Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad man dog ikke kan opnå i denne gruppe
Fra : Bo Hellum

Dato : 07-08-08 22:05

Hej alle

Ja, det er måske en mystisk meddelelse, men jeg synes jeg skal skrive den.
Ikke kun for at "prale", men også for at fortælle nye amatørfotografer hvad
de kan opnå ved at få negativ kritik.

Jeg har været her en del år efterhånden og deltaget aktivt med den viden jeg
trods alt har fået.

De billeder jeg har uploaded i billedgruppen har fået hård medfart de første
par år, og det rystede mig gevaldigt. Men heldigvis gav jeg ikke op. Jeg kan
huske at smily max hjalp mig da jeg fik min 50 mm 1,4 som jeg ikke anede
hvordan jeg skulle bruge, tak for det.

Den hjælp jeg har fået har været uvurderlig. Smily Max, Kruse, Frodo, Bøgh,
Larsen ja jeg kunne blive ved, har personligt hjulpet mig op på et niveau
som nu har gjort mig til en habil fotograf. Det kan være der er delte
meninger om mine fotografiske evner, sådan vil det altid være, men lige nu
er status at jeg :

Har startet eget fotofirma
Har udstilling på et galleri i Skagen
Skal muligvis snart udgive en fotobog om skagen
Står for næsten al promotion rent turistmæssigt i Skagen, det være sig
Skagen guiden, sommer nu osv

og sidst men ikke mindst (også derfor denne mail), så er jeg i dag blevet
kontaktet af National Geographics, og de vil publisere mine billeder den 10
oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et af dem kommer nok på
forsiden.

Det synes jeg sku er stort

Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har været
guld.

Hygge

Bo

Fra : Robert Piil

Dato : 07-08-08 22:11

Bo Hellum skrev:

> [...]
> blevet kontaktet af National Geographics, og de vil publisere mine
> billeder den 10 oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et

Wauw, tillykke!

> Det synes jeg sku er stort

Det er det sgu også!

--
Robert Piil

Fra : Nicolai

Dato : 07-08-08 22:13

> Wauw, tillykke!

Hørt!

> Det er det sgu også!

HØRT!

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 07-08-08 22:53

Bo Hellum wrote:
> [...]
> af dem kommer nok på forsiden.
>
> Det synes jeg sku er stort
>
> Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har

STORT tillykke !

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-08-08 02:31

Bo Hellum skrev:

> [...]
> blevet kontaktet af National Geographics, og de vil publisere mine
> billeder den 10 oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et

Tillykke, men det er fair nok. Du har nogle lækre Skagensbilleder og så
en lille bitte smule held, så er den hjemme. Dine billeder lever fint op
til den i øvrigt gode kvalitet, der er i tidsskriftet. Giv lige signal
om hvad nummer det er, da jeg for tiden ikke får dem fast.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 08-08-08 05:46

Søren Friberg skrev:

> [...]
> til den i øvrigt gode kvalitet, der er i tidsskriftet. Giv lige signal
> om hvad nummer det er, da jeg for tiden ikke får dem fast.

Der står den 10ende oktober i Bo´s indlæg.

Tommy

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-08-08 03:09

Bo Hellum skrev:

> Ja, det er måske en mystisk meddelelse, men jeg synes jeg skal skrive
> den. Ikke kun for at "prale", men også for at fortælle nye
> amatørfotografer hvad de kan opnå ved at få negativ kritik.

Negativ kritik er meget lidt anvendelig og kan mere bruges til at
opretholde eksisterende "lov og orden" og dunke folk i hovedet med. Hvis
du tænker på positiv kritik, kan jeg ikke være mere enig.

> Den hjælp jeg har fået har været uvurderlig. Smily Max, Kruse, Frodo,
> Bøgh, Larsen

Det er også mit indtryk, at det først og fremmest er den bærende gruppe
her indimellem forstyrret af lallende amatører. Der er utvivlsomt stadig
meget kompetance her, men udviklingen er måske også gået lidt væk fra
usenet og over i diverse andre mere eller mindre kommercielle fora. Det
gælder jo ikke bare fotogrupperne, men et fint indlæg du kommer med.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 08-08-08 05:48

Søren Friberg skrev:

> Negativ kritik er meget lidt anvendelig og kan mere bruges til at
> opretholde eksisterende "lov og orden" og dunke folk i hovedet med. Hvis
> du tænker på positiv kritik, kan jeg ikke være mere enig.

