langhåret schæfer hvalpe.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-08-08 15:15

Hej.

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe langhåret schæfer hvalpe henne? Og er
det rigtigt det som jeg har læst, at man ikke kan se om de bliver langhåret
når de er hvalpe, men først når de bliver lidt ældre?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Søren Jensen

Dato : 26-08-08 15:26

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det rigtigt det som jeg har læst, at man ikke kan se om de bliver
> langhåret når de er hvalpe, men først når de bliver lidt ældre?

Ja det er rigtigt at man ikke kan være sikker på det , men kan måske vurder
den til at være langhåret, men den kan blive kort håret og omvendt.

Søren

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 15:44

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev

> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe langhåret schæfer hvalpe henne?

Det vil jeg da ikke håbe man kan købe nogen steder.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-08-08 16:45

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev

> Det vil jeg da ikke håbe man kan købe nogen steder.

Hvorfor dog ikke, der er mange der gerne vil have dem?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 16:54

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Hvorfor dog ikke, der er mange der gerne vil have dem?

Det er jeg ligeglad med
Det er en fejl og man bør ikke avle på dem.
Det har intet med en schæfer at gøre

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : JB

Dato : 26-08-08 17:27

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Det er jeg ligeglad med
> Det er en fejl og man bør ikke avle på dem.
> [...]

Den langhårede schæferhund er lige så meget en schæferhund, som den
stockhårede. Det er en arv fra den gammeltyske schæferhund. Men det er
rigtigt, at det er en fejl, fordi man har bestemt, at schæferhunden skal
være kort-stockhåret, da det er den mest praktiske pels. Det er jeg helt
enig i. Men genet for langhår findes stadigvæk i mange schæferhunde i dag,
og der kommer langhårede hvalpe i kuldene, når begge forældre fører genet.
Du burde læse din gamle bog om schæferhunden.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 17:36

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev
> Du burde læse din gamle bog om schæferhunden.

Jeg har nok læst det meste af det der er skrevet om schæferen.

Langhår er en af de uønskede fejl, som enhver opdrætter kan se, derfor er
det også let at bekæmpe den, men man skal vide hvordan, og hvilken viden der
ligger til grund herfor.

Når hunden er langhåret er dens pels løs, den slutter ikke til og danner
ikke et "panser" om hunden.

Dens pels er blød, ofte med rygskilning der ikke leder vandet bort men
tværimod ned i pelsen.

Langhårede schæferhunde har hårdusk ved ørets grund, meget lang løs fane på
underarmen, ofte lange løse hår mellem tæerne og stærkt busket hale.

Langhårede schæferhunde er ikke tilladt i avlen.

Langhår er betinget af et enkelt vigende (recessivt) arveanlæg

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : JB

Dato : 26-08-08 18:08

> [...]
>
> Langhårede schæferhunde er ikke tilladt i avlen.
>
> Langhår er betinget af et enkelt vigende (recessivt) arveanlæg

Jeg er helt enig med dig, langhår er en fejl. Det er overstørrelse også.
Men vigende gener kan vandre genem flere generationer, og pludselig dukke
op. Det er ikke tilladt inden for FCI at avle på langhår eller overstørrelse
eller tandfejl o.s.v. Men derfor dukker fejlene jo op alligevel engang i
mellem. Det er trods alt schæferhunde alligevel.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 18:18

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev
> Jeg er helt enig med dig, langhår er en fejl. Det er overstørrelse også.

Det er 2 forskellige ting
Langhår kan konstateres hos hvalpe.
Overstørrelse kan ikke konstateres og hunden er en schæfer der blot er stor
men dog har stambog

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : JB

Dato : 26-08-08 19:27

> [...]
>
> Det er 2 forskellige ting
> Langhår kan konstateres hos hvalpe.
> Overstørrelse kan ikke konstateres og hunden er en schæfer der blot er

Hvis de langhårede schæferhvalpe er af avlsgodkendte forældre, får de også
stambog. Alle hvalpe i et kuld skal stambogføres inden de er tre uger. Så er
det vist også svært at se, om de er langhårede. Men stambog skal de have. De
kan så ikke avlsgodkendes, nøjagtigt ligesom schæferhunde med andre fejl
heller ikke kan.
Sådan er reglerne i Dansk Kennel Klub.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 19:43

> [...]
> stambog. Alle hvalpe i et kuld skal stambogføres inden de er tre uger. Så
> er det vist også svært at se, om de er langhårede.

