Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D200 og fokusering
Fra : Steen

Dato : 06-08-08 06:53

Jeg opdager, at mit Nikon D200 tilsyneladende ikke rammer helt plet med
fokuseringen hver gang. Jeg opdager det nu, hvor jeg har købt en Sigma 30mm
f/1.4 og lavede nogle testskud på f/1.4.

Da jeg fik D200 undersøgte jeg med en Nikon 50mm f/1.8 om der skulle være
nogen frontfocus eller backfocus, men det kunne jeg ikke konstatere.

Hvis jeg laver nogle testskud med Nikon 50mm f/1.8 på f/1.8 synes jeg heller
ikke der er nogen problemer. Nu er f/1.4 jo lidt mere kritisk end f/1.8, men
med Sigma 30mm f/1.4 indstillet på f/1,8 fokuserer den ikke korrekt hver
gang - nogle gange gør den.

D200 focusmode er indstillet på Single Servo og AF-area mode selector er
indstillet på Single-area AF.

Hvis jeg laver nogle testskud med Sigma 30mm f/1.4 fast indstillet på f/1.4
med mit Nikon D70 kamera sidder focus lige i øjet hver gang, så det er næppe
Sigma'en den er gal med.

Jeg har iøvrigt været en smule utilfreds med skarpheden på D200 i forhold
til D70, men jeg har ikke kunnet konstatere det hver gang, og har tilskrevet
det de 10 megapixel i forhold til 6 megapixel, idet mit viewerprogram
(ACDSee) så skulle krympe billedfilen fra en større størrelse for at få den
til at passe til skærmen.

Er D200 bare ikke helt god til at focusere, eller ligner det en
reparationssag?
Kan jeg gøre noget selv?

/Steen

Fra : Robert Piil

Dato : 06-08-08 07:09

Du kan checke for fornt-/backfokus her: http://focustestchart.com/

--
Robert Piil

Fra : Gert Nielsen

Dato : 06-08-08 08:04

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Jeg opdager, at mit Nikon D200 tilsyneladende ikke rammer helt plet med
> fokuseringen hver gang. Jeg opdager det nu, hvor jeg har købt en Sigma
> 30mm f/1.4 og lavede nogle testskud på f/1.4.

Det er jo ikke så godt.

> Da jeg fik D200 undersøgte jeg med en Nikon 50mm f/1.8 om der skulle være
> nogen frontfocus eller backfocus, men det kunne jeg ikke konstatere.

Det bør du nok gentage - både med 50mm og 30mm. Helst med stor blænde og tæt
på.
Brug kun focus i center! Skarpheden falder meget på 30mm'eren off center.

> [...]
> f/1.8, men med Sigma 30mm f/1.4 indstillet på f/1,8 fokuserer den ikke
> korrekt hver gang - nogle gange gør den.

Det ca. det samme - brændvidden skal lige med i beregningen.

> [...]
> viewerprogram (ACDSee) så skulle krympe billedfilen fra en større
> størrelse for at få den til at passe til skærmen.

Hvis du skal vurdere skarpheden, må du se billederne i 100%. Jeg kender ikke
ACDSee, men selv PS har en gang imellem problemer med nedscalering.
D200 har ca. 70% større opløsning ift D70. Derfor er den mere kritisk med
det glas, der sidder foran.
Fx. virker en 18-70 bedre på D70!

> Er D200 bare ikke helt god til at focusere, eller ligner det en
> reparationssag?

D200 fokuserer både hurtigere og bedre end D70. Mine i hvert fald.

> Kan jeg gøre noget selv?

Du kan teste dit nye indkøb. Er der kun problemer med Sigmaen, er der nok
ikke noget at gøre.
Andet end et bytte til noget andet.
Gert