Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 450d eller 40d ?
Fra : Jfo

Dato : 06-08-08 07:31

Jeg har et Olympus sp550uz. Jeg er træt af at man ikke rigtigt kan
fokusere manuelt, at det fokuserer laaaangsomt og at der går relativt
lang tid fra man tager et billede til man er klar igen.

Derfor overvejer jeg nu at købe et Canon 450d til omkring 4900,-. Men
er jeg for nærig? Burde jeg istedet købe et 40d til det dobbelte? Hvad
ville fordelen være?

Jeg tager meget billeder af børn der flakser rundt og ikke venter på
min fokus. Men jeg tager også billeder af natur og andre ting. Jeg vil
gerne tage kvalitetsbilleder...sådan rent teknisk. De skal kunne tåle
at blive sendt til konkurrencer osv.

Mvh. Jon

Fra : Kim

Dato : 06-08-08 15:29

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det dobbelte er nok en overdrivelse, se her
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Digitale_SLR_Kameras/digikamslr.shtml?filter1=2-20&filter3=9-2

Kim

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-08-08 18:15

Jfo skrev:
> [...]
> min fokus. Men jeg tager også billeder af natur og andre ting. Jeg vil
> gerne tage kvalitetsbilleder...sådan rent teknisk. De skal kunne tåle

Spørgsmål af denne type hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb...

Men anyway se nogle af forumtrådene her:
<http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=28860969>
<http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=28830471>
<http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=28549233>
m.fl.

Til dit brug lyder det som om du kunne udnytte for 40D's 6½ billeder per
sekund og bedre AF. 450D kører vist 3½ bps og det er ikke alverden når
det brænder på, men det kan sagtens være fint nok til dit brug. 40D er
vist en anelse bedre end 450D ved høj ISO, men jeg har ikke checket
testrapporter.

Jeg opgraderede fra 400D til 40D mest for at få noget der kunne bruges
til håndbold - indenfor en rimelig prisramme Det har jeg ikke
fortrudt, men 450D har i mellemtiden også fået en del af funktionerne
fra 40D, så her er forskellen ikke så stor...

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Jfo

Dato : 06-08-08 12:05

On 6 Aug., 19:15, Kurt Kjær Jensen <kkjen_slet...@aub.dk> wrote:

> [...]
> fortrudt, men 450D har i mellemtiden også fået en del af funktionerne
> fra 40D, så her er forskellen ikke så stor...

Hej tak for kommentar og links. Det forum kendte jeg ikke.
Når man vil skyde de 6½ billede pr. sekund skal man så vælge 'burst
mode' i menu eller kan man bare holde 'aftrækkeren' nede i normal
drift?

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-08-08 20:16

Jfo skrev:

> [...]
> Når man vil skyde de 6½ billede pr. sekund skal man så vælge 'burst
> mode' i menu eller kan man bare holde 'aftrækkeren' nede i normal

Man indstiller hastigheden generelt mellem timer (2 sek), timer (10
sek), single, continous (3 bps) og continuous (6½ bps). Derefter trykker
man bare på knappen. Min står stort set altid på 6½ bps, hvor der
hurtigt ryger et par ekstra eksponeringer ind på flash-kortet, så der
bliver lidt at rydde op i efterfølgende...

Der er et link til lyden af 6½ bps langt nede på denne side:
<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page6.asp>:
<http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS40D/Samples/Audio/30sec.mp3>

--
Vh Kurt

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 06-08-08 20:41

Mjaaa - jeg valgte en 40d fordi Olympus 520, Canon 400d, Nikon D40 var for
små til min hånd og 40d passede bedst imellem Pentax K10, Nikon D80.

/tue

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-08-08 19:50

Det er vigtigt at understrege, at autofokus hastigheden stort set
udelukkende bestemmes af objektivet, når man sammenligner 40D med 450D.

Til din brug vil det være en fordel at objektivet er af "USM" eller "HSM"
typen (=hurtig fokus motor), og også gerne F2.8 eller bedre (Mindre F-værdi
= "forøget fase forskydning" og "større triangulerings afstand" til gavn for
autofokus sensoren). Men selv med objektiver der er dårligere end "USM/HSM"
og "F2.8" vil der ikke være nogen betydelig forskel på 40D og 450D når det
gælder praktisk anvendelse af autofokus.

Undtaget fra ovenstående er dog de situationer hvor kontrasten er meget lav.
Her er 40D overlegen. Dette har betydning i de tilfælde hvor du prøver at
anvende autofokus systemet i meget dæmpet belysning (så dæmpet at du skal
bruge stativ for at tage gode billeder). I dette tilfælde vil din flash dog
udsende autofokus hjælpe belysning (en serie korte blink), eller din
eksterne flash vil udsende autofokus hjælpe belysning via en meget kraftig
rød LED monteret i flashen. Situationen er således meget teoritisk. Områder
i billedet med lav kontrast (fx. hvis du fokuserer på en ensfarvet væg) vil
også kunne give 40D en teoritisk fordel.

Selv har jeg både 400D og 40D (men ikke 450D). Der er meget lille forskel på
autofokus performance ved praksis brug af de to kameraer. Endda selv om 40D
har langt bedre specifikationer end 400D. "Oven i hatten" på dette skal du
lægge det faktum at 450D er bedre end 400D på dette område.

Du skal derfor bruge pengene på "USM" objektiver, som gerne må være "F2.8"
eller bedre.

Konklusion: Brug pengene på et objektiv med USM og måske endda F2.8 i stedet
for at bruge dem på et 40D over 450D.

(40D har dog en række andre fordele over 450D, mest i retning af hastighed
og brugervenlighed under betjeningen, og i mindre grad omkring
billedekvalitet herunder autofokus).

Objektiver som kan anbefales: Sigma 30mm F1.4 HSM, Canon 17-55 F2.8 IS USM.
Canon 24-70 F2.8 L USM.

Mvh
Anja

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-08-08 20:18

Anja Dunning-Krüger <spam@spam.invalid> wrote in

> Objektiver som kan anbefales: Sigma 30mm F1.4 HSM, Canon 17-55 F2.8 IS
> USM. Canon 24-70 F2.8 L USM.

Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF] får også gode ord med
på vejen rundt omkring og er ret fornuftigt prissat.

Jeg har selv gået med overvejelser om at købe enten et 40D hus eller 450D
hus og så Tamron objektivet da det er relativt billigt og lysstærkt. [IF]
betyder at objektivet fokuserer uden at ændre objektivets længde - det
foregår internt i stedet.

En ting man lige skal være klar over/vænne sig til ved Tamron objektivet er
at man skal dreje modsat af et Canon objektiv - tæt på er helt til venstre
på Tamron, mens det er helt til højre på Canon. Men det er nok ikke det
helt store problem i praksis med mindre man har en blanding af forskellige
mærker.

Jeg har dog ikke fået taget mig sammen til at træffe et valg endnu - nu
hvor rygterne tager til omkring Nikon D90 tror jeg lige jeg afventer
prissættelsen på det kamera inden jeg køber. Eftersom jeg kommer fra
kompaktkamera er der ingen gamle objektiver jeg skal tage hensyn til

//flemming

Fra : N/A

Dato : 06-08-08 20:16