Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D60, lang lukkertid og blåt lys?
Fra : Michal

Dato : 04-08-08 00:26

Jeg har prøvet at tage nogle billeder med lang lukkertid (bulb, over 30
sec), og opdagede der kom et underligt blåt skær i hjørnerne.

<http://wodzinski.dk/gfx/DSC_1607.jpg>

Jeg udførte et par eksperimenter, og det lader til at det ikke er
objektivet som slipper falskt lys ind (pyha). Det blå lys er der nemlig
også hvis jeg taget objektivet af og tager billeder kun med dæksel på.

<http://wodzinski.dk/gfx/DSC_1611.jpg>

Det lader til at hvidbalance har en rimelig stor indflydelse på
"fejllyset", hvilket er testet på de to RAW-filer. Korrekt hvidbalance
kan næsten få det til at forsvinde.

<http://wodzinski.dk/gfx/DSC_1607.NEF>
<http://wodzinski.dk/gfx/DSC_1611.NEF>

Tages der jpeg-billeder med kameraet forekommer samme sære lys.

Sidst fik jeg også prøvet noise reduction, og det fjerner tilsyneladende
det blå lys ganske grundigt - jeg har dog ikke prøvet med lukkertider
længere end 5-6 minutter. (Jeg har ikke nogen fjernudløser endnu ;)

Det lyder næsten som en fejl på sensoren? Men hvordan kan hvidbalancen
så have så stor indflydelse på dette? Og så vidt jeg lige hurtigt fik
testet er der samme mængde "blå støj" hvis jeg skruer op for ISO'en.

Nogen bud herinde? Jeg har ikke haft kameraet hos forhandleren endnu -
men jeg bliver jo nok nød til det.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Ole Laresn

Dato : 04-08-08 06:07

Michal skrev:
> [...]
> testet er der samme mængde "blå støj" hvis jeg skruer op for ISO'en.
>
> Nogen bud herinde? Jeg har ikke haft kameraet hos forhandleren endnu -

Hos enten rob galbraith eller bythom er det omtalt som "normalt" ved
lange tider og høje temp. Benyt langtidseksponering noise reduction

Fra : Michal

Dato : 04-08-08 19:19

On Mon, 04 Aug 2008 07:07:15 +0200, Ole wrote:
> [...]

<snip>

> Hos enten rob galbraith eller bythom er det omtalt som "normalt" ved
> lange tider og høje temp.

Hmm, det eneste jeg har kunnet finde er bythoms "how digital cameras
work" om CCD'er og dark current [1].

Men hvis CCD'en er følsom for dette, bør det vel ramme hele sensoren
(eller nogenlunde jævnt fordelt som "almindelig" sensorstøj), og ikke
kun i de to øverste hjørner?

Og en anden besynderlig ting er at støjen bliver mere markant op til ISO
400, men hvis man kommer op på f.eks. ISO 1600 bliver der mindre af det?
(Dog er den "almindelige" støj som forventet større).

> Benyt langtidseksponering noise reduction

Ja - det er også utroligt effektivt. Må lige finde noget materiale om
fordele/ulemper om dette :) Men jeg må nok indstille mig på at benytte
mig af noise reduction når jeg tager nat-foto...

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:07

Michal skrev:

> [...]
> fordele/ulemper om dette :) Men jeg må nok indstille mig på at benytte
> mig af noise reduction når jeg tager nat-foto...

Det står nøje omtalt i Tom Hogans (bythom) manual til d300 og sikkert
også i tilsvarende for andre kameraer, uanset mærke

Fra : Michal

Dato : 05-08-08 11:26

On Mon, 04 Aug 2008 22:06:59 +0200, Ole wrote:
> Det står nøje omtalt i Tom Hogans (bythom) manual til d300 og sikkert
> også i tilsvarende for andre kameraer, uanset mærke

Ah ja... Og d80 og d40 reviewene har lignende billeder kan jeg se.

Tak for vinket med vognstangen :)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-08-08 13:45

>Det lyder næsten som en fejl på sensoren?

Nope.

>Nogen bud herinde?

Jep Det tyder meget på "sensor-heat".. altså sensoren der bliver
for varm. Ganske normalt ved lange lukketider.

> Jeg har ikke haft kameraet hos forhandleren endnu -
>men jeg bliver jo nok nød til det.

Nope Han kan intet gøre (såfremt det selvfølgelig er varme).

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 04-08-08 19:19

> [...]
> for varm. Ganske normalt ved lange lukketider.

> Nope Han kan intet gøre (såfremt det selvfølgelig er varme).

En mulighed kan være indkommen lys fra søgeren, jeg har set samme effekt på
mit tidligere D70 da jeg fotografere nordlys på grønland med 5-10 minutters
eksponeringer. Eller måske det lille display i søgeren der gør det.

MVH
Thomas

Fra : Arne Keller

Dato : 04-08-08 21:34

www.tsp-photo.com wrote:

snip

> [...]
> mit tidligere D70 da jeg fotografere nordlys på grønland med 5-10 minutters
> eksponeringer. Eller måske det lille display i søgeren der gør det.

Til mit D80 fulgte der en lille adapter med til at blænde søgeren af med
under lange exponeringerm netop for ay undgå dette.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 04-08-08 21:50

Arne Keller skrev:
> www.tsp-photo.com wrote:
>
> snip

> Til mit D80 fulgte der en lille adapter med til at blænde søgeren af med
> under lange exponeringerm netop for ay undgå dette.

Det er vist mere til at forhindre forkert lysmåling pga falsk lys som
kan komme ind gennem søgeren - altså før billedet tages. Når spejlet
klapper op og billedet eksponeres burde der være spærret for ovenlys...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Arne Keller

Dato : 06-08-08 11:00

Kurt Kjær Jensen wrote:
> [...]

> kan komme ind gennem søgeren - altså før billedet tages. Når spejlet
> klapper op og billedet eksponeres burde der være spærret for ovenlys...

Tak, det har du sikkert ret i, det er nok på tide at jeg får købt det
stativ og får prøvet rigtigt.

Fra : Michal

Dato : 04-08-08 22:51

On Mon, 4 Aug 2008 20:18:30 +0200, www.tsp-photo.com wrote:

> En mulighed kan være indkommen lys fra søgeren, jeg har set samme effekt på
> mit tidligere D70 da jeg fotografere nordlys på grønland med 5-10 minutters
> eksponeringer.

Lyder plausibelt. Det var også en af de første ting jeg testede (dog
bare med en tommel), men nu har jeg lige testet det efter med et
søger-dæksel, og det har ikke haft nogen indflydelse på støjen.

> Eller måske det lille display i søgeren der gør det.

Hmm... det ser godt nok ud til at slukke mens lukkeren er åben, meeen...
det lyder ikke usandsynligt...

Det kan jo sagtens være "et eller andet" som udgiver en konstant varme i
kameraet som kun findes netop i nærheden af de to hjørner.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 04-08-08 19:23

On Mon, 04 Aug 2008 14:45:08 +0200, Martin wrote:

> Jep Det tyder meget på "sensor-heat".. altså sensoren der bliver
> for varm. Ganske normalt ved lange lukketider.

Men så bør støjen vel blive forøget ved kontinuert brug (når sensoren
bliver varmere)? Eller mindre ved lav omgivelsestemperatur? Jeg har
taget en række testfotos igen, men der er ingen forandring på støjen
mellem "første billede" og "efter lang tids brug". Har ikke lige lyst
til at prøve det i køleskabet :)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-08-08 20:23

>Men så bør støjen vel blive forøget ved kontinuert brug (når sensoren
>bliver varmere)? Eller mindre ved lav omgivelsestemperatur?

Ja det burde det.

>taget en række testfotos igen, men der er ingen forandring på støjen
>mellem "første billede" og "efter lang tids brug". Har ikke lige lyst
>til at prøve det i køleskabet :)

Hmm så måske strølys som en anden nævner?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk