Colombia, Bogota
Fra : heine.mathiasen@gmai~

Dato : 28-08-08 14:30

Hej,

har nogle besøgt Bogota i Colombia nogensinde? Er der noget man skal
være opmærksom på?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-08-08 01:12

On Thu, 28 Aug 2008 13:30:04 -0700 (PDT), heine.mathiasen@gmail.com
wrote:

>Hej,
>
>har nogle besøgt Bogota i Colombia nogensinde? Er der noget man skal
>være opmærksom på?

Jeg har været i Bogota tre gange i år og skal snart afsted igen. Der
er absolut nogle ting, man skal passe på. Sikkerheden er blevet meget
bedre de seneste år, specielt i de større byer. Der er nogle ganske
enkle regler, som man bør følge:

- Prej aldrig en taxa på gaden. Få evt. en restaurant til at ringe
efter en til dig. De gule taxaer i lufthavnen er sikre, men gå op til
lugen og fortæl dem, hvor du skal hen. De giver dig så en seddel som
du giver til chaufføren. Brug kun taxaer fra den officielle kø, ikke
noget med at tage en uofficiel taxa

- Lad være med at gå rundt alene om aftenen.

- Hold dig fra den sydlige del af byen, der ligger de fleste fattige
kvarterer

- Brug aldrig bus mellem de store byer, flyv i stedet

- Tag aldrig imod en drink du ikke har set blve lavet

- Afvis folk, der påstår at de er civlilt politi og skal lige checke
dine kontanter og værdigenstande

- Lad være med at have dyre ting synlige som f.eks. smykker, kamera
osv

Når du rejser ud igen, skal du finde den seddel som du udfyldte i
flyveren (den blev stemplet da du rejste ind), kig på sedlen og læg
mærke til logoet med bogstavet A. På den side af lufthavnen der ligger
ud mod vejen, ligger der en række kontorer, find det kontor der
skilter med samme logo. Gå derover, giv dem sedlen og dit pas, så
slipper du for at betale afrejseafgift. Hvis du glemmer det, bliver du
sendt derover aligevel, når du vil checke ind, så det er smartest at
gøre det først.

De lokale er nogle af de mest venlige mennesker, jeg nogensinde har
oplevet! Som sagt har jeg været der tre gange i år, jog eg har
allerede fået gode venner der.

Fra : heine.mathiasen@gmai~

Dato : 29-08-08 10:30

On 29 Aug., 02:12, Lars Ehlers <ehlersNOS...@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> De lokale er nogle af de mest venlige mennesker, jeg nogensinde har
> oplevet! Som sagt har jeg været der tre gange i år, jog eg har

Hej igen,

tak for det fine svar.

foretrækker du at flyve med et bestemt selskab eller en bestemt rute?
Hvad bør man se i og omkring Bogota? Har du været i Cartagena?

mvh
Heine

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-08-08 22:46

On Fri, 29 Aug 2008 09:30:22 -0700 (PDT), heine.mathiasen@gmail.com
wrote:

>Hej igen,
>
>tak for det fine svar.

Ingen problem,

>foretrækker du at flyve med et bestemt selskab eller en bestemt rute?
>Hvad bør man se i og omkring Bogota? Har du været i Cartagena?

Jeg flyver enten med Delta eller Continental, men da jeg bor på den
amerikanske vestkyst, så foretrækker jeg Continental, fordi jeg kan
skifte fly i Houston. Men hvis du kommer fra København, så er Delta
oplagt, fordi de flyver direkte fra Atlanta. Så kun et stop fra CPH.

Jeg rejser dertil for firmaet, så det er begrænset hvor meget jeg kan
lege turist, så en god guidebog kan sikkert give dig gode ideer. Jeg
kan godt lide det gamle område i byen med små smalle gader og brosten,
det er ret hyggeligt.

Jeg har indtil videre kun været i Bogota, men jeg skal muligvis til
Medellin senere på efteråret.

Du skal forrresten ikke bliver overrasket over, hvor meget millitær
man ser rundt omkring, det er absolut med til at holde tingene på et
fredelig niveau.

Og en sidste ting, Bogota ligger over to en halv kilometer over havets
overflade, så du skal måske vænne dig lidt til det tyndere luftlag.
Vejret skifter meget, så vær forberedt på lidt af hvert.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-08-08 22:19

<heine.mathiasen@gmail.com> wrote in message
Hej,

har nogle besøgt Bogota i Colombia nogensinde? Er der noget man skal
være opmærksom på?

Jeg har en eller anden fornemmelse af at i godt ved hvor farligt det er i
Columbia. Er det rigtigt ?

Så har folk jo lidt mere at gå ud fra, om de skal svare jeg på hvor flot det
er, eller hvor farligt der er.

Bjarne K.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-08-08 05:39

On Fri, 29 Aug 2008 23:19:14 +0200, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Jeg har en eller anden fornemmelse af at i godt ved hvor farligt det er i
>Columbia. Er det rigtigt ?

Colombia lider af et ekstremt dårligt ry af meget god grund.
Narkotikaproduktion og -handel, FARC oprørere (der bortfører og
tilbageholder folk i årevis) og risiko for overfald og kidnapning af
turister.

Når alt det er sagt, så er der sket mange forbedringer i Colombia de
senere år. Den nuværende præsident har sat hårdt ind mod
narkotikaproduktionen og tillader at amerikanske DEA agenter blander
sig. Til gengæld giver USA et massivt tilskud til det colombianske
millitær, og nogle af de penge går til bekæmpelse af kriminalitet i
byerne. Det er måske lidt skræmmende at se, hvor meget millitæret
fylder i gadebilledet, men det virker! Bogota er i dag en mere sikker
by end Sao Paolo og Rio de Janiero. Jeg opholder mig jævnligt i Sao
Paulo, og føler mig faktisk rimeligt tryg der. så jeg har ingen
problemer med at rejse til Bogota.

Jeg er pt. ansvarlig for et IT projekt i den millitære
efterretningstjeneste, så jeg kan selv se, hvad pengene går til, der
bliver brugt nogle penge på avancerede våben og spionlegetøj

I Colombia skal man holde sig til de store byer og lade være med at
køre i bus mellem byerne. FARC oprørerne er stadig meget aktive,
specielt i grænseområdet omkring Venezuela. Men hvis man holder sig
til de enkle regler, som jeg beskrev i mit oprindelige svar, så venter
der een en stor oplevelse. Og venligere mennesker (og smukkere
kvinder), skal man lede længe efter!

--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman