Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad bruges flere fokuspunkter til?
Fra : Jfo

Dato : 05-08-08 06:35

Jeg er ny indenfor DSLR.

Undrer mig over flg.:

"Det er efterhånden blevet en begrænsning for mig at der kun er de
tre
fokuspunkter - jeg kunne godt bruge flere."

Hvad bruges flere fokuspunkter til?
Et objektiv kan da kun stille skarpt på én bestemt afstand ad gangen,
så et punkt burde være nok!?

Mvh. Jon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-08-08 14:59

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> wrote in message
[...]

Hehe - så er vi ihvertfald 2 der undrer os - men der er nok nogle
der kan finde ud af at bruge alle de punkter der efterhånden er
på dslr. At de ovenikøbet er placeret så kompakt i det centrale
billedfelt er også lidt mysterious. Men det handler ssefølig om at
man har mulighed for at komponere og ikke skulle fokusere med
et midterpunkt først. Ideen er rigtig, men feks Canon proff bruger
2 hjul for at flytte rundt på fokus felterne, ud over den eller de
knapper man først skal trykke på, det er en dårlig joke for folk
der vil arbejde med flere punkter - Canons amatør kameraer er
bedre på det punkt, og de helt nye proff kameraer er vidst også
endelig blevet ok.. Men man tager sig til hovedet over hvor elendigt
de har kunnet slippe afsted med det i mange år.

Imo skal valget af fokus felter flyttes over på den anden side af
kameraet, til venstre hånd, som tidligere og for mange stadig er
den man bruger til at fokusere med. Men så vidt jeg ved bruger
alle stadig højre hånd, enten med hjul eller joystick, mens venstre
hånden er helt ude af drift - det er som at opfinde den dybe tallerken
igen- logisk at valget af fokus punkter skal foretages af venstrehånden.

Endnu en kreativ ide, der sikkert ikke flyver, fordi folk går mere op
i andre ting - forestil dig en touchpad agtig ting, split sekund hurtig
flytning af fokuspunktet mens du komponerer, og kun de tekniske ting
ligger i højrehånden - så ville du ikke stille det spørgsmål, for alt ville
være praktisk og logisk. Det er det ikke idag, grr.. )-max-

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-08 15:02

> [...]

> Hvad bruges flere fokuspunkter til?
> Et objektiv kan da kun stille skarpt på én bestemt afstand ad gangen,

Fidusen er at du kan bestemme hvor dit fokus punkt skal ligge .. f.eks.
er det ikke så tit jeg vil have focus i centrum, nem nok oftere i højre
eller venstre side ... jo flere punkter jo flere muligheder for at sætte
focus der hvor det skal være uden at bevæge kamaraet.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-08 16:55

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> eller venstre side ... jo flere punkter jo flere muligheder for at sætte
> focus der hvor det skal være uden at bevæge kamaraet.

Det er én mulighed/årsag. - En anden og fuldt ud lige så vigtig er, - at
hvis man bruger en fuldautomatisk programstyring, virker
fokuseringspunkterne også sammen med flere typer lysnåling, så
programmet genererer den bedste lysmåling sammen med fokuseringen.

Det blev meget brugt i Canons store EOs modeller, hvor der i de største
kan være helt op til 9 målings- og fokuseringspunkter. - Og svjh. helt
op til 36 punkter i de modeller, der har 'Eye-Level Focusing', hvor det
er din pupil, der styrer AF'ens fokuspunkt.

Fx. har mine to EOS 650, 600 og 500 kun 3 fokuspunkter, mens min EOs
5nMkII har 9, og min EOS 30 med ELF har 36 punkter for både lysmåling og
fokusering ved fuld programstyring. På 650/600 er lysmålingen kombineret
med fokuspunkterne, og de slås fra, hvis man bruger spotmåling, på EOS
5nMkII og 30 er de både koblet til lysmålingen og fokusering, men kan
også arbejde uafhængigt - afhængig af, hvilke målemetoder, man bruger.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om ELF, det forvirrer mere, end det gavner.
- Det kan godt være rimeligt uheldigt, hvis man nu står med fx. en 18mm
super-vidvinkel og er klar til at trykke af, og man så lige drejer øjet
for at kontrollere, og så trykker, så låser fokus jo på øjets
fokuseringspunkt, hvorved man risikerer at hovedmotivet bliver
uskarpt... - OK, jeg véd godt, risikoen er mindre med en supervidvinkel
pga. skarphedsdybden, - men det kan godt genere alvorligt, hvis man skal
ind og beskære et billede i forstørrelsesprocessen...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-08 15:13

Jfo wrote:
> [...]
>
> Hvad bruges flere fokuspunkter til?
> Et objektiv kan da kun stille skarpt på én bestemt afstand ad gangen,

Nikon beskriver det vist meget godt her til deres D80:
http://www.steenmartin.dk/autofocus/autofocus.jpg

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-08-08 17:28

Jfo skrev:
> Hvad bruges flere fokuspunkter til?
> Et objektiv kan da kun stille skarpt på én bestemt afstand ad gangen,
> så et punkt burde være nok!?

Ud over hvad der sagt allerede, så er der kameraer med en focus-mode,
som automatisk justerer blænden så punkter som matcher AF-punkterne er
indenfor focusdybden. På Canon hedder det A-DEP. Jeg har kun brugt det
til et par eksperimenter...

Og så er der sportscameraer som Canon 1D mk III, der kan tracke et
objekt som f.eks. en løber eller boldspiller med fuld hastighed (max 50
km/t var det vist) og automatisk vælge de nødvendige focuspunkter undervejs.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Per

Dato : 05-08-08 20:40

"Det er efterhånden blevet en begrænsning for mig at der kun er de
tre
fokuspunkter - jeg kunne godt bruge flere."

Jeg undrer mig mere over hvilket kamera det er der kun har tre fokuspunkter
;P

Fra : co@ch [4130]

Dato : 05-08-08 21:34

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg undrer mig mere over hvilket kamera det er der kun har tre
> fokuspunkter ;P

Nikon D60 f.eks.

Bri@n

Fra : Per

Dato : 06-08-08 06:46

> Nikon D60 f.eks.
>
> --

Og her troede jeg Nikon var et moderne mærke ;P~~

Fra : Robert Piil

Dato : 05-08-08 21:48

Per skrev:

> Jeg undrer mig mere over hvilket kamera det er der kun har tre fokuspunkter
> ;P

Fx Nikon D40 :-/

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-08 09:05

Hvad bruges flere fokuspunkter til?
Et objektiv kan da kun stille skarpt på én bestemt afstand ad gangen,
så et punkt burde være nok!?

Hvis du bruger et objektiv med meget lille dybdeshed, f,eks 85 mm med
1,8/1,4. Så er der nok med et punkt. Lad os sige at det er en person vhor
det ene øje skal være skarpt. Hvis du flytter centerpunktet og stiller
skarpt og så flytter tilbage, så vil øjet ikke blive skarpt, du vil have sat
focuspunktet forkert (længer tilbage), derfor skal man bruge de extra
focuspunkter.

Per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-08-08 10:25

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Dit DSLR har nok en AF-indstilling hvor det er i stand til at følge
(kontinuerligt stille afstand på) et mindre motiv som f.eks. en cykelrytter
eller en bil som bevæger sig hurtigt hen over billedfladen, væk fra eller
hen imod kameraet.
Dertil skal der jo bruges punkter flere steder i søgeren.

--
Langgaard
www.megapixels.dk