Det er da modgang der avler medgang, du bliver ikke bedre fotograf af,
at nogen stryger dig med hårene.

Tommy

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-08-08 07:48

Tommy Hjorth skrev:

> Det er da modgang der avler medgang, du bliver ikke bedre fotograf af,
> at nogen stryger dig med hårene.

Jeg skriver intet om at stryge nogen med hårene, men negativ kritik er i
almindelighed at man kritiserer blot for at kritisere - for at være på
den sikre side. Modsætningen til negativ kritik er positiv kritik eller
måske bedre: konstruktiv kritik. Her er formålet ikke selvhævdelse
og/eller nedgøren (det er sådan set det samme), men her fungerer
kritikken som en hjælp. Under alle omstændigheder ligger der i ordet
"kritik" at der er noget man mener kunne være anderledes. Iøvrigt er Bo
selv fremragende til at give positiv kritik.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-08-08 09:56

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjælp. Under alle omstændigheder ligger der i ordet "kritik" at der er
> noget man mener kunne være anderledes. Iøvrigt er Bo selv fremragende til

Kritik som man får noget ud af, tager ved lære af, har jeg i de sidste 30 år
kaldt for "konstruktiv kritik", det gjorde alle dengang jeg kom i Aalborg
fotoklub.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-08-08 10:53

Leif Langgaard skrev:

> Kritik som man får noget ud af, tager ved lære af, har jeg i de sidste 30 år
> kaldt for "konstruktiv kritik", det gjorde alle dengang jeg kom i Aalborg
> fotoklub.

Ja, det er jeg da enig i.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-08-08 20:17

Søren Friberg skrev:

> [...]
> "kritik" at der er noget man mener kunne være anderledes. Iøvrigt er Bo
> selv fremragende til at give positiv kritik.

Kritik er jo som det ligger i ordet noget man får af -kritikkere-, at
kritikken kan være både postiv og negativ ladet er en anden snak, men
det der er interessant ved kritikkere er jo, at vi bedst kan lide, at
hører den vind der ikke er modvind, og det er for mig en helt naturligt
egenskab ved det at være menneske, og især hvis vi befinder os i et
offenligt forum som denne nyhedgruppe, er det drøn ubehageligt, at få
for meget modvind.

Men hvis man har det "drive" der skal til så kan man også godt tåle en
gang ikke positiv ladet kritik, altså med andre ord, at få en røffel,
som sætte sin egen evne lidt i perspektiv, og en røffel kan imo ikke
gøres positivt, den skal svide lidt. Og forhåbenligt give en en smule
mere selvkritik end man havde før.

Tommy

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-08-08 08:08

Tommy Hjorth skrev:

> Det er da modgang der avler medgang, du bliver ikke bedre fotograf af,
> at nogen stryger dig med hårene.

Og bortset fra det - og nu er jeg ovre hvor jeg er professionel - troede
man jo mægtig meget på i gamle dage, at man kom mægtig langt med kritik,
straf og frygt. Og aldrig har så mange lært så lidt som i gamle dage. I
dag kan flere end nogensinde både læse og skrive. I nyere tid har man
for længst indset, at der opnås størst indlæringsresultater ved at rose
- kun det rigtige og gode naturligvis (vi taler ikke om at være
tossegod). Der opnås relativt lidt indlæring ved kritik. Eks. er jeg
ikke i tvivl om at det rykker nok så meget for Robert at han med sit
billede lå godt på psig og her ikke mindst at Bo kommer så langt her.
Ingen professionel hundetræner vil bruge meget tid på kritikken, men vil
læge vægten på den positive betingede indlæring. Nu vil jeg så ikke
tages til indtægt for at jeg mener kritik er forkert eller bør undgås
blot gør jeg opmærksom på veldokumenterede indlæringsforskning.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-08-08 20:06

> [...]

Stort tillykke herfra til Bo.

> [...]
>
> Det er også mit indtryk, at det først og fremmest er den bærende gruppe
> her indimellem forstyrret af lallende amatører.

