Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Printprogram/rasterizer til fotoprinter
Fra : Preben Holm

Dato : 05-08-08 15:53

Hej

Kan nogen anbefale et godt program til udskrifter på fotoprinter. Jeg
har bestilt en HP Photosmart Pro B9180 pigmentbaseret printer. Jeg har
endnu ikke fået den, men skal også finde et godt print-program (gerne
til både Mac og Linux).

Det skal selvfølgelig tage hensyn til farveprofiler osv.

Har læst om et der vist ikke var så dyrt (har glemt hvor og hvad det
hed)! Men ellers er gratis software også dejligt.

/ Preben

Fra : Gert Nielsen

Dato : 05-08-08 16:28

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Har læst om et der vist ikke var så dyrt (har glemt hvor og hvad det hed)!
> Men ellers er gratis software også dejligt.

Vent til du får printeren
Der følger garanteret et printerprogram med.
Gert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-08-08 17:00

Preben Holm skrev bl.a. følgende:

> Kan nogen anbefale et godt program til udskrifter på fotoprinter. Jeg
> har bestilt en HP Photosmart Pro B9180 pigmentbaseret printer. Jeg har

Har du lavet noget research eller fået noget info om, hvad ca. kostprisen
er pr print?

Jeg spørger, fordi jeg er blevet meget lun på denne:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/18972-18972-3328061-3328078-3328078-436089-423837.html?jumpid=oc_R1002_DKDAC-001_HP%20Designjet%20110plus%20nr%20Printer&lang=da&cc=dkog er derfor ret interesseret i, hvad kostprisen for forskellige printtypermon er?Jeg ved naturligvis godt, at det afhænger af tryk%, men der er vel nogle ca.beregninger..Claus

Fra : Esben

Dato : 05-08-08 20:15

> [...]
> er derfor ret interesseret i, hvad kostprisen for forskellige
> printtypermon er?Jeg ved naturligvis godt, at det afhænger af tryk%, men

Her er en oversigt for Designjet 130 (som er mere interessant end 110+ til
fotoprint):
www.flc.dk/doc/PDF_cost_per_copy_US_050303_lowres.pdf
Der skal regnes lidt om for at få de danske printer (kurs ca 5,5 er ikke
helt galt).

--
Esben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-08 12:24

Esben skrev bl.a. følgende:

> Her er en oversigt for Designjet 130 (som er mere interessant end
> 110+ til fotoprint):

Den var nu også mere tiltænkt til plakater, men tak alligevel.

Jeg ringede til hp i sidste uge, men det får man ikke ret meget ud af.

Claus

Fra : Esben

Dato : 07-08-08 22:53

> Den var nu også mere tiltænkt til plakater, men tak alligevel.

110+'eren er også udmærket til plakater, selvom den ikke er rasende hurtig.

> Jeg ringede til hp i sidste uge, men det får man ikke ret meget ud af.

Det er nu heller ikke nemt at give en ca kostpris pr print, fordi sideprisen
varierer så meget efter dækningsgraden - bare se forskellen på de to
billeder i oversigten.

Du kan se hvor mange A4 sider blæktankene i 110+ rækker til her (så det skal
vel ca deles med 9 for at det svarer til A1):
http://www.hp.com/pageyield/other_europe/en/BIJ2800/index.html
Men i sidste ende handler det jo om hvad du selv udskriver på den.

--
Esben

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 12:21

> Har du lavet noget research eller fået noget info om, hvad ca. kostprisen
> er pr print?

Papiret til pigmentbaserede printere lader til at være billigere end
dye-baserede.

Og prisen pr. print - ja, jeg har kun vurderet i forhold til mængden af
blæk og set på konkurrenterne Epson og Canon i denne printerstørrelsen.

HP'en har mere blæk i hver tank til ca. samme pris. Du skal ikke
nødvendigvis genkalibrere, da tanken ikke sidder i printhovedet.

Og jeg mener at jeg regnede det ud til at det ville koste ca. 1 kr. pr.
10x15 + papir, så det er til at overkomme!!
- men dette er noget jeg mener, ikke noget jeg kan huske. Og ved ikke
hvordan det holder i praksis. Der er jo sikkert også lidt spild i hver
tank når du skifter.

> [...]
>
> http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/18972-18972-3328061-3328078-3328078-436089-423837.html?jumpid=oc_R1002_DKDAC-001_HP%20Designjet%20110plus%20nr%20Printer&lang=da&cc=dkog er derfor ret interesseret i, hvad kostprisen for forskellige printtypermon er?Jeg ved naturligvis godt, at det afhænger af tryk%, men der er vel nogle ca.beregninger..Claus

Jeg ville ikke vælge ovenstående. Den skriver jo kun med 4 farver. Kig
istedet på Canon ipf5100 - den har store blæktanke.
Og opløsningen er jo heller ikke imponerende. Jeg tror det er en meget
gammel model du har kig på!

HP har jo også den større HP Z2100/Z3100 (Er i dreamcolor-serie ligesom
den jeg har bestilt).

Ellers er der Designjet 90 og 130, som er beregnet til fotografisk
produktion. (6-farver for begge disse).

Den du kigger på er vist mere til CAD.

Ellers er der også Epson 3800 som får rimelig god kritik, men desværre
kun tager A2 og ikke A1 som den du foreslår selv.

Jeg har desværre ikke plads til en større printer og kan ikke forsvare
det overfor min pengepung at købe en så stor printer med mit printbehov.
Hvis mit behov stiger, så vil jeg da helt sikkert overveje at købe en
større printer (og leje en større lejlighed).

/ Preben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-08 12:42

"Preben Holm"
> [...]
> holder i praksis. Der er jo sikkert også lidt spild i hver tank når du skifter.

Det lyder meget optimistisk - det sku så gi 4 kr for en 20x30cm
og 8 kr for en 30x40cm det er næsten 1/5 af prisen på et billigt
laboratorium - jeg er imponeret hvis den holder. -max-

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 13:06

-max- skrev:
> [...]
> og 8 kr for en 30x40cm det er næsten 1/5 af prisen på et billigt
> laboratorium - jeg er imponeret hvis den holder. -max-

Som sagt er jeg ikke sikker... men mener jeg regnede lidt på det.
Papiret er dog meget dyrere i de store størrelser.

Men vil nok ikke printe særlig meget 10x15 og i forhold til
lab-fremstilling af A3+ print kan det næsten ikke være dyrere (og det er
nok med garanti billigere).

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 13:25

-max- skrev:
> [...]
> og 8 kr for en 30x40cm det er næsten 1/5 af prisen på et billigt
> laboratorium - jeg er imponeret hvis den holder. -max-

Iflg. http://h10060.www1.hp.com/pageyield/us/en/PSPB9180/photo.html
rækker (7-patron system - mat sort bliver næsten ikke brugt) de ca. til
870 4x6 tommer billeder (det må være 10x15).

De 8 patroner koster samlet:
170*8 = 1360

Dette betyder en pris på 1.56 pr. 10x15 billede, så lidt forkert huskede
jeg. Jeg mente prisen pr. patron var lavere!

/ Preben

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 13:43

> [...]
>
> Dette betyder en pris på 1.56 pr. 10x15 billede, så lidt forkert huskede
> jeg. Jeg mente prisen pr. patron var lavere!

Kom dog til at tænke på at det må blive lidt billigere, da matsort
holder til 3200 billeder (sikkert på blankt papir). Det betyder så at
prisen kan reduceres lidt, da denne patron skal skiftes noget mere sjældent.

Gætter dog også på at Hahnemühle papir sluger mere blæk, hvis man får de
lyster (og det får jeg nok )

/ Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-08 14:12

Preben Holm skrev bl.a. følgende:

> Gætter dog også på at Hahnemühle papir sluger mere blæk, hvis man får
> de lyster (og det får jeg nok )

Det er vel blot et spørgsmål om, hvilken type papir man indstiller printeren
til. Det er vel den indstilling, der helt præcist bestemmer, hvor meget blæk
dyserne sprøjter ud. Papiret kan jo ikke bare "suge" blæk til sig, som det
lyster.

Claus

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 14:31

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> dyserne sprøjter ud. Papiret kan jo ikke bare "suge" blæk til sig, som det

Det er rigtigt, men du skal også have et godt resultat. Hvorfor bruge
papir til 50-100kr. pr. A3+ side og så ikke ofre det det koster i blæk?

/ Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-08 14:21

> [...]

> istedet på Canon ipf5100 - den har store blæktanke.
> Og opløsningen er jo heller ikke imponerende. Jeg tror det er en meget

Ok, men den er også rimelig billig i forhold til det den kan. Den har dyre
patroner ja, men en gut fortalte mig, at det kan betale sig at købe
blæktanke til de helt store HP printere og så genfylde selv. Det skulle være
rimeligt nemt og det er jo stadig original blæk.

> HP har jo også den større HP Z2100/Z3100 (Er i dreamcolor-serie
> ligesom den jeg har bestilt).

Jo tak, men den koster også 4-6 gange så meget
Jeg har fået et tilbud på 11.300 for 110'eren. Det er jo en ganske anden
pris. Den skal faktisk kun bruges til plakatprint og A3 og ikke til
desideret fotoprint

Claus

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 14:39

> [...]
> blæktanke til de helt store HP printere og så genfylde selv. Det skulle være
> rimeligt nemt og det er jo stadig original blæk.

Ikke noget jeg gad rode med. Blæktankene er så store, og priserne er OK
for den størrelse (hvis du ser pr. print). Uoriginalt papir til HP (af
ok kvalitet) er dyrere end HP's eget (pigmentprint).

> [...]
> Jeg har fået et tilbud på 11.300 for 110'eren. Det er jo en ganske anden
> pris. Den skal faktisk kun bruges til plakatprint og A3 og ikke til

Stadig er den beregnet til CAD, som jeg forstår det.

Kan du ikke få ipf5100 til næsten det samme? Omkring 13700 iflg.
edbpriser.dk - og det skulle være super kvalitet.

Ellers ville jeg kigge på Designjet 90 eller 130 - de er altså også i
den prisklasse. Tror du bliver skuffet over et 4-farvesystem!
Designjet 130 til 12k er da værd at overveje. Den klarer også A1+
størrelse print.

Ellers ville jeg købe plakater udenbys hvis 1000 kr. kan afholde dig fra
at vælge en anden model.

/ Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-08 15:10

Preben Holm skrev bl.a. følgende:

> Stadig er den beregnet til CAD, som jeg forstår det.

> Kan du ikke få ipf5100 til næsten det samme? Omkring 13700 iflg.
> edbpriser.dk - og det skulle være super kvalitet.

Jeg er kun til hp.

> [...]
> den prisklasse. Tror du bliver skuffet over et 4-farvesystem!
> Designjet 130 til 12k er da værd at overveje. Den klarer også A1+

Den er kun til små ruller. 110eren kan køre med de store ruller, hvilket
giver en langt billigere papirpris.
Dernæst har jeg ikke behov for en fotoprinter, det er udelukkende 4farve
grafik, den skal printe.

> Ellers ville jeg købe plakater udenbys hvis 1000 kr. kan afholde dig
> fra at vælge en anden model.

Det er ikke det, det handler om. Det handler om funktioner. Du anbefaler en
fotoprinter, der ikke opfylder de behov jeg har.

Claus

Fra : Preben Holm

Dato : 07-08-08 20:34

> Jeg er kun til hp.

Hvorfor? Er det religion eller har du en anden grund? Religion er helt
fint - jeg er heller ikke meget til Canon (historie og religion, selvom
det er forkert at dømme på en dårlig SOHO printer i sin tid).

> Den er kun til små ruller. 110eren kan køre med de store ruller, hvilket
> giver en langt billigere papirpris.
> Dernæst har jeg ikke behov for en fotoprinter, det er udelukkende 4farve
> grafik, den skal printe.

Hvad er det du vil printe? Ja, plakater, men billeder eller grafiske
fremstillinger fra 3D software - eller noget andet?

Bredden på 110'eren og 130'eren er iflg. HP den samme. Synes begge står
til 24" bredde på HP's side?

Og iflg. HP tager begge 50ft ruller, som maximum længde. Og dernæst skal
du have nr-udgave eller gp-udgave af begge printere for at få
rulle-feeter med!

Så snakker vi 17-18kkr for 130'eren, og 13kkr for 110plus, hvilket nu
taler for en hvis forskel.

> Det er ikke det, det handler om. Det handler om funktioner. Du anbefaler en
> fotoprinter, der ikke opfylder de behov jeg har.

Hvilke funktioner (udover den rulle-feeter (som umiddelbart tager samme
størrelse ruller)) mangler du?

Men pointen er vel bare, at du skal vide hvad du køber og ikke må blive
skuffet med et valg der er så dyrt, som det nu engang er.
4 farver er jo ikke meget.

/ Preben

Fra : Esben

Dato : 05-08-08 20:06

> [...]
>

> Har læst om et der vist ikke var så dyrt (har glemt hvor og hvad det hed)!
> Men ellers er gratis software også dejligt.

Der følger et printplugin med til Photoshop, som skulle være udmærket.

--
Esben

Fra : Preben Holm

Dato : 06-08-08 12:25

> Der følger et printplugin med til Photoshop, som skulle være udmærket.

Har ikke en photoshop, og det er sq for dyrt.

Har du selv denne printer? Hvad synes du?

Reviews siger jo rigtig meget godt om den sammenlignet med pris og
blæktank-størrelse.

/ Preben

Fra : Esben

Dato : 07-08-08 22:57

> Har ikke en photoshop, og det er sq for dyrt.

Billigt er det ikke :(

> Har du selv denne printer? Hvad synes du?

Jeg arbejder hos en HP forhandler, så min mening er nok for farvet af det
til at ligefrem anbefale den :)

--
Esben