Tallin
Fra : marlene

Dato : 10-08-08 20:44

er der nogen her der har erfaring med Tallin,
vil gerne vide for og imod.

tak for hjælpen
malene

Fra : Janner

Dato : 11-08-08 16:59

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen her der har erfaring med Tallin,
> vil gerne vide for og imod.
>
> tak for hjælpen
> malene

Masser af ludere og lommetyve, ellers meget pæn by

/Jan

Fra : Ped

Dato : 11-08-08 17:17

marlene skrev:
> er der nogen her der har erfaring med Tallin,
> vil gerne vide for og imod.
>
> tak for hjælpen
> malene

Jeg var der i 2002 sammen med et par af mine motorcykelvenner. Vi boede
på en campingplads i den sydlige udkant, så jeg har ingen informationer
om hotelstandarden.

Byens centrum og den gamle bydel er meget flot restaureret, og der var
pinligt rent over det hele. Ikke så meget som et stykke tyggegummi eller
et flødekaramelpapir på hele den store, centrale plads midt i byen. Byen
er levende og farverig, med et rigt caféliv som i enhver anden by.

Hvis man er i Tallinn bør man se stedet, hvor det danske flag ifølge
sagnet dumpede ned fra himlen i år 1219. Stedet ligger i Den danske
Konges have (Taana Kuninga). Haven er ikke skiltet, og er ikke nem at
finde. Desuden er den i to niveauer, så man kan faktisk overse
mindesmærket, selv om man står midt i den. Man skal finde gaden Luhika,
som ender blindt. For enden af den er der en trappe, der går skråt op
til venstre. Øverst på trappen skal man ikke dreje til højre og gå
gennem bymuren, men fortsætte ligeud til et grønt område med nogle træer
lidt fremme. Det er Taana Kuninga, men mindestenen for det danske flag
befinder sig et niveau lavere, til venstre for stenmuren. Man skal ned
ad en trappe lidt fremme til venstre, og så er man der. I bymuren lige
over Taana Kuninga er der indrettet café i hele 3 etager, og på den
øverste kan man sidde og nyde kaffen på en langstrakt afsats med udsigt
ud over haven.

Vores korte ophold i Tallinn (3 dage) druknede delvist i regn, så det
var ikke så meget vi fik set.

På offentlige toiletter og restauranttoiletter var det almindeligt, at
nichen hvor WC-kummen stod, var adskilt fra resten af rummet med en lav
svingdør. Man kunne altså stå og kigge direkte ind til den der sad og
trykkede

Havneområdet, hvor færgerne til Finland og Sverige ligger, var dengang
noget af et gedemarked, med markedsboder, plattenslagere, lommetyve og
jeg ved ikke hvad, og nogle af dem skulle have særdeles hvasse
afvisninger for at forføje sig.

Vi følte os på ingen måde utrygge ved at færdes i Tallinn, og jeg kan
slet ikke komme i tanker om nogen forbehold.

Håber det kan bruges

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : J W Nielsen

Dato : 11-08-08 19:05

Hej...
Kommer der jævnligt i forbindelse med mit arbejde.
Tallin er en meget køn by - den gamle del minder en del om gamle tyske byer.
Har ikke på noget tidspunkt følt mig utryg i byen.
Bor normalt på Scandic-hotellet mit i byen. Det er ok og er godt beliggende.
Der er ofte rigtig mange turister i byen. Specielt svenskere, som nyder lidt
mad og ikke mindst drikke på sejlturen fra- og til Sverige.
Jeg har ikke rigtig oplevet det med toiletterne. Er det presserende, bruger
jeg ofte McDonalds eller BK og det plejer at være rimeligt ok.
Det er er billigt at leve der, når man holder sig lidt væk for
"hovedstrøget". Har somme tider spist på et slags "folkekøkken" ved
jernbanestationen og det er endog meget billigt. Lige ved siden af stationen
ligger der et stort marked med alt i tøj, grøntsager, kød, fisk og tekniske
dimser.
I udkanten af byen, ikke langt fra lufthavne, er der et stort
shoppingcenter.
Har ikke mødt flere ludere eller lommetyve end i andre storbyer... men er
naturligvis lidt agtpågivende om aftenen, men det gælder vel også når man
går rundt i London eller Rom?
Estland har jo lidt problemer omkring den etniske fordeling: Har lidt svært
ved at "greje" det. Mig bekendt er der ca. 25% russere, som vist ikke altid
har det for nemt - der er i al fald nogle spændinger - måske bliver de
"trådt" lidt på. Har oplevet et par demonstrationer under mine ophold, hvor
politiet har været noget kontante. Jeg har dog altid bare gået væk...
Byen er absolut et besøg værd - måske ikke i en hel uge, men 3-4 dage vil
nok være passende.

Mvh Jørgen

Fra : marlene

Dato : 11-08-08 21:07

tak til jer alle
det var lige 3-4 dage vi havde talt om, det er så rigtig rart med udsagn
derfra, når det er helt ukendt for os.

Fra : Lave

Dato : 18-08-08 17:24

Hej Jørgen

Kan du anbefale nogle gode spisesteder. Lokale eller russisk mad.

Hilsen
Lave