Så er det jo problemet hvordan man kommer videre fra " lallende amatører" ??

Tager da gerne imod råd.

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 08-08-08 07:01

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok på forsiden.
>
> Det synes jeg sku er stort
>
> Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har

Det er sgu da lækkert, Bo, glæder mig til at læse bladet. Men det må da være
beviset på, at hvis man hører efter og vælger at lytte til, hvad andre har
at side, at man så kan komme videre.

MVH
Thomas

Fra : Bo Hellum

Dato : 08-08-08 08:46

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> være beviset på, at hvis man hører efter og vælger at lytte til, hvad
> andre har at side, at man så kan komme videre.

Tak til alle for jeres indlæg, det luner

Hygge

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 11:14

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nok på forsiden.
>
> Det synes jeg sku er stort
>
> Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har

Stort tillykke herfra!

Det er ikke alle forment, at få sine billeder i National Geographics.
Jeg går ud fra, at det er dine skagensbilleder, det drejer sig om, altså
landskabsbillederne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jens G

Dato : 08-08-08 15:43

On Thu, 7 Aug 2008 23:05:00 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote:

> [...]
>oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et af dem kommer nok på

Ja,- det er godt nok stort.
Og med det kommer du jo ud til et kæmpe publikum.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Ole Helms

Dato : 08-08-08 16:07

On Thu, 7 Aug 2008 23:05:00 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev:

> [...]
>oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et af dem kommer nok på

Det er bestemt meget fornemt. Hjerteligt til lykke med det.

>Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har været
>guld.

Teknik har aldrig kunnet erstatte talent, men det hjælper ved ikke at
stå i vejen for det.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : jagge

Dato : 08-08-08 19:36

> Det synes jeg sku er stort

Af alle steder er det sgu et cool sted at komme i. MEGET street credit
for den :0)

Tillykke

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 08-08-08 19:47

Bo Hellum skrev:
> [...]
> blevet kontaktet af National Geographics, og de vil publisere mine
> billeder den 10 oktober, hvor de har bedt om 13 af mine billeder og et

Publicering i NG kan det blive større?

Stort tillykke herfra!

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 09:12

Hej Tillykke
Hvordan er forløbet med NG?

Hvad fik dem til at kontakte dig ?

Poul B-H

Fra : Bo Hellum

Dato : 09-08-08 11:49

"Poul B-H" <pbh a pc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Tillykke
> Hvordan er forløbet med NG?
>
> Hvad fik dem til at kontakte dig ?
>
> Poul B-H

Jamen det var igennem den lokale turistforening. NG kontaktede dem fordi de
skulle lave en artikel om Skagen, og så manglede de en fotograf og nogle
billeder. Så et par mails frem og tilbage, og den var i boksen.

Hygge

Bo

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-08-08 14:17

"Bo Hellum"
> [...]
> en artikel om Skagen, og så manglede de en fotograf og nogle billeder. Så et par mails

Det er sku da for fedt, Bo ) Som at vågne op i baronens seng, hva.
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-08-08 19:28

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det synes jeg sku er stort

Det må man sige - tillykke.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-08-08 20:18

Bo Hellum skrev:
> [...]
> af dem kommer nok på forsiden.
>
> Det synes jeg sku er stort
>
> Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år, I har

Tillykke med det Bo, det er imo helt fortjent.

Tommy

Fra : Bo Hellum

Dato : 10-08-08 12:14

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tillykke med det Bo, det er imo helt fortjent.
>
> Tommy

Jeg vil igen sige mange tak for den positive tilbagemelding I alle har givet
mig her og på mail, det er jeg SÅ glad for. Jeg har nok ikke fattet det helt
endnu, og tror nok først på det når jeg ser den trykte udgave

Hygge

Bo

Fra : rt

Dato : 11-08-08 17:49

> [...]

> Det synes jeg sku er stort
>
> Så tak til alle som har hjulpet mig gennem mine "pubertets" år,

Også lige et stort tillykke fra mig - det er virkelig godt gået!

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Michaelbs

Dato : 14-08-08 17:17

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in

> Også lige et stort tillykke fra mig - det er virkelig godt gået!

Ditto herfra.

mvh Michaelbs