tgv tog
Fra : tina hedeman

Dato : 21-08-08 17:10

hej med jer

jeg leder efter en køreplan og prisliste over tgv toget i frankrig. vi skal
fra paris til bordeaux.
har nogen her før kørt med det tog??

Fra : alexbo

Dato : 21-08-08 18:06

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev

> jeg leder efter en køreplan og prisliste over tgv toget i frankrig. vi
> skal fra paris til bordeaux.
> har nogen her før kørt med det tog??

En rigtig køreplan er det ikke men man kan dog finde tider og priser.
http://www.raileurope.co.uk/Default.aspx?tabid=948
http://www.tgv-europe.com/en/home/

Jeg har nu ikke kørt med toget.

mvh
Alex Christensen

Fra : schlafen

Dato : 21-08-08 19:49

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev i meddelelsen

> fra paris til bordeaux.
> har nogen her før kørt med det tog??

Ja, jeg har kørt en del af turen Paris - Bordeaux (til Poitiers) med TGV,
kan ikke lige hjælpe med tidstabeller, men blot fortælle at det var en 'fed'
oplevelse at køre TGV - så glæd dig....

Fra : Ivar

Dato : 21-08-08 21:25

tina hedeman skrev:

> har nogen her før kørt med det tog??

Jeg har kørt med TGV, dog ikke til Bordeaux.
Hvis jeg ikke havde vist, at det var et TGV, havde jeg ikke
opdaget det. Det er ikke andeledes at køre i end ethvert andet tog.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Ivar

Dato : 21-08-08 21:34

Ivar skrev:

> Jeg har kørt med TGV, dog ikke til Bordeaux.
> Hvis jeg ikke havde vist, at det var et TGV, havde jeg ikke
> opdaget det. Det er ikke andeledes at køre i end ethvert andet tog.

Køreplan finde du selvfølgelig her: http://www.tgv.com/

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Bjarne

Dato : 22-08-08 05:38

Ivar skrev:

> Jeg har kørt med TGV, dog ikke til Bordeaux.
> Hvis jeg ikke havde vist, at det var et TGV, havde jeg ikke
> opdaget det. Det er ikke andeledes at køre i end ethvert andet tog.

Hvis du prøver at fokusere på detaljer i landskabet, mærkes forskellen.
Det bliver meget svært f.eks. at læse skilte, længe før man kommer op
omkring 300 km/t.

Bjarne

Fra : tina hedeman

Dato : 22-08-08 07:13

hej

jeg har prøvet og se priser men når jeg booker for at se det står det på
fransk selvom det først stod på engelsk.
vi vil se om det bedre kan betale sig at tage toget end at flyve. har
tjekket airfrance og de skal ha små 1800 for 2 prs retur fra paris til
bordeaux.
det var bare om toget var billigere???

Fra : Pallejc

Dato : 22-08-08 07:34

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi vil se om det bedre kan betale sig at tage toget end at flyve. har
> tjekket airfrance og de skal ha små 1800 for 2 prs retur fra paris til

Hej

Jeg ved ikke hvornår du skal afsted, men på denne side kan man finde
billetterne meget billigere: http://tv2.da.momondo.com/Compare_Flights.aspx

--
Hilsen Palle

Fra : michael

Dato : 22-08-08 10:16

Pallejc skrev:
> [...]
>
> Hej
>
> Jeg ved ikke hvornår du skal afsted, men på denne side kan man finde

Og sjovt nok giver Momondo også et bud med TGV. Prisen på en tilfældig
returrejse i Oktober 13.-16. var 343 kroner.

/michael

Fra : Bjarne

Dato : 22-08-08 10:17

tina hedeman skrev:
> [...]
> vi vil se om det bedre kan betale sig at tage toget end at flyve. har
> tjekket airfrance og de skal ha små 1800 for 2 prs retur fra paris til

Jeg ville vælge TGV alene for oplevelsen.
Tænk også på, at toget kører mellem stationer i byerne, så du ikke skal
til fra lufthavne.

Jeg har kørt med TGV mellem Paris og Marseilles og med Eurostar mellem
London og Paris og nød at få sjælen med - selvom det gik stærkt!

Spørg evt. også i dk.fritid.jernbaner

vh

Bjarne

Fra : Ole

Dato : 22-08-08 11:07

Hej,

Hvis du vælger at afhente billetten i Danmark, fortsætter hjemmesiden på
engelsk, hvis du vælger at afhente i Frankrig slår den over på fransk.

Ved en tilfældig søgning fandt jeg to returbilleter til DKK 520,-

Jeg kørte med toget fra Sydfrankrig til Paris for et par uger siden, i
starten føltes farten nogenlunde som i et alm. tog, men da vi nåede
højfartsstrækningen "lgv" før Paris var farten absolut ikke normal længere.
Jeg beregnede farten på et tidspunkt til at vær 360 km/t men jeg tror dog
ikke de officielt kører hurtigere end 320.

Biletten afhenter du blot på afrejsestationen før afgang, (udskrives i
automat hvis du har kreditkort (med chip) eller afhentes ved skranken).

Hvis du flyver til Paris kan du evt. tage regionaltoget fra lufthavnen (CDG)
til Paris Montparnasse banegård - koster ca 70 kr. svjh.

mvh
Ole

Fra : Ivar

Dato : 22-08-08 18:31

Bjarne skrev:

> Hvis du prøver at fokusere på detaljer i landskabet, mærkes forskellen.
> Det bliver meget svært f.eks. at læse skilte, længe før man kommer op omkring
> 300 km/t.

Det er helt umuligt at læse et skilt, når man kører forbi med 30 km/t,
hvis man altså er tæt på. Hvis man flyver med 1000 km/t og ser ned
på jorden, virker alt stille og roligt. Lige før flyet letter er
hastigheden oppe i nærheden af 300 km/t, det virker langsomt,
sammenlignet med en rutschebane, der kører 60 km/t.

Med andre ord, oplevelsen af hastighed er afhængig af, hvor tæt man er
på. I et TGV er man ikke specielt tæt på, så for de fleste vil det
være umuligt, at sige om det kører med 200 km/t eller 300 km/t.

Medmindre man er en af de typer, der finder det vildt interessant at
notere lokomotiv-numre ned, er en tur med TGV blot en tur med tog.

Ivar Magnusson

Fra : Bjarne

Dato : 22-08-08 19:26

Ivar skrev:

> [...]
>
> Medmindre man er en af de typer, der finder det vildt interessant at
> notere lokomotiv-numre ned, er en tur med TGV blot en tur med tog.

Ja, nu tror jeg efterhånden mest du er modsat for at være på tværs,
eller også har du slet ikke forstået noget.

Når du kører med et "almindeligt" tog med f.eks. 120km/t, er det
rimeligt nemt at fokusere på genstande eller skilte mens man farer
forbi. F.eks. at se stationsnavne eller skilte på bygninger.

Hvis man kører med et komfortabelt højhastighedstog som TGV eller ICE
eller Eurostar, er fartoplevelsen relateret til, at landskabet farer
meget hurtigere forbi uden for vinduet. Toget ligger så godt i sporet,
at man næppe mærker på kørslen, at det går stærkt. Noget helt andet end IC3.

Sidst jeg kørte med ICE lagde jeg mærke til farten da jeg skulle hente
en kop kaffe og kom forbi et display med '298 km/h' og bemærkede,
hvordan vi susede forbi bilerne på motorvejen.

Bjarne

Fra : Ivar

Dato : 22-08-08 20:58

Bjarne skrev:

> Sidst jeg kørte med ICE lagde jeg mærke til farten da jeg skulle hente en kop
> kaffe og kom forbi et display med '298 km/h' og bemærkede, hvordan vi susede
> forbi bilerne på motorvejen.

Ja, det er netop det jeg forsøger at sige. Man bemærker ikke noget
specielt som passager i et højhastighedstog.

Banerne til højhastighedstog er bedre funderet og mere lige end
almindelige jernbaner. Men på grund af den højere fart oplever
passagerne cirka de samme rystelser som i et almindeligt tog.

Jeg kører ikke meget med tog, men turen med TGV imponerede mig ikke.
Den togtur der har gjort størst indtryk på mig, var en tur med
nattoget fra Sct. Petersborg til Moskva en december for nogle år siden.
Bare turen hen af perronen langs det flere hundrede meter lange tog
for at finde min vogn, var imponerende. I den kolde aften stod der
foran hver vogn en kontrollør med grå pelshue i bedste Dr. Zivago-stil.
Toget var mat rødt, med teksten "Restaurat" med store kyriliske
messing-bogstaver på enkelte vogne. Der var røg fra toget og ånden
fra menneskene var tydelig i den kolde luft. Det var utroligt malerisk.
Kupeen var også fin, men utrolig gammeldags. Toiletforhold med mere
gjorde at jeg var glad for at jeg ikke skulle køre i flere dage.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Bjarne

Dato : 23-08-08 06:22

Ivar skrev:

> Ja, det er netop det jeg forsøger at sige. Man bemærker ikke noget
> specielt som passager i et højhastighedstog.
Bortset fra oplevelsen, når man kigger ud gennem vinduerne!

> Banerne til højhastighedstog er bedre funderet og mere lige end
> almindelige jernbaner. Men på grund af den højere fart oplever
> passagerne cirka de samme rystelser som i et almindeligt tog.
Endda mindre. Både med ICE (300 km/h) og Eurostar var kørslen betydeligt
roligere end med IC3 (180 km/h)

> [...]
> Kupeen var også fin, men utrolig gammeldags. Toiletforhold med mere
> gjorde at jeg var glad for at jeg ikke skulle køre i flere dage.

Det er videnskabeligt påvist, at mennesker tilpasser til næsten hvad som
helst, men også, at mennesker er urealistiske i deres forventninger om,
hvor meget de kan tilpasse sig. (hvad jeg netop hørte på hjemvejen i
podcast af The Naked Scientist)

En af mine mest betagende togrejser var nytårsaften 1981, hvor vi
ventede på Jena Paradies station, mens store postkortagtige snefnug
dalede ned, da et stort damplokomotiv med en række ældre grønne vogne
kom brusende til perron og kørte os til den lille by Orlamünde. Det var
som at rejse i et eventyr.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 22-08-08 20:24

Ivar skrev:

> [...]
>
> Medmindre man er en af de typer, der finder det vildt interessant at
> notere lokomotiv-numre ned, er en tur med TGV blot en tur med tog.

Mnjaeh :-/
Det kan jo også være en art "fjer i hatten" som man kan prale med
overfor intetanende!
Jég kan dels derudfra og dels ud fra en ren teknisk interesse godt tænke
mig at prøve en TGV-tur engang - Ligesom jeg også kunne tænke mig at
køre over Viaduc du Millau
<http://lh5.ggpht.com/_YCQ0jRI5APM/RkaKM4V7rOI/AAAAAAAAABw/s_X4x42SI2Q/20061017_092144_millau_12_viaduc.jpg>
og under Kanalen ved given lejlighed!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 22-08-08 05:42

tina hedeman skrev:
> hej med jer
>
> jeg leder efter en køreplan og prisliste over tgv toget i frankrig. vi skal
> fra paris til bordeaux.
> har nogen her før kørt med det tog??

Køreplan er nemt nok. Jeg plejer at bruge www.bahn.de

Prisliste er nok sværere og værd at søge råd om.
Det mest nærliggende er at købe hos DSB, men jeg ved ikke, om der findes
billigere alternativer.
Der er sikkert en række rabatmuligheder, som DSB kan fortælle om.

vh

Bjarne

Fra : Bo

Dato : 22-08-08 13:54

On 21 Aug., 19:09, "tina hedeman" <t...@dch-grenaa.dk> wrote:
> hej med jer
>
> jeg leder efter en køreplan og prisliste over tgv toget i frankrig. vi skal
> fra paris til bordeaux.
> har nogen her før kørt med det tog??

Her kan du se toget køre 574,8 km/t læg mærke til midt i filmen -
landskabet - under broen hvor folk står oppe og ser på - 2:39 min
http://www.youtube.com/watch?v=Dw4zn-qw1oM
vh Bo