De ansvarlige opdrættere ved udemærket om deres avl bliver langhårede
Skulle der være en smutter ved de sikkert godt hvad der er rigtigst at gøre

Hvis man vil slippe af med det stigende antal langhårede, må der en større
avlsmæssig indsats til fra alle opdrættere.

Nå nok om det emne jeg går absolut ikke ind for langhårede schæfere selvom
de kan være rigtig kønne så er det ikke en schæferhund

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 26-08-08 19:57

On Tue, 26 Aug 2008 20:43:20 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Nå nok om det emne jeg går absolut ikke ind for langhårede schæfere selvom
>de kan være rigtig kønne så er det ikke en schæferhund

Som i andre racer bliver langhårshvalpene sikkert solgt til reduceret
pris med avslforbud. Hvis en langhåret schæfer møder op på udstilling
bliver den jo disket og kan ikke avlsgodkendes. Derfor kan den blive
en fin familiehund alligevel og der er sikkert familier, der gerne vil
have sådan en.

Fra : jopa

Dato : 26-08-08 20:17

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev

> Derfor kan den blive
> en fin familiehund alligevel og der er sikkert familier, der gerne vil
> have sådan en.

Helt sikkert men mener nu generelt at man ikke skal avle på fejl men modsat.
Fandt forøvrigt en hjemmeside hvor de kaldte sig kennel og avlede kun
langhårede schæfere

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 26-08-08 21:29

> [...]
> modsat.
> Fandt forøvrigt en hjemmeside hvor de kaldte sig kennel og avlede kun

Man kan jo ikke få, en stambogsført langhåret schæfer avlsgodkendt, så det
gør man jo heller ikke.

De sælges til nedsat pris.

De dukker jo op af og til i mange kuld, som Jytte også skriver så er det jo
gener helt tilbage.
Der er jo også meget forskel hvor "langhårede" de er, jeg har haft en hvis
pels havde masser af under uld og ikke "rygskilning" når han havde været i
vandet så var han fuldstændig tør i bunden, i regnvejr var det også kun
dækpelsen som blev våd.
Han havde en anelse for meget hår ved ørene og hale hårene var for lange,
ellers en utrolig flot og skøn hund.
Syntes heller ikke man ser de "helt" langhårede så tit mere, så måske går
det den rigtige vej.
Hanne/ som rigtig godt kan lide en langhåret schæfer

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-08-08 15:48

> [...]
> modsat.
> Fandt forøvrigt en hjemmeside hvor de kaldte sig kennel og avlede kun

Kan du huske adressen? Jeg skal ikke bruge den til avl,

Fra : Hm

Dato : 27-08-08 16:21

> Kan du huske adressen? Jeg skal ikke bruge den til avl,

hej Jørgen
Her vil jeg advare dig, det er alt for farligt at købe en hvalp hvor du ikke
har godkendte stambøger på forældrene, du har ikke en chance for at vide
hvad du køber, husk på der er noget der hedder sundhed og ikke mindst væsen.
Skal den være efter brugshunde linjer eller højavls linjer.??

Find dog en hos en godkendt kennel, der er en del der har langhårede hvalpe
hele tiden, så gå i krig og find nogle stykker og tag ud og se på moderdyret
og omgivelserne, man kan aldrig gøre sin benarbejde godt nok.

Hanne / som aldrig ville købe uden DDK stambog

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 26-08-08 21:20

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overstørrelse eller tandfejl o.s.v. Men derfor dukker fejlene jo op
> alligevel engang i mellem. Det er trods alt schæferhunde alligevel.

- og meget smukke hunde, mener jeg, der kun kender dem fra træningspladsen.

mvh Anelise

Fra : Søren LH

Dato : 26-08-08 20:44

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Det er jeg ligeglad med
> Det er en fejl og man bør ikke avle på dem.
> Det har intet med en schæfer at gøre

Der er ingen der taler om at avle på dem.

Og det kan man under alle omstændigheder ikke få stamtavle på, så der kan du
da heller ikke have noget problem......

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 27-08-08 08:25

Søren LH wrote:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor dog ikke, der er mange der gerne vil have dem?
>
> Mvh
> Søren

Jeg har haft kontakt til schæferklubben angående langhår, læs hvad der blev
skrevet:

Spørgsmålet er stillet d. 08-01-2008 09:23:45
Angående langhår Er der et kvalificeret bud på hvor mange af vores
avlshunde der er bærer langhår, og hvor mange der bliver registreret på
årsbasis? Hvordan undgår vi for mange af disse hunde når vi ingen
informationer har omkring det? Har man tænkt over en form for registrering,
det er jo svært at have adgang til alle hvalpekasser for at se om der er
nogle i de forskellige kombinationer... Langhårede er da dejlige hunde og
der er vel også afsætning for dem, men vi skal vel primært avle efter
racestandard. Er det mon muligt på nogen måde at undgå at købere overflytter
disse hunde til andre avlsforbund for avle med pågældende klubs stambog? Vh.
G. Petersen

Svaret er givet d. 07-02-2008 14:47:48
Hovedparten af vores avlshunde er bærere af langhår, selom de selv er
normalpelsede. Vi har ingen anelse om hvor mange det drejer sig om, men det
er ikke ualmindeligt at der er 1- 2 hvalpe i hvert kuld på 7 - 8 hvalpe. Der
er ingen tvivl om at man kunne "renavle" korrekt pelsede hunde, men vi ville
i så fald miste mange andre gode egenskaber. Det er avlens natur. Vi har
ikke sat et større arbejde i gang for at registre langhår - men har nogle
ideer, som vi vil drøfet i avlsrådet. Naturligvis skal vi avle efter
racestandarden - og det gøres på nuværende tidspunkt ved kun at avle på
korrekt pelsede hunde. Nej, vi vil aldrig kunne sikre os imod at langhårede
hunde kan overføres til andre avlsforbund, og eventuelt få avlsret her. med
venlig hilsen Fritz Bennedbæk/avlsrådet.

Fra : JB

Dato : 27-08-08 08:38

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> os imod at langhårede hunde kan overføres til andre avlsforbund, og
> eventuelt få avlsret her. med venlig hilsen Fritz Bennedbæk/avlsrådet

Hej Winther.

Tak for dit indlæg.

Man vil aldrig kunne gardere sig mod, hvad folk laver i andre klubber og avl
uden stambog desværre.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-08 19:31

In news:48b40ffb$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen Nielsen <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> typed:
> [...]
> henne? Og er det rigtigt det som jeg har læst, at man ikke kan se om
> de bliver langhåret når de er hvalpe, men først når de bliver lidt

Jeg har selv haft en dejlig schæfertæve som dog ikke var langhåret, men én
af mine bekendte havde en langhåret af slagsen. Både han og hunden lever
ikke mere, så jeg kan ikke spørge hvor den stammede fra.

Har du prøvet at kigge på en Tervueren (belgisk hyrdehund), jeg synes at den
ligner en schæfer en del, og så er den garanteret langhåret. Det er da også
en rigtig smuk hund.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 26-08-08 20:42

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den ligner en schæfer en del, og så er den garanteret langhåret. Det er da

Jeg vil ikke anbefale tervueren til folk der ikke er meget erfarne i at købe
hund. Der er mange med uheldige væsensegenskaber, så man skal se sig godt
for. Her er en schæfer langt at foretrække.

Mvh
Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-08 20:53

In news:newscache$6y386k$gf5$1@news.webpartner.dk,
Søren LH <slh@DELETEcity.dk> typed:

> Jeg vil ikke anbefale tervueren til folk der ikke er meget erfarne i
> at købe hund. Der er mange med uheldige væsensegenskaber, så man skal
> se sig godt for. Her er en schæfer langt at foretrække.

Ok, det var jeg så ikke klar over. Jeg synes bare at det er sådan en smuk
hund. Jeg læste om den på en hjemmeside, og jeg syntes at den lignede en
schæfer meget af væsen. Der stod dog at man ikke skal være for længe væk fra
den om dagen, og at man skal motionere meget med den. Ellers skulle det være
en yderst intelligent og venlig hund.

Fra : Bodil

Dato : 26-08-08 21:14

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra den om dagen, og at man skal motionere meget med den. Ellers skulle
> det være en yderst intelligent og venlig hund.

Det er en dejlig, venlig og meget intelligent hund, men en schæfer er det
ikke heller ikke af væsen!

Bodil
med både en Tervueren og en Groenendael

Fra : Hm

Dato : 26-08-08 21:30

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> hund. Der er mange med uheldige væsensegenskaber, så man skal se sig godt
> for. Her er en schæfer langt at foretrække.

