dog har jeg ikke fået købt en om Malaysia endnu, da jeg først vil finde ud
af, om vi skal derud!

> [...]
> ubehagelig som den vi har her i landet - det kan være en
> ret storslået og underholdende oplevelse.

Du har sikkert ret, men nu er situationen den, at jeg har så forfærdelig
mange rygsmerter, og her er den bedste medicin sol og varme!!!
Derfor går jeg så meget op i vejret, og vil gerne undgå alt for mange
regnvejrsdage

> [...]
> men har man kun festet i Goa, har man altså ikke rigtigt
> været i Indien. Indiske lokal busser og toge, så er alt

Du spørger hvad jeg lavede 9 uger i Indien.
Jeg ELSKER Indien!
Vores tur gik rundt i det sydlige Indien, for der var varmest
Og ja, vi var i Goa, men også i Karnataka og ikke mindst Kerala!
Men helt derude, hvor vi bl.a måtte med en tur på politistationen, for at få
lov til at deltage i en hindufestival, som en lokal havde inviteret os med
til. Det var nemlig ikke for "hvide mennesker" fik vi at vide!!
Saji fik dem heldigvis overtalt, til at give os lov.

Og det er det, jeg elsker mest ved Indien! Hvor nemt det er at "mænge" sig
med de lokale, og opleve alt muligt sammen med dem.
Det er for mig det bedste ved at rejse!!!
Hellere et primitivt værelse blandt lokale, end et fint luksushotel, selv om
jeg er pige
Og gerne indrømmer, at jeg kan savne et varmt bad ind imellem

P.g.a min ryg har vi kun kørt ganske lidt i busser derude, ellers har vi,
som jeg skrev været "luksusturister", og kørt i taxa´er, og ellers fløjet
indenrigs.

> [...]
> Du kan købe elektriske mygge midler, lige til stikkontakten,
> de lugter ikke og de er effektive, koster næsten ikke noget.

Jeg ved ikke lige, hvor du har dette fra, for jeg har nu ikke spurgt om myg!
Men ja, Odomos er super, og det samme er de elektriske myggemidler, hvis
ikke der er strømafbrydelse

> [...]
> hjælpsomme er det sikkert meget velkomment med lidt
> ekstra bakshis/drikkepenge. Det er svære tider..!

Vi har også god erfaring, med at forære næsten alt i vores "tasker" væk!
Tøj, håndklæder evt. sko, der er gammelt, men i orden.
Det har virkelig vagt glæde rundt omkring.
Vi får plads til nyt, og gør nogle mennesker glade!

> [...]
> bekymre sig over. Men at vifte med det danske flag
> er bare at gøre livet lidt mere besværligt for sig selv.

Det er trist, det er sådan, men rigtigt!

> [...]
> noget som helst til. Det er sjovere at hygge sig med
> gavmilde turister end at gå i skole - på sigt er det en

Vi giver aldrig noget til børn, af netop samme grund.

Venlig hilsen Søs.