Siri er blevet et problembarn
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-08 07:52

Hej

Lige kort til dem der måske ikke kender os: Siri er en newftæve på
godt fire år. Hun har spondylose, altså sammenvoksning af ryggen, men
det virker ikke som om hun har smerter i øjeblikket. Hun var "enebarn"
indtil marts i år, hvor vi fik en datter. Jeg har gået hjemme det
meste af Siris liv og når jeg endelig har været afsted har det kun
været halvdags og der har ikke været problemer i den anledning.

Men nu er vi begyndt at få lidt problemer med Siri.

I nat har hun lusket døren op ind til Ellens værelse og hevet rundt i
en masse af min lillesøsters tøj der lå derinde og tømt blespanden og
hevet bleerne i stykker. (Ikke så lækkert!) Her til morgen, lige efter
Kåre har gået morgentur med hende og givet hende morgenmad splitter
hun skraldespanden af og fordeler indholdet ud over hele gangen. Den
anden dag havde hun taget et brød der lå på køkkenbordet fra Kåre gik
til jeg stod op.

Jeg har selv tre forskellige teorier:

- smerter, men hun virker ikke som om hun har ondt. Hun går og leger
ellers som normalt. Og der er ingen ændring hvis vi giver hende
smertestillende.

- sult, men hun får det hun har brug for. Hun er hverken tyk eller
tynd, men sådan lige tilpas.

- jalousi, men hun får lige så meget opmærksomhed, kærlighed, omsorg,
leg osv. som før vi fik Ellen. Faktisk får hun nok mere. Men det er
jo en anden der får MERE end hende. Et par gange i løbet af sommeren
har hun faktisk været ved at lægge sig på Ellen ude i haven, når
Ellen har fået opmærksomhed. På den anden side virker Siri glad for
Ellen. Hun kommer og slikker hendes hænder og viser med små tegn at
Ellen er en del af flokken.

Så kommer det store spørgsmål. Hvad gør vi? Og det er ikke en
acceptabel løsning at skille os af med nogen af dem.

Mvh Trine

Fra : JB

Dato : 02-09-08 08:14

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Hej Trine.

For mig at se har Siri fået hvalpeunoder. Jeg har en hvalp på 4 mdr. og hun
laver de samme numre, hvis vi ikke passer på. Dog har vi ingen blespand.
Sørg for at hun ikke kan lukke døre op, lad ikke mad ligge fremme og lad
ikke skraldespanden være tilgængelig o.s.v. Kig rundt med "hvalpeøjne" og
fjern, hvad der kan friste.

Hvorfor hun er blevet "hvalp" igen er svært at sige. Måske er det for at få
endnu mere opmærksomhed. Jeg tror, det er en overgang, og hun snart er sit
gamle jeg igen. Hvis det var smerter, tror jeg hun ville reagere anderledes
og være sur og uvillig.

Hilsen
Jytte

Fra : qfha

Dato : 02-09-08 02:25

Jeg tror hun protesterer.

Prøv at starte en ny aktivitet med hende for at ruske hende ud at den
rytme hun er kommet ind i. Det kan være træning eller nye terræner,
bilture eller hvad I kan finde på. Træt hende.

Ændre de fysiske forhold i huset, så det også bliver anderledes, og
ikke appelerer til at gøre "det samme som i går". Hvis du er i tvivl
om smerter, så prøv at give hende en kodimagnyl til natten.
Men tag en ting af gangen så du får mulighed for at udelukke noget.

Mvh
qfha

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-08 10:15

qfha <bt_s2002@yahoo.dk> writes:

> Jeg tror hun protesterer.

Det er også det jeg hælder til.

> Prøv at starte en ny aktivitet med hende for at ruske hende ud at den
> rytme hun er kommet ind i. Det kan være træning eller nye terræner,
> bilture eller hvad I kan finde på. Træt hende.

Måske er det faktisk noget af problemet. Vi nyder denne hersens
fritidsaktivitet der hedder geocaching. Resultatet er at vi går ture
mange forskellige steder. Nogle gange i byer, andre gange i skove
eller enge. Så hun oplever en masse forskelligt.

Men noget egentlig hjerneaktivering er vi ikke ret gode til. Nok mest
fordi Siri ikke ligefrem er hvad man vil kalde klog! Hvis hun ikke kan
få sin mad ud af en flaske i første forsøg, så gider hun ikke prøve
mere. Så ideer til hjerneaktivitet for en snotdum hund ønskes. :)

> Ændre de fysiske forhold i huset, så det også bliver anderledes, og
> ikke appelerer til at gøre "det samme som i går".

Dørene bliver i hvert fald lukkede for fremtiden!

> Hvis du er i tvivl om smerter, så prøv at give hende en kodimagnyl
> til natten.

Der sker ingen ændring når hun får smertestillende, derfor antager vi
at hun ikke har smerter.

Mvh Trine

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-09-08 11:35

"Trine Kornum Christiansen" skrev

> Dørene bliver i hvert fald lukkede for fremtiden!

Vi har sat børnegitter op på strategiske steder så hundene kan følge med
uden at være lukket ude

Det er ikke så spændende at jonglere med gryder, ovn etc med at par
nysgerrige beagler om benene
Vi kan sagtens følge dem til dørs på en venlig måde, men fem minutter efter
er de der igen
Lukker vi lågen så er det signal til at vi har lidt travlt lige nu og så
tager de sig en lille lur :)

- Peter

Fra : lh

Dato : 02-09-08 11:38

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> få sin mad ud af en flaske i første forsøg, så gider hun ikke prøve
> mere. Så ideer til hjerneaktivitet for en snotdum hund ønskes. :)

Jeg tror du gør din hund uret. Jeg har selv være ejer af en newfoundlænder
før den hund jeg har nu
og de er absolut kloge hunde. Men den er stor og doven og kan virke lidt lad
i det og det tror jeg gør
at de kan "virke dumme". Min var meget legesyg som lille og som unghund men
de ældes jo også hurtigt.
Dermed kan man nok ikke forvente de er så aktive som f.eks en labrador bare
for at nævne en anden
hunderace.
Som unghund var min lige så ferm til at finde godbidder gemt her og der so
andre hunde var/er. men som voksen
bliver det en stor og tung hund som mest nyder "bare at være her". Jeg gik
meget med min og det var nok det
hun var bedst til. Hun blev allerede gråskægget som 4-5 årig og i de
efterfølgende år til hun døde sidste år som 10 årig,
der sov hun meget når vi ikke lige foretog os noget.
Jeg tror det der sker med din hund nu er noget jalouxi af en eller anden
art. Det eneste du kan - og bør gøre - er som andre
har sagt, at sørge for hun ikke kan komme til de ting hun æder og
ødelægger - ved at flytte det o.s.v. Og det er vel aldrig
for sent at sig NEJ når hun tages i at gøre noget forkert og ROSE når hun
gør noget godt. Hunde elsker ros som vi jo
også gør!
Naturligvis skal hun heller ikke være alene med den lille når hun kan finde
på at lægge sig på hende, men jeg tror ikke hun
gør det af "ondskab", men hun vil vel bare være med hvor der sker noget og
ved så ikke selv hvor stor og tung hun er.

lh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-08 12:05

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> når hun tages i at gøre noget forkert og ROSE når hun gør noget
> godt. Hunde elsker ros som vi jo også gør!

Det er også den planlagte strategi. Lukket dør ind til Ellens værelse
om natten - Ellen sover stadig i soveværelset. Og skraldespanden
bliver flyttet ind i et skab.

> [...]
> kan finde på at lægge sig på hende, men jeg tror ikke hun gør det af
> "ondskab", men hun vil vel bare være med hvor der sker noget og ved

Nej, aldrig lade hund og barn være alene. Et barn på knap et halvt år
ved ikke at det ikke må trække i hundens ører og selvom hunden bare
lige vil markere, så kan den komme til at gøre skade på barnet. Og når
så hunden vejer 75 kilo, så vil selv et lille puf være ret voldsomt.

Så planen er at fjerne fristelser og give hende lidt ekstra
opmærksomhed. F.eks. når Ellen sover. Vi er nemlig ved at prøve at
lære Ellen, at man gerne må sove lidt midt på dagen!

Mvh Trine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-08 09:24

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Prøv at finde flere måder, at involvere Siri i den daglige børnepasning.

Hun prøver på at tilkæmpe sig mere opmærksomhed, og vil dominere Ellen.
Det sidste bevises ved, at hun har prøvet at lægge sig på Ellen....
Hvilket jo absolut er uacceptabelt.

Så engager hende noget mere, og evt giv hende noget ansvar, og lav nogle
opgaver til hende, som har med Ellen at gøre. Som F.eks at hente den nye
ble, og lægge den gamle i blespanden o.s.v.... Hente nyt tøj til hende
o.s.v.... Find selv på flere, sådan at når i er færdige med Ellen, har du en
glad tøs, og en pavestolt hund. Så når Ellen fylder 3 år, har du en dejlig
tøs, samt en service hund.... Det vil du jo nok ikke være spor ked af.
Hvad angår Spondylosen.... Jeg brugte en del stretching og massage til min
Hovawart, samt de sidste ca 1½ år, et besøg hos kiropraktoren i
Frederikshavn om måneden. Men dyrker du stretching af rygrad skal du nok
først have en samtale med dyrlæge og kiropraktor, det skal helst gøres med
en rimelig sikker og fast hånd.... Men en advarsel, skal der da også
til..... Du kommer utroligt tæt på din hund, og en skønne dag, skal man jo
give slip.... Og gør det normalt ondt, at skille sig af med en hund.... Så
tro mig, det er intet, sammenlignet med, når man siger farvel til en, man er
kommet så tæt på.

M.V.H....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-08 10:20

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> writes:

> Hun prøver på at tilkæmpe sig mere opmærksomhed, og vil dominere Ellen.
> Det sidste bevises ved, at hun har prøvet at lægge sig på Ellen....
> Hvilket jo absolut er uacceptabelt.

Helt enig! Og problemet bliver jo ikke mindre af at Ellen formentlig
snart begynder at kravle.

> [...]
> glad tøs, og en pavestolt hund. Så når Ellen fylder 3 år, har du en dejlig
> tøs, samt en service hund.... Det vil du jo nok ikke være spor ked

Ha! Siri? Hun er dum som en dør. Eller så er vi. :) Vi har i hvert
fald ikke formået at lære hende noget som helst i den retning - og vi
har ellers prøvet. Men sikkert ikke på den rigtige måde.

Det eneste hun har lært er at stå stille, så jeg kan komme op fra
gulvet ved at støtte mig til hende. Men det stoppede jeg naturligvis
med da vi opdagede at hun også har ledproblemer.

> [...]
> først have en samtale med dyrlæge og kiropraktor, det skal helst gøres med

Ja, det kan sikkert lindre nogle af de spændinger der kommer. Jeg vil
prøve at foreslå min mand det, mine egne ledproblemer gør desværre at
jeg ikke selv kan gøre det.

> [...]
> normalt ondt, at skille sig af med en hund.... Så tro mig, det er
> intet, sammenlignet med, når man siger farvel til en, man er kommet

Det er også for dårligt at sådan nogle hunde har så korte liv!
Egentlig burde man købe en skildpadde eller en papegøje i stedet for.

Mvh Trine