Helt enig med Søren.
Hanne

Fra : Bodil

Dato : 26-08-08 21:41

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

En Tervueren har ikke "mange uheldige væsenegenskaber" men en Tervueren er
ikke en Schæfer, slet ikke.
Den er meget anderledes af væsen og langt fra nogen let hund!
Men en Tervueren af de rigtige linjer og købt det rigtige sted er en
pragtfuld hund, i mine øjne den bedste race i verden!
Men en let race er det ikke!
Som erstatning for en langhåret schæfer dur den ikke, ikke hvis man
forventer samme temperament og samme måde at træne på i altfald.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-08-08 15:52

> [...]
> den ligner en schæfer en del, og så er den garanteret langhåret. Det er da

Det kan du tro jeg har det var faktisk en Tervuer vi havde før (for ca.
2 måneder siden, indtil den blev aflivet).

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-08 16:01

In news:48b56a19$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]
>
> Det kan du tro jeg har det var faktisk en Tervuer vi havde før
> (for ca. 2 måneder siden, indtil den blev aflivet).

Det var godt nok synd

Men så ved du jo alt om hvor smuk og dejlig en hund det er, og så har du jo
også erfaringen hvis du skulle falde for en ny af slagsen.

Fra : Karsten P. Nielsen

Dato : 27-08-08 10:59

Jørgen Nielsen <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev:
>Hej.
>
>Er der nogen der ved hvor jeg kan købe
>langhåret schæfer hvalpe henne?
Hej

Kig på www.schaeferhunden.dk, under hvalpelisten. Her er der
flere annoncer vedr. langhårede hvalpe til salg. Flere
opdrættere oplever en gang i mellem at få en eller to langhårede
i et kuld, også selv om begge forældrer er korthårede......

Mvh/Karsten
--
Degn's Kenzo, BHP3, UHP, FP, AK1

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-08-08 15:57

"Karsten P. Nielsen (slet 31K9G)" <karni@31K9Gmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opdrættere oplever en gang i mellem at få en eller to langhårede
> i et kuld, også selv om begge forældrer er korthårede......

Hej Karsten.

Det vil jeg prøve. Tak for svar.

Fra : Søren LH

Dato : 27-08-08 05:34

On 27 Aug., 09:25, "Winther" <nob...@home.dk> wrote:

> [...]
> hunde kan overføres til andre avlsforbund, og eventuelt få avlsret her. med
> venlig hilsen Fritz Bennedbæk/avlsrådet.

Nej Winther, du kan ikke undgå at folk laver hvalpe på deres hunde
udenom DKK. Personlig ser jeg heller ikke noget formål med det. I
Tyskland er der opstået "racen" Altdeutscher Schäferhund, som er
langhårede schæfere, og som registreres en en alternativ forening. Jeg
må indrømme jeg kan ikke se noget problem i det, når folk gerne vil
have de hunde.

Jeg synes Fritz Bennedbæks holdning er fornuftig. Der er rigelig af
andre ting ved schæferhunden, der skal avles væk.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 27-08-08 05:40

On 26 Aug., 22:41, "Bodil" <bodi...@privat.dk> wrote:

> [...]
> Som erstatning for en langhåret schæfer dur den ikke, ikke hvis man
> forventer samme temperament og samme måde at træne på i altfald.

Det går godt nok hurtigt her. Så er "Der er mange med uheldige
væsensegenskaber" allerede blevet til "mange uheldige
væsenegenskaber". Det er svært at undgå at blive irriteret over at
blive citeret på den måde.

Mvh
Søren

Fra : Bodil

Dato : 27-08-08 14:26

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse

[...]

hov undskyld det er simpelthen mig der har læst forkert!
jeg pakker da bare sammen igen og fjerner mig fra jeres gruppe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-08-08 14:35

"Bodil" skrev

> hov undskyld det er simpelthen mig der har læst forkert!
> jeg pakker da bare sammen igen og fjerner mig fra jeres gruppe

Det var da svært så nærtagende nogen er
Et "beklager" havde været mere end rigeligt og så kunne livet trille videre
i sit eget tempo

- Peter

Fra : jopa

Dato : 28-08-08 09:36

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev

> hov undskyld det er simpelthen mig der har læst forkert!
> jeg pakker da bare sammen igen og fjerner mig fra jeres gruppe

Der er ikke noget der hedder "jeres" gruppe.
Ingen siger at der skal være enighed i en debatgruppe nok snarere tværtom

Så bliv du bare her det er rart med nyt blod i gruppen i stedet for de
sædvanlige tosser

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 28-08-08 14:39

> [...]
> Ingen siger at der skal være enighed i en debatgruppe nok snarere tværtom
>
> Så bliv du bare her det er rart med nyt blod i gruppen i stedet for de

Jeps ! DET er den rigtige indstilling ...

Mvh. T. Uborg.